Àlex Milian/El Temps | Actualitzat el 29/12/2010 a les 10:10h

Ridao: «Hem estat massa permeables a l’independentisme exprés»

El secretari general d’Esquerra analitza les decisions del consell nacional, les causes de la pèrdua de vots i referma l’estratègia de fons

Joan Ridao, secretari general d'Esquerra Foto: Jordi Play/El Temps

― Esquerra pot esperar al congrés de la tardor per a refer la seva estratègia?

― Al consell nacional vam decidir tres coses: assumir els resultats internament i externa i assumir les responsabilitats en la mesura que el president del partit ja ha anunciat que no es presentarà a la reelecció al pròxim congrés. En segon lloc vam assumir la importància absoluta que tenen les eleccions municipals per a l’esdevenidor del partit. I en tercer lloc vam fixar un full de ruta que culmina en el congrés ordinari, en què parlarem de tot: de persones, d’estratègia, de canvis organitzatius, etcètera.

― Parlem de l’estratègia.

― Ja us avanço que no es tracta de refundar res, sinó de tenir una agenda per a evolucionar i rectificar errors. No crec en absolut que s’hagi impugnat la nostra base ideològica o estratègica. La gent no ens ha deixat de votar per allò que som, sinó per allò que hem fet o per allò que no hem fet. Aquest és el problema. Això no implica necessàriament canvis estratègics profunds. S’han de canviar moltes coses, també persones, però no deixarem de ser un independentisme de rostre social, gradualista i radicalment democràtic perquè aquesta és la nostra marca: és allò que ens fa ser competitius.

― Parlem, doncs, de què heu fet i cal canviar.

― No hi ha un sol factor decisiu en un resultat dolent. Hi ha un tema recurrent, que no sé quant pondera en el resultat final, que és la divisió interna. És evident que, malgrat els esforços d’integració, després de l’últim congrés, hi ha hagut dues escissions, una de més explícita i una de més silenciosa de gent que s’ha quedat a casa. La nostra imatge de cohesió continua tocada per la llarga i poderosa ombra de problemes que vam viure en el passat. El fet és que no hi ha marge per a la confrontació al congrés.

Alguns altres factors tenen a veure amb l’aposta estratègica que vam fer el 2006 en un govern no compartit per tothom, mancat de relat; un govern que potser es va tancar massa ràpidament i no es va explicar; l’efecte Montilla; el rebuig una mica reduccionista de pacte amb el PSC; el fet que l’agenda política hagi estat monopolitzada per l’autogovern –que ens ha carregat de raons per al futur però ha fracassat, i la prova és que hi ha desànim–; i, d’una altra banda, urgències com la crisi. No hi ha un sol factor. També hi ha l’emergència de noves ofertes independentistes.

― Que, en part, és causada per la divisió interna d’Esquerra.

― Hi ha molta gent que diu que la raó de tots els nostres mals és l’atomització del món independentista. Fins i tot hi ha qui diu que tots junts hauríem reproduït el mateix espai que vam obtenir fa quatre anys, cosa que no és veritat: aritmèticament no suma. Hi ha qui diu que això és només una seqüela de la manera com vam tancar malament el nostre últim congrés. Tampoc no és veritat. Salvador Cardús deia en un article que la societat catalana actual és complexa i mai més no hi haurà un sol partit independentista. La prova és que cada dia és més transversal. Si tot l’independentisme hagués anat a votar i hagués votat independentista, el resultat hauria estat superior. Per tant, hi ha gent que no vota independentista o vota opcions que no es diuen independentistes. Què hem de fer a Esquerra? Marcar bé el nostre espai i no deixar-nos obsessionar, no ser permeables a l’agenda d’ agitprop independentista de Laporta i companyia. Aquestes opcions són perfectament legítimes, hi compartim l’objectiu final, però no l’estratègia, no la proclamació unilateral d’independència el 6 de gener, dia de Reis. De fet, aquest ha estat un dels factors que ha incidit, no pas en l’estratègia, però sí en la tàctica d’aquests últims mesos.

― Què voleu dir?

― Admeto que hi hagut massa tacticisme, que no hem sabut maniobrar perquè, per una banda, hi havia molta pressió quant a les relacions Catalunya-Espanya i hi havia la pressió que ha exercit aquest independentisme emergent, però també hi ha molta gent que ens demana un missatge que sigui coherent amb la pràctica institucional i la nostra aposta estratègica: és a dir, un independentisme social, que construeix estructures d’estat a poc a poc i gradualment i que va construint la nació a llarg termini. Aquests darrers mesos no hem sabut maniobrar. Ens diuen que hem perdut 100.000 vots cap a Laporta, però no hem sabut capitalitzar el vot que el PSC perd a favor de Convergència o el del nostre votant que se’n va cap a Convergència. O, per exemple, rascar bola en el milió de vots que els tres partits de l’esquerra hem perdut del 2003 fins ara. Crec que aquí és on hi ha camí per córrer.

― Quan dieu que hi ha hagut errors tàctics, en quins penseu?

― La campanya s’ha orientat massa, des d’un càlcul erroni, en el fet de pensar que les eleccions es convertirien en una mena de referèndum sobre la viabilitat o no de l’estat de les autonomies i que la qüestió del referèndum seria una prioritat absoluta en la propera agenda política. I la veritat és que la independència preocupa molta gent, però ha passat al darrere del binomi canvi-continuisme o al darrere de qüestions com la crisi econòmica o el finançament autonòmic.

Per tant, la campanya ha estat tributària d’aquesta desorientació i hem estat atrapats en un sandvitx: massa permeables a les pressions dels sectors independentistes exprés i poc permeables a les demandes de les necessitats socials de la centralitat, de la majoria de la gent.

― Això vol dir que heu perdut vots perquè heu apostat massa pel referèndum?

― No tinc estudis postelectorals acurats. A les consultes populars van votar 600.000 persones. Esquerra, Laporta i Reagrupament sumem 350.000. Per tant, hi ha 250.000 que no han votat independentista. Han anat a votar una altra opció. Insisteixo que 100.000 vots han pogut anar cap a Laporta, però una mica més de 100.000 han anat d’Esquerra cap a CiU. I 150.000 del PSC cap a CiU. Si volem ser un partit amb vocació de majoria, hem de pescar en el centre-esquerra catalanista evidentment independentista –i algun federalista. És aquí on hem d’anar i no a aquest independentisme de monocultiu de Laporta i companyia.

― Però precisament Esquerra va créixer en vots fins a les eleccions catalanes del 2006 mantenint l’independentisme...

― Sí, però el futur nostre no consisteix a recompondre un espai minoritari, a actuar més amb urgències electorals. El nostre futur consisteix –tranquil·lament, amb paciència i constància, perquè tenim almenys dos cicles electorals per a refer-nos– a articular un espai d’esquerra nacional. Només triomfarem si articulem aquest espai. No consisteix a obsessionar-nos amb les fuites que puguem tenir, que, en aquest moment, conjunturalment, omplen aquest independentisme exprés. Quan l’esquerra fracassa, l’espai buit l’omplen aquests fenòmens populistes i demagògics. És conjuntural. No hem de mirar cap a velles i caduques receptes.

― Assenyalàveu la divisió interna com una raó de la davallada d’ERC. Joan Puigcercós, que va sortir president del congrés d’ERC de fa dos anys, pot aconseguir la unitat?

― Espero que sí, perquè s’ha carregat d’autoritat per a poder-ho fer. Des del moment que no opta al càrrec és la persona més indicada per a propiciar un relleu tranquil i gestionar aquest debat. Ara té més autoritat que no abans i crec que, dins Esquerra, tothom és conscient que l’ombra de la divisió penalitza. No hi ha d’haver marge mai més per a la confrontació.

― S’acosten les municipals i candidats com el de Barcelona, Jordi Portabella, parla d’arribar a acords amb més formacions independentistes.

― A Barcelona s’ha produït una atomització del mapa polític, no tan sols per la banda de l’independentisme, sinó també de l’esquerra –fins i tot independentistes d’esquerres com la CUP– i hem de maniobrar intel·ligentment en molts llocs per tal de sumar esforços. No és una aposta generalitzada ni condiciona la nostra estratègia nacional, sinó que té a veure amb la dimensió local. Hem d’explorar, igual com explorem per la banda de l’esquerra. A Barcelona ens hi juguem moltíssim, no solament pel futur de la ciutat sinó també pel futur d’Esquerra.

― Abans de les eleccions catalanes, també va haver-hi propostes externes a la política que demanaven una candidatura única de l’independentisme, com ara la del doctor Broggi, Heribert Barrera i Joan Blanch.

― Però ja us he dit per on va la nostra estratègia. Són coses ben intencionades però insisteixo que més enllà de compartir l’objectiu final, amb molta d’aquesta gent no hi compartim l’estratègia. Al discurs d’investidura es va veure un Laporta que té un discurs molt prim. Més enllà de demanar que es proclami demà mateix la independència no sabem què proposa de res. No ens deixarem arrossegar per l’agenda d’ agitprop d’aquesta gent. Esquerra és un partit amb vuitanta anys d’història que practica un independentisme amb continguts. I a més tenim una cultura de col·laboració amb les esquerres de Catalunya.

― Us presentareu de candidat a la presidència d’Esquerra?

― No podem parlar de congrés reeixit ni de res si Esquerra no supera un tràmit tan important com les eleccions municipals. L’únic pensament que tinc és aquest. Ja en parlarem més endavant.

El Grup Nació Digital i el setmanari El Temps us ofereixen un tast -en línia i gratuïtament- dels continguts de la revista que podreu trobar als quioscos de tots els Països Catalans

Referències a Internet

Ridao

COMENTARIS

+1
-0
Montilla parla català
A. Mas Carell, 30/12/2010 a les 01:55
I el parla prou bé, tot i que és fill d'Andalusia i d'entorn castellanoparlant. A més, és un exemple de superació i d'adaptació a la seva terra d'acollida, Catalunya.
+2
-1
Parlo per mi
Oriolix, 30/12/2010 a les 00:19
Tinc 45 anys. Vaig votar ERC a totes les eleccions fins el 2006. Però em vaig sentir absolutament enganyat quan l'endemà de les eleccions ERC va fer president el sr.Montilla (l'indocumentat que no parla català després de 40 anys vivint a Catalunya i que presenta esmenes a l'Estatut l'endemà d'aprovar-se al Parlament). I durant 4 anys ERC ha estat fent bondat, per convèncer els del País que són un partit seriós. I fins que no marxi d'ERC tota la gent que ho ha provocat -Carod, Puigcercós, Vendrell...- no els tornaré a votar.
+3
-1
A la filosa "negra"
A. Mas Carell, 29/12/2010 a les 23:02
Filosa, sembles estar tan negra que quan insultes t'oblides d'escriure bé i això és una vergonya.
+5
-6
ridao
la filosa negra, 29/12/2010 a les 19:15
Els d'Esquerra haurieu de tornar tota la pasta per estafadors i delincuents polítics,una vergonya pel pais i una pérduda de temps per l'indepenència el haber confiat en vosaltres. Dire`ctes a les escombreries ,el país no necessita panxacontents com vosaltres.
+5
-1
Cyus teniu uns publemes...
Joan - Reus -, 29/12/2010 a les 18:28
A banda del 4% i que us tenen agafats per la iustícia amb els vostres casos de corrupciu..que haureu de pagar a madrit - mani qui mani - ; la mit-yana ( pronuncieu com les sres conceieres de iusticia i pressidenta del parlament per favor ! ), d' edat de la vostra militància que ratlla els 65 anys per contra la d' ERC ( 40 ) i la de SI ( 30).
També que la vostra democràcia interna no existeix : fa 8 anys que no feu cap congrés per por que les bases preguntessin als grans mas/madí com era possible que no passessiu dels 48 diputats si en puiol n' assolia 70, 72, 68, 60...
I el darrer publema : el lideratge es demostra en temps difícils i a madrit en tenen per moooolt d' això : recordeu el gran mas negociant l' estatut i la presidència de la ieneralitat en un sol pack ? En va sortir amb el culet tocat...
Doncs espereu ara : 1. l' aeroport ; 2. la immersió ; 3. la iei de consultes 4. la conceiera de iusticia més ejpañola que la roja i vestida de loewe...

Esquerra es refarà, cyu farà el pena 4 anys.
+12
-11
ERC supera CIU
A. Mas Carell, 29/12/2010 a les 16:55
ERC, amb una tercera part dels diputats de CIU, ha fet avançar més Catalunya cap a l'autogovern i el sobiranisme en set anys, que CIU en tota la seva història. I el que més rebenta els convergents és que això s'ha fet, en part, amb un president andalús! Sí, en Montilla ha passat la mà per la cara als convergents, això sí, catalans de "pura cepa", però negats políticament.

Si ERC disposés dels mateixos diputats que CIU ja seríem al cap del carrer, però clar els diputats independentistes de CIU són carallots, potser és per això que no els interessa la independència.
+9
-6
No!
Anònim, 29/12/2010 a les 16:18
Catalunya va perdre les llibertats d'un dia per un altre, i la única manera de recuperar-le serà d'un dia per un altre també, això sí, amb un altre director d'orquestra, no amb un que sempre repeteix la mateixa tornada i que no canvia de moviment.
+15
-13
No
Anònim, 29/12/2010 a les 16:14
Ridao, el vostre problema no ha estat en la campanya, sinó en la legislatura. Us heu associat amb uns inútils i vosaltres us heu apoltronat, la vostra missió era conduir-nos cap a la independència, no a fer seguidisme dels PSOEs i ICV i dormir. Ara possiblement és tard, ja tenim un altre partit que ens ha de permetre pujar un graó més. Adéu!
+16
-13
Increïble oi?
pastoret, 29/12/2010 a les 14:57
Aquest sòmines, secretari general d'ERC, afirma que Esquerra ha perdut vots perquè ha apostat massa clarament per la independència. Ridao defensa que la independència la vol per l'any 3.186 i que ara el que toca és el gradualisme, la pluja fina i el patriotisme social.

¿Que no ho veu que el TC, amb la sentència de fa uns mesos en contra de l'Estatut aprovat pel poble de Catalunya, va posar fi a la via del gradualisme i d'anar conquerint espais de sobirania dins l'estat espanyol?

ERC està ferida de mort i amb aquests incompetents que la dirigeixen el seu futur és negre. Negríssim. Descansi en pau.
+16
-12
ni ERC ni CIU
Guerau, 29/12/2010 a les 14:52
La independència vindrà sense ERC ni CIU són raonadament prescindibles.
+13
-11
Este señor no tiene verqüenza
Charnego arrastrado, 29/12/2010 a les 14:49
¿Cómo se puede decir semejante cosa, cómo? Llevamos ya 300 años esperando y aún le parece poco tiempo y cree que es "express" esto de la independencia. ¡Independencia ya, coño! A ver si nos liberamos de una vez del yugo falangisto-españolista-castellano-casposo-del-CNI, y podemos por fin ser una nación libre del mundo donde no seamos expoliados por los españoles, que NOS ROBAN, señores, NOS ROBAN cada año 22.000 millones de pesetas. Digo, de euros, que es peor, porque es más.

¿Cuando nos liberaremos, cuándo, Ridao, cuándo? Di.

VIVA CATALUÑA INDEPENDIENTE!!!!!!!!!

UNA, GRAN I LLIURE!!!!!!
+15
-12
ERC: partit marginal d'aquí pocs anys
Oriol Moragues (Montreux), 29/12/2010 a les 14:26
El més bèstia del comportament d'ERC després de perdre 540'000 vots en dues eleccions és la bena als ulls que continuen portant.

Em recorda els comportaments interns a qualsevol partit marxista-leninista que vaig conèixer molt bé als 70: la realitat no és tan important com l'anàlisi que en fa "el Partit".

ERC simplement està deixant pas a un nou i veritable independentisme transversal que la marginarà a mig termini.
+13
-11
Darrera resposta d'en Ridao: la ceguesa de la imbecil.litat
Oriol Moragues (Montreux), 29/12/2010 a les 14:20
*****************
" ..... Al discurs d’investidura es va veure un Laporta que té un discurs molt prim. Més enllà de demanar que es proclami demà mateix la independència no sabem què proposa de res...."
*******************************

"... Esquerra és un partit amb vuitanta anys d’història que practica un independentisme amb continguts. I a més tenim una cultura de col·laboració amb les esquerres de Catalunya."

*********************

En Ridao HA SINTETIZAT en poquetes frases el GRAN DRAMA d'ERC: Ignorar el seu propi electorat i l'electorat que els votaria si exercien veritablement d'Independentistes.

Fixeu-vos amb això del "discurs prim" d'en Laporta: tothom sap que els Espanyols ens roben milers de milions d'euros anualment. Tothom sap que amb la Independència TOTS aquests calers guanyats pels Catalans amb llur treball restarien al país. Tothom sap que amb la Independència els Catalans no seríem obligats per la Violència a aprendre Espanyol i a utilitzar-lo. I milers d'exemples més del "discurs prim" d'en Laporta i sense esmentar-lo, d'en Carretero.

Després ens etziba la cultura d'ERC de "col.laborar" amb les esquerres "de Catalunya". Quina barra ! És com si a la França ocupada pels Alemanys, les esquerres s'hagueren aliat amb les "esquerres alemanyes" ! El PCF es va aliar amb els Gaullistes i fins i tot hi havia gent d'extrema dreta a la Resistència Francesa amb l'únic objectiu de fotre fora els Alemanys.

Però ERC és en plena descomposició i no ha pas entès el canvi de mentalitat dels Catalans.
+17
-13
tontos del cúl
fumando espero, 29/12/2010 a les 13:46
aquesta gent de veritat que no s\\\'enteran...estic molt perplex..o millor dit content(ja que la meva opció es SI).vosaltres republicans d\\\'esquerres sou qualsevol cosa menys independentistes ens heu estat enredan durant 30 anys amb la vostre història que si macia ,que si companys ,que si catalunya..vosaltres heu tingut segrestat el vot independentista tot aquest temps per no fer-ne res els apañoles us varen clixar rapid(estos en cuanto pisen moqueta se les quitara la tonteria,deian de vosaltres),us han fet servir de tontos útils..independentisma express diu aquest cara girada...PORTEU 30 ANYS XUPAN DE LA SOPA BOBA...aneu a cagar i els pobrets que encara creuen en vosaltres...doncs això pobrets
+11
-10
Autocrítica
Araki, 29/12/2010 a les 13:17
Per a Joan Josep: tal com diu el Ridao, hi ha hagut una part d'independentistes que han migrat momentàniament a CiU. Això és així perquè han prioritzat fer fora de la Generalitat el PSOE (o això és pensaven) abans que votar clarament per la independència.

És perfectament comprensible que ho hagin fet, en el sentit que cal tenir comprensió per qui està desesperat i actua malament: com a mínim actua, no com qui encara ha tornat a votar ERC. I el problema que tota aquesta gent hagi votat CiU no el té l'independentisme, sinó CiU mateix, si és que es pensa que conservarà aquests vots posant una filo-falangista anticatalana de Consellera de Justícia, un pijoespanyolista d'urbanització de Conseller del 3%, perdó, d'Obres Públiques, un sociata metropolità obsolet a Cultura, etc.

Jo crec que fins i tot si Mas no hagués començat d'aquesta manera incomprensible i esbojarrada (s'ha d'haver trastocat del tot per anar tan a cara descoberta tan aviat), aquests vots haurien tornat a l'independentisme explícit a poc que durant aquesta legislatura es consolidi (tant si Solidaritat demostra ser un partit independentista i no un submarí, com si no ho fa però RCat segueix fent forat, de mica en mica).

Evidentment, ERC en té pel cap baix per a vuit anys, si la militància reacciona i expulsa la cúpula actual i fa un cop de timó ideològic contundent. Fins i tot si tot això succeís al proper congrés, jo personalment encara no tindria collons de votar-los altre cop.
+16
-15
no s'entera de res
un senyor antic, 29/12/2010 a les 12:58
Al sr. Ridao els socialistes l'han tractat com a "compañero de viaje" i "tonto util", li han daurat la "pildora" l'han fet creure que era algu i mentrestant anaven fent la seva, i ara resulta que la culpa la tenen els altres independentistes..., el que te aquest sr. es molt de "morro", esta amortitzat, perque es un "clon" del Zp.
L'independentisme no el necessitem ni a ell ni a molts com ell, per molt diputat que sigui.
+22
-16
No hi ha manera
Roc, 29/12/2010 a les 12:50
Que no, que no baixen del ruc.
M'agradaria poder veure per un foradet un congrés nacional d'Esquerra (antigament ERC). Fa l'efecte que és retroalimenten amb els seus plantejaments tronats i endavant que fa baixada.
Em sap molt greu, després d'haver militat molts anys al partit, constatar la ceguesa irremisible de la direcció i la militància que encara resta.
Canvieu! Toqueu de peus a terra! Escolteu als que encara us volen salvar i preneu nota de les crítiques, que no totes són de convergents resentits. N'hi ha de molt atinades!
Suposo que és una crida inutil però, després de llegir l'entrevista, no he pogut evitar escriure això.

L'única esperança que els queda (i crec que en això confien) és que els convergents o facin tan malament que els facin passar per bons. Però això no és fer política, això es fer el patètic.
+15
-12
Autocrítica.
Joan Josep, 29/12/2010 a les 12:45
Llegeixo comentaris i em poso la ma al cap. A veure hi ha gent que demana autocrítica a ERC, ho comparteixo i de fet penso que s'està fent i caldrà esperar al congrés per veure els resultats. Ara be SI, Rcat i els independentistes que han votat CiU no ha de fer autocrítica? Senyors de SI deieu que tindrieu 15 diputats en paraules del Sr.Laporta, on estan? quin ha sigut el problema per no tenir-los? deieu que tindríem la independència el dia de reis, encara ho penseu? Senyors de Rcat, deieu que entrariau al Parlament, on sou? què ha passat? Independentistes que he votat a CiU, que ha passat que heu pactat amb el dimoni i els analfabets del PSC? com és que teniu una consellera que va demanar prohibir les consultes? ERC ha fet coses malament, els resultats així ho demostren, en Puigcercós no es presentarà com a president al proper congrés, el Consell Nacional ha fet autocrítica i prepara el congrés. Què ha fet la militància de SI amb els seus mals resultats? ha demanat caps? les bases de SI han debatut i votat les polítiques a fer al Parlament? les bases de SI ha votat una direcció? Si us plau, reflexionem tots i fem autocrítica tothom, la realitat i per culpa de tothom és que avui tenim menys diputats independentistes en partits independentistes al Parlament.
+21
-9
Convergents : no brameu contra ERC que vosaltres els superareu !
Un fan del Salvador Sostres, 29/12/2010 a les 12:37
Article complet al web : Salvadorsostres.com

Frau és la paraula que millor explica el que penso que han estat els primers passos de Mas com a president de Catalunya. Ha pactat la investiudra amb els socialistes i ha fet Mascarell conseller de Cultura. Poca gent s’ha adonat que la nova consellera de Justícia, cap de l’Advocacia de l’Estat a Catalunya, és qui va ordenar recórrer contra l’ajuntament d’Arenys de Munt per impedir la consulta.

Mas m’ha defraudat com a mínim de moment. Potser Madí sabia el que passaria i per això va marxar a temps: np m’estranya. Mascarell és un sectari de cap a peus, que va articular un sistema cultural des de Barcelona per combatre el suposat catalanisme de la política cultural dels governs de Jordi Pujol. Mascarell és un home d’aparell, un mediocre i un fals, un home sense cap consistència que enganya amb la seva cabellera blanca perquè el fa semblar més culte i més intel·ligent, però es només una senyora que ha sortit de la perruqueria. Mascarell es el responsable d’haver convertit Barcelona en la capital de multiculturalisme, de la frivolitat i de la manifestació. Tot quan teatre falsament profund, de molt poca qualitat i pagat per tots. Si Mascarell és la idea que té Mas de la cultura, no hi ha gaire diferència amb José Montilla: Montilla per ignorant i Mas per pedant, el resultat és igualment desolador. És ben lamentable.

Lluís Recoder deu ser la persona menys sobiranista de tpt Convergència, i aquest protagonisme que se li dóna és un missatge com el de la tria de la consellera de Justícia: la que volia prohibir la consulta d’Arenys. Mas ha defraudat amb la seva tria, no només perquè amb aquests bous no avançarem cap enlloc, sinó perquè la mediocritat és la nota dominant d’aquest govern amb algunes excepcions (Mas-Colell, Cleries, Puig i Rigau).
+33
-10
M' agrada el camí d' ERC ara que en mas ens ha venut !
Esther Garcia - El prat de Llobregat, 29/12/2010 a les 12:24
vaig votar ciu però ara llegint els srs sostres i quintà i veient el govern me n' adono que la vaig errar de totes, totes. Una consellera inquisidora dels independentistes , un de sanitat a qui els metges no volen ni veure perquè és defensor intransigent de la patronal privada, un mascarell que és l' ídol dels pijo-progres del país-lavanguardia ejpañola i que consideren que la cultura catalana bona...és la que es fa en castellà ! Aviat donarà al creu de sant jordi al vargas llosa..tot plegat si ja l' havien donada al millet.

On són els millors sr. mas ? Ens vau prometre canvi i nacionalisme i que tenim ? La sra rigau que va concertar escoles com el SIL O EL VIARÓ on s'ensenya espanyolisme als nens ? I en la segona sexisme : només de masclets no fos cas !
La cirereta : una cultura oberta acaba d' anunciar en mascarell; ja sabem que vol dir : el català a pagès i l' ejpanyol per tota la resta!
M' he decebut més ràpid que cap altra força política i això que amb el segon tripartit no vaig trigar a fer-ho!
+5
-29
Cada uno como pueda se explique y se rasque donde le pique
Eduardo González Palomar (Manlleu), 29/12/2010 a les 12:18
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+20
-21
És per pixar-se de riure
Araki, 29/12/2010 a les 12:09
O per plorar de pena per ERC.

Però en tot cas, sembla clar que la cúpula actual segueix encaparrada en anorrear el partit. Serà cosa dels militants si els ho permeten. Suposo que a mesura que es vagin acabant els sous públics, els endolls i els estalvis aniran despertant.
+20
-20
Ceguesa
Òscar, (exvotant), 29/12/2010 a les 12:06
Si segueixen amb la mateixa estratègia seguiré sense tornar a votar-los. Hi veig molta ceguesa estratègica a ERC. Sembla que el Poder cega els polítics.
+24
-28
Diagnostic equivocat
Xavier-Granollers, 29/12/2010 a les 11:54
El que heu estat és massa permeables al PSOE-montillisme, les coses clares i la xocolata espessa....per això us hem castigat molts exvotants....no per baralles internes.....
+37
-22
Lamentable..
Jan - Girona, 29/12/2010 a les 11:52
En català tenim un verb meravellós que vol dir dialogar intel.ligentment : enraonar . Dissortadament i veient el nivell de comentaris, massa gent escriu sense fer servir la raó, ni tant sols la bona educació.
Lleis com la de vegueries, cinema, acollida, consum, consultes, la xarxa d' ambaixades mai somniada amb cyu, la projecció de la nostra cultura, l' acollida de nens immigrants a les escoles... mai seran ni reconegudes ni defensades pels 4 convergents vergonyants que es fan passar per independentistes.
I malgrat tot, Esquerra tornarà i més forta encara perquè ja se sap que la humanitat progressa i els fòssils incapaços de raonar, com un caudillu qualsevol, també palmen. Salut !
+33
-16
Intel·ligència i baix ventre
Passi.ho bé!, 29/12/2010 a les 11:44
Escric el meu comentari quan ja se n'han escrit quatre. Quatre solemnes imbecil·litats. ¿Podem esperar que algun dia l'independentisme es mesuri per la intel·ligència i no pel baix ventre?
+30
-23
Intel·ligència i baix ventre
Passi.ho bé!, 29/12/2010 a les 11:38
Escric el meu comentari quan ja se n'han escrit quatre. Quatre solemnes imbecil·litats. ¿Podem esperar que algun dia l'independentisme es mesuri per la intel·ligència i no pel baix ventre?
+20
-33
Uns exprés, altres en Rodalies
Anònim, 29/12/2010 a les 11:38
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+30
-33
Vergonya cavallers
Boi, 29/12/2010 a les 11:29
Vergonya cavallers, vergonya. Sou culpables de fer President un espanyol que sen mininstre d'Industria mata l'emissió de TV3 al País Valencià, sou culpables de fer President un espanyol que la sevá patria és Espanya, sou culpables de recolsar un partit com el PSOE (pressopostos, lleis etc.) que ha portat i possat les mesures més poc progresistes dels últims 30 anys, sou culpables de la castellanització dels mitjans públics, sou culpables d'abdicar i liderar l'independentisme a casa nostre, sou culpables de tenir com objectiu eliminar als convergents, sou culpables de modificar el funcionament d'Esquerra Republicana de Catalunya i fer que s'assembli més al dels socialistes, sou culpables de teixir complicitats amb tothom menys amb els que volem l'independència, sou culpables de donar una imatge cutre i sectaria expulsant del partit a tothom que no pensa com vosaltres, i com que sou culpables d'aixó i de més coses, eu de plegar i si teniu una mica de dignitat no cal esperar el congres, ara toca, u sentu però algú ho havia de dir.
+21
-33
Sou P$OEmontillistes i prou.
Ex votant d'ERC, 29/12/2010 a les 11:27
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+20
-32
Patètic i per petar-se de riure !
Oriol Moragues (CH), 29/12/2010 a les 11:26
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+22
-30
impermeables
Anònim, 29/12/2010 a les 11:20
Jo crec que heu estat massa "impermeables" als corrents del poble de Catalunya. Us crèieu que teníeu la veritat absoluta i ni heu escoltat els veritables corrents que anaven corrent per melic de la societat civil. Tothom ho veia a venir, menys vosaltres. Quan us en vau adonar ja era massa tard!
D'això se'n diu IRRESPONSABILITAT.
Us costarà molt tornar a la credibilitat que vau tenir anys enrera. Havíeu de veure que ser al Govern no és el mateix que tenir el poder. Us han colat molts i molts gols!
+26
-31
volia dir independenstisme espès
Guerau, 29/12/2010 a les 11:17
volia dir independenstisme espès. ERC té un nivell polític i intel·lectual deplorable. La independència no és ni ràpida ni lenta. O s'està políticamen per la independència com SI o s'està en contra de la independència com CIU no hi han mitges tintes.
+25
-32
Estratègia
Anònim, 29/12/2010 a les 10:45
Cecs, botiflers, acomodats, incompetents.
Gràcies, seguiu amb la vostra estratègia, aviam si desapareixeu d' una vegada.
+27
-31
Caganers
minónA, 29/12/2010 a les 10:25
Si creus que heu d'anar darrera el vot com pidolaires i botiguers aneu molt malament noi. Que no teniu idees? Sigueu líders i feu que el vot vingui a vosaltres, sinó plegeu i dediqueu-vos a una altra cosa.

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Bloc de fotos


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: