Quico Sallés | Actualitzat el 21/08/2011 a les 02:35h

A pastar fang, Vicens i Vives!

L'independentisme -el catalanisme de debò- mai no ha tingut prou força per capgirar la situació de derrota continuada. I no és que no hagi estat capaç per manca de raons o arguments, sinó perquè els enemics sempre han estat més i han anat més ben armats. Aquesta tragèdia ha portat a una altra tragèdia: fer com els cristians però en format low-cost. És a dir, inventar-se un heroi pacifista com Jesús de Natzaret per tapar el fracàs de la seva lluita a cop d'espasa.

Amb la intenció de reformular el catalanisme com un moviment pactista, de mel i mató i caramelles, Jaume Vicens i Vives va escriure Notícia de Catalunya. I molts se'l van creure. De fet, encara n'hi ha molts que se'l creuen. La voluntat d'ésser com a mòbil primari de la psicologia catalana. Gran descobriment! Com si els espanyols, els hutus i els xukis no tinguessin voluntat de ser-ho.  

Aquesta abstracció pactista s'ha barrejat amb components tan perillosos com el club Súper Tres, els Bobobops i els casals d'estiu on es fan tallers de reciclatge d'envasos de iogurt. El resultat final d'aquest magma és oblidar que tots els estats neixen per la confrontació directa amb l'enemic amb més o menys nivell de bel·ligerància - que anirien des de la brutalitat de la substitució ètnica a una pau paccionada després de llargs processos bèl·lics soterrats o a pit descobert-.

Sense caure en l'ara o mai, el 20N s'enceta una nova etapa en què podríem posar en dubte tots aquests subproductes dels quaranta anys de la darrera dictadura i dels darrers trenta de dominació majoritària. Tota aquesta farfalla del "no farem mai res sinó portem els espanyols a la nostra causa" podria ser substituïda per la de "qui ha volgut, ja ha tingut prou temps per afegir-se". És la meitat més un, i a qui no li agradi que foti el camp.

Ara bé, les opcions són poques, magres i improbables. Per una banda, una força catalanista que no acaba d'entendre que mai no serem espanyols ni volent. I per l'altra, una força política que amb vuitanta anys d'història, encara ha de decidir què vol ser quan sigui gran. Foc o brasa. I a sobre, com a música de fons, Vicens Vives entonant  la instrucció donada als catalanistes: “Quan la guineu no les pot haver diu que són verdes”.

Navega per les etiquetes

Jaume Vicens i Vives

COMENTARIS

+3
-0
Coalicio Europa dels Pobles
Anònim, 22/08/2011 a les 23:02
Integrada per tots els partits veritablement nacionalistes dels diferebnts pobles de l' Estat. Aquesta es la 'unica solucio.
+3
-0
Vicens vives, sr. Esteve capat
M. Alvido, 22/08/2011 a les 22:58
i franquista, conformista i representant d'una burgesia claudicant i botiflera que ja li anava be el franquisme, perque aixi no havia de pagar impostos i a mes permetia que els seus fills fessin les milicies universitaries... El temps tot ho posa al seu lloc. Comn posara al seu lloc els vicens vives actuals...
+4
-1
Fora els botiflers
INDEPENDÈNCIA, 22/08/2011 a les 19:13
+2
-0
Tret de...
Anònim, 22/08/2011 a les 18:48
"HI han molts catalans a qui els encanta dir que en Carod-Rovira o Artur Màs o en Joan Laporta son indignes, catalans que veuen fantasmes i traidors per tot arreu. Crec que aquests son els catalans que ens fan perdre les guerres perque no viuen en el mon real de gent que dubta, te por i a vegades es valenta, s’equivoca o l’ecerta, sino en les seves pel·licules de bons i dolents."
+2
-0
Enhorabona
Xandri, 22/08/2011 a les 18:26
Senyor Sallès m'heu deixat parat, heu pogut apartar l'inevitable menyspreu a ERC de cada article a l'últim paràgraf i heu aprofitat per a dir coses realment encertades de política nacional.

Sembla que milloreu.
+1
-0
Lectures d'estiu
Boix grèvol, 22/08/2011 a les 17:23
Amic Sallès, la calor apreta, la sang no puja al cap i en aqueste condicions, algunes lectures poden fer més mal que bé. Us recomano que en lloc de llegir coses que us poden caure com un plat de rabo de toro (ep, no la confoneu amb la cua de bou!) us marqueu un recuit Soldevila, fresquet, lleuger i pasteuritzat, com us recomana l'amic Saborit.
Salut i que trobeu guies millors que en Guia.
+2
-1
Holocaust català?
Historietista, 22/08/2011 a les 14:33
"Els primers anys del regim franquista, veient la crueltat del dictador i el que estava passant amb el poble jueu gairebe exterminat per Hitler, no entenc com el poble catala
es va poder escapar d'un Holocaust semblant. Potser va ser per persones com Vicens Vives i d'altres, dons estic segur
que al dictador li devia passar pel cap el nostre extermini."

Segurament. Sobretot tenint en compte que el seu cunyat es deia Serrano Suñer i era fill d'un senyor nascut a Tivissa i una senyora nascuda a Gandesa:


http://ca.wikipedia.org/wiki/Ram
ón_Serrano_Suñer

Potser també se li va acudir exterminar als gallecs però se li va encendre el llumet a temps.
+11
-12
VICEN VIVES
ANDALUZ, 22/08/2011 a les 11:52
joe...

per parlar de vicen vives com a historiador, primer cal rentar-se la boca. És una eminència de la història catalana, iniciador del coneixement del catalan en el franquisme. Investigador, lluitador per la seva terra.. i ara aquests catalans només de boca volen fer-li un vestit franquista?...
de vegades els independentistes sou penosos.
+8
-4
QUI ERA VICENS VIVES
Jodi B, 22/08/2011 a les 07:25

http://enricborras.cat/?p=1041


J. VICENS VIVES: COL·LABORADOR DE FRANCO I MENTOR DE LA CLASSE POLÍTICA FILOCOLONIAL A CATALUNYA
+5
-1
Catalunya
Ciutadà amb Document Nacional d'Indignat, 21/08/2011 a les 21:21
Quico, de de l'Àfrica, una abraçada. Tú, com a bon català ho tens tot pagat, tal com deia Francesc Pujols.
+4
-13
Referencias documentales.
Anònim, 21/08/2011 a les 20:52
Enric Farres, lo que dices es muy grave y estás obligado a indicar documentación y dar referencias muy concretas para quienes te leemos podamos comprobar lo que dices.
Espero que lo hagas para no quedar como mero calumniador o ligero de juicio.
+14
-8
Voleu ser castellans?
gat escaldat, 21/08/2011 a les 19:08
Per que dieu espanyol quan voleu dir castellans?

Espanyols són tots els de la península dita Espanya, com heropeus ho són tots els d'europa.

Catalunya és una nació d'europa i d'Espanya.

Però els castellans ens volen fer castellans.

Con a València o a l'Aragó, que ja fan cara de manxecs.

I no jutjeu la gent d'altres terribles temps, sense tanta pressió què heu fet fions ara, xerrameca.
+12
-10
Vicens Vives era un col·laborador del franquisme
Anònim, 21/08/2011 a les 18:53
Vicens Vives era un col·laborador del franquisme... d'on beu tota l'estratègia del catalanisme de CIU i altres...i amb això està tot dit.
+17
-9
Chapeau per l'article
Anònim, 21/08/2011 a les 17:44
Gran, enorme article. Per desgràcia pel que diu, he de felicitar l'articulista. Més afrontar la veritat per dura que sigui i menys amagar el cap sota l'ala és el que cal als catalans. Només amb maduresa, afrontant les coses tal com són, i per tant fent el diagnòstic encertat, posarem fil a l'agulla i ens en sortirem. Però això, per desgràcia, no passarà. A aquest poble idiotitzat ja no hi ha Déu que el recuperi. I els temps ho exigeixen des d'ara mateix. RIP per Catalunya. Sap greu.
+25
-5
prou
jdrg, 21/08/2011 a les 16:36
Tota la raó. Se'ns ha venut tant de temps l'estupidesa del seny i d'altres mandangues. Amb Espanya no anem enlloc sinó a la desfeta i la misèria.
+9
-15
I si et fallen els numeros?
Berta, 21/08/2011 a les 16:30
Llegeixo aquest incendiari article, que te la característica d'extrapolar temps històrics molt diferents i em quedo nomes amb una frase....
..."no farem mai res sinó portem els espanyols a la nostra causa" podria ser substituïda per la de "qui ha volgut, ja ha tingut prou temps per afegir-se". És la meitat més un, i a qui no li agradi que foti el camp...."
i si el perdem el referèndum com va passar als Quebequesos Que farem???
Passar a la història cm e país que mai es cansava de fer el ridicul???
+9
-24
Los imperios no lloran como nenas
Anònim, 21/08/2011 a les 16:29
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+9
-5
HOLOCAUST CATALA
Anònim, 21/08/2011 a les 15:20

A Miquel Saborit, Samarkanda

Gracies per les vostres aclaracions, era un tema que
sempre m'havia intrigat, el fet que aquell dictador
carnisser i sanguinari no s'hagues decidit a fer una
cosa semblant a la que va fer Hitler amb el poble jueu.
Gracies a Deu no se'n va sortir.
+15
-5
Pactar la justificació de la mort.
Miquel Saborit, 21/08/2011 a les 14:38
A Enric Farrés 11:30.

En els primers temps del Franquisme, a partir de 1937 si que els hi va començar a passar pel cap i de fet ho tenien programat i justificat peró passava que els catalans no ens diferenciem racialment molt dels espanyols o italians i també sóm católics i que l'extemini nazi va agafar esbrensida a partir des 1940 però a l'hivern de 1941 van començar a recular belicament i Franco es va arronçar. Els plans de deportació ens situaven a Tuníssia assimilant-nos a jueus renegats. Ara els jueus tenen estat própi i poden anar amb el cap alt.

Menys pactisme de Vicenç Vives i més llegir Ferran Soldevila.
+12
-6
joanot
Anònim, 21/08/2011 a les 13:56
Molt gran el titol! Cal atrevir-se a posar les patums botifleres al seu lloc! Vicens-Vives = VENUT!
+4
-4
Al de les 3:12
Anònim, 21/08/2011 a les 13:56
Es que no surt a Salvame.
+16
-6
Vicens i Vives, personatge nefast
Samarkanda, 21/08/2011 a les 13:52
Enric Farrés, sento dir-te que Vicens i Vives va ser un franquista de la primera hora de la postguerra, com pots comprovar si llegeixes el seu llibre titulat "España. Geopolítica del estado y del imperio" (Editorial Yunque, Barcelona, 1940. En aquests i en d'altres publicat per ell als anys 40 defensa el franquisme i fins i tot el nazisme amb un entusiasme potser superior al de Goebbels.
Ho sento.

Vicens i Vives més tardm ja als anys 50, va ser l'inventor d'una serie de teories historiques -resumides en el sue llibre "Noticia de Catalunya" en què fa al franquisme el favor dde definir Catalunya i els catalans amb unes formes completament digeribles per a la dictadura.

Ho resumiré depressa: l'acceptació i la posta en pràctica de les teories de Vives per part de Jordi Pujol, de Jordi Solé i Tura i Joan Reventós (CiU + PSUC + PSC) és la responsable de la situació penosa a la qual ha anat a parar la Catalunya actual. I que precisament ara. al cap de 50 anys, en Jordi Pujol en renega i en reconeix l'error. A bona hora.

Qui vulgui aporfundir en la gran mentida històrica de Vicens i Vives pot llegir aquest apunt (molt autoritzat) d'Enric Borràs, titulat "Vicens Vives, col.laborador de Franco i mentor de la classe política colonial a Catalunya", a

http://enricborras.cat/?p=1041


+13
-4
Sols
Anònim, 21/08/2011 a les 11:46
Que a les pròximes eleccions els electors sols han de tenir dos coses clares....VULLC QUE CONTINUE L´ESCLAVITUT? votaré a favor dels "borjaqueros de sempre!!!" VULLC que aquesta gent deixen l´ESCLAVITUT? (que ja és hora collons!!)VOTARE INDEPENDENCIA encara que tingui que fabricar la papereta JO. ----VOS ja ho tens clar? ho encara tens que buscar l´escusa...per la vostra tranquil-litat!!!.
+8
-4
Holocaust catala
Enric Farres, 21/08/2011 a les 11:13
Els primers anys del regim franquista, veient la crueltat del dictador i el que estava passant amb el poble jueu gairebe exterminat per Hitler, no entenc com el poble catala
es va poder escapar d'un Holocaust semblant. Potser va ser per persones com Vicens Vives i d'altres, dons estic segur
que al dictador li devia passar pel cap el nostre extermini.
No ho heu pensat mai?
+14
-21
El problema de Catalunya
Dessmond, 21/08/2011 a les 10:37
El problema de Catalunya és que hi ha massa gent amb ganes de donar lliçons a qui no li arriben ni a les soles de les sabates. Per posar a "parir" en Vicens Vives cal ser algú superior a ell. Si no és així, l'únic que ens trobem és l'enèssim venedor de fum. Amb més o menys gràcia, però fum a les totes.
+12
-5
Drets i Constitucions
Sergi Turiella, 21/08/2011 a les 10:16
Quico, no està malament l'article!. De totes maneres, cal recordar que un poble es fonamenta en quatre coses: sang, terra, voluntat i unió. Com a poble sotmès, i vist que tot ha estat debades per a l'esclau, només queda tornar al principi dels problemes. De fet, no som nosaltres qui estem fora de la llei, són els espanyols que van suprimir els Drets i Constitucions del 1705, amb el Decret de Nova Planta. Són ells els que haurien de justificar-se, i no nosaltres. De fet, els Borbons són perjurs ja que Felip V de Castella i IV rei d'Aragó, i comte de Barcelona els va jurar. D'aquí podem estirar el fil d'Ariadna!
+10
-4
La inevitable lluita per la llibertat
jocar, 21/08/2011 a les 10:16
Estic d'acord amb el Sr. Cot en la necessitat inevitable de la lluita i l'enfrontament, més o menys violent - això és imprevisible a hores d'ara - contra i amb l'estat espanyol i els partidaris de que Catalunya hi romangui sotmesa, tant els que viuen a Espanya com contra els que viuen entre nosaltres a Catalunya. L'emancipació de Catalunya del brau espanyol molt probablement no serà del tot pacífica, tot i que pot ser-ho en molt bona mesura si s'aprofita la força que s'ha creat a casa nostra amb els referèndums per la independència. En tot cas sempre tindrem com a guia les paraules de'n Lluís Companys: "Tornarem a lluitar, tornarem a sofrir, tornarem a vèncer!"... a veure si serem capaços d'aconseguir les tres coses.
Pel que fa al venerable historiador Vicens Vives entenc el Sr. Cot quan diu que la seva visió de les coses i les consignes pactistes que se'n podien derivar són del tot contraproduents a dia d'avui, això sí, sense que per això les treiem fora del context i de l'època en que van ser elaborades.
+14
-15
2011
Anònim, 21/08/2011 a les 07:58
Trobo que l'article és força desencertat avui. En cada època cadascú ha fet el que ha pogut per tirar endavant. No hi ha una voluntat directriu que planifica i erra, sinó moltes voluntats individuals i èpiques, que reflexionen i proposen. En Vives fou brillant, i per això els seus treballs esdevingueren referència política, el problema no és d'en Vives, sinó dels que passades dècades fan vigència política d'uns texts escrits durant la dictadura.

En definitiva, un article desenfocat el d'avui.
+18
-8
Molt bo!
Anònim, 21/08/2011 a les 07:56
Estic d'acord en tot, cal un enfrontament mb l'estat. Ahir ERC ens sorprenia parlant d'un grup propi de CIU, ERC i IC a Madrid. Què aviat que obliden el seu independentisme, aquests d'ERC!!!
+15
-5
supremacisme castellanista?
Anònim, 21/08/2011 a les 05:29
La ignorància fa que es temi el que no poden explicar-se com aquelles tribus que quan veien un avió li llançaven llances. A nosaltres no ens calen llances i ells, fins i tot avui, encara no s'expliquen allò tan nostrat de som i serem.
+44
-7
Jaume Vicens Vives
Anònim, 21/08/2011 a les 03:54
Doncs molt malament, era un gran medievalista. Encara que vivint en ple franquisme va voler presentar la relació de Catalunya i Espanya com la d'una llarga conciliació encara per acabar, el "encaje", el "pacte", de què parlen encara alguns polítics, com si això fos un partit entre iguals. Es va equivocar de totes totes, però això no treu validesa a moltes de les seves descobertes, com ara que a Ferran el Catòlic els nobles castellans li deien "catalanote" i "viejo catalán". L'explicació de Vicens Vives era la de "bueno, és que no ens entenien, és que no havíem fet prou pedagogia", el mateix d'ara, quan en realitat són pur racisme i supremacisme castellanistes, els mateixos d'ara.
+6
-57
Puto separatista
Anònim, 21/08/2011 a les 03:49
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+5
-44
Vicens Vives?
Anònim, 21/08/2011 a les 03:12
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Bloc de fotos


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: