El Senat ha confirmat la reforma constitucional. Foto: ACN
La modificació de l'article 135 de la Constitució ha superat l'últim escull a les Corts sense cap modificació en una sessió on no hi ha hagut sorpreses. Com va passar divendres passat al Congrés dels Diputats, les dues grans forces espanyoles han comptat amb els vots dels representants del PSC i d'UPN, mentre que la majoria dels partits petits han expressat el seu "rebuig absolut" a la forma i el fons de la modificació. El president espanyol no ha assistit a la sessió perquè ha man tingut la tradicional audiència dels dimecres amb el rei, i la seva absència ha precipitat la del líder del PP, Mariano Rajoy, que tampoc s'ha desplaçat a la cambra alta.
En el transcurs de les votacions les dues forces espanyoles han rebutjat totes i cadascuna de les 22 esmenes que els grups minoritaris havien pogut sotmetre a votació. També les dues d'ICV que havien superat el sedàs de la Mesa i que pretenien que la reforma se sotmetés a referèndum, així com les de CiU que reclamaven el concert econòmic per a Catalunya. Altres, com les d'ERC i del PNB que reclamaven el dret a l'autodeterminació, ni tan sols s'han pogut votar perquè la Mesa del Senat les va vetar.
15 dies per reclamar referèndum
Els grups que volen sol·licitar un referèndum disposen ara de 15 dies per aconseguir les 26 signatures (10% de la cambra) necessàries perquè prosperi. Si no se'n surten, la reforma es publicarà al BOE.
Els grups exclosos no voten
Tal com va passar al Congrés la reforma no ha comptat amb els vots de CiU, PNB, ERC, ICV i BNG, que no han premut el botó com a mostra de rebuig. Com van fer al Congrés, ERC i BNG han marxat de l'Hemicicle, mentre que CiU, ICV i PNB s'han quedat però no han votat. CC i Foro Astúries han votat "no".