J. Oller | Actualitzat el 18/07/2010 a les 16:14h

Quants érem el 10J?

La xifra es va moure al voltant del mig milió de persones


Molts, i moltes, de totes les edats i condicions socials, de gairebé tots els espectres polítics i procedents de totes les contrades del país, d'arreu de la nació. Milers i milers. La manifestació del 10J a Barcelona va ser la "manifestació de les manifestacions".
 
Però la gran pregunta és quina va ser la xifra exacta de participants. Si el més normal és que el ball de les manifestacions ja sigui espectacular, en aquesta ocasió tot ha anat una mica més enllà. Entre els 56.000 participants inicialment i els 74.000 fetes les correccions a l'alça que donava Lynce -una empresa que compta manifestants a través de fotografies i un programa informàtic  -fins al milió i mig de l'organització, Òmnium Cultural, amb l'entremig del 1,1 milions de la Guàrdia Urbana de Barcelona.

El País , amb dades pròpies, apostava pels 425.000 a dos quarts de vuit del vespre. El diari ultradretà Minuto Digital explicava els seus mètodes de recompte i se n'anava als 350.000, repartits en 100.000 metres quadrats rodons. Alguns estudis publicats a la xarxa, com el de La Voz Dormida, que porta un estudiant d'Enginyeria Industrial, situaven la xifra entre un mínim de 441.0000 i un màxim de 527.000. Hi ha alguns elements que poden permetre fer-se una situació de fet de la realitat.

El grup Contrastant, avui inactiu, però de solvència contrastada mentre va treballar, va fer estudis exhaustius del Passeig de Gràcia i va calcular que ple de gom a gom pot encabir un màxim de 217.000 persones, amb una densitat de tres ciutadans per metre quadrat.

Hi ha un fet clar: algú no diu la veritat. Expressat d'una altra manera: es diuen mentides, i grosses, i de ben segur interessades, cercant un impacte concret sobre els lectors: èxit per uns, fracàs per la resta. Fonts ben informades i properes a la direcció del PSC van reconèixer que la regidora Asumpta Escarp va parlar de 1,1 milions atès que se li va insinuar que la manifestació havia de ser més gran que la mítica del 11 de setembre de 1977, la del crit "Llibertat, amnistia, estatut d'Autonomia", la d'un poble de Catalunya que volia un futur millor. Ho va ser, malgrat tot, i sense manipulacions. Segons els càlculs de Contrastant, el nombre màxim de manifestants en aquella jornada històrica de fa més de 30 anys va ser de 266.689, gairebé una quarta part del que es va donar per bo (un milió). La xifra resultant, reconeixen, és una hipòtesi formulada a partir de la narració dels diaris, amb els límits i els errors que la reconstrucció pot comportar. Del crit del 77, en moments de transició política, s'ha passat al d'Independència en aquest principi dels segle XXI.

En funció de totes les informacions disponibles, s'ha de parlar d'una superfície real ocupada d'uns 150.000 metres quadrats. Això vol dir entre 450.000 i 600.000 participants, en funció d'una densitat de tres o de quatre persones per metre quadrat, repartits entre el Passeig de Gràcia, la Rambla de Catalunya -per on baixava una manifestació paral·lela-, la Diagonal i la Gran Via, a la que se sumen els carrers adjacents a tots aquests vials. De la manipulació de les xifres n'hi ha molts exemples, i Constrastant se'n va encarregar de demostra-ho.

La deriva cap a l'exageració té un dels seus inicis en les manifestacions contra els assassinats d'ETA. Totes les instàncies tenien la voluntat de demostrar el rebuig de la ciutadania a la violència. En la manifestació que es va fer a Terrassa després de la mort del regidor Popular de Viladecavalls Francisco Cano es va donar per bona la quantitat de 150.000 participants, és a dir pràcticament tota la població de la capital vallesana. Alguns periodistes locals es van encarregar de fer un recompte multiplicant les fileres de gent pel nombre de manifestants en cadascuna. Les seves xifres es movien entorn als 25.000-30.000 participants.
 
Més exemples, relacionats amb les manifestacions anti ETA DE 2004. La Guàrdia Urbana de Barcelona va calcular un milió i mig de manifestants divendres al vespre. És evident que al passeig de Gràcia físicament no s'hi poden encabir. Voldria dir 6'5 passejos de Gràcia plens de gom a gom. A Madrid les fonts oficials van calcular que 2.300.000 persones van assistir a la manifestació que va convocar el govern espanyol, en un dia de força pluja. L'àrea útil per tal d'encabir-les "és enorme", escrivia Contrastant. "Si n'arrodonim el càlcul, l'àrea útil és propera o supera lleugerament els dos milions de metres quadrats. És a dir, una superfície que equival a un rectangle de dos quiilòmetres per un. Dit d'una altra manera: si els carrers fan 100 metres d'ample (que no els fan), aleshores caldria una longitud de 20.000 metres (vint quilòmetres).

COMENTARIS

+0
-0
Intoxicació
Joan Crosta, 18/07/2010 a les 22:15
Pura intoxicació d'una mà BOTIFLERA. Catalans CAL ANAR PER FEINA!! Les properes eleccions partits INDEPENDENTISTES NOUS, Tota aquesta Botiflerada que ens a portat fins aci i que ara ens vol fer entrar en un carreró sense sortida FOTEM-LA FORA!!!!
+0
-0
tant l'hi fa
vilassarenca, 18/07/2010 a les 22:00
Jo no sé quants erem en total a la manifestació, però vaig comptar els que erem dins el meu radi immediat durant l'hora llarga que varem restar immòbils esperant que es poses a caminar, davant mateix del Bulevard Rosa, i puc assegurar que en un metre quadrat hi caben fins a 6 persones ja que els nostres cossos es tocaven fins a sentir l'alè del veí al clatell. Al meu costat es va desmaiar una noia i no va caure a terra perquè entre tots la varem apuntalar. Per altra banda tan me fa que fossim un milió i mig, un milió o mig milió, la veritat és que fèiem molta fressa i que ens ho varem passar d'alló més bé.
+0
-0
No feu el joc als espanyols
Anònim, 18/07/2010 a les 21:41
No n'hi ha cap necessitat.
+0
-0
dos mil·lions i escaig ?
Reagrupat, 18/07/2010 a les 21:20
I a més a més hi hels que no van poder arribar per boicot dels tranports de Renfe, etc....I els que eren a casa i els hauria agradat esser-hi. Majoria no sé si absoluta però molt qualificada del cens electoral. Només cal votar Nova Solidaritat Catalana com el 1907
+0
-0
L´ENEMIC NO ACCEPTA LA REALITAT CATALANA
GENERAL MORAGUES, 18/07/2010 a les 20:52
A la històrica MACROMANIFESTACIÓ del 10 Juliol 2010, a la Capital Catalana, Barcelona, comptant els presents i no presents, hi érem TOT UN PAIS.

www.somunanacio.cat/www/somunanacio/ca/manifestacio/adhesions/institucions.html

www.nouscatalans.cat/component/contingut/article/1948/un_milia_i_mig_de_ciutadans_omplen_barcelona_per_la_independancia

De motius no ens en falten, i per aquells que només pensin en una cosa, aquí tenen tres raons més per a ser-hi a partir d´avui mateix.

www.slideshare.net/taradell/catalunya-pateix-un-dficit-fiscal-de-22000-milions-deuros

www.racocatala.cat/noticia/18795/estudi-constata-deficit-fiscal-sistema-seguretat-social-catala?pag=1

www.cercleestudissobiranistes.cat/enten/xifres

I també l´etern anhel de la llibertat....

MAPA COLONIAL-ANNEXIONISTA 1850


http://strangemaps.wordpress.com/2008/07/22/300-the-reign-in-spain-1850/


Francisco Jorge Torres Villegas’ “Cartografia hispano-cientifica” (1852)



http://en.wikipedia.org/wiki/Catalan_Republic



http://en.wikipedia.org/wiki/Catalan_constitutions



http://nacionalitat.cat/content/1-constituci
%C3%B3-provisional-de-la-rep%C3%BAblica-catalana-havana-1928


www.estelada.cat

http://en.wikipedia.org/wiki/Life
,_liberty_and_the_pursuit_of_happiness (US Declaration of Independence)

El gran dia de l´alliberament ja és a la vista..

www.gi-de.com/portal/page?_pageid=42,144941&_dad=portal&_schema=PORTAL

ETS CATALÀ/NA? Doncs gaudeix del moment

www.youtube.com/watch?v=mzku0O2bY2g&NR=1


ENDAVANT CATALANS!!!!
+0
-0
Tu ets tonto?
Egarenc, 18/07/2010 a les 20:50
Anònim,quina estupidesa dius? Intentar dir la veritat és fer punts d'avant PSC i PSOE. Amb mentides no arribarem a la independència. Mig milió de participants és una xifra brutal, la més gran que segurament s¡ha assolit a Europa. Endavant Cot, i gràcies per articles com aquest. Visca la Terra.
+0
-0
El poble hi ès...i els leaders?
John, 18/07/2010 a les 20:11
Qualsevol forma de govern amb la que puguem estar d’acord, inclouria un autèntica representació dels seus ciutadans; fins i tot dins d'una monarquia absoluta o una dictadura.. O podríem dir, prescindint de si dictadura, monarquia, comunisme o democràcia, si el governant i la classe política no té cap interès o implicació per el que els seus ciutadans estan passant, llavors cap lideratge genuí és possible.
+0
-0
PSOE ES TRIBUNAL CONSTITUCIONAL franquista!
Anònim, 18/07/2010 a les 19:39
Nosaltres a les 19,30 ja vam marxar per la Riera de Sant Miquel, per que alló era inaguantable; la major manifestació i de molt!!! Per cert, tothom estava callat tret de quatre, per que sens dubte, davant l'agressió del Tribunal de fatxes del PSOE amb el Gay al davant, el millor es callar!!! Gay, ets un Tejero o un Mila del Bosque?? PSOE, feixisme pur i dur!!!
+0
-0
Cal votar Reagrupament
JordiR, 18/07/2010 a les 19:20
Si volem la independència no es serveixen ni CiU ni ERC ni ICV que sempre l'han obstaculitzada.

Cal votar Reagrupament.

Si volem un sistema que lluiti contra la corrupció, el nepotisme i l'apoltronament-

Cal votar Reagrupament.
+0
-0
Exagerados
Anònim, 18/07/2010 a les 19:18
Calculando los metros cuadrados del trayecto,a 4 por metro me salen como mucho entre 90 y 100.000 tirando largo, los números no fallan, los políticos sí.
+0
-0
Resolutius, va
Anònim, 18/07/2010 a les 19:01
una resolució sobre el quants erem! Acord de mínims sobre el màxim de la platja de la barceloneta!
+0
-0
Milions
AliBay, 18/07/2010 a les 18:52
A veure, la xifra aquesta del milió de persones és una xifra política.

Ja a la manifestació del 77 es va dir que n'hi havien un milió perquè calia dir-ho. I ningú no podia dir que no, i menys en aquells moments, si no és que volia ser acusat de franquista.

Considero que un nombre situat entre els 400.000 i els 600.000 manifestants seria prou ajustat i, a més, una autèntica bestiesa de gent. Penseu que els dies que hi ha partit del Barça, amb una entrada mitjana de 70.000 a 80.000 espectadors, ja es munta un sidral considerable en els accessos al Camp Nou i en dos kilòmetres a la rodona.

Aleshores, dic que la xifra de 500.000 persones és coherent i també que és molta més gent de la que s'ha manifestat mai a Barcelona; ni la del No a la guerra, ni la del 77, ni la del Miguel Angel Blanco.

Pitagorin, dedica't als teoremes perquè no tens ni puta idea de què són vuit persones per metre quadrat. Són una persona en cada rajola de 30 x 30 cm. Dibuixa-ho en un paper i veuràs què vull dir.
+0
-0
cal estudiar matemàtiques
Pitagorin, 18/07/2010 a les 18:33
a veure, jo hi era al bloc de les CUP a les 18 h. al costat del pirulí per sota de la Diagonal i puc asegurar que al costat on ni havia ombra del Passeig de Gràcia és podien comptar 8 i mes persones per metre cuadrat i era impossible moure's , al costat sol, potser si eren entre 2 i 4 persones per metre cuadrat, pero si desde Gran de Gracia a Plaça Catalunya ni han mes de 3.000 metres i Passeig de Gracia te una amplada de 50 metres ja tenim 150.000 metres cuadrats a 4 persones = a 600.000 persones, ara sumem els carrers laterals i tota la gran via fins Pça. Tetuan, altres 150.000 metres mes. Repeteixo : a les 18 h. també és cert que a partir de les 20 h. allò va començar a escampar
Home , si no erem 1 milió debiem ser 990.000, sens dubte.
+0
-0
Quina estupidesa
Anònim, 18/07/2010 a les 18:25
No sé a què treu cap aquesta notícia. Ës una solemne estupidesa qüestionar la manifestació més important que s'ha fet a Catalunya i a tot Europa. Després, podríeu parlar de percentatges, d'acord amb els 7'5 milions que diuen que som, però la meitat són de fora. Percentualment, quants països superarien una manifestació com la nostra? Cap i ni de bon tros. Cot, què vols? Que et donem un premi per aquesta proesa numèrica? Fes una cosa: passa l'article complet al PP i al PSOE. Potser et donaran un copet a l'esquena.
+0
-0
Voteu
Òscar, 18/07/2010 a les 17:54
És absurd tenir diferents criteris per mesurar manifestacions. En tot cas, aquesta pertany a les manifestacions de màxima afluència de gent. doncs ja esta tot dit. I coincideixo a demanar un vot unidireccional a favor de Reagrupament. Només que la gent que hi va anar a la mani votéssim un unic partit independentista (seriós) l'independentisme tindria presència al Parlament de forma contundent.
+0
-0
Hmm
Anònim, 18/07/2010 a les 17:21
Espanya es un país que es pitjor en mates :) No tothom ha estat ni serà a mani al mateix temps i mig milió de persones voldria dir que més que 10% va arribar amb autobusos d'organitzadors que també serià totalment absurd. Que es segur que ha estat manifestació més gran d'història de Catalunya i suport a enquestes per mani està al voltant de 65% que vol dir que participants reals són quasi 5.000.000 de persones.
+0
-0
a la tardor sabrem quants som!!!
alfons/reagrupat, 18/07/2010 a les 16:57
Es molt important la mani del dia 10.... pro el que es verdaderament important es quants independentistes votaran aquesta tardor una candidatura independentista, transversal i de regeneració democràtica!!!!!

encara no ets de Reagrupament??.... ja trigues!!
+0
-0
Ving a tirar pedres al propi teulat.
Anònim, 18/07/2010 a les 16:47
Tots ho sabem això, però només es qüestionen les dades quan sortim els catalans al carrer. I a sobre som tan burros que ens qüestionem nosaltres mateixos. Quants érem ?.doncs molts, una de les tres grans dels últims 40 anys (Estatut, Iraq i TC). Amb això és suficient.
+0
-0
1.500.000
1.500.000, 18/07/2010 a les 16:38
1.500.000, però la premsa italiana parlava de 2 milions.
+0
-0
Més d'1.000.000
Anònim, 18/07/2010 a les 16:36
No caiguem en les intoxicacions i mentides de la premssa.Tot l'Eixample colapssat durant hores.La Roja va omplir només Maria Cristina que seria com la Plaça Catalunya.
Erem molts,gent jove,famílies,gent gran i nens.

Comencem a ser majoria

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Bloc de fotos


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: