Referèndum

Felip VI avala la repressió policial i situa el Govern «al marge de la democràcia»

El monarca, en una intervenció excepcional a La Zarzuela, acusa la Generalitat de "trencar l'ordenament constitucional" i demana preservar l'estat de dret a Catalunya

"És responsabilitat dels legítims poders de l'Estat garantir la vigència de l'estat de dret basat en la Constitució", afirma

«El rei menysté els catalans ferits»: els titulars internacionals més crítics amb Felip VI

| 03/10/2017 a les 21:05h
Arxivat a: Política, Catalunya, referèndum, 1 d'octubre, Felip VI

Felip VI ha trencat el silenci de les últimes setmanes, marcades per l'ofensiva judicial contra el sobiranisme, la celebració del referèndum i la posterior repressió policial a la votació. En el discurs d'aquest dimarts a la Zarzuela -la primera reflexió pública del rei en relació a Catalunya des del 13 de setembre-, el monarca ha evitat condemnar la violència policial per frenar l'1-O i ha acusat la Generalitat de situar-se "al marge de la democràcia" i "dividir" la ciutadania catalana. En un intervenció d'escassos cinc minuts, Felip VI no ha fet cap referència als centenars de ferits que va haver-hi diumenge.

"Em vull dirigir directament a tots els espanyols. Hem estat testimonis dels fets a Catalunya, amb la pretensió de la Generalitat que es proclami il·legalment la independència. Les autoritats han incomplert reiteradament la Constitució", ha ressaltat el cap d'Estat. "Amb les seves decisions, han vulnerat de manera sistemàtica les normes aprovades legal i legítimament", ha apuntat Felip VI. Amb aquest argument, el monarca ha expressat que "és responsabilitat dels legítims poders de l'Estat garantir la vigència de l'estat de dret basat en la Constitució". Sense citar-ho, el rei ha insinuat la via de la suspensió de l'autonomia, que podria passar per aplicar l'article 155.

Culpa el Govern de "dividir" la societat catalana

Segons el monarca, que ha verbalitzat un missatge que s'ajusta als designis de la Moncloa, els dirigents sobiranistes han "trencat tots els principis democràtics de l'estat de dret", així com "la convivència a la societat catalana". "Aquestes autoritats han menyspreat els llaços que uneixen tots els espanyols. Poden posar en risc l'estabilitat econòmica i social de Catalunya i Espanya", ha apuntat. "Es tracta d'un intent d'apropiació de les institucions històriques de Catalunya. De manera clara i rotunda, s'han situat al marge del dret i de la democràcia", ha reblat.

En el discurs, dur amb els passos executats per l'independentisme, Felip VI ha acusat els dirigents catalans d'"intentar trencar la unitat d'Espanya i la sobirania nacional". "Davant d'això, és responsabilitat dels legítims poders de l'Estat assegurar l'ordre constitucional i el normal funcionament de les institucions catalanes", ha indicat Felip VI, obrint la porta a una intervenció efectiva de l'autonomia.

El rei ha recordat que existeixen "canals" per defensar les idees dins del marc de la llei. "Tenen un espai de concòrdia amb els seus conciutadans", ha assenyalat en referència a la ciutadania catalana. "No esteu sols", ha apuntat dirigint-se als qui no estan d'acord amb l'actitud de l'executiu que lidera Carles Puigdemont.

"En aquesta Espanya millor hi haurà també Catalunya"

En la part final de la seva intervenció des de la Zarzuela, Felip VI ha volgut subratrallar que se sent "orgullós" de la democràcia espanyola. "Són moments difícils, però els superarem", ha detallat. "Els nostres principis democràtics són forts. Hem de continuar el camí, amb serenitat i determinació", ha detallat.

El monarca ha insistit en la voluntat de transmetre una imatge d'una Espanya ferma en els principis de la Constitució. "En aquesta Espanya millor hi haurà també Catalunya", ha afirmat, abans de destacar el "ferm compromís de la Corona" amb el text constitucional.

Sintonia amb l'estratègia de Rajoy

L'última intervenció del rei datava del 13 de setembre, quan va referir-se al xoc institucional en el transcurs d'un acte a Conca, amb motiu del lliurament dels premis Nacionals de Cultura. El rei va afirmar que "la Constitució prevaldrà per damunt dels qui volen la fractura". Va ser la primera al·lusió del monarca després que el Parlament de Catalunya aprovés les lleis de desconnexió i hores després d'una Diada novament massiva. Com en totes les ocasions en què es pronuncia en aspectes polítics, l'esforç per no desmarcar-se de les directrius de l'executiu de Mariano Rajoy va ser evident.

És la primera vegada que el Felip VI programa un missatge institucional de caràcter extrordinari des de la Zarzuela. El seu pare, Joan Carles I, ho va fer en tres ocasions: arran del cop d'estat del 23-F, després dels atemptats terroristes de l'11-M i per anunciar la seva abdicació.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te membre de SocNació per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Rey
Fran-bcn, 03/10/2017 a les 21:22
Interessant
+59
-7
Cap autocrítica.
??????
Anònim, 03/10/2017 a les 21:24
Interessant
+72
-8
Per dir això i res, estava millor calladet i invisible.
Millor fora i lliures que mantenir a personatges com ell.
Un altre psicòpata perillós s'ha escapat. Viu a Espanya.
Irena Amor i Llibertat, 03/10/2017 a les 21:29
Interessant
+62
-7
Tanqueu les portes i finestres i no escolteu els qui ens insulten.
Desinformación
Anònim, 03/10/2017 a les 21:29
+21
-85
Podéis parar de desinformar? En qué momento ha avalado el Rey cualquier tipo de violencia? Oye es muy grave lo que hacéis eh. De verdad es muy muy grave, porque leyéndoos la gente se lo cree!
Borbo
Ermessenda, 03/10/2017 a les 21:30
Interessant
+68
-5
Seras responsable del mal que elPP faci a Catalunya perque tu al poble de Catalunya ni el defenses ni el respectes
Pero segur que dorms tranquil ets un Borbo
Me voy de viage
CopdefalÇ, 03/10/2017 a les 21:35
+54
-7
RENFE?
Si, dígame.
Quiero reservar 4 billetes para Estoril, dos adultos y dos menores.
Ida y vuelta?
No solo ida
Felip VI el breve. Avui t'has sentenciat com el rei d'un partit
Manel Roure, 03/10/2017 a les 21:37
Interessant
+73
-8
Vota PP i enganxat tindràs el rei.

Ni una referència als 900 ferits, ni una paraula de diàleg, de reflexió o de concòrdia. Res, la España unida por la fuerza. Digne hereu del franquisme!

Llàstima noi, Catalunya ja ha marxat com a República independent, però ara t'has guanyat la República española. Amb 5 minuts has perdut Catalunya, Espanya i la poltrona que tant bé havia sabut portar la teva mare.

Catalans, cada vegada ho tenim més fàcil. Ara la nova República ja, pel que fa a Espanya, només haurà de pactar amb l'actual oposició. Ja s'han tret la careta el PP, C's i el rei.
Aham
Anònim, 03/10/2017 a les 21:38
Interessant
+61
-6
un rei que no condemna la violencia i la represio no es un rei digne de cap pais, ni avui ni mai en la historia. En quin segle viu aquest?
Apagant focs amb nitrometanol, que la gasolina de rajoy es veu que no ajudava gaire.
Flipo. President, espero que hagi sentit al maxim responsable del exercit a espanya el que acavi de dir, i per el be de la seva ciutadania, declaro d’inmediat la dui. Nosaltres deguirem aguantant desde la pacifitat, pero no deixi que ens torturin mes. Sigui valent, te tot un poble, que no vol oblidarlo mai, voste decideix per que.
Majestat,
Anònim, 03/10/2017 a les 21:40
Interessant
+61
-8
Se ha olvidado concientemente en su discurso, de las cargas policiales a ancianos i mujeres catalanes del pasado Domingo.
Ancianos que en estas cargas policiales, vuelven a recordar la brutalidat del régimen dictatorial que en su ocaso coronó a su Real padre.
¿A cuales catalanes se refiere cuando dice que no los dejará solos?
Su discurso es enlatado, frio, distante, calculado milimétricamente para venir a decir que España es una... , cosa que ya sabemos.
Ni quito ni pongo Rey, peró mi corazón está con los ancianos i mujeres maltratadas sin sentido el pasado Domingo.
Salud.
Cargo inservible
xgc, 03/10/2017 a les 21:40
+49
-8
Pues podrías haber demostrado un ápice de humanidad y dar unas palabras de apoyo para los ciudadanos apaleados en una condición totalmente indefensa, desvalida y desarmada.
Tus palabras calcadas a las que escuchamos desde hace días del Sr. Rajoy, da la impresión que te importa más bien poco lo que sucede, y que solamente eres portavoz de estos políticos.
...¿de verdad no ves que poner una papeleta en una urna no es delito, sino democracia? ...si tienes un mínimo de dignidad da tu opinión personal, porque me cuesta creer que niegues a los ciudadanos de 'tu' país que voten sobre sus deseos e inquietudes, aunque eso implique riesgo a perderles... ..y si no quieres perderles, haz algo! dialoga! que tu puesto sirva para algo... ...y esto te podría hacer grande y demostrar que tu cargo sirve para algo.
Saludos desde Barcelona
Comiat
Àngel Drach, 03/10/2017 a les 21:41
+51
-7
Adeusiau, xiquet!
Ahora sí
Anònim, 03/10/2017 a les 21:44
+35
-8
Rajoy siempre me plantea dudas,el Rey me ha devuelto la tranquilidad.
Li han donat el carnet del PP
Anònim, 03/10/2017 a les 21:46
+35
-4
Aquest ha de caure,,no hi ha cap rei al món tant paperina. l'única funció que té el rei a Espanya és el de legitimar el model centralista sobre les nacionalitats
Abans que s'apaguin els llums....
Joan Jaume, 03/10/2017 a les 21:46
+43
-5
DUI abans de la dissolució de les nostres institucions, el rei ha preparat el terreny al govern espanyol pel proper cap de setmana. Marxem de L'Estat espanyol i caminen cap a la República catalana.
El gos ja ha ganyolat
Anònim, 03/10/2017 a les 21:47
+35
-3
Pos això, amenaça de l'article 155.
Bueno, pues molt bé, pues adiós.
Us oblideu
Antoni Ferret, 03/10/2017 a les 21:49
+29
-2
Majestat: 1) En dir "vénen incomplint el seu estatut d'autonomia que protegeix les seves institucions històriques i el seu autogovern [...] i demostren la seva deslleialtat inadmissible als poders de l'Estat", us oblideu, i no us hauríeu d'oblidar, que aquest estatut va ser vergonyosament retallat per un mal tribunal, i que, "precisament", d'allí ve tot el mal. // 2) Fa anys que vós hauríeu d'haver convocat i presidit una conferència de partits catalans i espanyols per trobar una sortida a lo que hi havia, i que s'ha anat podrint.
A buen entendedor
Anònim, 03/10/2017 a les 21:51
+10
-13
El 155 está al caer.
Guerra o traïció.
Anònim, 03/10/2017 a les 21:55
+8
-31
El Govern de la Generalitat de Catalunya, te dos opcions, o anar a la guerra contra Espanya, cosa que el Rei, ja ha dit en bones paraules que posara l´ejercit a catalunya, o traïcionar als independentistes, no a tots els catalans que es diferent, cosa que els independentistes carregaran durament contra el Govern de la Generalitat, podem dir que es el Govern de la Generalitat que esta en un punt sense retorn, pero per malament...els altres no més esperen, i finalment no hi ha suport internacional, les 48 hores, ja han passat...
És un Bourbon-Anjou.
Vicenç Ramoneda, 03/10/2017 a les 22:01
+29
-3
És un Bourbon-Anjou. Es que algú esperava que Felip Joan Pau Alfons de Tots els Sants de Borbó i Grècia digués res diferent del que diuen els absolutistes?
Adeu reino de españistan
Anònim, 03/10/2017 a les 22:04
+32
-4
Que ha vingut Franco de l'infern i li ha escrit el discurset?? Ni sou els nostres dirigents ni els nostres representats, només sou una colla d'animals que representen el pitjor de la societat.
evident
de catalunya, no, 03/10/2017 a les 22:05
+31
-2
En república no hi ha rei.
No cal bilis, adeu!!!
Muy bien
Anònim, 03/10/2017 a les 22:06
+6
-10
El discurso estará mañana en toda la prensa internacional ,justo antes del debate, sobre Catalunya,en el Parlamento Europeo.
evident
fantasma!, 03/10/2017 a les 22:08
+16
-3
En república no hi ha rei.
No cal bilis, adéu !!!
Gràcies
Anònim, 03/10/2017 a les 22:09
+29
-3
Ja no tinc rei, per fí.
veritat?
jo mateix, 03/10/2017 a les 22:10
+9
-37
Què diem d'això? La pressa que li ha entrat al govern català per independitzar-se d'Espanya té un nom i una data: el nom és ANDORRA i la data l'1 de gener de 2018. COMPARTIR.

La veritable raó per la qual l'antiga CIU té tanta pressa per la independència és perquè amb el final del secret bancari d'Andorra es reportarà a partir de 2018 totes les dades fiscals als governs de països de la UE, amb el que sortirà a la llum la ingent quantitat de diners que l'oligarquia catalana ha robat durant més de 30 anys (el que ha sortit de Pujol és solament un aperitiu). Constituint un país propi ESCAPARIEN de la Justícia Espanyola.

En els últims mesos la Generalitat ha ingressat en bancs suïssos 33.000 milions d'euros per al manteniment d'una república catalana durant els propers 3 anys. Diners que mai tornarà a Catalunya, perquè servirà perquè els pocavergonyes que han organitzat aquesta sedició visquin com a reis quan escapin d'Espanya, després d'haver enfrontat i separat per murs d'odi als catalans.
vulneración
enrique, 03/10/2017 a les 22:11
+8
-33
La vulneración sistemática por el govern catala de las normas aprobadas legal y legítimamente ha ha sido el causante de la fractura convivencia en cataluña.
veritat?
Jo mateix, 03/10/2017 a les 22:16
+7
-35
Què diem d'això? La pressa que li ha entrat al govern català per independitzar-se d'Espanya té un nom i una data: el nom és ANDORRA i la data l'1 de gener de 2018. COMPARTIR.

La veritable raó per la qual l'antiga CIU té tanta pressa per la independència és perquè amb el final del secret bancari d'Andorra es reportarà a partir de 2018 totes les dades fiscals als governs de països de la UE, amb el que sortirà a la llum la ingent quantitat de diners que l'oligarquia catalana ha robat durant més de 30 anys (el que ha sortit de Pujol és solament un aperitiu). Constituint un país propi ESCAPARIEN de la Justícia Espanyola.

En els últims mesos la Generalitat ha ingressat en bancs suïssos 33.000 milions d'euros per al manteniment d'una república catalana durant els propers 3 anys. Diners que mai tornarà a Catalunya, perquè servirà perquè els pocavergonyes que han organitzat aquesta sedició visquin com a reis quan escapin d'Espanya, després d'haver enfrontat i separat per murs d'odi als catalans.
Seré el Rey de todos los españoles
Anònim, 03/10/2017 a les 22:29
+24
-4
No cal dir res més.
hem votat
Anònim, 03/10/2017 a les 22:29
+24
-4
Com al 1714 com el seu parent Felip V. I encara es deu demanar per que els catalans no l'estimen
Independència 2017
Anònim, 03/10/2017 a les 22:33
+20
-4
Que més voleu del representant d'espanya?? Se suposa que es el pitjor de tots, per tant això no ens ha de sorprendre el més mínim. L'unic que ens ha d'interessar ara es seguir i seguir fins que catalunya sigui independent i no afluixar sota cap circunstància.
estoy atonito
Anònim, 03/10/2017 a les 22:34
+26
-6
Soy republicano y no esperava mucho del discurso, pero lo reconozco, me ha dejado helado.
1. Perder su silla. Ha tomado la posicion que cree mejor para no perder su trono, catalunya 7 millones españa 38, de habitantes.
2. Olvido a unos cuantos catalanes. Solo se ha dirigido a los catalanos no independentistas. Los otro (los indep.) los da por perdidos y los tira a los perros,
OJO con EUROPA. No ara NADA, como no hizo nada en el 32, 34 y 36...Repoto OJO CON EU.
Represion brutal. Lo que va a venir será una represion que en nombre de la democracia se aplicará a Catalunya.... lo del Paquito será de broma....

Recomendacion: Disolucion del Parlamento Catalan, nuevas elecciones y ganamos por goleada. el 80% de los dipitados del nuevo parlament pro-independencia y que venga!!
La calle será siempre nuestra. VISCA LA REPUBLICA CATALANA
REI CORRUPTE
Marianu, 03/10/2017 a les 22:38
+36
-4
en els escacs, quan no tens més remei que moure al rei, és que estàs a punt de perdre la partida ...
hola majestat!
Anònim, 03/10/2017 a les 22:40
+23
-3
Sí, majestat, el començo a respectar com a cap d'estat. Serà perquè ja som independents, a manca tan sols de la proclamació oficial? Sens dubte! A partir d'ara, respecte i res més: Si el tornem a veure a casa nostra serà com a CONVIDAT d'un país ESTRANGER.

Ara bé, si vol tornar a emmetzinar la nostra terra amb insults a la intel·ligència com aquesta nit, atinguis a les conseqüències, que seran MOLT desagradables a partir de la imminent DUI!

Llarga vida a la República de Catalunya!
Niños y ancianos
Anònim, 03/10/2017 a les 22:49
+8
-40
No tenéis vergüenza.
Quien es el tonto q va con su hijo un día así? Hace falta ser tonto

Rajoy es tonto
155 hace un año y fuera
A partir de ahí se empieza de cero

Carles un pueblerino de Girona, y una marioneta de Mas y Junqueras ...

Como no vengan políticos mas preparados y responsables, y los tontos y aprovechados de los dos lados pierdan protagonismo mal vamos
c'est la guerre mon ami
Anònim, 03/10/2017 a les 23:30
+6
-25
claro y contundente o se pacta o se pacta y sino a poner en orden al mundo separatista. Palo y fin de las competencias. Comme la France mon ami.
Borbons a Catalunya 1714-2017
Morton, 03/10/2017 a les 23:38
+19
-3
El dictador Franco ens va deixar de regal al Juan Carlos i aquest va traspassar el negoci familiar al seu fill Felipe, que a l'agost va venir a fer-se fotos promocionals per a l'Hola amb les víctimes dels terroristes islàmics, però que en el seu missatge ni tan sols s'ha recordat de mencionar les més de 800 víctimes del terrorisme de l'Estat espanyol. Em fa l'efecte que Felipe VI, com a bon Borbó, te la mateixa estima pels catalans del 2017 que el seu rebesavi Felipe V pels catalans del 1714.
//*//
Anònim, 03/10/2017 a les 23:50
+23
-3
Per dintre el paio anava cantant:
A por ellos oeeeee

Cap mena d'autocrítica
Pues bueno, pues molt bé, pues adiós!
LOS CAPS DE L'ESTAT D'HISPANIA SONT FOLS ET VAN AL SUICIDI. PER AICÒ ES ARA VITAL QUE CATALONIA DECLARE SON INDEPENDÈNCIA
Anònim, 03/10/2017 a les 23:52
+21
-5
ES VITAL!

CAL ARA PRESSIONAR LOS GOBERNANTS CATALANS PER QUE DECLAREN LA INDEPENDÈNCIA.


LOS CAPS DE L'ESTAT HISPANIOL SONT CRIMINALS FOLS SENS SENTIMENTS.
VOS ANIQUILARAN SI NON PROCLAMATS L'INDEPENDÈNCIA.
DECLARACIÓ D'INDEPENDÈNCIA!
Anònim, 04/10/2017 a les 00:15
+20
-5
DECLARACIÓ D'INDEPENDÈNCIA!

CAL PRESSIONAR ELS GOBERNANTS DE CATALUNYA PER QUE DECLARIN LA INDEPENDÈNCIA I L'EXERCEIXIN.

O INDEPENDÈNCIA O REPRESSIÓ I DESTRUCCIÓ.
QUI ES ELL ?
JOSEP P., 04/10/2017 a les 00:19
+23
-4
Qui es Felip VI per parlar de democracia ?, si ell està on està es sense permis del poble, la colocat lo papa a dit, i el seu pare lo va colocar un dictador, llavors on es la democracia ?. No pot parlar de res, fins i tot no pot donar consells de familia, no cal parlar del seu pare, el valors de familia que tè, el seu cunyat, els valors on los tenía, a la seva butxaca, i de la seva germana...finalment absolta, pero...per que es inocent ? o per que ?. Algú ho tenía que dir.
Als pinxos de les 22:16 i 22:49
Anònim, 04/10/2017 a les 00:26
+23
-3
Com que la caverna ja s'ha tret la careta cal dir les coses pel seu nom i pel que exposen aquests dos CNIerus infectes de les 22:16 i 22:49 la cosa està ben clara: se us ha acabat "l'Imperio donde nunca se ponia el sol". Aviat no us quedarà ni l'illot de Perejil. Recordeu com ha acabat Iugoslàvia? Doncs en set repúbliques independents. Aneu fent números espanyoleros...
Cal dir el seu nom
Anònim, 04/10/2017 a les 00:34
+21
-3
Un petit oblit: volia dir que cal dir el seu nom, o sigui, feixisme en estat pur. No oblidem que el PP és un partit fundat per exministres del criminal Franco. La mama d'aquest rei de bastos la van fotre fora de Grècia i van proclamar la República. Ai Felipin que ho tens cru!
no esteu sols
Anònim, 04/10/2017 a les 07:38
+6
-6
.. per a mi la clau del missatge d'ahir va ser deixar clar que els catalans no indepes no estan sols....
Ni borbons ni rajoys
Anònim, 04/10/2017 a les 08:46
+9
-3
Ni borbons ,ni rajoys, sols ens volen subdits agenollats ,sempre ens han odiat,es superior a ells.
Republica Catalana. Dema mateix
Buena señal
Anònim, 04/10/2017 a les 10:03
+5
-11
Entre el artículo, sesgado y manipulador (no es un halago, eh? De hecho es como todos los de ND, que para eso está) y los comentarios rabiosos de los indeps, se llega a la rápida conclusión que el Discurso del Rey fue perfecto.

Un saludo.
Fora el Borbò
Anònim, 04/10/2017 a les 10:49
+3
-1
Ja s'ha autoexclos de Catalunya ajuntant-se amb el PP i els de Rivera. Esperam que surti per potes com els seus avantpassats.
Bye bye Borbó
Anònim, 04/10/2017 a les 13:03
+3
-0
El malson va començar amb Felip V i acaba amb Felip VI
Viva el Rey
Anònim, 04/10/2017 a les 13:22
+0
-3
Viva Su Majestad el Rey, ayer se ganó el trono por un buen trozo de tiempo! Bravo!
Fora el Borbò
Anònim, 04/10/2017 a les 13:23
+3
-0
Ja s'ha autoexclos de Catalunya ajuntant-se amb el PP i els de Rivera. Esperam que surti per potes com els seus avantpassats.
Bombardejar Barcelona
Anònim, 04/10/2017 a les 16:12
+4
-0
Ja ho va explicar el general Espartero quan deia que cada 50 anys cal bombardejar Barcelona. El cas és que en aquesta ocasió van utilitzar porres en lloc de bombes i a tot arreu de Catalunya.