Joan Ferran (PSC), Anna Simó (ERC) i Dolors Camats (ICV) aquest matí al Parlament. Foto: Nació Digital
Guerra oberta al Parlament o la torna de la comissió de l'incendi d'Horta de Sant Joan. Els tres grups que donen suport al Govern van presentar dimarts la petició de compareixença al Parlament del conseller delegat de l'Institut Català de Finances (ICF), Miquel Salazar, perquè doni explicacions sobre un crèdit que l'ICF va donar al Grup IMS l'any 2003. Aquest conglomerat empresarial podria haver pagat despeses d'UDC amb factures falses.
D'aquesta manera, el tripartit vol obtenir explicacions sobre aquest presumpte cas de finançament irregular del partit dirigit per Josep Antoni Duran i Lleida. En sortir aquestes informacions, el PSC va demanar informació a l'ICF, però ara el tripartit ha optat per demanar directament la compareixença de Salazar.
PSC demana "Llum i taquígrafs"
El PSC ja va avisar fa unes setmanes que prendria accions davant del possible finançament irregular d'Unió a través d'un crèdit de l'ICF i no descartava la compareixença de responsables dels governs de CiU.
Aquest dimecres al matí, el portaveu adjunt dels socialistes catalans al Parlament, Joan Ferran, ha insistit en demanar a Artur Mas i Josep Antoni Duran i Lleida que donin explicacions sobre aquesta qüestió, després d'haver rebut durant setmanes "la callada per resposta". "Els encoratgem a que estiguin disposats a donar explicacions i segurament si no hi ha res de confús és el més bo i adient per esvair qualsevol dubte", ha afegit. Ferran ha demanat que hi hagi "llum i taquígrafs" en aquest afer.
Mentre no donin explicacions, Ferran ha assegurat que el PSC continuarà amb un "procés gradualista" per anar demanant informació, que comença amb la petició de compareixença de Salazar. En cas que després d'aquesta compareixença es consideri que les explicacions són "insatisfactòries", Ferran ha afegit que 'el Parlament té molts resolts i es podria emplaçar clarament als dirigents de CiU, després d'haver escoltat a Salazar, a donar un altre tipus d'explicacions', tot i que no ha aclarit se seria demanant una compareixença.
Fa uns dies, el PSC no va descartar demanar les compareixences d'Artur Mas i Francesc Homs per ser els conseller en cap i conseller d'Economia el 2003. Una altra possible compareixença seria la del director general de l'ICF aleshores, Ernest Serna.
ERC s'hi apunta
Per la seva banda, la portaveu d'ERC al Parlament, Anna Simó, ha indicat que encara no tenen una resposta de l'ICF i, per això, els tres grups del Govern han decidit demanar ja la compareixença del conseller delegat de l'entitat. "No pot quedar cap dubte sobre un ús irregular dels recursos per finançar partits polítics i especialment aquests partits polítics que diuen que són el canvi", ha dit en referència a UDC. "Si aquest és el canvi pel futur del país, estem ben apanyats", ha afegit.
ICV, la veritat i res més que la veritat
Finalment, la portaveu parlamentària d'ICV-EUiA, Dolors Camats, ha assegurat que el seu grup vol conèixer "tota la informació" sobre la concessió del crèdit per part de l'ICF i que s'esbrini, a través del procediment judicial, com podria haver arribat a finançar irregularment UDC.