Quico Sallés | Actualitzat el 15/09/2010 a les 19:15h

Què passa al país dels zíngars?

L'expulsió de gitanos romanesos està posant contra les cordes a Nicolas Sarkozy, però quina és l'arrel de la immigració romanesa d'ètnia gitana?

Una nena gitana en un dels campaments francesos. Foto: Reuters

La polèmica decisió de Nicolàs Sarkozy de deportar gitanos de França ha provocat que, fins i tot, Brussel·les posi el crit al cel. Avui el mateix Sarkozy ha tornat a sotsobrar l'actualitat suggerint que Luxemburg, país de la comissària europea Viviane Reding, qui ha criticat les expulsions de gitanos des de França, rebi membres d'aquesta ètnia al seu territori. Fins i tot, la República Francesa ha esgrimit el dret de veto a Romania al tractat de Schengen si no integra els seus gitanos.
 
Però quin és l'origen de la immigració d'ètnia gitana romanesa? La crisi econòmica que pateix Romania juntament amb l'estil de vida dels que segons l'escriptor Günter Grass són els únics aborígens europeus.

Romania és el segon país més pobre de la UE. La seva entrada a la Unió a principis de 2007 va provocar una emergència econòmica espectacular que ha acabat com el rosari de l'Aurora. El 2007 i 2008 el PIB va créixer més del 8%, però el 2009 les tornes van canviar: el PIB va caure un 7% el 2009 i es va demanar un préstec de 20.000 milions d'euros amb l'FMI i la UE. El mes de juliol el govern romanès va baixar el 25% dels 1,3 milions de treballadors públics i retallar un 15% les prestacions socials. A més ara ha pujat l'IVA cinc punts, fins el 25%. Un quadre mèdic de pronostic més que reservat.

Romania, doncs, té altres problemes i es vol treure les puces de sobre. La missiva del seu govern és crear un "programa d'integració europea dels ciutadans romanís". En paraules de Traian Basescu, president romanès, "ajudar-los a integrar però no a assimilar". Bucarest vol evitar que un "problema electoral francès" - com ha qualificat la crisi el ministre d'Exteriors romanès Teodor Baconschi - aturi un intent de Brussel·les i Romania de reduir la pobresa i assegurar la sanitat i l'educació als ciutadans europeus d'ètnia gitana.

Navega per les etiquetes

sarkozyfrançadeportaciógitanos

COMENTARIS

+0
-0
La veritat del tema
Pere Alzina, 16/09/2010 a les 20:30
Apunto i faig una constatació.Apunt: els gitanos no els fan fora per gitanos sinó per no cenyir-se a les normes de convivència de França. A Bulgària (país que conec molt bé) i a Romania (país que no conec tan bé)les persones il·lustrades i les de formació bàsica, les persones d'esquerres i les de dretes, els professionals liberals i els assalariats et diuen sense rubor que estan contents de l'entrada a la UE perquè gràcies a això els seus "romi" marxen i el percentatge de gitanos al país decreix en igual mesura...
+0
-0
gtandfna
Anònim, 16/09/2010 a les 19:34
Fora gitanos siguin d'on siguin. Tornemlos a la Índia que es d'on varen venir al segle XIV!
+0
-0
Vindran
JMAP, 16/09/2010 a les 10:26
Es per el anònim d'Arenys de munt, he informat internacionalment que vinguin Arenys de Munt, que els acepten de bon grat els gitanos de Romania.
+0
-0
clar
destral, 16/09/2010 a les 01:10
Parlem clar, aquí cal ser expeditiu amb el delinqÜent, l'autòctom te l'has de menjar però l'elevat percentatge de delinqüencia forania cal expulsar-sa, i els números canten només cal que et passegis pels jutjats d'instrucció en funcions de guàrdia i us donareu compte de la incidència, Gent que no aporta res i que ve a explotar la debilitat processal penal del nostre país CATALUNYA, Ja n'hi ha prou de discurs pijo-progre allunyat de la realitat.
+0
-0
Que vinguin a Arenys de Munt
Anònim, 15/09/2010 a les 23:57
Com a arenyenc demòcrata i independentista vull que una tribu dels romaní aparquin devant de l´escultura de es quatre barres i s´instal.lin per sempre. Visca Catalunya Lliure.
+0
-0
Vaig veure el reortatge a França
Anònim, 15/09/2010 a les 23:01
La noticia era persistent dia darrera dia als nticiaris. Els reportatges cada vegada més esclaridors, tot i utilitzar el tó sentimental, per fer saltar els resorts dels "progres" o dels "bobos" (amb el significat que té a França com acrònim). La realitat és que frança és en el seu dret (que per això se'l va reservar) i en els reportatges es veia que els treian d'un lloc i s'instalaven en un altre, sempre sense cumplir les lleis (on es diu al Tractat de Roma i desenvolupaments posteriors que un pot no cumplir les lleis i que no li passarà res?). Menys sentimentalisme injustificat (penseu que s'ha creat una Monarquia dels gitanos romanesos dins Romania, i us asseguro que fa riure, però va sortir el rei i la seva familia, vivint en una casa-palau, la seva cort, els seus magnifics cotxes, etc. Val la pena que els interessats, que no és el meu cas, facin averiguacions) Vive la France! Vive la République!
+0
-0
Conclusió
Salvatore, 15/09/2010 a les 22:33
No ens desviem de la realitat, si us plau Sr Sallés. França no expulsa gent pel sol fet de ser gitanos, sinó pel fet de que no compleixen les condicions del tractat de Schengen, que no són altres que respectar les lleis del país on es troben.
Els expulsa perquè, entre altres raons, han comès delictes contra la propietat privada i perquè no poden acreditar una residència (no poden acampar allà on els roti, sinó en terres de la seva propietat, que no en tenen ni estan disposats a comprar).
França actua dins la legalitat que li correspon, i crec que això és el que li correspon fer.
Una altra cosa, és que ens dediquem a atacar al Sr Sarkozy simplement perquè no ens cau bé, i això no mereix un titular en un diari













+0
-0
però en Django Reinhardt si
ondiatu, 15/09/2010 a les 22:09
En Django Reinhardt va ser un gitano francés nascut el 1910 que va crear el gypsy jazz jazz gitano. M'encanta. El que no sàpiga que cerqui al SPOTIFY.
+0
-0
Mala elecció de foto
Anònim, 15/09/2010 a les 22:00
La nina de la foto no ès gitana.

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Bloc de fotos


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: