Quico Sallés | Actualitzat el 07/03/2010 a les 19:16h

«La Catalunya de l'Estatut no encaixa en la Constitució»

Un magistrat del Suprem insinua que el concepte d'autonomia a Catalunya no encaixa en la Constitució.

El magistrat emèrit del Tribunal Suprem, José Antonio Martín Pallín. Foto: ACN

Sovint el tercer poder les deixa caure. Aquest és el cas del magistrat del Tribunal Suprem, José Antonio Martín Pallín (A Coruña, 1936), que si bé és jutge emèrit encara continua en actiu a l'alta cort. Segons aquest jutge si el Tribunal Constitucional acaba retallant l'Estatut de Catalunya, "no serà amb intenció de causar-li un greuge". "Simplement és que potser és té una concepció de l'estat de les autonomies que no encaixa en la Constitució, i el que s'ha de fer és ajustar-se a la Constitució".
 Tot i que el magistrat no es pronuncia sobre la constitucionalitat, o no, del text legal català, considera que la Constitució "no és un fòssil" i que es podria acabar adaptant a la voluntat del poble. "Es pot obrir el camí" de la reforma, "no hi ha res rígid", rebla Martín Pallín.

"No serà taxatiu"

 Sigui quina sigui la sentència final, Martín Pallín creu que el TC "no serà tan taxatiu com per dir que no a la totalitat del text, si no que hi ha molts matisos".

El magistrat considera que una solució per evitar aquestes polèmiques seria que hi hagués la possibilitat que el Tribunal Constitucional digués si un text és constitucional o no abans que hi hagués consultes populars. Això, però, "no està previst a la llei", diu el jutge.

Mentrestant, els magistrats del TC continuen reunint-se en grups reduïts per provar d'acostar posicions en elements essencials del text, si bé encara no hi ha hagut un ple per discutir el text.

El retard de la decisió de l'Estatut es suma al retard per la renovació del Tribunal Constitucional, que ha de dictar la llargament esperada sentència sobre la carta magna catalana. Actualment s'han de renovar cinc dels dotze magistrats del Tribunal Constitucional, que és l'intèrpret suprem de la Constitució Espanyola.

Si aquesta renovació no es fa en els propers mesos, a finals d'any ja seran vuit els membres del Tribunal Constitucional que caldrà renovar, ja que als cinc actuals s'hi hauria d'afegir els tres que toca renovar el proper mes de novembre al Congrés. Els membres del Tribunal Constitucional són dotze.

El TC està discutint la constitucionalitat del text arran del recurs que va presentar el Partit Popular.

 

Navega per les etiquetes

sentència estatut

COMENTARIS

+0
-0
estatuet?
anton, 08/03/2010 a les 12:53
Es que encara espereu res de bo, dels opresors? dels que tenen i manegan Catalunya com a colonia.
VISCA EL NOU ESTAT CATALA DINDRE DE LA UNIO EROPEA!!!
+0
-0
tururut
Anònim, 08/03/2010 a les 12:19
A l'estatut li faran tururut.
+0
-0
L'estatut ja vos el podeu fotre natges amunt
Despertaferro, 07/03/2010 a les 22:36
En tant hi ens tingueu sota la vostra jurisdicció, el greuge serà continu, sr. Martin. I per cert, l'estatut ja vos el podeu fotre natges amunt. No volem textos que ens facin esclaus, i menys de vosaltres.
+0
-0
Més rigor, si us plau
Anònim, 07/03/2010 a les 22:35
Parlar de Carta Magna Catalana està absolutament fora de lloc. L'estatut d'autonomia és una llei orgànica espanyola, no pas una "Carta Magna", és a dir, no és pas una constitució. De fet, si fos una "Carta Magna" no s'hauria d'encabir a cap altra Carta Magna. Recordem que una "constitució" és la llei fonamental d'un sistema jurídic; és al "cim" d'aquest sistema i, per tant, per sobre de qualsevol altra llei.

Si us plau, més rigor, perquè pífies com aquestes desacrediten el redactor i, en conseqüència, la notícia.

FEU EL VOSTRE COMENTARI



Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

educaweb.cat
Vés a: Furvus 2008: bellesa feréstega

Furvus 2008: bellesa feréstega

Vinyes Domènech és un dels cellers que mes han contribuït en l'èxit de prestigi i vendes dels últims anys dels vins de la DO Montsant



- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: