Redacció | Actualitzat el 22/09/2011 a les 23:59h

L'última «corrida»

Diumenge se celebrarà a Barcelona l'última cursa de braus de la història de Catalunya

La llei prohibeix expressament «les curses de toros i els espectacles amb toros que incloguin la mort de l'animal». Foto: Flickr.

Barcelona serà, a partir de dilluns, una ciutat plenament respectuosa amb els animals. Diumenge, en el marc de les festes de la Mercè, se celebrarà l'última corrida  a la plaça de toros La Monumental. Després d'aquesta data, que posa punt final a la temporada habitual de curses de braus, tot fa pensar que ja no n'hi haurà cap més, atès que l'1 de gener de 2012 entrarà en vigor la llei que les prohibeix, resultat d'una iniciativa legislativa popular (ILP) presentada per la plataforma Prou amb el suport de 180.000 signatures. 
 
Els toreros José Tomás, Juan Mora i Serafín Marín, nascut a Montcada i Reixac, seran els protagonistes d'aquesta última cita. Més enllà d'ells, el silenci, perquè quedaran prohibides "les curses de toros i els espectacles amb toros que incloguin la mort de l'animal i l'aplicació de les sorts de la pica, de les banderilles i de l'estoc", segons la llei.

La plaça, oberta el 1915 i que actualment disposa d'un aforament per a 18.000
espectadors, propietat del Grupo Balañá, solia acollir fins ara unes 20 corrides anuals, tan sols un 1% de les que es realitzen al conjunt de l'Estat espanyol.

Una altra plaça de braus de la ciutat, Las Arenas, s'ha reconvertit exitosament en un centre comercial. Atès que ja no s'hi podran sacrificar braus, ara s'haurà d'estudiar quin nou ús se li dóna. Un exemple similar es pot trobar a Sant Feliu de Guíxols, on el 1998 van enderrocar la plaça que tenien i al seu lloc hi van ubicar l'estació d'autobusos.

Saltar-se la llei
 
Malgrat l'entrada en vigor de la llei, Reuters assegura que els ramaders estan convençuts que "tindran una oportunitat de revertir la prohibició i recuperar les curses de braus durant la temporada vinent".
 
Així mateix, el Partit Popular ja va presentar un recurs al Tribunal Constitucional espanyol (TC) perquè revoqués la llei aprovada pel Parlament.

#sialostoros

La xarxa social Twitter bull d'activitat per protestar contra aquest fet. Els partidaris del maltracte animal  promouen des d'ahir al vespre l'etiqueta #sialostoros, que ha esdevingut Trending Topic (tema del moment) a l'Estat espanyol.

Navega per les etiquetes

brauscorridatoros

COMENTARIS

+1
-0
AHHHHH S'HAN ACABAT "LAS CORRIDAS "
ESCORREGUDA CATALANA !!!, 23/09/2011 a les 17:51
AU, JA HEM CAPAT ALS ESPANYOLS I ELS HEM CONDEMNAT A NO TENIR MES "CORRIDAS", A PARTIR D'ARA PODRIEM APLICAR LA CASTRACIO QUIMICO-MENTAL A TOTS ELS CASTELLANS QUE VAN ESCAMPANT LA SEVA NEUROSI HISPANOCENTRICA PER LA VIDA, ELS CASTREM A TOTS ???? PERQUE TOT EL DIA VAN DE CORRIDES I LES NOSTRES DONES ESTAN TIPES DE MACARRES EXHIBICIONISTES QUE TOT EL DIA VAN DE CORRIDES PER LA VIDA. FAN ALGUN SERVEI AQUESTS DEGENERATS ESPANYOLS ???? MES ENLLA D'ANAR DE SEMENTALS TOT EL DIA ?? PERÒ SI ES UNA GENETICA ARRUGADA, PETITA, TOSCA I BAIXETA, VOLEU DIR QUE LES DONES CATALANES ES MEREIXEN AQUESTES CORRIDES TAN RIDICULES ?????
+0
-4
DE MOMENTO
Anònim, 23/09/2011 a les 17:36
HAY UN RECURSO EN EL TC NO LO OLVIDEIS.
+6
-2
Tot arriba !
Anònim, 23/09/2011 a les 16:36
A què dedicaran el temps lliure els colons espanyols quan trobin a faltar veure com una animal tortutat es desagna ?? Potser aniran a un escorxador per tal de poder veure una mica del seu "art"? ... el que poden fer és marxar d'on no haurien d'haver sortit mai: d'espanya
+6
-2
Adéu als bàrbars
Xandri, 23/09/2011 a les 16:26
Prou bàrbars que torturen. Prou bàrbars que s'emboliquen amb una bandera espanyola per defensar els seus crims crudelíssims.

+9
-2
That's all folks!
almogaver.cat, 23/09/2011 a les 15:41
Francament, la meva tírria (ho admeto) ve i fou motivada de Petit. quant corren venia del cole a casa a veure el programa infantil (sobretot) els dibuixos de la Warner,

http://youtu.be/DBY_IIZkgC0

I: Patapanm! feien una aburridissima Cursa de Braus.
Amb un senyor amb un barret de Mikey Mouse, Peró al reves, un senyor vestit de senyora i amb pantalons fins al coll. I amb Una pobra bestia, que l'anaven matant poc a poc.
En fi... Aixo es tot!
http://youtu.be/_hZrXdJ-ibo
+8
-2
Mahatma Gandhi
Catarg, 23/09/2011 a les 15:32
"Un país, una civilització es pot jutjar per la manera com tracta els seus animals".
.- Mahatma Gandhi
+6
-2
La percepció del real
Anònima, 23/09/2011 a les 15:26
Canvien les coses quan canvia la percepció que tenim de les coses. Abans la gent que s'ho podia permetre tenia esclaus, i no hi habia cap problema. Ara ens resulta denigrant i aberrant. Mica en mica també va canviant la manera que tenim de veure i condsiderar els animals. Avuí s'ha fet un gran pas que ens ennobleix i en dignifica com a poble i que, tant de bo, s'estengui als pobles veins.
+6
-1
PER FÍ
Anònim, 23/09/2011 a les 14:55
PER FI, I ELS QUE DIUEN QUE ES TINDRIA QUE MANTINDRER LAS CURSAS DE BRAUS PER TRADICIÓ, A LLAVORS TINDRIEM QUE MENTINDRE TAMBÉ EL CIRCS ROMANS AUN ELS LLEONS ES FOTIEN ALS CRISTIANS, LA LLUITA DE GLADIADORS FINS LA MORT
SI VOLEN PODRIEM FER CURSAS DE BRAUS AMB 3 BRAUS 3 TOREROS
AIXI ESTARIAN A LA PAR
+4
-1
"CORRIDA"
Anònim, 23/09/2011 a les 14:20
Jo ja no recordo quan va ser la meva última "corrida" i es que un ja te una edat.
+3
-24
DE MOMENTO
Anònim, 23/09/2011 a les 13:17
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+16
-2
ja era hora
Anònim, 23/09/2011 a les 13:13
No trovarem a faltar aquesta colla de sadics criminals que empren la tortura com a passatemps.
+13
-1
Ja era hora !!
Anònim, 23/09/2011 a les 13:01
Una festa menys dedicada a la incultura i la tortura, ja era hora!! però ... qui es preocupa encara per això en els temps que corren?? vinga espanyols, penseu en les coses que realment importen, no és això el que ens dieu quan us interessa a vosaltres?
+13
-3
A l'anònim de les 11:45
Anònim, 23/09/2011 a les 12:48
Amics del Camp de Tarragona?

Vols dir de Reus, al Baix Camp?

El correbou o bous al carrer és un tipus de festa popular que es practica a molts de pobles de la Franja de Ponent, del País Valencià i de les terres de l'Ebre, sobretot a les comarques del Matarranya, de la Marina Alta, l'Alt Millars, l'Alt Palància, el Baix Maestrat, l’Alt Maestrat, la Plana Alta, la Plana Baixa, el Baix Ebre, el Montsià i la Terra Alta. També es fan encara de forma aïllada ara, correbous en comarques pirinenques (al Vallespir, sobretot), a Olot, Cardona, Reus (al Principat), a Fornalutx (a les illes Balears)...

També són típiques les soltes de vaques en molts d’aquests indrets. Generalment aquests actes amb bous i vaques es fan durant les festes patronals, al més d’agost.
Hi ha diverses variants, bou enflocat, bou embolat, baixades de bous, bous a la mar, bou capllaçat… algunes una mica bèsties certament, altres no, però, l'animal no se'l mort, ja que les mateixes bèsties participen en diversos indrets.

Actes amb bous de fet són i han estat típics de tota la conca mediterrània des de temps ancestrals, a Occitània fan moltes formes de curses, sense maltractar l’animal, per exemple una cursa consisteix en saltar per damunt d’un bou, també hi ha semblant la cursa a la provençal, etc.

A la darreria de segle XIX fou introduïda la cursa de bous a la castellana (corrida) amb tot l’espectacle barroc conegut, a la nostra área i a Occitània.

Actualment al Principat, sota administració espanyola, la llei estableix que els animals no han d’ésser maltractats, hauran d’ésser sotmesos a control veterinari i que, en cas d'haver-se de practicar el sacrifici de l'animal, s’ha de dur a terme sempre en un escorxador autoritzat.
+7
-2
fantàstic
Anònim, 23/09/2011 a les 12:42
i per a celebrar-ho, una cançoneta Del mític grup LOS TOREROS MUERTOS

http://www2.mp3raid.com/search/download-mp3/578557/los_toreros_muertos.html
+4
-2
per a l'anònim 09:15
Anònim, 23/09/2011 a les 12:36
Malhauradament tens raó. Quan ens desfem d'una imposició espanyola, ens en vé una de mora. El pitjor és que aquesta és culpa dels catalans, que hem volgut jugar a ser rics contractant immigrants per 4 duros i ens hem deixat (perdó, la majoria s'ha deixat) entabanar per l'invent capitalista de la multiculturalitat.

A molts països d'Europa no permeten el sacrifici Halal, però aquí encara estem amb el complexe de racistes i els deixem fer el que volen.

I així ens va... i ens anirà.
+2
-25
Uf!
Maria del Mar Tell, 23/09/2011 a les 12:32
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+6
-2
plenament, no
Anònim, 23/09/2011 a les 12:28
Cal fer més: que a la gossera no sacrifiuin els animals, que els deixin anar a més llocs, que es promogui el benestar dels animals destinats al consum humà....
Però sens dubte és una passa molt important i una de les poquetes coses que darrerament ens fa estar ofgullosos de ser catalans.

No parem aquí!!!

Prou imposicions de tradicions bàrbares espanyoles!!!
+12
-5
Hem d'alegrar-nos...
olodelbages, 23/09/2011 a les 11:45
És una bona noticia de totes totes...

Cal que els espanyols posin en marxa des d'Espanya el mateix procés d'abolició d'aquesta tradició i que busquin a aquests magnifics animals una sortida que no sigui la de "divertir" al públic en la seva lenta agonia cap a la mort... (collons!! com els pot agradar això??). Una sortida per als toreros en actiu ja és més difícil... que fitxin pels clubs de futbol i que ensenyin als nens a fer regats amb la pilota... en fi, visca el braus i morin les "corrides"...

Ah!! amics de les terres de l'Ebre i Camp de Tarragona... vosaltres sereu la segona part... ara us n'heu escapat barat perquè els convers no tenen collonets, però lo vostre, tot i que menys greu, tampoc és defensable avui dia...

Salut i Independència!!!
+9
-3
Europeus
Anònim, 23/09/2011 a les 11:36
Això ens fa més civilitzats i europeus. França les tolera (no pas a París!) com una manera d'estigmatitzar, humiliar i assimilar encara més els catalans que van tenir la desgràcia de caure sobre les seves urpes centralistes.
+17
-2
A la resta dels Països Catalans
Anònim, 23/09/2011 a les 11:30
A les Balears, a Palma, també hi ha una plaça de braus l'anomenat Coliseu Balear, propietat també tal com la Monumental de Barcelona, del "Grupo" Balenyà, però, solament s'hi ha celebrat una corrida aquesta temporada segons diuen. Amb tot fa anys que no s'hi fa cap manteniment i el seu estat és penós, malgrat que encara s'hi fant concerts i altres espectacles musicals.
+21
-3
Encara diria més
Anònim, 23/09/2011 a les 11:06
A Catalunya enguany s'hauran celebrat 24 curses de braus, un 84% a Barcelona i un 16% a Ceret... L'any 2012 el 100% seran a Ceret, fins quan?
+22
-2
Més informació
Anònim, 23/09/2011 a les 10:54
A Ceret cada any pels voltants del 14 de juliol celebren la "Feria" de Ceret, és una manera curiosa de "celebrar" la diada de França amenitzat amb sardanes i l'himne nacional de Catalunya entre d'altres coses. Entre taurins i antitaurins a Ceret s'hi concentra molta gent per aquestes dates de juliol.

Aquest any vàren fer dues "corridas" i dues "novilladas picadas" (?).

A Ceret, però, la plaça és petita i no sempre s'omple.

L'any vinent segurament continuaran, per la qual cosa no es pot parlar de la darrera "cursa de braus" de la història de "Catalunya".
+16
-2
Capeta Quitxalla
Anònim, 23/09/2011 a les 10:46
També, des de temps immemorials fins al 1897, hi va haver execucions publiques.
Si de que es consideri tradició un espectacle barbar depén del temps, les execucions publiques guanyen de carrer.
+16
-2
L'entrecuix
Anònim, 23/09/2011 a les 10:21
Que hi porta un torero a l'entrecuix?
Resposta: Les piles del "traje de luces".
+29
-2
És així
Anònim, 23/09/2011 a les 10:08
L'última cursa de braus de la història de Catalunya?

Ho sento, però, aquesta afirmació no és pas certa malauradament, a Ceret encara se'n faran de curses de braus, si no m'erro.

En tot cas serà l'última cursa de braus de la ciutat de Barcelona.

Hauríeu de precisar millor les informacions, la Cerdanya, el Vallespir, el Capcir, el Conflent i el Rosselló també són comarques catalanes, també són Catalunya, encara que molts espanyolitzats fins al moll de l'os ho oblideu massa sovint.

+15
-2
Bona notícia
Josep Fourier, 23/09/2011 a les 09:37
Molt bona notícia. Us recordo que el motiu més important per prohibir aquest espectacle és que els catalan@s creiem que al nostre segle no ens hem de *divertir* veient com es maltracta i mata un animal. Les 'corridas' són un anacronisme que potser tenia justificació al segle 15 però no al 21.

Ara que hem fet el primer pas tocaria parlar dels correbous. No crec que els de CiU tinguin el que cal tenir per fer aquest pas, el vot és la pela.
+9
-7
que n'es de maco
Anònim, 23/09/2011 a les 09:15
Si es prohibeixen les corrides per que es un maltracte,(jo hi estic d'acord), que a qui li pertoqui vagi a fer un tomb pels escorxadors catalans, per veure com es sacrifiquen els animals.
Es una vergonya com s'està implantant el sistema "halal".
A darrera del ritus musulmà, s'hi amagen reducció de costos i un patiment animal horroros.
Hem tornat a l'epoca medieval
Aixó ningú ho vol veure?
+23
-5
Europeus
Garrotxa, 23/09/2011 a les 09:11
Catalonia is not spain. En els sentiments majoritaris del catalans no entra la crueltat i el maltracte als animals. Amb això som molt mes europeus. Una prova mes de la diferencia i del encaix impossible entre Catalunya-espanya.

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Bloc de fotos


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: