Barcelona ja va dir que està farta de nuclears el passat 17 d'abril a la Fira per la Terra. Foto: Xavier Borràs
El Consell de Seguretat Nuclear ha classificat amb el nivell 1 en l'escala INES l'esdeveniment ocorregut el passat 28 d'abril a la unitat 1 de la central nuclear Ascó. Tal com va informar
EcoDiari , el passat 28 d'abril, el titular de la central nuclear Ascó 1, ANAV (Endesa/Iberdrola), va notificar a l'organisme regulador, seguint el procediment reglamentari que estant la central en parada per recàrrega, durant el calibratge d'un dels quatre canals de la recirculació semiautomàtica des dels embornals de l'edifici de contenció, es va produir l'obertura no desitjada d'una vàlvula motoritzada d'aïllament dels embornals. Com conseqüència es van abocar uns 25.000 litres d'aigua des del sistema de refrigerant primari cap al clavegueró.
Com a resultat de l'abocament d'aigua, es va mullar el calçat de 14 treballadors que estaven per la zona. El titular va procedir a evacuar tot el personal que estava efectuant treballs a la zona afectada, es va substituir el calçat mullat dels treballadors i es van realitzar les mesures radiològiques oportunes, sense que s'hagin comptabilitzat contaminacions internes en el personal.
El CSN va remetre una inspecció reactiva a la instal.lació per analitzar les causes del succés de la qual es conclou el següent:
-
Amb la unitat 1 a parada per recàrrega, durant la realització d'una prova periòdica, per un error humà, es va produir l'obertura no planificada de la vàlvula d'aspiració des dels embornals del recinte de contenció del llaç B del sistema de refredament a parada del sistema de refrigeració del reactor. Aquest llaç es trobava parat i amb les seves vàlvules d'aspiració des del refrigerant del reactor obertes segons els procediments establerts.
-
Als 13 minuts, el torn d'operació va procedir a tancar la vàlvula. L'obertura errònia de la vàlvula, possibilità una via de comunicació no prevista entre el refrigerant del reactor i la claveguera del recinte de contenció.
-
Durant els 13 minuts que va romandre oberta la vàlvula, es va produir un transvasament d'aproximadament 25.000 litres aigua de refrigeració del reactor a aquests embornals fent-los vessar.
-
El desbordament dels embornals va produir un nivell màxim d'inundació a la planta baixa del recinte de contenció de 5 cm. Durant el transvasament d'aigua, la refrigeració del nucli del reactor no va estar compromesa en cap moment, però la resposta del torn d'operació davant l'incident no va ser prou rigorosa, realitzant des de la sala de control accions fora de les indicacions recollides en els procediments establerts.
L'aigua acumulada a la planta baixa de l'edifici del reactor no va produir cap dany sobre els equips de seguretat, mullant els peus a 19 treballadors que estaven realitzant llurs activitats en aquesta planta i en divers material de treball.
A causa del procés de neteja a què es veu sotmès el refrigerant del reactor en iniciar-se la parada per recàrrega, la concentració de material radioactiu existent en el mateix durant l'incident era unes mil vegades inferior a l'existent durant l'operació a potència, segons el CSN.
Per aquest motiu, l'abocament d'aigua a l'interior del recinte de contenció no va tenir un impacte radiològic significatiu. Tanmateix, va ser necessari realitzar tasques de descontaminació de les àrees afectades per retornar-les a la situació normal. El material de treball va ser descontaminat al taller de descontaminació. Els 19 treballadors als quals se'ls van mullar els peus, van ser sotmesos als controls radiològics establerts per a la sortida de zona controlada, no detectant contaminació en cap d'ells. Com a mesura addicional, a aquells treballadors que ho van demanar, se'ls va realitzar un control de la contaminació interna en què es va constatar l'absència de contaminació.
El succés va ser classificat preliminarment amb nivell 0 en l'Escala Internacional de Successos Nuclears i Radiològics (INES) a causa del seu impacte en la seguretat. No obstant això, després de la inspecció reactiva, el CSN ha trobat que en la resposta davant el succés, es van produir diversos errors d'operació, considerats en l'escala INES factors addicionals que justifiquen elevar un nivell. Per tant, el succés es classifica definitivament com de Nivell 1 en l'escala INES.
En cap cas, però, ni ANAV ni el CSN no han aclarit on han anat a parar els 25.000 litres d'aigua radioactiva vessats.