Redacció | Actualitzat el 26/10/2011 a les 11:30h

Maó és Maó

#esmaó ha esdevingut TT mundial per respondre a l'espanyolització del topònim menorquí

Maó és Maó. Foto: Vikicommons

L'Ajuntament de Maó pretén espanyolitzar el topònim de la capital menorquina. El govern popular, encapçalat per Àgueda Reynés, aposta per convocar una suposada consulta ciutadana on, curiosament, no hi haurà l'actual opció normativa.

L'espanyolització del topònim de Maó ha propiciat una autèntica revolta a les xarxes socials. Els hashtag #ésmaó ha esdevingut trending topic no només a nivell estatal sinó també mundial per denunciar l'atac a la llengua. Es tracta, a més, d'una decisió que aniria en contra de la Llei de normalització lingüística i que caldria modificar per tal de tirar endavant el canvi.

Àgueda Reyes, segons informa el diari menorquí Última Hora, aposta per una denominació bilingüe “Mahón-Maó” mentre que l'entitat espanyolista Iniciativa Cívica Mahonesa, que propugna el canvi, vol un topònim bilingüe i secessionista lingüístic “Mahón-Mahó”.

Navega per les etiquetes

MenorcaMaócatalà

Referències a Internet

#ésmaó

COMENTARIS

+3
-1
Jo en proposo un altre
Aniol, 27/10/2011 a les 19:28
Si, si, si, jo proposo canviar el nom ej-panya per LAKAKAMÉSFASTIGOSA.
Almenys descriu la realitat!!!
+3
-12
SIEMPRE IGUAL
Anònim, 27/10/2011 a les 11:36
Los Nazionalistas, protestando por cosas que están fuera de su ámbito, eso sí, no les digas lo que tienen que hacer que se vuelven locos de furia.
Menudos hipócritas. Menos mal que solo sirven para reirnos de ellos. Animalitos.
+4
-3
From USA
Anònim, 27/10/2011 a les 05:03
Vull afagir,
Per els que no els importa el que facin a altres llocs, recorda el poema escrit per Martin Niemöller el 1946 titulat "Primer vingueren..." acaba amb una frase molt coneguda:

...vaig romandre callat.

Quand van vindra per mi
ja no quedava ningú per queixar-se.
+2
-3
From USA
Anònim, 27/10/2011 a les 04:40
Per els qui llegueixen anglès, sinó, demaneu ajuda als vostres fills/es, nebots/des o nets/es. No teniu d'entendra totes les paraules per entendra el significat.
A India els hi passa el mateig amb l'imposició que el govern fa del Hindi.
Podem substituir la paraula "Hindi" per "castellà" i India per Espanya i veiem els governs espanyol i indi fan el mateix.
Perdoneu però és molt llarg per traduir i sé que molts de vosaltres sabeu anglès.

Krishnaswamy Bharathi, from Tamilnadu,
was against making Hindi the official language of India but he voted for the constitution to obey the Congress Party dictate. He regretted it later and wrote against Hindi imposition in later years. This is what he had to say in the 1960s:

It is true that for administration of the Union Government (Indian Central Government) we want a language. Whereas the Hindi-speaking group wants Hindi to be the official language of India, the non-Hindi group opposes it because we do not wish to give a superior status to what is admittedly only a regional language.
To allow Hindi to sit on the throne in Delhi as sole monarch is patently discriminatory and will have the effect of reducing the non-Hindi people to second-rate citizens.

The very fact that Hindi is there in the constitution as the official language of India is enough imposition; to say that no one is imposing it on others has no meaning whatever".
+14
-3
Maó
Anònim, 26/10/2011 a les 22:50
És cert que Maó ho pronuncien Mo, és com altres catalanoparlans que pronuncien "vritat" en comptes de veritat, "vrema" per verema, "prò" per però, etc

Aquest fenòmen passa en totes les llengües, incloses la francesa, anglesa... i l'espanyola, el que passa és que els catalans coneixem solament l'espanyol estàndard, vet ací.



Nota per al PP:Ja n'hi prou de tocar allò que no sona amb el tema de la nostra llengua.
+10
-4
"Tanto monta, monta tanto"
Vicenç Ramoneda i Ullar, 26/10/2011 a les 22:31
"Tanto monta, monta tanto"
El PSC critica l'esmena per l'oficialitat del català a Europa que es votarà a tres dies del 20-N
http://www.acn.cat/acn/639532/Noticia/text/Noticia.html
+10
-3
Mô
innisfree, 26/10/2011 a les 21:34
Quina gràcia que feu tots aquests defensors de la menorquinitat... Indefectiblrment, us expresseu tots en castellà. És clar, el que us interessa no és Menorca; el que us interessa és allò del divideix i venceràs. Si almenys defenséssiu la forma Mô, que és tal com ho diu la gent del país. Però, no, la forma castellana. Tot menys cap relació amb Catalunya. Que en sou, de murris...
+4
-20
Iniciativa Cívica Mahonesa
Anònim, 26/10/2011 a les 20:13
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+12
-5
És el que hi ha
Anònim, 26/10/2011 a les 19:55
Comparteixo el 100% el comentari de davids (19:42h). A més tant Illes Balears com País Valencià governa el PP (aquí Catalunya CyU, vale que juga a la puta i la ramoneta però els considerem catalanistes), que és el que ha escollit el poble, per tant considero que mirar cap a ells és un error perquè no volen res amb naltros. Els catalans hem de lluitar per assolir la nostre independència.
+12
-4
Setge constant
Roser F, 26/10/2011 a les 19:54
Els castellans espanyols tenen un complexa d'inferioritat des de que van perdra les colonies americanes i filipines.

El PP/PSOE ara ja ni tenen ETA amb qui acarnissar-se, van per la Franja de Ponent, Pais Valencia, les illes Balears...

El 20-N cap vot per PP, ni abstencions, sinó ja veiem el setge sense treva a que ens tenen.

Ni viuen a Espanya, ni deixan viure a els de fora.
+15
-5
catalunya lliure de trolls
davids, 26/10/2011 a les 19:42
senyors,potser és el que volen els de mao,quan algú dona el vot al pp sap perfectament a qui vota,i el que faran els falangistes amb el seu vot.si una cosa bona té el pp es que no enganya i que porta entre ulls la llengua catalana i la combat allà on governa
+17
-4
Maó
Anònim, 26/10/2011 a les 18:56
Maó és Maó, i sempre serà Maó!
+23
-5
por si había dudas...
exespañol, 26/10/2011 a les 18:29
...de lo que es España: no pararán hasta hacer desaparecer a Catalunya i Euskadi, i al catalán, al gallego y al euskera. A ver si los "pedagógicos" convergentes se convencen d euna puñetea vez de que no valen medias tintas ni confianzas. ESPAÑA NO VA A CAMBIAR. Y si cambia, será a peor.
+6
-16
Y Baden Baden
Anònim, 26/10/2011 a les 17:02
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+16
-4
Castillodehielos
Anònim, 26/10/2011 a les 15:29
Això de traduir els noms de les poblacions a l'espanyol és una pràctica habitual a la Franja de Ponent, també en algunes poblacions del País Valencià, generalment sempre impulsat des del PP. Alerta que el PP governa a Castelldefels i el dia menys pensat se'ls hi pot passar pel cap seguir les pràctiques lingüístiques dels companys de partit de l'Aragó, Balears i País Valencià i passar-ne a dir Castillodehielos.
+17
-4
...
Ricard (Reus), 26/10/2011 a les 15:26
Per cert, "cosas que importan" que diuen ells, segur que molt ara ;). El grau de cinisme dels peperus no té límits. Si fos al revés estarien parlant quasi ofesos del malbaratament de diners per despeses derivades del canvi... I per la distracció que comporta de "las cosas que importan". Quina colla de filibusters aquests Castellans colonitzadors.
+16
-4
...
Ricard (Reus), 26/10/2011 a les 15:23
No perdeu de vista que el PP és la refundació d'AP, al seu torn partit fundat per la vella guardia Franquista. Reducte de la tradició colonialista Castellana més opresora i centralista. Fa poc, en un ajuntament important d'Alacant, em sembla que era el d'Elx. La nova alacaldesa del PP va cambiar el tòpinim d'entitats culturals de la població per la seva versió Castellana. Inclòs va posar noms a vies de la ciutat d'ex alcaldes franquietes. Bé, la dilatada història de flirteig del PP amb el llegat del dictador mort està ben documentada, i la castellanització d'allí on governen es ben coneguda... Als de Ciu, com no vagin en compte, en dos dies els fan el llit, amb ñ és clar.
+6
-39
Desde Mahón
Anònim, 26/10/2011 a les 14:34
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+36
-6
Errors de la natura
Josep Ma., 26/10/2011 a les 13:37
Com hi pot haver gent tant geneticament menorquina com Àgueda Reynés o catalana a Catalunya com una tal Dolors Nadal, que siguin còmplices d'un partit tant feixista i catalanofòbic com el PP?
No ho entendré mai. Veritablement, la cadena cromosòmica humana a vegades erra i crea monstres.
+35
-5
MO
Anònim, 26/10/2011 a les 13:06
Allà sempre es refereixen a la seva ciutat directament com Mo,; jo aquesta puta H no la veig per enlloc, a més, a Menorca és dels llocs on, justament, parlen més català la gent; quan jo vull desconnectar de la xarnegada del Baix Llobregat i de Barcelona capital, cada cop més espanyolistada, me'n vaig uns dies a Menorca i torno nou, des del punt de vista català.
+32
-6
Fem pinya contra l'agressor exterior
i els seus còmplices interiors. Tenim un país mervallós. Defensem-lo, 26/10/2011 a les 13:01
El PP, partit nacionalista agressiu espanyol, amb la col·laboració dels botiflers i dels que viuen de la sotmissió de la nostra nació van a per totes. Cal una resposta massiva dels catalans conscients i nacionalment lliures. Prou d'agressions, ni a Catalunya, ni a la resta de països de parla i cultura catalanes. Fem pinya com fan ells.
+38
-4
PP = anticatalans
Anònim, 26/10/2011 a les 12:46
I ara, no parlen de "talibans" els mitjans de comunicació espanyols per referir-se als nazis del PP que pretenen canviar el nom de la ciutat de Maó per la versió castellana de Mahón??
Què vindrà després?? Andrach en comptes d'Andratx?? o potser serà Sóyer en lloc de Sóller? Com enyoren els peperus el franquisme. No tenen prou amb el mal que van fer a la cultura de ses illes (i a la nostra en particular) durant la dictadura els seus avantpassats?

+5
-34
i?
Anònim, 26/10/2011 a les 12:46
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+32
-5
fàstic de peperos
Anònim, 26/10/2011 a les 12:18
com tinguin majoria absoluta aquests ultres la cultura catalana ja ha begut oli com ho ha fet ja al país Valencià i en breu a les illes. I encara tenen la barra de venir a buscar vots aquí com si fossin els nostres amiguets. PP=Autèntica púrria franquista i corrputa
+53
-6
PP is different!!
olodelbages, 26/10/2011 a les 12:02
Aquests del PP son així de subnormals... sobren comentaris.

Aquestes coses no eren del temps d'en Franco??

Salut i Independència!!!

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Bloc de fotos


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: