«A bergüeña de charrar lapapyp»

El govern de l'Aragó, disposat a donar l'estocada mortal a l'aragonès, una de les llengües en seriós perill d'extinció a Europa, amb la polèmica reforma de la llei de llengües

| 08/05/2013 a les 23:59h
Arxivat a: Cultura, lapapyp, aragó, franja de ponent, lapao, aragonès
Aquesta notícia es va publicar originalment el 08/05/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Pintada a favor de l'oficialitat de l'aragonès a Biescas Foto: Willtron

A la cançó 'Un país', el grup aragonès Ixo Rai canta, amb l'estimable col·laboració de Labordeta, a les glòries i les misèries de l'Aragó contemporani, i així, entre 'los coches de la Opel, 'el golazo de Nayim', 'la Franja de Llevant' i 'aquel túnel de Canfranc', destaca 'a bergüeña de charrar', el sentiment d'automenyspreu -comparable a la 'vergonha' occitana- dels parlants d'aragonès, que senten la vergonya de parlar una llengua que des del poder se'ls ha dit que és de pobres, de gent sense estudis, de poble i que al capdavall, no és gaire cosa més que parlar malament.

Però tot i així l'aragonès, una de les llengües en perill d'extinció d'Europa, malda per sobreviure, tant que els seus parlants ja fa temps que han perdut aquesta vergonya i que ara, en tot cas, senten la 'bergüeña de charrar lapapyp', aquest acrònim sinistre amb el que les Corts d'Aragó pretén amagar aquesta llengua -juntament amb la catalana-, considerada a partir d'ara Llengua Aragonesa Pròpia de les Àrees Pirinenca i Prepirinenca en la reforma de la llei de llengües que aquest dijous es vota a les Corts d'Aragó. Tant és així que pel filòleg Francho Nagore, un dels normativitzadors de la llengua aragonesa, resumeix la nova denominació com a "acientífica", tot afegint que en realitat el que busca és "crear confusionisme" i donar la raó als "grupúsculs de l'entorn de la plataforma No Hablamos Catalán".

Una llengua "que s'esta morint"

De la mateixa opinió és Jorge Romance, editor del diari digital en aragonès Arredol, que considera "ridícul i vergonyant" l'acrònim i apunta que no és pot parlar de "reforma de la llei, perquè el text el que fa és esborrar una llei de mínims". Fet i fet, el text només reconeix la "voluntarietat" en l'ús d'unes llengües que no reconeix pel seu nom i que tampoc no protegeix, fet que en el cas de l'aragonès, una llengua "que s'està morint i està atomitzada" segons apunta Romance -de fet aquesta llengua compta actualment amb tres grafies diferents, de tal manera que la paraula 'bergüeña' també es podria escriure 'vergüenya'- pot ser definitiu, perquè desapareix una "possibilitat de supervivència", la d'aconseguir "una entitat oficial que propiciï els acords necessaris". "Els aragonesoparlants han viscut fora de la llei i ara hauran de continuar així", rebla.

Perquè més enllà del nom, el problema està en el contingut de la llei, que segons apunta Nagore "l'únic que fa és buidar-la de contingut". De fet, a la manca de protecció del català i l'aragonès es suma la possibilitat que cada poble determini el nom i el grau de protecció de la seva 'modalitat', fet que fa que la llei sigui, simplement, "inviable". De la mateixa opinió és Romance, que considera que el text "passa per alt els drets humans, la Carta Europea de les Llengües Minoritàries i les recomanacions del Consell d'Europa al govern d'Aragó".

El cas és que aquesta llengua minoritzada no només perd el nom amb la nova llei, sinó com recorda Romance, també "tot el suport públic que s'havia aconseguit l'any 2009". Ara bé, aquella primera llei que preveia l'ús d'aragonès i català a les escoles i els mitjans de comunicació "no ha arribat a aplicar-se". Per la seva banda, Nagore insisteix que cal reconèixer els termes de "català i aragonès" i conclou que la voluntat última del govern aragonès és fer "una llei inoperativa i inviable" però que en tot cas, la llei "no podrà canviar els arguments científics sobre l'aragonès, que és un dialecte romànic com ho són el castellà i el català".

Així doncs, desemparats pels seus propis governants, els parlants d'aragonès hauran de sobreviure parlant una llengua de la que ja no tenen 'bergüeña' i que s'anomena, això sí que ho tenen clar, aragonès, mai lapapyp.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te membre de SócNació per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Total:
Anònim, 09/05/2013 a les 00:56
+16
-0
Els aragonesos s'han convertit en algo que no és aragonès.
Cafè lingüístic per a tots, no, gràcies
Jordi M, 09/05/2013 a les 01:00
+9
-8
Mai, absolutament mai dels mais hauríem d'anar del bracet d'asturianus, mirandesos, silbos gomeros i fablas de la boñiga. La nostra llengua, la nostra única llengua -que naturalment és la mateixa que parlen els nostres compatriotes de la Franja-, és una de les primeres llengües d'Europa tant en nombre de parlants com en producció cultural.
De fet ...
Sigma, 09/05/2013 a les 03:09
+9
-2
... els "manyos" també estimen força a " la Caverna " i els seus cavernícoles ... per això tenen la Academia Gral. Militar a casa .... garantia d'involució permanent ...
Aragonés septentrional
f b, 09/05/2013 a les 03:24
+2
-24
¡Qué fácil es hablar! ¿Y qué pasará si a un hablante de belsetán, dialecto del valle de Bielsa, que dice con sorna que los de los otros valles de habla aragonesa hablan mal el aragonés, se le obliga a aprender el aragonés normalizado, un artificio fabricado para contentar a todos? Respuesta: seguirá hablando su belsetán, que, por ejemplo, es notablemente diferente del chistabín del valle de Gistaín. El aragonés está tan atomizado y tan ligado a la tierra, que ni los propios hablantes van a aceptar de buen grado una hipotética normalización. Pero hay quien vive de entelequias.
Qué vegüenza
Un aragonés castellanoparlante, 09/05/2013 a les 06:50
+27
-0
Vergonzoso. De pena. Este gobierno aragonés está consiguiendo que hagamos un ridículo internacional.
El genocidi linguistic
Catman, 09/05/2013 a les 08:03
+3
-0
Fa temps que dura, massa temps. El partit popular està immers en una verdadera conspiració contra l'idioma Català, sinó vegeu que passa a València, que a Balears, que a Aragó i fins i tot que a la pròpia Catalunya, i aixo cal denunciar-ho a les instancies Internacionals perquè no és cap broma. El Partit Popular, per el que la Constitució és el seu llibre de capçalera, m'agradaria que dones alguna explicació de com interpreta l'article de la Constitució que mana respectar i protegir les altres llengües també espanyoles que son patrimoni cultural de l'Estat
El genocidi linguistic
Catman, 09/05/2013 a les 08:03
+3
-0
Fa temps que dura, massa temps. El partit popular està immers en una verdadera conspiració contra l'idioma Català, sinó vegeu que passa a València, que a Balears, que a Aragó i fins i tot que a la pròpia Catalunya, i aixo cal denunciar-ho a les instancies Internacionals perquè no és cap broma. El Partit Popular, per el que la Constitució és el seu llibre de capçalera, m'agradaria que dones alguna explicació de com interpreta l'article de la Constitució que mana respectar i protegir les altres llengües també espanyoles que son patrimoni cultural de l'Estat
Ridícul
Josep Fourier, 09/05/2013 a les 08:06
+8
-0
Estan fent un ridícul tan gran que fins i tot els de la seva corda se n'adonen.
DECLARACIÓ UNILATERAL D'INDEPENDÈNCIA!
SÓC DE TREMP, 09/05/2013 a les 08:12
+6
-1
A la FRANJA, es parla CATALÀ!
Al PAÍS VALENCIÀ, es pala CATALÀ!
A SES ILLES, es parla CATALÀ!
A CATALUNYA, es parla CATALÀ!

Als PAÏSOS CATALANS, es parla CATALÀ!

DECLARACIÓ UNILATERAL D'INDEPENDÈNCIA per no més enllà de Sant Joan d'enguany, diada dels Països Catalans!
Per la República Catalana! ||*||
El genocidi linguistic
Catman, 09/05/2013 a les 08:13
+5
-0
Fa temps que dura, massa temps. El partit popular està immers en una verdadera conspiració contra l'idioma Català, sinó vegeu que passa a València, que a Balears, que a Aragó i fins i tot que a la pròpia Catalunya, i aixo cal denunciar-ho a les instancies Internacionals perquè no és cap broma. El Partit Popular, per el que la Constitució és el seu llibre de capçalera, m'agradaria que dones alguna explicació de com interpreta l'article de la Constitució que mana respectar i protegir les altres llengües també espanyoles que son patrimoni cultural de l'Estat
wtf
felix the cat, 09/05/2013 a les 08:23
+7
-0
Diguem-ho sense embuts: qui mensyprea altres llengües, ja sigui o no amb arguments com el prestigi literari o el nombre de parlants, és un GENOCIDA CULTURAL en potència.

Qui legisla ,anorrea altres llengües i les condemna a la desaparició ja no és un genocida cultural en potència sinó en acte.
DECLARACIÓ UNILATERAL D'INDEPENDÈNCIA!
SÓC DE TREMP, 09/05/2013 a les 08:28
+4
-1
CARME FORCADELL, catalana de l'any!

Enregistreu-vos:




I ... voteu:




DECLARACIÓ UNILATERAL D'INDEPENDÈNCIA per no més enllà de Sant Joan d'enguany, diada dels Països Catalans!
Per la República Catalana! ||*||
DECLARACIÓ UNILATERAL D'INDEPENDÈNCIA!
SÓC DE TREMP, 09/05/2013 a les 08:29
+17
-1
A la FRANJA, es parla CATALÀ!
Al PAÍS VALENCIÀ, es pala CATALÀ!
A SES ILLES, es parla CATALÀ!
A CATALUNYA, es parla CATALÀ!

Als PAÏSOS CATALANS, es parla CATALÀ!

DECLARACIÓ UNILATERAL D'INDEPENDÈNCIA per no més enllà de Sant Joan d'enguany, diada dels Països Catalans!
Per la República Catalana! ||*||
DECLARACIÓ UNILATERAL D'INDEPENDÈNCIA!
SÓC DE TREMP, 09/05/2013 a les 08:31
+6
-2
CARME FORCADELL, catalana de l'any!

Registreu-vos:




I ... voteu:




DECLARACIÓ UNILATERAL D'INDEPENDÈNCIA per no més enllà de Sant Joan d'enguany, diada dels Països Catalans!

Per la República Catalana! ||*||
Mostrem el nostre rebuig
Anònim, 09/05/2013 a les 09:09
+8
-0
Especialment avui, dijous dia 9 de maig.
Deixem de ser tan bons nens
Anònim, 09/05/2013 a les 09:16
+17
-0
A que esperem per fer el mateix amb la llengua castellana? fem-los el mateix, diguem-li LIPAC (Llengüa Immposada per les armes a Catalunya
Rajoy parla en horduño, idioma de las Hurdes d'España
Anònim, 09/05/2013 a les 09:38
+18
-0
Espero que el Parlament de Catalunya digui que l'idioma espanyol que es parla a Catalunya es el HURDEÑO, idioma de las Huredes miserables espanyoles; STOP AL FEIXISME, STOP A RAJOY, STOP AL NAZISME DEL PP-PSOE-ESPAÑA-UNA
La cara oscura de Aragón
Jerónimo (Zaragoza), 09/05/2013 a les 10:03
+21
-1
Los maños son cazurros que van de supermodernos. Se creen que ser del siglo XXI es jugar al golf, conducir coches de lujo, y competir para ser más que el vecino. Fantasmear. Los catalanes de la Costa Dorada ya les deben conocer. Se les ve de lejos, quemados por horas de sol, ellas cargadas de joyas y ellos con pinta de pijos cachiruleros. Ese es el carácter aragonés, en especial en Zaragoza, ciudad donde las instalaciones multimillonarias de la Expo se caen a trozos, como toda la sociedad aragonesa. Pero ese sería otro tema. Una sociedad enferma, que no acepta su realidad. Soy aragonés, y siento ser tan duro con mi tierra, pero es así. Odian la diferencia. Aragón es la Pilarica, los adoquines, las jotas y el facherío. Harían bien los habitantes de la Franja en solicitar su anexión a Cataluña, por lo menos las zonas o pueblos con mayor conciencia lingüística y cultural. Es lo que deberían hacer si no quieren convertirse en ciudadanos de tercera, vejados e insultados. Aragón, igual que el gobierno español, los quiere muertos, castellanizados, alienados. Peor lo tienen los pobres que hablan la fabla en los valles pirenaicos, sin ninguna "Cataluña" por vecina. Esos, ¿dónde van a ir?
hmm
Tomppa, 09/05/2013 a les 10:11
+6
-2
Per sort els catalans són molt intel·ligents i volen potenciar i imposar el català a Catalunya als catalans fins i tot després d'independència. no ho entenc i no entendre mai perquè ningú voldria parlar en castellà. El castellà no es necessari per absolutament res ... em sembla bé que hi ha gent que vol aprendre el castellà com qualsevol altra llengua del món però imposar el castellà a tothom qui viu i treballa a Catalunya es únicament patètic i estúpid ... de mateixa distància de Madrid viu més que doble de la gent que parla en francès i tripla que parla en alemany ... que cadascú escolli que més que el català volen parlar i ja està.
acomplexats...
Carles V, 09/05/2013 a les 10:27
+9
-0
Per un costat molt grandiloqüents, dient que l'espanyol és una llengua parlada per tants i tants milions de persones (estadístiques inflades com tothom qui vol marcar paquet, però bé), per l'altre d'un patètic complexe d'inferioritat que els fa menysprear i perseguir fins i tot llengües quasi extingides com l'aragonès. Fins i tot l'aragonès. És clar que mireu quanta gent segueix parlant castellà a les Filipines...i com retrocedeix l'ús del castellà als Estats Units malgrat el miratge dels medis d'aquí dient tot just el contrari. Ves que no sigui ben natural que hom aposti finalment per la llengua pròpia de la seva terra. El castellà, a Castella, amb tota naturalitat i orgull de pertinença, perfecte. Però que deixin d'emprenyar o es quedaran ben solets en el seu raconet de la península.
Metàfora
Lapomet@, 09/05/2013 a les 10:33
+28
-0
Matar el teu avi per putejar al veí.
Quina pena
Vicensbs, 09/05/2013 a les 11:38
+15
-0
Tot aquest desproposit es penós. Voler amagar una realitat amb lleis no te cap sentit.
Aquesta gent ha anat a Fraga, Mequinensa o Beseit?. Jo crec que no.
En aquestes circumstancies trobo molt a faltar a l'estimat José Antonio Labordeta perque els hi fotés un parell de brams.
L'objectiu de les llengües normalitzades: sobreviure
Anònim, 09/05/2013 a les 11:43
+8
-1
A l'aragonès septentrional: Per sobreviure en la mena de societat que tenim, totes les llengües s'han de normalitzar. Això no treu que les variacions geogràfiques i les parles populars es mantinguin. Però cal un model de referència per a l'escola, per als mitjans, per a l'escriptura... I això s'ha fet també amb el castellà des de fa segles, i no per això parla tothom igual. De fet, és una de les llengües del món amb més varició. A més, existeixen models normatius que acullen graus de polimorfisme sense problemes, en els nivells gramaticals i lèxics. Si es rebutja normalitzar l'aragonès és perquè se'l vol mort.
Fraga
Jacinto, 09/05/2013 a les 12:26
+23
-1
Desde hoy ya no soy aragonés. Nunca creí que llegaría a decir esto. Las Cortes de Aragón me han echado de mi propia tierra y han menospreciado mi lengua y mi cultura. Voy a apuntarme a un curso para aprender a escribir en mi lengua, catalán, aunque sea en Lleida o a distancia.
Para Anònim, 09/05/2013 a les 11:43
f b, 09/05/2013 a les 16:25
+3
-1
"L'objectiu de les llengües normalitzades: sobreviure"

Es una visión subjetiva con la que discrepo. Las lenguas de utilidad restringida, como es el caso del aragonés, sólo pueden sobrevivir por la acción directa de sus hablantes, por su transmisión como lengua materna. La normalización no es la solución, desde mi punto de vista. En cambio sí es un mecanismo importantísimo de preservación, el hacer comprender a esos hablantes que su lengua no es inferior a otras y que es un tesoro de cuya preservación tienen el derecho y la obligación, independientemente de su valor utilitarista.
Ley (para Jacinto, de Fraga)
f b, 09/05/2013 a les 16:34
+2
-13
Jacinto, hijo, ¿te has leído el artículo 1 de la ley? Puedes no coincidir con los mecanismos que se preven para la protección de tu lengua, por erróneos, o por escasos, pero no decir que "han menosprecido mi lengua y mi cultura" ¿Será que hablas de oídas?

Artículo 1.
Objeto.
1. El objeto de la presente Ley es reconocer la pluralidad lingüística de Aragón y garantizar a los aragoneses el uso de las lenguas y sus modalidades lingüísticas propias como un legado cultural histórico que debe ser conservado.
2. Es asimismo objeto de esta ley propiciar la conservación, recuperación, promoción, enseñanza y difusión de las lenguas y modalidades lingüísticas propias de Aragón, en las zonas de utilización histórica predominante de las mismas
Sense res
Antònima, 09/05/2013 a les 17:32
+1
-0
Aquest és el trist destí dels pobrers castrats aragonesos que a base de dir que no hi hagi conflicte amb el castellans, que ells sí que els ajudaran tant i tant, s'han dedicat a desertar de tots els seus drets i a no ser res ni aragonesos ni res i a no reivindicar cap dels seus drets, no fos cas que els altres (els suposadament forts) s'ofenguessin. D'aquesta manera han passat a convertir-se en una mena de no-res, no-ningú, sense personalitat i sense substància. Quina pena de gent, que es pensen que contra Catalunya acabaran sent alguna cosa. Quina desgràcia de gent!!!
Flipo
Anònim, 09/05/2013 a les 18:55
+4
-0
M'impacten opinions com les d'en Jerónimo, o l'aragonès castellanoparlant, que sent d'allà, s'adreçen al N.D. per dir la seva. I és que si nosaltres patim les pressións de castella, imagineu l'Aragó. Tot plegat som cosins-germans de la vella Corona. I així els considero.
Per al f b
Anònim, 09/05/2013 a les 19:04
+2
-0
Tú, en que variante dialectal aragonesa hablas, en la castellana, tal vez?. Pues que sepas que no es aragonesa: es castellana. (no te acostarás... i tal) (Ara ja pots respondre: pues tú tal i cual)
para f b
Soziale Marktwirtschaft, 09/05/2013 a les 21:11
+0
-0
El preambulo es papel mojado. Es más, esta ley prohibe los topónimos originales del pueblo y sólo seran válidos en lengua madrilena.

Por no hablar que la ley dificulta el destinar dinero público que no sea para potenciar la cultura y lengua castellana en Aragon.

Para Anònim, 09/05/2013 a les 19:04
f b, 09/05/2013 a les 21:27
+0
-0
Hablo castellano-aragonés, dialecto en el que devino el antiguo aragonés sudoccidental (también llamado navarro-aragonés, tal como es conocido por los lingüistas). Dialecto Aragonés 100%.
Para Antònima, 09/05/2013 a les 17:32
f b, 09/05/2013 a les 21:37
+0
-0
No es esa la opinión de la mayoría de los aragoneses, puesto que según encuestas recientes del CIS, el 85% de éstos se sienten orgullosos de serlo. Y es que para ser un territorio tan pequeño y despoblado, la historia y logros aragoneses son superlativos, teniendo en cuenta las magras herramientas con las que siempre ha contado Aragón.
per a Jerónimo
Anònim, 09/05/2013 a les 22:47
+5
-0
Com segurament vosté es tracta indubtablement de persona cultivada (lo primer que diu -curiosament en tercera persona del plural- és que "los maños son cazurros que van de supermodernos"-) li escric en la meva llengua familiar que segurament entendrà perfectament, atès que vostè no pertany a tan indesitjable tribu "maña". Jo també soc ("sic" diem per aquí) aragonès (no vull deixar de ser-ho mai) i em causa profunda preocupació que un altra ciutadà de la meva terra redueixi tot als tópics (i quan més ofensius millor). Pretendre que nosaltres, els que tenim llengua no castellana (però no reneguem ni d'aquesta ni de cap), "ens annexionem a Catalunya" és realment una proposició misserable. Mai m'he trobat com a ciutadà de segona ni de tercera aquí a l'Aragó. En un fil com aquest rebrà molts aplaudiments (només cal comptar els vots positius). Qui es vostè per excluir-nos de la nostra terra comuna?
Per al f b
Anònim, 10/05/2013 a les 18:27
+0
-0
Gracias por tu respuesta. No dudo de que eres aragonéshablante, pero a nuestros ojos, tus escritos parecen defender la castellanización, y no a tu puteada lengua. D'altra banda, pots fer els teus comentaris en la teva llengua, que segur que tots entendrem, de la mateixa manera que no dubto que interpretes perfectament els textes en català (actualmente en Aragón, LAPAO)