ACN | Actualitzat el 28/06/2011 a les 09:57h

La sentència de l'Estatut va obrir la veda contra el català

Tribunal Constitucional a Madrid

El 28 de juny del 2010 el Tribunal Constitucional (TC) va emetre la sentència sobre l'Estatut. Invalidava 14 articles i n'interpretava 27 més. Entre altres, deixava fora pilars del text relacionats amb la llengua, la justícia i les competències. L'executiu de Zapatero es va comprometre aleshores a rescatar el contingut que pogués mitjançant la modificació de lleis com l'Orgànica del Poder Judicial (LOPJ) per permetre, per exemple, la creació dels consells autonòmics de Justícia. Un any després i a les acaballes de la legislatura no ha fet realitat cap d'aquelles promeses, mentre el PP, el Defensor del Poble o Convivència Cívica Catalana aprofiten la sentència per presentar nous recursos.

El govern espanyol ha passat la pàgina a la sentència i a la manifestació del 10J als carrers de Barcelona sense modificar el rumb ni posar en marxa les promeses que va llançar precisament per aplacar el malestar a Catalunya en relació a la sentència. Zapatero s'havia compromès a modificar la LOPJ per rescatar i fer possible el Consell de Justícia de Catalunya, un dels punts que el TC havia invalidat del text, o a permetre l'ús del català a les institucions de l'Estat. No ho ha fet, com tampoc ha fet avançar els traspassos que van quedar pendents al tram final de l'última legislatura del tripartit, amb beques al capdavant.

Mentrestant, el PP, Convivència Cívica Catalana i el Defensor del Poble han aprofitat la lletra petita de la sentència per presentar nous recursos contra la política lingüística de la Generalitat i el Tribunal Suprem ha sentenciat sobre aquesta mateixa base. Els populars i la Defensora van recórrer al TC contra el Codi de Consum i la Llei del Cinema i Convivència Cívica Catalana va presentar un recurs davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) contra els reglaments d'ús del català a les institucions. El Defensor també va recórrer contra la Llei d'acollida de Catalunya que fixava el català com a llengua prioritària d'immersió.

Un any després de la sentència el Tribunal Constitucional també ha viscut la dimissió de tres dels magistrats que actuen amb el mandat caducat -juntament amb el del desaparegut Roberto García Calvo-, Eugeni Gay, Elisa Pérez Vera i Javier Delgado, per forçar la renovació. En la seva carta de dimissió -rebutjada pel president Pascual Sala- el magistrat català Eugeni Gay va assegurar que se sentia part d'un tribunal "segrestat" i va recordar que la sentència de l'Estatut es va aprovar amb els quatre magistrats nomenats pel Senat amb el mandat caducat.

L'aniversari coincideix també amb l'últim debat de política general de la legislatura que comença aquest dimarts al Congrés dels Diputats. Serà el sisè enfrontament i l'últim entre Zapatero i Rajoy. El PP hi arriba enfortit després d'unes eleccions autonòmiques a Catalunya i municipals a tot l'Estat que li han reportat excel·lents resultats. Rajoy té sobre la taula enquestes que li auguren una àmplia majoria absoluta i que confirmen -com ha passat el 28-N i el 22-M- que el procés de l'Estatut no ha restat vots al PP català. Per contra, dirigents del PSOE admeten obertament que el procés estatutari els ha fet mal a les urnes.

Zapatero s'enfronta aquest dimarts a Rajoy però també amb els portaveus de les tres formacions catalanes que batallat a Madrid per rebaixar la retallada: CiU, ERC i ICV. El portaveu de CiU al Congrés i president de la delegació catalana a les bilaterals, Josep Antoni Duran i Lleida, centrarà bona part del seu discurs en demanar a Zapatero que accentuï les reformes econòmiques, però també reclamarà que compleixi els seus compromisos respecte a Catalunya.

Els portaveu d'ERC, Joan Ridao, també retraurà en la seva intervenció de dimecres que Zapatero que hagi sumat un altre incompliment a la seva llista. Ridao lamenta que tot i les declaracions de "bones intencions" per part del president espanyol, el seu executiu no hagi fet efectius els passos per recuperar cap dels trams retallats.

Navega per les etiquetes

Tribunal ConstitucionalEstatut

COMENTARIS

+1
-1
2X2=4
Anònim, 29/06/2011 a les 01:44
UNO
Pues te equivocas, yo soy nacido en cataluña y tengo el nivel C de catalan, pero no lo hablo porque no me sale de los cojones. Te enteras. Si no fueseis tan fascistas lo hablaría sin problema.

A ver lo que dura este comentario, porque este diario digital subvencionado practica la CENSURA

DOS
Por cierto lo que tu llamas cataluña pais colonizado por castellanos, no es así.
La historia dice que es un territorio de España que fue colonizado por habitantes del sur de Francia. (por cierto fueron expulsados por los franceses y nos los trajeron aquí de regalito). Vaya regalito, llevamos aguantando unos cuantos siglos a estos inadaptados que se hacen llamar catalanes. Podriais ser un poco más agradecidos con España
+2
-14
Este también merecía ser rescatado
Anònim, 28/06/2011 a les 23:40
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+2
-14
RESCATADO POR VERÍDICO Y RAZONABLE
Anònim, 28/06/2011 a les 23:38
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+1
-13
Escombraries nacionalista
Anònim, 28/06/2011 a les 22:15
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+4
-0
brossa, escombraries
Anònim, 28/06/2011 a les 20:43
En català la paraula castellana basura es diu: brossa, escombraries, deixalles... Aprofitem que ens visiten tants castellans per ensenyar-los-hi la nostra llengua.
Quan jo era jove no hi havia aquest mitjans per aprendre llengües com teni, ara com ara
+29
-1
Espanyolam
Anònim, 28/06/2011 a les 20:07
Els espanyols llegaixen pocs diaris i viuen en la ignorància o bé intenten enganyar. Ignoren que els diaris espanyols també són subvencionats per les administracions públiques... fins i tot la seua fiesta nacioná amb sang i fetge és subvencionada des de la cria de braus fins a les places on es fan les corrides...

Aneu a pastar fang!
+2
-30
basura nacionalista
Anònim, 28/06/2011 a les 20:04
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+1
-29
basura nacionalista
Anònim, 28/06/2011 a les 20:01
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+31
-1
A l'Anònim de les 18:46 hores
Anònim, 28/06/2011 a les 19:51
No ets més patètic perquè no t'entrenes. T'aprofites de l'status de país colonitzat i ocupat que és Catalunya. T'imagines un fill de romanesos o algerians dient que no parla la llengua del país on a anat a viure pel mateix motiu dels teus genitals?

L'espanyolam com tu, a mesura que els catalans prenem més consciència de la fotuda situació del país, us surt l'imperialisme cavernícola adormit que dueu dins vostre...

Com és que foteu tanta pena?
+1
-35
Negere futir per als espanyolistes que odien el català
Anònim, 28/06/2011 a les 18:46
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+24
-0
Negere futir per als espanyolistes que odien el català
Anònim, 28/06/2011 a les 17:47
Els castellanoparlants que es neguen a aprendre i parlar el català i que entren aquí a pretendre fer-nos la guitza son uns malagraïts i molts curtets de gambals. No ésser capaços d'aprendre una llengua tan senzilla com el català. encara que només sigui com a mostra d'agraïment per poder surar i millorar la posició económica a Catalunya demostra la baixa condició humana, la supèrbia i l'orgulls enfellonit estúpid dels espanyolistes.
Porten les de perdre. Cada dia hi ha més gent que té els nivells B i C de català, Aviat se n'hauran d'anar de Catalunya pequè els estrangers que han vingut i que no tenen aquest estúpid orgull espanyoliste els hi fotran els llocs de treball. Qualsevol empresa té dret a exigir els coneixements que vulgui als seus treballadors digui el que diguin els tribunals espanyolistes
+3
-36
gracias
Anònim, 28/06/2011 a les 16:19
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+30
-1
Una sentencia amb mes forats legals que un colador
Almogaver.cat, 28/06/2011 a les 15:00
De fet El TC Tribunal Colonial es mes un decret abusiu i despòtic, que altra cosa.
I deixa oberta la veda contra Nostra Nació, Nostra mil·lenària LLengua i perpetuant l'espoli un espoli que no te precedent, en cap nació de Europa.
Ergo: Es un despòtic atac a Democràcia, i a la Nació Catalana, i s'ha convertit El T.C. Tribunal Colonial en una tercera i feixista Cambra.
Realment aquesta sentencia es Ètica i Juridicament insostenible. Te mes forats legals, que un colador.

"La llengua i la historia, són el botí més preuat a l'hora de sotmetre un poble" Una Nació
(Àngel Guimerà)
+33
-1
N'hi ha que no hi toquen... què hi farem, hi ha de tot
Anònim, 28/06/2011 a les 14:56
Anònim de les 10:58:

Tu ets quintacolumnista, ximplet, gamarús, espanyolista, lerrouxista... o tot plegat?

A veure si te n'assabentes una mica, una cosa són les versions de luxe per a casos especials per a decoració, com l'exemplar que hi ha al Parlament europeu de la constitució espanyola, lluint l'escut amb la gallina del règim del ex-dictador Franco, i una altra cosa els exemplars de divulgació de les constitucions o estatuts d'Autonomia a l'abast de tothom per a ús quotidià.

A propòsit, ja t'has llegit l'Estatut d'Autonomia del 2006?

O encara no has tingut temps de demanar-ne un exemplar gratuït i llegir-lo?

+4
-45
Principat
Anònim, 28/06/2011 a les 14:05
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+12
-5
Gotholands
Got, 28/06/2011 a les 12:28
De Gotholand (terra de gots)a Catalunya plena de xarnegos i moros...

El regne Weisgot(visigot) era ben present a la ment dels conqueridors francs que varen expulsar als pares dels espanyols de Gotholand, els moros. Només heu de consultar documents dels s.IX al s.XI de la cort dels diferents reis francs i veureu com diferencien plenament Hispania de Gothia(Marca Hispànica).
Els catalans no som ni moros hispànics ni francs, som catalans.

Els tribunals espanyols només intenten assegurar-se el seu domini sobre una terra que no els pertany i a la qual espolien des de fa segles.

Prou domini i espoli dels moros sobre Catalunya!! que treballin!!!
+4
-48
Es que no os enteráis
Independencia ya, 28/06/2011 a les 12:12
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+6
-47
Altre cop plorant?!!
Anònim, 28/06/2011 a les 11:15
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+17
-7
ESPAÑA, LA MISERABLE I ENVIDIOSA...
Anònim, 28/06/2011 a les 11:09
españolistes,la moma es va acabant.independència aviat.
+11
-24
...
Anònim, 28/06/2011 a les 10:58
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+50
-3
?
Anònim, 28/06/2011 a les 10:53
Els espanyols que dia sí i dia també insisteixen amb la "imposició" de la llengua catalana, llengua pròpia del Principat, al propi Principat, que pretenen que algú s'ho cregui a còpia de repetir-ho?

Segons algunes ments "despertes" "nonacionalistes" aleshores el portuguès també "s'imposa" a Portugal, el neerlandés a Holanda i a Flandes, el Francès a França i Valònia, el txec a la República Txeca, el suec a Suècia, el noruec a Noruega, el lituà a Lituania, l'eslovè a Eslovènia, el polonès a Polònia, el maltès a Malta, l'estonià a Estònia, el danès a Dinamarca, l'alemany a Alemanya, el grec a Grècia...
+45
-5
Espanyolam en general:
Anònim, 28/06/2011 a les 10:45
D'allà on no n'hi ha, no en raja.

Aneu a un altre lloc a prendre el pél amb el vostre dicurs del "bilingüísme" i de la "imposició" d'una llengua pròpia al seu propi país.

Els únics bilingües som els catalans, català-espanyol al territori ocupat per Espanya i català-francès al territori ocupat per frança.

L'únic bilingúísme que us interessa és l'espanyol-castellà, no ens enredeu més, ja n'estem tips.
+27
-6
facismo! SOU CONQUERIDORS!
Anònim, 28/06/2011 a les 10:28
Que collons "derechos de los castellanoparlantes", Catalunya fins que no sigui un estat dins la unió europea estem a la resistència, així doncs la nostre llengua es el primer que em de defensar, amb totes les eines possibles, som nosaltres que patim l'expoli, i el maltractament de gent que parla la segona llengua més parlada del món! facismo? a pendre pel sac! a CATALUNYA amb CATALÀ! som un collons de provincia d'eSPAÑA! i si hi ha algun alumne a les escoles que vulgui estudiar amb español, ja sap on a de fotre el camp! cap a les españes!
+10
-54
Dios nos libre de esos Consejos
Anònim, 28/06/2011 a les 10:16
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Bloc de fotos


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: