Quico Sallés | Actualitzat el 01/11/2011 a les 09:04h

Per què Espanya va preferir Catalunya que Portugal?

'Corpus de Sang'. Pintura d'Antoni Estruch de 1907, que descriu la revolta de Corpus catalana del 1640.

"Catalunya romandrà a l'àmbit de la monarquia espanyola perquè les tropes destinades a la seva recuperació foren pagades amb la moneda encunyada de les remeses americanes, en plata bona, mentre que Portugal assoleix la independència, a part per mèrits propis, perquè els mercenaris encarregats de la seva recuperació van ser pagats, tard i malament, amb moneda devaluada". Aquesta és la teoria exposada en el llibre, extraordinàriament ben documentat, "España, proyecto inacabado" de l'historiador Antonio Miguel Bernal, (Ed. Marcial Pons,2005).

De fet, aquesta resposta històricament mercantil replicaria la dicotomia plantejada el passat dijous pel jurista i pare de la Constitució espanyola, Gregorio Peces-Barba, quan va afirmar que a Espanya li "hagués anat millor quedar-se amb Portugal que no pas amb Catalunya", quan van encetar sengles revoltes el 1640.

Però les circumstàncies, en política, com en la història, ho són tot. La voluntat dels espanyols de quedar-se amb Catalunya es va traduir a la pràctica en pagar una nòmina a la soldadesca amb més plata d'Amèrica que no pas amb més coure, com passava a la tropa que lluitava a Portugal. El comte Duc d'Olivares, ministre d'un rei en franca caiguda com Felip IV,  mantenia un exèrcit de "castellans, italians, irlandesos i valons en terres catalanes", com explica Ferran Soldevila en la seva "Història de España", Tom IV, Ed. Ariel,1972, que a més es treien un sobresou a base del pillatge.

L'imperi castellà a mans de Felip IV havia de tapar diverses fuites d'aigua al llarg de les seves colònies, i de moneda no n'hi havia per a tothom. Val a dir que la política monetària i fiscal de Felip IV és el paradigma, per als historiadors del pensament econòmic, del que no ha de ser una política monetària. Segons apunta Bernal, per la guerra catalana "ni tan sols estava prevista una consignació pressupostària determinada", però no els sabia gens de greu pagar amb bona moneda els mercenaris destinats al Principat com els destinats a d'altres contrades, malgrat que la guerra es va allargar, comptat i debatut, durant una dotzena d'anys.  

"Les tropes castellanes destinades a Flandes, Alemanya o Itàlia cobraven en plata, però les de Portugal es van finançar amb moneda de coure i, per tant, no prou estimulades, van desertar", apunta Bernal. Tècnicament, els mercenaris que lluitaven a Portugal cobraven un ressegellament de "moneda de billó", una moneda pobra, bàsicament de coure, amb una línia de plata. En canvi, els mercenaris destinats a aturar la revolta catalana estaven més incentivats gràcies a una moneda amb més proporcionalitat d'argent que procedia de l'espoli de les colònies americanes i era del tot bescanviable arreu d'Europa. Una situació que esperonava la tropa a lluitar amb més èmfasi a Catalunya que no pas a Portugal.

Catalunya, doncs, espanyola per un grapat de ducats.

Navega per les etiquetes

espanyaportugalpeces-barbaindependència

COMENTARIS

+5
-2
No vull esriure castella..
Miquelet, 02/11/2011 a les 20:46
L'anterior comentari com heu vist es en castella, per que penso que no ho entenen, pero si no ho entenen que foten en aquet forum. si volen clases de historia als hi fare en catala, apa que n'aprenguin.
+5
-1
A los españolitos
Miquelet, 02/11/2011 a les 20:39
Si no hubiese sido por el Rei d'Arago,Catalunya, Valencia, Mallorca i Senyor de Montpellier i el Rosello, entre otros titulos, los españolitos a dia de hoy seriais moritos con todo el repsto al pueblo Magrebi, si sois lo que sois en parte nos lo debeis a nosotros, es de mal nacido el no ser agradecido. No quiero hacer pedagogia pero el nostre Rei Jaume 1 el Conqueridor , conquisto Murcia y lo cedio a su yerno Alfonso X el sabio, y parte de Andalucia tambien. En este tiempo no existia España, sois un invento de 500 años cuando Catalunya es milenaria como pais. Visca Catalunya lliure d'espanyolitos!
+2
-3
la marina catalana va construir l'imperi espanyol..
Anònim, 02/11/2011 a les 16:04
Catalunya i Aragó tenien la meitat de les possessions imperials espanyoles, va ser així com ho va testamentar Ferran II de Catalunya-Aragó, ja que la marina catalana va construir l'imperi espanyol..
+10
-2
eren independents
Anònim, 02/11/2011 a les 01:09
Per a Muchos Comentarios, Catalunya i Aragó compartien Corona, però cadascun dels dos territoris era independent de l'altre.
+6
-17
muchos comentarios
Anònim, 02/11/2011 a les 00:41
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+5
-3
Marina catalana més efectiva
Anònim, 02/11/2011 a les 00:28
Jo també penso -malgrat altres explicacions- que no es poden comparar els beneficis que aportava a la corona espanyola mantenir Catalunya dins de la federació que no pas Portugal. Els immensos territoris americans i els beneficis de tota mena que Catalunya aportava a la federació hispànica eren infinitament més grans que els que aportava Portugal. A més, per a fer efectives aquestes riqueses, la corona dels Àustries disposava d'una marina molt experimentada a passar l'Atlàntic. Més que no pas la portuguesa.
+7
-2
anònim 23,15
Anònim, 02/11/2011 a les 00:15
Anònim 23,15. Sí, els catalans varem iniciar la conquesta d'Amèrica i en vàrem ser els primers expoliadors i exterminadors de natius. Però els segons varen ser els castellans i durant molt de més temps. I els tercers les repúbliques independents varen continuar la massacre. No es parla del genicidi a l'Uruguai ni el d'Argentina els segles XIX-XX.
+6
-8
Fàstic.
Anònim, 02/11/2011 a les 00:04
Aquest diari és un trunyo.
+6
-25
A Francisco Coy
Anònim, 01/11/2011 a les 23:37
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+5
-17
al de las 20'45
Anònim, 01/11/2011 a les 23:15
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+5
-22
mucho rebotado por aquí
Anònim, 01/11/2011 a les 23:03
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+10
-7
HI HA UNA RAÓ QUE NINGÚ LA CONTEMPLA:
Anònim, 01/11/2011 a les 20:45
HI HA UNA RAÓ QUE NINGÚ LA CONTEMPLA: CATALUNYA TENIA ENCARA FORMALMENT LES POSSESSIONS AMERICANES, JA QUE CATALUNYA VA DESCOBRIR I CONAUISTAR AMÈRICA
+18
-6
merda per espanya
francesc coll, 01/11/2011 a les 20:30
Abans morts o el camp de concentració que ser espanyols.
Em provoca ganes de vomitar només imarginar que haig de ser espanyol.
A pendre pel cul aquest fastigosos.
+23
-4
diuen que volen recuperar
Anònim, 01/11/2011 a les 18:21
les competències en Educació.Serà per continuar mantenint a la joventut en la ignorància,contant una Història d´Espanya,que només està en la seva imaginació i...en els seus interessos econòmics.Pobre país!
+26
-5
Mai serem espanyols
Anònim, 01/11/2011 a les 16:55
Només es constata una realitat que fa segles que dura. Els catalans mai serem espanyols. Per moltes bombes, armes, tortures, dictadures, genocidis, etc..mai ens faran espanyols.

INDEPENDÈNCIA!
+7
-35
sencillo
Anònim, 01/11/2011 a les 16:51
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+21
-3
HOMEEE!!!!!, és clar, Els catalans sempre han estan més "muelles"
Anònim, 01/11/2011 a les 15:10
HOMEEE!!!!!, és clar, Els catalans sempre han estan més "muelles" que els Portuguesos, a més era més fàcil ja que els castellans ja tenien un territori castellaitzat com el regne d'aragó, ja tenien un pota dins l'estat confederat catalano-aragonés. Aragó sempre ha estat procastellana, la llengua castellana en la seva variant aragonesa dominava aragó, Aragó tenia cultura i llengua castellana la seva societat també estava organitzada a la castellana... que collons feia Aragó dins l'estat català? resposta... de quintacolumnisme castellà, perquè els catalans van fracassar en l'intent de catalanitzar Aragó.
+32
-3
Incompetents
dos, 01/11/2011 a les 14:06
Simplement estàvem el mig de dos imperis, i anava molt bé fer de coixí geoestratègic. Tot hi això després de dotze anys de guerra la cosa va quedar en una mena d'empat'. I no en van treure ni un ral ens al contrari, amb les guerres a Flandes, Portugal i Catalunya en menys de seixanta anys "l'imperi español de la edad de oro" va patir set bancarrotes!! I no manava Zp..
+35
-4
Castellans lladres i pastors de cabres
Anònim, 01/11/2011 a les 13:58
Amb l'or que expoliaven a amèrica pagaven les seves guerres per poder expoliar Catalunya...
+24
-2
Per a manuelinho
Josep Pérez, 01/11/2011 a les 13:35
Pensa que Catalunya pacta amb la corona francesa per que els ajudin a lluitar contra la monarquia espanyola, i per als espanyols tenir els francesos ( potència que està substituint a espanya al continent) a 300 km de Madrid és senzillament inadmissible.
+33
-4
esta molt clar
ANTON, 01/11/2011 a les 13:32
Curios...primer America del Sud i Central...després Filipines Flandes.. Guinea ...Catalunya...etc, etc,...finalment Unio Europea,....el cas es seguir vivint del demes, el cas es seguir sent uns autentics parasits, aixo si van cambiarse el nom de Castella per la marca registrada Espanya.
+25
-3
Tot per trere'ns drets i peles
Jordi C, 01/11/2011 a les 13:20
En realitat , NO és tant senzill. No es tractava sols de lluites de noblesa (malgrat sí que l'alta noblesa sempre hi buscava rendiments nobiliaris i econòmics). A Catalunya no hi havia lleves forçades, cosa que sempre va molestar a la monarquia, i de fet una de les espurnes que va probocar la guerra de secessió (1640) va estar el que els catalans haviem de mantenir a les nostres terres tropes castellanes (s'hostatjaven a les cases), això va estar una "tactica" per encendre els nostres ànims del Conde Duque de Olivares, atès que com la monarquia era de la butxaca foradada li interessava treure drets catalans (i unificar burocràticament)per tal de cobrar impostos i engrandir arques monàrquiques. A Catalunya especialment la noblesa de classe baixa es resistia, atès que de sempre havien tingut els seus privilegis que la corona castellana els volia arravassar, d'aquí ja prèviament en el moviment bandoler 1500 amunt, hi havia un cert recolzament de la noblesa catalana. No és tant simple però sí que es pot resumir dient que Catalunya tenia uns drets que obstruïen els beneficis monàrquics a part que limitaven el seu poder a la nostra terra i per tant calia d'una manera o altra eliminar-los, solució: probocar una guerra i amb la victòria aprofitar com sempre s'ha fet per imposar-se.
+9
-18
cataloniawatch.blogspot.com
Candide, 01/11/2011 a les 13:13
"Amèrica era Catalana, decoberta pel català Colom."
(gat escaldat., 01/11/2011 a les 10:50)

Fes-t'ho mirar, gat. Sisplau.
+2
-25
JA JA JA JA JA JA
Anònim, 01/11/2011 a les 12:53
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+6
-34
TODO ES MAS SIMPLE
Jpedro, 01/11/2011 a les 12:44
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+19
-3
Qüestió de pilotes
JosepS2R, 01/11/2011 a les 12:25
Perquè? Potser perquè s'estimen més tenir a la "seva" selecció jugadors com Piqué, Xavi, etc. que a inútils o dropos com el CR7? És per donar-hi una nota d'humor, la història ja és prou cruel i injusta. Qüestió de pilotes.
+23
-4
Catalunya la porta d'Europa
Mariona, 01/11/2011 a les 12:11
Manuelinho, 2011.11.01 a les 10:10 Senzillament perquè Catalunya sempre ha estat i segueix sent la porta d'Europa, Portugal mai els ha interessat fins ara a causa del Oceà Atlàntic massa aigua per a ells, encara que d'altra banda sempre han desitjat la seva unió com Portugal.
+34
-5
Lladres des de...
k-tut, 01/11/2011 a les 11:32
Si en fa de temps que són lladres i paràsits aquests españols...
+38
-8
Amèrica era catalana.
gat escaldat., 01/11/2011 a les 10:50
Castella deixa escapar Portugal , amb el brasil, Àfrica i la Índia, per què Catalunya valia més.

Amèrica era Catalana, decoberta pel català Colom.
+39
-6
La historia no canvia
Anònim, 01/11/2011 a les 10:47
Amb lo del PILLATGE els espanyols an sigut sempre uns experts
+24
-6
Encara no ho he entès
Manuelinho, 01/11/2011 a les 10:10
Encara no ho he entès Portugal aconsegueix aliberar-se d'espanya perquè les tropes castellanes estaven pitjor pagades i proveïdes, però la resposta que jo necessito saber és perquè. Perquè Castella va tenir mes interès a salvar Catalunya que Portugal. Seria tal vegada perquè a Portugal arruïnada després d'Alcacerquivir poca cosa podien espoliar? A veure si m'ho aclareixen.
+41
-3
Suports
Guillemot, 01/11/2011 a les 10:07
Portugal va rebre el suport dels anglesos, el seus aliats seculars. Però evidentment els anglesos els van cobrar l'ajuda ocupant colònies portugueses a l'Àsia, com Ceilan. Catalunya, com sovint ha passat, va triar el pitjor suport, el del rei de França. Els catalans hauríem de tenir clar que només podem comptar amb nosaltres per aconseguir la llibertat. És per això que ens hauríem d'unir.
+26
-5
més riquesa???
Anònim, 01/11/2011 a les 09:45
per havia més a robar: això no és cert,doncs Portugal no solsament era el païs peninsular,sinó les seves colònies (a Amèrica, Àsia, etc.),o sia que el botí econòmic era més gran.Posiblement van preferir conservar Catalunya per no tenir als francesos dins de la peninsula i continuar tenint una cunya a França(recordeu que Catalunya encara tenia el Rosselló)
+24
-3
Ducat d'argent?
Un, 01/11/2011 a les 09:36
El ducat era una moneda d'or i no de plata, que a més s'introdueix als regnes de la corona hispànica a través de la Corona d'Aragó.
+78
-8
Havia més a robar
Fart d'espanya, 01/11/2011 a les 09:18
El botí de Catalunya era més abundant, res més. Ens han ocupat només per a xuclar i parasitar, consumir-nos i existingir.

Però se'ls hi ha acabat la bicoca. La seva constitució no és la nostra i les bombes que se les mengin.

Independència!!*!!

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Bloc de fotos


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: