Gemma Aguilera/El Temps | Actualitzat el 11/06/2011 a les 23:59h

De candidat a immigrant, a candidat a pensionista

Amb la llei de la memòria històrica, el PSOE intentava preseleccionar el tipus d’immigrant que havia de venir a treballar. Però el resultat ha estat invers: pocs dels nous espanyols han vingut a cotitzar i, en canvi, tindran dret a una pensió i a assistència sanitària al seu país de residència a càrrec de la Seguretat Social espanyola

Quan el 2006 l’executiu del PSOE començava a treballar en un projecte de llei de memòria històrica, encara no se sentia parlar de Lehman Brothers ni de crisi econòmica ni de xifres de desocupació disparades. De fet, aquell any, l’economia va créixer d’un 3,9%, per sobre de les estimacions inicials, i es va situar a un nivell que no s’havia assolit des de l’any 2000, quan el PIB havia crescut d’un 4,1%. S’havien creat 550.000 llocs de feina, i l’economia espanyola ocupava el segon lloc en creixement a la UE, només superada per Alemanya.
 
La llei, aprovada un any més tard al Congrés amb els vots de tots els partits tret del PP i ERC, cercava “el reconeixement i l’ampliació de drets de les víctimes de la guerra civil i la dictadura, com també la recuperació individual de la seva memòria personal i familiar”.Un dels punts que més va divulgar aleshores l’executiu de José Luis Rodríguez Zapatero va ser la disposició addicional setena de la norma, sobre l’adquisició de la nacionalitat espanyola.

La llei establia que les persones el pare o la mare de les quals haguessin estat originàriament espanyols podrien optar a la nacionalitat espanyola d’origen, un dret que també s’estendria als néts dels qui havien perdut o havien hagut de renunciar a la nacionalitat espanyola a conseqüència de l’exili, delimitat entre el juliol del 1936 i el 1955, incloent-hi doncs, la Guerra Civil i l’exili per raons econòmiques a la postguerra.

Seleccionar els immigrants

Les primeres estimacions del govern espanyol calculaven que un milió de persones es podrien beneficiar d’aquesta nacionalització, residents majoritàriament a l’Argentina, l’Uruguai, Cuba, Xile, Veneçuela, Mèxic i el Brasil.Adquirir la nacionalitat espanyola implica tenir els mateixos drets que els espanyols que resideixen a l’estat espanyol, per exemple, el dret a una pensió, com a mínim no contributiva, i a assistència sanitària, i a exercir el dret de vot.

Aleshores, el PP va fer servir aquest darrer argument per a acusar el PSOE d’utilitzar aquesta llei com a eina propagandística per a aconseguir el suport dels nous espanyols residents a l’exterior. Faltaven sis mesos per a les eleccions espanyoles del 9 de març del 2008. Però el fet és que els socialistes havien pensat en aquesta llei en uns altres termes, a banda, és clar, el propòsit de restablir la dignitat de les víctimes de la dictadura.

“Quan el 2006 el PSOE va començar a vertebrar la llei, va veure la possibilitat de prioritzar uns determinats fluxos migratoris i limitar-ne o tancar-ne uns altres. Volia atreure la immigració procedent d’originaris espanyols, potser considerant que aquesta era millor que la d’uns altres orígens, per proximitat cultural, lingüística i fenotípica, i van pensar que si els atorgaven els màxims drets, vindrien més fàcilment a treballar, i per tant a cotitzar, a Espanya.

Amb la llei de la memòria històrica, que atorga la nacionalitat espanyola als descendents d’espanyols, el PSOE intentava preseleccionar el tipus d’immigrant que havia de venir a treballar a l’estat espanyol. Però el resultat ha estat invers: pocs dels nous espanyols han vingut a cotitzar i, en canvi, tindran dret a una pensió i a assistència sanitària al seu país de residència a càrrec de la Seguretat Social espanyola.

Aquesta és una de les explicacions sobre la llei, però, en qualsevol cas, el context econòmic del 2006 i el del 2008, quan entra en vigor la llei, ja no tenen absolutament res a veure”, argumenta Javier Moreno, investigador de l’Institut de Polítiques i Béns Públics del CSIC. 

El ganxo no ha funcionat

El debat sobre la conveniència de seleccionar les principals característiques dels immigrants que arriben a un país, en termes d’educació però també des del punt de vista social i demogràfic, ha emergit els darrers anys a l’agenda pública de molts països. En el cas de l’estat espanyol, però, el debat mai no ha estat públic.

Fos quin fos el motiu real de la concessió de la nacionalitat espanyola als descendents d’espanyols, el resultat final no ha estat pas especialment positiu des del punt de vista numèric. Els dos primers anys de vigència de la disposició
addicional setena de la llei, s’han presentat 293.500 sol·licituds d’opció a la nacionalitat espanyola d’origen a les 183 oficines consulars.

D’aquestes, 170.183 ja han estat aprovades. Això no vol dir que la resta hagin estat denegades, sinó que majoritàriament no s’han pogut tramitar per la manca de documentació necessària per a acreditar el parentiu. El 95% de les sollicituds
provenen d’Iberoamèrica, amb un domini pràcticament total de Cuba, l’Argentina i Mèxic.

Ara bé, l’expedició d’aquests passaports no implica que l’executiu espanyol hagi aconseguit els seus objectius –d’una altra banda, ara contradictoris per la situació de crisi econòmica– d’atreure nous treballadors massivament.

“En la majoria dels casos, l’obtenció del passaport és, per als nous espanyols, una possibilitat de viatjar més fàcilment a uns altres països que no pas amb la seva nacionalitat original, com és el cas de Cuba, o com una garantia contra qualsevol inestabilitat social, política o econòmica que es produeixi al seu país”, exposa Javier Moreno.

De fet, el 2010 el consell de ministres del govern espanyol va ampliar el termini per a sol·licitar la nacionalitat fins al 27 de desembre del 2011, i esgotava d’aquesta manera l’any extra que la normativa preveia per a provar d’atreure més sol·licitants.

No hi ha xifres oficials sobre quants dels nous espanyols van acudir a la crida i es van instal·lar a l’estat espanyol, però les afiliacions a la Seguretat Social de nous residents han anat a la baixa els darrers tres anys, coincidint amb l’esclat de la crisi econòmica i financera.

Encara més, creix la colònia d’espanyols a l’estranger, precisament perquè aquells qui aconsegueixen el passaport i es queden a la seva residència passen a formar part del cens d’espanyols a l’exterior. En el cas de Cuba, per exemple, el col·lectiu d’espanyols ha crescut de 22.795 persones des del 2008, i a l’Argentina, la xifra ha crescut de 23.800 persones. En total, es comptabilitzen 1,5 milions de ciutadans amb nacionalitat espanyola que resideixen fora de l’estat espanyol.

Més pensions, menys cotitzacions

En el cas de l’estat espanyol, a diferència d’uns altres països, la nacionalitat
no té un paper important en la fixació dels criteris de definició del dret d’accés a les prestacions de la Seguretat Social, perquè tant els autòctons com els estrangers amb permís de treball i una feina en l’economia formal accedeixen a aquests sistemes de protecció en igualtat de condicions en tant que tots dos contribueixen a la caixa de la Seguretat Social. La principal excepció són les prestacions no contributives de jubilació i invalidesa, que cobreixen tant els espanyols com els residents legals que no hagin cotitzat durant els períodes establerts i compleixin els requisits d’edat i grau d’invalidesa reconeguda.

Des del 2008, l’estat ha atorgat 170.183 nacionalitats a descendents d’espanyols, en virtut de la llei de la memòria històrica. A la dreta, un acte d’homenatge als exiliats de tot l’estat espanyol que van instal·lar-se a Xile durant la dictadura franquista.

Esdevé impossible de fer un càlcul rigorós sobre quants diners costarà en un futur a la caixa de la Seguretat Social la llei de la memòria històrica en concepte de pensions i compensacions econòmiques, i també per a cobrir l’assistència sanitària a què té dret qualsevol espanyol amb independència del lloc de residència.

Per a fer aquests càlculs caldria analitzar dades desconegudes, com ara la piràmide de població dels nous espanyols que han adquirit la nacionalitat, l’esperança de vida –per a saber quants anys percebrà la pensió–, el nivell de cotització que han aportat al país d’origen i la situació econòmica en el moment de necessitar una pensió de l’estat...

Però amb les 170.183 persones que ja tenen passaport espanyol per aquesta disposició addicional de la normativa, se’n pot fer una primera estimació. Tots els ciutadans tenen dret a una pensió no contributiva de 420 euros per 14 pagues. En cas de residir en un altre país, es pot recalcular l’import a la baixa i tenint en compte que als països de l’Amèrica del Sud el llindar és més baix, d’uns 200 euros.

Així, si hipotèticament els 170.183 nous espanyols s’instal·lessin a l’estat i haguessin d’accedir a una pensió mínima, el cost per a la Seguretat Social seria, en total, d’uns 5.800 euros per persona i any, és a dir, 987 milions d’euros anuals. I si aquest col·lectiu decidís de quedar-se al seu país d’origen, podria rebre una pensió assistencial a favor d’espanyols a l’exterior, de manera que la despesa compromesa es reduiria a uns 500 milions d’euros anuals, en la franja més alta, uns 2.800 euros anuals per persona.

Lògicament, és quasi impossible que els nous espanyols, quan arribessin a l’edat de jubilació, es trobessin tots en circumstàncies precàries per haver d’accedir a aquestes pensions, perquè se suposa que bona part hauran cotitzat al sistema de seguretat social del seu país d’origen, o bé a l’estat espanyol, i, per tant, ja tindran una pensió contributiva.El 2011, només 33.555 persones han accedit a aquesta pensió, unes sol·licituds que han caigut en picat des de l’any en què se’n van concedir més, a 51.990 residents a l’exterior de més de 65 anys sense haver cotitzat.

La llei de la memòria històrica és un pas de gegant en una democràcia que encara no ha girat full nítidament a un passat fosc. Però també ha estat utilitzada com una eina que va més enllà de la motivació de justícia històrica, la selecció prèvia del tipus d’immigrants que volia tenir Espanya. I això no ha sortit del tot bé. Més pensions compromeses, però menys “nous espanyols” cotitzant a l’estat. Mal negoci.

Poc interesats a ser espanyols

Quan el 2008 es va obrir el període per a sol·licitar la nacionalitat espanyola d’origen, el govern espanyol calculava que gairebé un milió de persones hi podrien accedir, amb un gruix important dels col·lectius de Cuba, l’Argentina i Xile. Però gairebé tres anys després, i havent ampliat el període per a sol·licitar el passaport, només un 17% han volgut ser espanyols. I d’aquests un percentatge molt baix han acceptat la invitació d’instal·lar-se en territori espanyol. En canvi, part del llatins que havien emigrat a l’estat espanyol els darrers quinze anys i hi havien obtingut la nacionalitat, han decidit de tornar al seu país. Prop del 90% de les ajudes que l’executiu del PSOE ha atorgat des del 2008 amb el pla de retorn voluntari s’han destinat al col·lectiu llatinoamericà.

Això explica el gran auge de la colònia amb passaport espanyol en països com l’Equador (34,9% d’increment del col·lectiu), el Perú (21%) o Xile (20,1%), que sumen gairebé 12.000 espanyols més a l’exterior.

Navega per les etiquetes

PensionsImmigració

COMENTARIS

+0
-0
fora
erosfum, 18/05/2012 a les 03:06
tots inmigrats que no ha cotitzar per meyns de 15 an ys res de `pesiò`los marroquis es un oroblema politico de franco, quiere ceuta i melilla i que ningun intervengat a sahara i martxaram molts aixo no se sap gaire y es asis.pirme fora cuan mesw de 4 anys el que no renucie a su nacionalidad, ajuda pagos de lloguer aixo sol pasa amb aquet pais, que es facista, per culpa que va fer franco que molt com jo faltaba molt per que naixesi.
+3
-0
economia?
Anònim, 13/06/2011 a les 20:09
És cert que la immigració és bona per a l'economia...d'alguns. Bàsicament, dels empresaris que s'han volgut forrar contractant mà d'obra barata.I després, per l'administració, que ha fet el mateix i així pot tenir calés per a gastar en collonades.
Però anem una mica més enllà i veiem per a qui NO és bona:
-Principalment NO és bona per als països emissors: perden població jove i sovint formada. La immigració fa que països com Rumania, Bulgària, Letònia i daltres trobin a faltar gent per a desenvolupar-se i perdin població. D'altres, com els africans i sud-americans, perden gent qualificada i e squeden sense metges, enginyers, mestres...la qual cosa en dificulta el desenvolupament.
-No és bona per als treballadors dels països de destí. A Catalunya, els sal·laris han perdut poder adquisitiu degut a que la inflació del mercat d'obra ha permès a la patronal "abaratir els costos laborals".
-No és bona per al país, perquè ni les empreses ni l'Estat inverteixen en formació o I+D perquè és més barat i més fàcil basar l'economia en tenir mà d'obra barata. En comptes d'imitar Holanda, imitem Bolívia.
-També és dolenta per al país perquè, en el cas català, provoca una superpoblació que comporta destrucció del medi ambient i impossibilitat d'aconseguir la sobirania hídrica, energètica i alimentària. Com es viurà d'aquí 20 anys en una Catalunya amb 11-12 milions d'habitants?
-No és bona perquè provoca problemes de convivència, encara que es vulguin amagar.

Però tot això no importa. L'important és que els empresaris es forrin sense esforç i que els catalans que viuen bé es puguin sentir multiculturals i pluriètnics txupiguais
+7
-2
economia
Fidel, 13/06/2011 a les 19:55
A la ensenyament secundari obligatori l'assignatura (crèdit) d'economia hauria de ser troncal, si la gent tingués un mínim de nocions d'economia el populisme de certs polítics i comunicadors no tindria audiència ni vots.
+5
-0
per a Joanet
Anònim, 13/06/2011 a les 13:03
Aleshores t'he entès malament. El problema dels catalans és que no tenim un estat, i que tenim Catalunya plena d'espanyols, immigrants i el pitjor de tot: botiflers. Això vol dir que dels 8 milions d'habitants de Catalunya, potser 1 o 1 i mig tenen consciència de poble. I així és molt difícil fer res...
+3
-0
Precisio a Anònim, a les 10:57 (2)
Joanet, 13/06/2011 a les 12:03
I aixi ens va...
+2
-0
Precisio a Anònim, a les 10:57
Joanet, 13/06/2011 a les 12:00
Jo no m'he posat en victima de res ni de ningu. Vaig arribar a França després dels estudis i he escollit quedar-m'hi per raons familiars. I no tinc l'intencio de dependre d'una pensio d'Espanya o de Catalunya quan em toqui jubilar-me...

No pretenc que els nascuts a Catalunya siguem més simpàtics que els nascuts a la Polinèsia, però torno a preguntar : som UN poble o no ? Els russos, els xinesos, els jueus, els marroquins, els palestins, ho tenen molt clar. Els catalans sembla que no ho tenim gaire.
+5
-2
per a anònim 12:11
Anònim, 13/06/2011 a les 11:11
L'has clavada! Efectivament, va ser el PP, ams el suport habitual de CiU, qui va obrir les portes perquè primer els constructors i després qualsevol empresari tinguessin mà d'obra barata. Gràcies a això, tenim una economia basada en fer pisos mentre enginyers, científics, metges han de marxar fora i -com que som molt "solidaris", deixem els països pobres sense gent jove i qualificada-. Tenim doncs, un país que porta camí d'estar superoblat, amb una economia que destrossa el territori, on les empreses no inverteixen en educació i innovació i amb un procés de substitució socil i cultural que farà que, en comptes d'acostar-nos a Holanda, Dinamarca o Alemanya, ens acostem a Bolívia o el Marroc.
I tot això ho ha fet la dreta. La mateixa que ara ens salvarà de la invasió immigrant i ens portarà riquesa i progrés. Però la culpa no és dels polítics, ni dels empresaris ni dels immigrnats: és de tota aquesta gent que els ha votat i que estava encantada amb la riquesa fictícia que teníem perquè satisfeia el desig de nou ric de molta gent.
Tenim el que mereixem
+2
-1
per a Joanet
Anònim, 13/06/2011 a les 10:57
Crec que t'equivoques: la gent no es queixa tant dels immigrants com de CERTS immigrants, bàsicament musulmans (del Marroc, del Senegal, del Paquistan...)que suposen un perill per a la convivència i els drets democràtics. Pel que fa als descendents d'exiliats, no crec que ningú estigui en contra del seu retorn; però és lògic que no agradi el fet de veure com hi ha qui té una pensió sense haver contribuït quan costa tant aconseguir-la treballant. I això val per gent nascuda aquí, per a fills d'exiliats i per a nascusts a la Polinèsia.
També et voldia dir que el victimisme és una de les raons de rebuig més fortes envers els "nouviguts". No et diré si el teu és jusificat o no, només et dic el que hi ha.
+6
-0
Per a joanet 2
Robert ramon, 12/06/2011 a les 22:17
Joanet, totalment d'acord amb tu. Hi ha independentistes tan fatxes com els espamyolistes
+5
-0
Des de fora (2)
Joanet, 12/06/2011 a les 21:00
Hola Robert Ramon. Potser tens rao pel que fa a l'article, però l'expressio "nous espanyols" (també podriem parlar dels "nous catalans") la trovo molt ambigua. Què vol dir ? Nouvinguts ? Persones que d'una manera o altra han de "demostrar" la seva adhesio a la nacio (o a la "nacion"). Per molts d'ells no s'hauria de parlar més aviat de "reintegracio" ?

El PSOE potser ha utilitzat politicament el tema, i és una vergonya que no hagi tractat la questio quan va tenir la majoria absoluta els anys 80. Però pels espanyols i catalans de l'estranger, poder obtenir o recuperar la nacionalitat (encara que no sigui la catalana) ha estat un gest o una mena de reparacio que esperaven des de feia anys.

Per altra banda, es pot ser independentista de dretes, d'esquerres, de centre o d'enlloc, però si formes part d'una associacio que treballa en el tema de la memòria històrica, estaràs d'acord amb mi que alguns raonaments utilitzats per certs independentistes (no parlo de partits o organitzacions, per sort, si no d'algunes persones), s'assemblen molt als arguments dels moviments feixistes del segle XX. I en la meva opinio, aquests discursos s'haurien de combatre tant com el discurs espanyolista.
+7
-0
Per a joanet
Robert Ramon, 12/06/2011 a les 20:11
Hola, Joanet! crec que no has interpretat bé l'article, jo conec EL TEMPS i t'asseguro que en cap cas vol expressar el rebuig que tu entens. Explica molt clarament com el PSOE ha fet una utilització política dels emigrats per raons polítiques fins als anys 50. Ho han venut com la llei de la memòria històrica quan en realitat el que volien era controlar qui venia a Espanya i qui no. I diu que fruit de la utilització política, al PSOE li ha sortit el tiro por la culata i ara ha de pagar pensions sense que hagin vingut a treballar els nous espanyols. Conec el tema perquè estic en una ssociació de memòria històrica, i el PSOE s'ha portat molt malament amb això
+4
-4
Des de fora
Joanet, 12/06/2011 a les 18:47

Els que s'han abraçat a la llei de la memòria històrica per ser o tornar a ser "espanyols", son emigrants o fills d'emigrants o refugiats que van marxar durant el franquisme, i molts continuen parlant espanyol o català i garanteixen una presència d'aquestes cultures a l'estranger (per exemple amb els casals catalans, etc.). Però sembla que això no importa gaire a la gent d'aqui baix. Vaja, que el millor que podrien fer fora desaparèixer en silenci, i no pas intentar viure del "cuentu" com diuen... Com en les millors families : has marxat de casa (o t'hem fet fora) ? Doncs busca't la vida...

I amb aquestes bases, desprès ens pensem que algun dia podrem assolir l'independència ? Catalunya no ha d'oblidar la seva diàspora. La que treballa i la que no treballa. La que fa transferències des de l'exterior, i la que rep ajuts. LA PREGUNTA ES : SOM UN POBLE O NO SOM UN POBLE ?

Fa quinze anys que visc a França. He tingut un fill amb una francesa, i a casa li parlo en català, perquè és la meva llengua i en part també la seva. I potser un dia farà el cami invers del que he fet jo i s'instal.li a Catalunya. Excepte potser si té la impressio que els que venen a Catalunya de fora son vistos com uns aprofitats...

Més que les reaccions cada vegada més frequents en la premsa nacional catalana (a vegades em pregunto si no estic llegint l'e-noticies o el programa politic de l'Anglada...), trobo totalment llastimosos el titol i l'orientacio de l'article. Sap molt de greu, francament, aquesta distància que creix no només entre persones de cultures diferents, sino també entre persones d'una mateixa cultura, com si amb la distància geogràfica no n'hi hagués prou. I a tots els que es queixen dels que volen cobrar la pensio havent treballat poc o gens al pais d'origen : si algun dia fan l'experiència d'anar a viure, per grat o per força, a l'estranger, veuran com tornar no és gens fàcil...


+2
-2
Reducció.
Anònim, 12/06/2011 a les 17:25
Millor no tenir-los aquí (Estat espanyol). No me refér an els
170.000 sinò també an el 1'5 milions de ciutadans espanyols que viuen a l'exterior i els 7 milions de emigrants que
tenim aquí. El cost de un habitant que està a l'estat espanyol ès de uns 16300 euros per any.
Si no tenguessin aquests 7 milions de emigrants no gastarien 115.000 milions de euros, i podríem tenir amb manco població millor índex de població activa.
+5
-1
discriminació.
gat escaldat., 12/06/2011 a les 17:18
no hi ha manera que l'estat retorni les confiscacions i expolis que va fer per causa de la guerra, però si té diners per donar als extrangers.
+7
-0
il.luminats
Anònim, 12/06/2011 a les 17:15
Els nostres polítics son uns il.luminats, sobre tot el Zapatero, que no ha fet més que tirar els nostres impostos en negocis que cap altre pais del món faria. Però així ho volen els ciutadans espanyols (catalans inclosos), que voten els seus enemics.
+12
-1
El que el poble es mereix
Anònim, 12/06/2011 a les 12:11
Ep, consti que no soc sociata però consti també que l'immigració la van afavorir les dretes -com no- d'aquí i d'allà (PP-CIU). Encara recordo com en Pujol s'enfurismava quan la gent es queixava dels ajuts als immigrants dient que aquests en salvarien les nostres pensions. D'altra banda, els peperus els disposaven als seus amics constructors, de mà d'obra moooooolt barata, després d'haver lliberalitzat el sól allà on vulgueren fins a omplir tot forat buit de construcciones que ara es podreixen de fàstic. Es a dir, que aquests dos s'entenen molt bé quan es tracta de fer negocis "rodons" però encara n'hi ha qui els defensa i vota.
+10
-3
Toma socialisme!!!
Anònim, 12/06/2011 a les 11:56
No hi ha rés que toquin els socialistes que no acabi pudrint-se i fer pudor.
+14
-4
Tots los politicians sont d'enganh farcits & plens!
Anònim, 12/06/2011 a les 10:23
Los hispaniols et francés, lor es egual malgastar l'argent que lor ven majoritariament del nostre país. Com que non es seu…

Als francés, als hispaniols:

Quand vos conven, dreits individuals!
Quand vos conven, dreits collectius!
Non a la vostra democràcia obligatòria
Non a la vostra colonisacion
Sí a la auto determinacion (d'Hispània et de França)

PPSOE = COLONISATORS = CRIMS CONTRA LA HUMANITAT
CYU, ESGUERRA = COMPLICES, COLLABORATORS
+14
-6
Anglada posa ordre !
Anònim, 12/06/2011 a les 10:01
No volen ser espanyols ni catalans, però per sucar ajudes i assistencies si que estan disposats a no renunciar-hi, poca-soltes !!!
+15
-5
Curiós
AliBay, 12/06/2011 a les 09:30
I de tot això, què en diu la gran esperança blanca de l'Anglada?

I els de la caverna que esgaripen cada dia contra les "ambaixades" catalanes?
+18
-3
MENUDOS INÚTILES...
XxX, 12/06/2011 a les 09:07
Vamos...que ni hechos adrede...Aunque total, como el dinero no es suyo...no les importa despilfarrarlo...
+18
-2
Política irresponsable
Un d'aquí, 12/06/2011 a les 08:53
Ens van voler fer creure que havien de venir immigrants perquè, si no, no hi havia prou població per cotitzar. Ara resulta que els immigrants que van portar han de cobrar subsidis i nosaltres no ens podem jubilar d'hora perquè hem de cotitzar perquè ells cobrir.

+26
-3
Hia ha prop de 8 milions de tarjetes sanitàries
Anònim, 12/06/2011 a les 08:27
S. Però no h'hi ha cap que renucïi a la tarja sanitària. Si els hi fa falta, encara que siguin fora, fan un viatget a operar-se aquí i se'n tornen
+20
-2
Amb els peus.
Isak, 12/06/2011 a les 02:15
I és que en aquest país fotem uns negocis, que ...

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Bloc de fotos


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: