Bernat Ferrer | Actualitzat el 16/01/2012 a les 09:30h

Fraga, aquell gran demòcrata

Unanimitat a la "Brunete mediàtica" lloant fins a l'extenuació els aspectes més positius de la biografia de Manuel Fraga i amagant-ne totalment els foscos

José María Aznar i Manuel Fraga.

"Arquitecte de la dreta democràtica", "Pare del centre-dreta espanyol i figura clau de la Transició", "L'últim cicló de la política"... Amb aquests titulars laudatoris s'acomiada avui la Brunete mediàtica espanyola de Manuel Fraga Iribarne (1922-2012), ministre de Francisco Franco, ponent constitucional, fundador del PP i president de la Xunta de Galícia. Ni la seva implicació amb el franquismee, ni Palomares, ni la Llei de Premsa, ni la campanya XXV Años de Paz no són aspectes de la seva biografia dignes de ser ressaltats.

De tots els articles publicats avui pels diaris conservadors espanyols, destaca el que reprodueix l'ABC a la seva pàgina 3, escrit per l'expresident del govern espanyol José María Aznar, en què es proclama hereu del franquisme. "El seu camí i el seu destí han estat els nostres, els quals, d'una manera o altra, gairebé hem transitat i, d'una manera o altra, gairebé tots anhelàvem: reforma i consens com a camí; llibertat i democràcia com a destí", destaca.

Aznar també critica que "s'ha imposat entre nosaltres una manera estranya de mirar el nostre passat. Una forma esbiaixada, desmemoriada i falsa, tot i que pretesament lúcida i reparadora; una forma que oculta els esforços perquè van ser previs a l'èxit [...]. Convé dir-ho amb una certa claredat, i especialment cal dir-ho als més joves: la democràcia no "va venir", la democràcia la van portar". Entre aquestes persones que "van portar" la democràcia a l'Estat després de la dictadura que havia enderrocat la República, Aznar hi ressalta Fraga..

"La marxa de Manuel Fraga representa una pèrdua familiar que deixa un buit insubstituïble", creu l'expresident espanyol, i avisa a qui vulgui ressaltar-ne els aspectes foscos: "Si hi ha un mal del qual hem de protegir-nos urgentment és aquest que pretén fer de les vides exemplars exactament el seu revers. Manuel Fraga va treballar des de dins per a l'autodisolució de la dictadura, i ho va fer amb èxit."

"Passió Liberalitzadora"

Carlos Herrera, presentador del programa matinal d'Onda Cero, segona cadena en audiència a l'Estat espanyol, ha ressaltat de Fraga la seva "passió liberalitzadora" en el si del règim franquista i la "solidesa que va donar a la Transició", perquè "s'estimava el seu país" i que "va apostar per la reconciliació".

Segons Herrera, Fraga va ser un dirigent "exuberant, auster, lleial, transparent...", que no va poder presidir el govern espanyol però que va ajudar a crear "la dreta moderna que havia somiat a Londres". "Des que va néixer fins que va morir, Fraga va estar al servei del seu país", ha conclòs.

"Divideixo aquest país!"

L'exministre Federico Trillo, a l'ABC, recorda el paper que va jugar Fraga en el procés de fundació d'Alianza Popular i la seva posterior refundació en l'actual Partido Popular: "Va realitzar la seva acció més transcendent de la seva ingent obra política: un sol partit, alternativa democràtica de govern per a tot el centre-dreta espanyol." Quan AP ja s'havia refundat en PP, Trillo recorda: "Algú li va proposar cortesament que l'encapçalés. "No! Jo divideixo aquest país!", va bramar. "I Espanya no mereix més divisions, ni seré jo qui les propiciï", assegura Trillo que va dir Fraga.

Així mateix, el director de La Razón, el barceloní Francisco Marhuenda, sosté que Fraga "va realitzar durant la seva llarga vida una contribució extraordinària a la convivència dels espanyols".

Galleguista de pedra picada

La premsa madrilenya també insisteix en ressaltar a l'uníson el suposat galleguisme de Fraga. El Mundo, per exemple, en ressalta a l'obituari: "Va visibilitzar la identitat gallega dins d'Espanya i va modernitzar la comunitat autònoma [...] No va deixar de dur a la pràctica, fins al final, la seva duresa i fermesa. Només se li estroncava la veu quan parlava de Galícia, a la que es referia com a "Nai e Señora" ("Mare i Senyora"), i d'Espanya, com allò únicament important."

L'ABC, a més, ha creat tot un mini-site dedicat al difunt dirigent, amb un test on-line per comprovar quantes dades en coneixes: Quan va néixer? A quina universitat va estudiar? Quin va ser l'últim càrrec que va ocupar durant el franquisme?...

El Mundo també dedica un espai a la seva web ressaltant les frases més sonades que va pronunciar, com: "El judici a Franco serà positiu, tant sobre el 1939 com al final, el 1975", o bé "[l'homosexualitat] és una anomalia. Les persones que neixen així és perquè els cromosomes s'equivoquen, i tenen dret a un cert reconeixement", o bé "Un país que va ser el primer a donar la volta al món no pot trencar-se".

Navega per les etiquetes

Alianza PopularPPManuel Fraga

COMENTARIS

+1
-0
Sant Fraga
Emprenyadissim, 17/01/2012 a les 09:14
Els franquistes del PP poden en el proper congrès, demanar al Vaticà que sugui anomenat Beat per la glòria de espanya, amb opció a ser declarat Sant
+1
-0
Para el anonimo de las 12:15
Anònim, 16/01/2012 a les 20:46
¿Carlistas demócratas? Eso es una incongruencia total.

No hay ninguna facción del Carlismo que acepte una democracia standar de hoy en día.
+5
-0
A l'ínfern
Pepot, 16/01/2012 a les 20:13
Un altre feixiste que mor al llit sense ser jutjat pels seus crims. Quan s'acabarà aquesta democracia vigilada, tapadora de la monarquia franquista, que fa que els assassins morin al llit i que els assassinats siguin a les cunetes?
+14
-0
Ni oblit, ni perdó !
Josep P. (Calella), 16/01/2012 a les 12:19



Declaracions de Manuel Fraga l'any 1968:

“¡Hay que decir español y no castellano! El español es la lengua de todos. Se ha transformado ya en la lengua de España (…) Haré todo lo posible para evitar que se destruya la unidad nacional. Porque Cataluña fue ocupada por Felipe IV, fue ocupada por Felipe V, que la venció; fue bombardeada por el general Espartero, que era un general revolucionario; y la ocupamos en 1939 y estamos dispuestos a ocuparla tantas veces como sea necesario y para ello estoy dispuesto a coger el fusil de nuevo. Por consiguiente, ya saben ustedes a qué atenerse, y aquí tengo el mosquetón para volverlo a utilizar”

Josep //*//
+13
-0
Democrata? quina vergonya!!
Anònim, 16/01/2012 a les 12:16
El Fraga un gran demòcrata? Millor que consultin a les families dels 5 morts a l'esglèsia de Sant Francesc de Vitòria que els van disparar de bala quan sortien gasejats d'una tancada per motius feiners mentre era ministre d'interior el Don Manuel. També hi va haver més ferits de bala.
Si el Fraga va fer una nova llei de premsa va ser per ordre del seu estimat generalisimo, no fou un mèrit seu, algú creu que un ministre franquista podia canviar una llei repressiva sense permís del Franco? Va permetre comprar el Capital de Marx, sí, però només per correspondència, de manera que havies de deixar el teu nom i cognoms al llibreter i aquest mitjançant l'editorial i el ministerio te'l faria arribar. Qun gran "democrata" !!
+7
-0
Cap pena
Anònim, 16/01/2012 a les 12:15
Pregunteu als Carlins demòcrates i a veure quants n'hi ha que avui no penssin que, per fi, la mort s'ha endut un botxí.
+2
-5
UNIVERSAL
ANDALUZ, 16/01/2012 a les 12:05
para nada soy catalan, ni me siento andaluz, odio las fronteras, me gusta la lucha por los derechos civiles, por eso admiro la cataluña nueva y la barcelona que por los siglos supieron mantener sus derechos "sociales" hasta la llegada de los borbones a este estado...
+5
-1
Gent ferma
Anònim, 16/01/2012 a les 11:59
Gràcies Andaluz. S'agraeix molt el teu suport. Ets més català que molts dels de casa nostra.
+8
-0
MIRANDO ATRAS
ANDALUZ, 16/01/2012 a les 11:50
+14
-0
Un altre feixista que la palma al llit!
Vicenç Marquès i Sanmiquel - SABADELL (Vallès Occidental) CATALUNYA., 16/01/2012 a les 11:14
Un altre feixista que es mor al llit i sense haver demanat perdó dels seus execrables actes del temps en què va ser "ministro de la gobernación" en l'època més dura del franquisme. Fen onejar la famosa frase: ¡la calle es mía! A fe de Déu que la feia servir bastonejant a tort i a dret quan algú protestava pels carrers de les ciutats reivindicant el que fos.
+7
-0
Un altre feixista que la palma al llit!
Vicenç Marquès i Sanmiquel - SABADELL (Vallès Occidental) CATALUNYA., 16/01/2012 a les 11:11
Un altre feixista que es mor al llit i sense haver demanat perdó dels seus execrables actes del temps en què va ser "ministro de la gobernación" en l'època més dura del franquisme. Fen onejar la famosa frase: ¡la calle es mía! A fe de Déu que la feia servir bastonejant a tort i a dret quan algú protestava pels carrers de les ciutats reivindicant el que fos.
+9
-1
Celebració!
Anònim, 16/01/2012 a les 10:43
Jo vaig encetar una ampolla de cava
+1
-17
el castellano
capita canalla, 16/01/2012 a les 10:29
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+13
-0
Extinció
Anònim, 16/01/2012 a les 10:20
Fins i tot als dinosauris els hi arriba l'extinció...tant de bo desapareixin el feixisme, falangisme, nazisme i altres bogeries del segle XX...ni que sigui per extinció biològica dels seus acòlits.
+13
-0
campanades a morts
Anònim, 16/01/2012 a les 10:16


http://www.youtube.com/watch?v=Dz5cVlXcgYc


En record de tres joves assassinats per la policia quan Fraga era ministre de governació.

Lluís Llac en directe a Gasteiz. Presentació i cançó.

Veure-ho m'ha fet plorar d'emoció.
+16
-1
Justicia de fireta
Anònim, 16/01/2012 a les 10:11
En Argentina a personajes de ests calaña se los esta juzgando y condenando y aqui se los entierra con todos los honores....justicia de fireta=democracia de pandereta !!
+13
-1
El pare
Rural, 16/01/2012 a les 10:07
A mort el pare ,pero quedan els fills que son igual o pitxo
+17
-1
Cal recuperar la història !
Josep P. (Calella), 16/01/2012 a les 10:07
Si a la mort d'en Sisquet, en comptes de l'ensarronada de la "transició democràtica" s'hagués produït la "ruptura", la "carrera política" d'en Fraga s'hauria acabat ja faria molts anys, igual com la d'altres "demòcrates de tota la vida" que encara pul·lulen oer aquí!
Disculpeu, però algú ho havia de dir.
VISCA LA TERRA LLIURE !
Josep //*//
+18
-1
Sense Jutjar
Escandalòs, 16/01/2012 a les 09:55
Per molts canvis de camisa i enmascaraments, no alterarán els fets de FEIXISTE, criminal per assasinats a Vitoria, la sang d'inocents no el fara descansar mai en pau, i espero que el persegueixin les memòries dels joves a qui va tallar de cop la vida. La constitució es una prostitució de franquistes, la pornografia politica personalitzada.
+24
-1
ha mort Fraga però no els còmplices
Anònim, 16/01/2012 a les 09:45
queden els culpables de que no se l'hagi jutjat pels crímens de la dictadura, alguns culpables per omissió, com en Garzón que volia jutjar en Pinochet, però a Espanya anava per davant la conxorxa postfranquista.
queda una constitució moralment invalidada per la participació de feixistes com ell.
queden els seus hereus polítics i els que lloaran la seva aportació (franquista) a la democràcia.
No descansarà tranquil perquè el perseguiran els nostres records.

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

educaweb.cat
Vés a: Parés Baltà Electio 2009: un blanc com un negre

Parés Baltà Electio 2009: un blanc com un negre

Els blancs de criança són una alternativa amb la complexitat dels negres i, en el cas dels millors, amb més frescor i unes possibilitats de maridatge més àmplies



- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: