Procés català: pensions

Una seguretat social catalana entraria en superàvit la primavera del 2018

El dèficit del sistema de prestacions d'atur i jubilació va ser de 389 euros per habitant a l'Estat, el 2016, i de només 177 euros a Catalunya, segons un informe de la Generalitat

Dolors Bassa assegura que la República catalana apujarà les pensions de la gent gran al ritme de l'evolució del cost de la vida

| 13/09/2017 a les 09:51h
Arxivat a: Política, referèndum, pensions, seguretat social, procés català
Un jubilat, en una imatge d'arxiu | Adrià Costa
Les prestacions de jubilació i d'atur estarien més garanties en una República catalana que a l'estat espanyol. Aquest és el missatge que ha volgut llençar el Govern amb la presentació d'un informe sobre l'evolució dels ingressos i despeses de la seguretat social a Catalunya, que conclou que una eventual seguretat social catalana deslligada de l'espanyola sortiria de la situació de dèficit la primavera del 2018, segons ha avançat la consellera de Treball Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa, en base a l'evolució dels ingressos i despeses dels darrers anys i les previsions de creixement i de creació d'ocupació.

De fet, segons les dades territoritalitzades i analitzades per la Generalitat, el dèficit de la seguretat social per habitant a l'Estat va duplicar el 2016 el de Catalunya, incloent les pensions de jubilació, atur, invalidesa, viduïtat o els salaris i indemnitzacions de Fogasa, entre d'altres. I és que, mentre el dèficit espanyol va ser de 389 euros per habitant, el català tan sols va ser de 177 euros. A més, pel que fa a la part contributiva -que suposa el 90% del sistema-, el dèficit de la seguretat social s'ha reduït a Catalunya un 72,5% des del 2013, passant dels 2.907 milions d'euros a 772 milions d'euros, mentre que a Espanya ho ha fet en un 56%.

Per això, Bassa ha assegurat que una República catalana estaria en disposició de revaloritzar les quantitats de les pensions de jubilació en el mateix nivell que evoluciona el cost de la vida, per evitar que la gent gran perdi poder adquisitiu, com passa actualment. Aquest és un dels elements que la Generalitat preveu regular amb celeritat en cas que el s'imposi en el referèndum i s'implementi la independència, tal com va avançar NacióDigital.

Millors condicions del mercat laboral

Aquesta millor situació de la seguretat social es deu sobretot als millors factors del mercat laboral a Catalunya, els quals presenten dades més positives que a Espanya de forma històrica. Així, el mercat de treball català presenta un percentatge major de població activa, de contractació indefinida i d'afiliació a la seguretat que el mercat espanyol, així com salaris superiors, i, per contra, la taxa d'atur i de treball a temps parcial és inferior. De fet, la taxa d'ocupació a Catalunya era el 2016 del 70,1%, similar a l'europea, mentre que a Espanya era del 63,9%, mentre que la taxa d'activitat catalana ha estat des del 1987 entre 3,2 i 6,9 punts superior a l'espanyola.

De la mateixa manera, les prestacions no contributives representen un 14% del total a Espanya i, a Catalunya, són només un 10%. Igualment, Catalunya representa el 19,4% de les cotitzacions socials i el 18,7% de les prestacions, fet que situa la cobertura de les prestacions socials per les cotitzacions en un 97%, enfront un 92% d'Espanya. Per altra banda, cada afiliat català va cotitzar 6.365 euros el 2016, mentre que cada afiliat espanyol en va cotitzar 5.909 euros.

Catalunya aporta un 19,4% del total d'ingressos en cotitzacions socials de l'Estat i percep un 18,7% de les prestacions

Així es destaca l'informe "Els fons de la Seguretat Social a Catalunya. Evolució Financera i principals indicadors que incideixen en la viabilitat de les pensions a Catalunya", presentat aquest dimarts per Dolors Bassa; el secretari general de Treball, Afers Socials i Famílies, Josep Ginesta; el secretari d'Economia, Pere Aragonès; i la directora general d'Anàlisi Econòmica, Natàlia Mas Guix. Per tot això, els autors de l'estudi conclouen que el futur de les pensions i les prestacions d'atur estan més garantides en una Catalunya independent que a l'estat espanyol, que aquest 2017 es preveu que esgoti el fons de reserva.

Sigui com sigui, Ginesta ha admès que la seguretat social catalana també tindrà "reptes", com l'envelliment de la població o l'increment de l'esperança de vida, però una Catalunya independent tindrà "més capacitat per fer-hi front". Així mateix, assegura que "les pensions dels pensionistes estan garantides perquè qui té l'obligació de pagar-les ho ha de seguir fent" i, per tant, "passi el que passi l'1 d'octubre, l'estat espanyol està obligat a seguir pagant les pensions dels pensionistes catalans". I és que, es visqui on es visqui, l'estat responsable de pagar una pensió és aquell on el pensionista ha pagat les cotitzacions. "I en cas d'incompliment, Catalunya seria més capaç de fer-hi front", ha afegit.

L'estat espanyol està obligat a seguir pagant les prestacions socials d'aquells contribuents que han cotitzat a la seguretat social espanyola

De fet, Bassa i Aragonès han apuntat que aquest serà un dels punts a tractar en la negociació dels actius i passius amb l'Estat. I si Madrid no s'avé a negociar, ha apuntat el secretari d'Economia, i la seguretat social espanyola segueix pagant les prestacions als pensionistes catalans i Catalunya comença a recaptar les cotitzacions socials, s'estaria "col·lapsant el sistema de seguretat social a Espanya".
 

Pere Aragonès, Dolors Bassa, Josep Ginesta i Natàlia Mas, en la presentació de l'informe sobre la seguretat social. Foto: Roger Tugas

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te membre de SocNació per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

millor a la Republica catalana...
Anònim, 13/09/2017 a les 11:54
+25
-20
...Que a la monarquia corrupte...
2017
Anònim, 13/09/2017 a les 12:06
+33
-29
Catalunya, Juntament amb Andalusia, Galícia, Castella i Lleó i València, són les autonomies amb més desequilibris entre el recaptat i el que s'ha gastat.

Les autonomies amb més desequilibris en termes absoluts entre el que ingressen per pensions i el que gasten són, per aquest ordre, Andalusia, Catalunya, Galícia, Castella i Lleó i València, segons les dades de la Seguretat Social de 2016. Andalusia supera els 5.500 milions de dèficit i Catalunya frega els 5.000, de tal manera la primera només podria pagar el 69,73% de les seves pensions amb el que ingressa per cotitzacions i la segona, el 78,56%.

No són ningú vostès propagant fantasies. Doncs si actualment tenim un dèficit en pensions, ja em diran vostès com quedaríem amb una Catalunya independent. Doncs centenars de milers dels nostres llocs de treball depenen del nostre superàvit comercial amb la resta d'Espanya i el turisme que ens visita. Els espanyols no seran tan ximples com per seguir fent-nos forts.

I com una Catalunya independent quedaria automàticament fora de la UE*, la cosa seria molt pitjor encara. Doncs en ser un nou Estat hauria de demanar l'entrada i que ningú la vetés, he he.

De somiadors o manipuladors sou una estona. Però no oblideu que els somnis són això, somnis.








2017
Anònim, 13/09/2017 a les 12:45
+27
-24
* Doncs no ens fan fora, ens anem, "Marxem!". Els catalans independentistes son així de xulos.

Un amic madrileny ja em va dir: ¿quieres ganar dinero? Pues compra un catalán por lo que vale y lo vendes por lo que el se cree que vale. ¡Pelotazo asegurado!

Clar, això va pels independentistes soperbis.
Pel 2017
Anònim, 13/09/2017 a les 13:03
+20
-18
Senyor 2017, oblideu unes dades molt importants:

1. Madrid és la pitjor de lluny. Cotitza per a milers de funcionaris públics que treballan arreu de tot l'Estat. Si es distribueix les cotitzacions per cada comunitat (cada funcionari a la seva provincia o embaixada on treballa), la cosa s'emmerda, i, Madrid realment és la campiona del dèficit.
2. Catalunya independent disposarà d'uns 28.000 milions més en la recapatació d'impostos, suficients per pagar pensions, generar nous llocs de treball públics i fer moltes carreteres i vies de tren.
O sento, noi, no cola.
No som conscients del poder que tenim!

Anònim, 13/09/2017 a les 13:04
+15
-22
Si tots els independentistes anem al banc a treure els cèntims alhora, Espanya cau en divuit hores!
Pobre amic madrileny
Anònim, 13/09/2017 a les 13:10
+18
-20
L'amic madrileny, quan vegi que ell mateix haurà de treballar per menjar, sense poder xuclar ja de les colònies, el discurset se li girarà als morros. Pobre amic, que dura serà la seva crua realitat.
@2017 i el seu amic madrileny
Anònim, 13/09/2017 a les 13:45
+18
-18
Deixant de banda l'acudit de comprar catalans , el teu comentari sí que és una mentida manipuladora: les pensions les paguen els treballadors actius, mentre hi ha treballadors hi ha pensions, la taxa d'atur a Catalunya és inferior a la d'Espanya, la mitjana del sous a Catalunya és més alta que a Espanya, a més, amb el 16% de la població Catalunya aporta el 38% del fons de reserva de la seguretat social d'Espanya i com sap tothom l'estat espanyol encara que pertanyi a la UE no pot garantir el pagament de les pensions perquè ha buidat el fons de reserva. A més ni el turisme ni els llocs de treball a Catalunya depenen d'Espanya, per sort aquí hi ha inversió estrangera, malgrat les mancances que patim (30 anys esperant el corredor mediterrani, inversió de beneficis del port de Barcelona a altres ports deficitaris espanyols...etc)
Fantastic !!
Anònim, 13/09/2017 a les 13:59
+25
-17
I el superavit sera tan gran que enlloc de la Dinamarca del sur, Catalunya esdevindra la Suissa de la Galaxia. Olé !!
L'estat espanyol està obligat a seguir pagant les prestacions socials d'aquells contribuents que han cotitzat a la seguretat social espanyola
Anònim, 13/09/2017 a les 14:25
+25
-7
Ja ja ja ja ja jajaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Realmente inefable.

Que se lo pregunten a los kosovares.
2017
Anònim, 13/09/2017 a les 16:11
+11
-12
Aquesta ment privilgiada ara ens explicarà el miracle dels pans i els peixos.
Ara resulta que Catalunya contribuieix (conjuntament amb les altres CCAA més riques) a pagar les pensions de les CCAA deficitàries, com ara Andalusia, Extremadura , Galicia, Múrcia..
Però resulta que, quan només s'hagi de pagar les seves pròpies, llavors no li arribarà. Molt lògic.

Andalusia i Extremadura tenen una taxa d'atur que multiplica per 2,5 la taxa d'atur catalana. Si tenim en compte que les pensions es paguen de les aportacions de la gent que treballa,, encara resultarà que li seria més difícil pagar pensions a Catalunya que als andalusos.

Si aconseguim la independència, tindrem una quantitat que oscila entre 10.000 milions (reconeguts per Montoro) i 18.000 milions (segons els estudis fets per economistes catalans) més que ara. Quedem-nos amb una quantitat intermitja, suposem que en siguin 13.000 o 14.000. No hauríem ni d'haver aplicat retallades en sanitat!

Aquests trolls, o bé són de fora de Catalunya i no els convé que marxem, perquè llavors els tocarà pagar a ells la festa andaluso-extremenya, i per tant intoxiquen amb estupideses. O bé són d'aquella gent que viu a Catalunya i després de 30 anys aquí, encara no "entenen" el català. ESperen que al llarg de tota la vida, siguin els altres els qui hagin de canviar d'idioma. Si algú es queixa diuen allò de "los catalanes son unos nazis con la lengua". Per tal de fer mal a catalunya, prefereixen passar-ho malament ells també, amb les futures repressàlies econòmiques.

Hi ha una tercera possibilitat: els catalans que tenen interessos econòmics lligats a romandre a l'estat (xollos varis) i per ells, que es foti la resta de Catalunya. Fins aquí arriba el seu sentit democratic.
@2017
Anònim, 13/09/2017 a les 16:28
+7
-6
Clar, i tu tot això ho saps perquè t'ho ha dit Déu i no necessites cap estudi ni les dades territorialitzades que han hagut d'analitzar-ne els autors.

Com deia un professor meu, "esto está demostrado por la doctrina PMC: por mis cojones".
aquests són els mateixos que deien que...
joan grau, 13/09/2017 a les 17:22
+10
-3
NO EXISITIA BOMBOLLA INMOBILIARIA , o que els inmigrants pagarien les nostres pensions , o que amb l'euro la vida seria molt millor?? ( declaracions fetes per gent de ciu , erc ) o millor encara aquells que van donar suport a la reforma laboral ( ciu) que necessitava SEGONS ELLS aquest pais ...tenen sort que parlar per parlar li surt GRATIS aquesta gent , LA SOCIETAT TENIM UNA MEMORIA MOLT CURTA ...
Joan Grau, 17:22
Anònim, 13/09/2017 a les 19:59
+4
-6
Qui va negar la crisi va ser l'executiu de Zapatero, no la Generalitat. També va ser Zapatero qui va afirmar, agosaradament davant la comunitat internacional "España tiene el sistema bancario más seguro del mundo". Tu mateix, només cal posar aquesta frase al youtube i ja surt el video, no cal que em creguis (si també tens memòria curta, perquè jo ho recordo)

Els PSC PSOE, en les campanyes de les eleccions generals dels anys 80, parlaven del dret d'autodeterminació dels pobles. No cal dir on ha quedat tot allò. Del "líbranos de Rajoy" a "para la unidad de ESpaña, estamos con uste, Sr. Rajoy

Pel que fa a podemites, comuns etc, han passat d'afirmar que ells volien un referèndum, que es faria una consulta a BCN per decidir l'adhesió a l'AMI i que volien "feina real" i no un altre 9N, a dir que el referèndum ha de ser pactat amb l'estat (que és el mateix que dir que no el volen perquè ni PSOE ni PP ni C's el voldran mai i és impensable fer-los fora a tots del congrés). No cal dir que situar-se al costat del PP i PSOE, segons tu, és d'aquelles coses que mai els hauríem de perdonar.

Podríem seguir amb molts i molts més recordatoris.

No noi, no tenim memòria curta. L'independentisme és un moviment precisament de la gent que tenim memòria històrica llarga. Potser tu només recordes els fets dels partits polítics que no t'agraden. Tinc 60 anys, ja he viscut el franquisme, el post franquisme i començo a estar-ne fart d'alguns que ara es pensen que han inventat la lluita per la democràcia.

No simpatitzo amb convergència. Ni amb la CUP. I, per edat, tampoc no m'agrada tot el que fa ERC. Vaig votar el PSC molts anys. La intel·ligència consisteix en saber que no sempre es pot escollir entre bo i dolent. De vegades s'ha de mirar el "millor" o "pitjor", perquè tot és una mica relatiu. Quan jo votava PSC, els seus representants no tenien res a veure amb la colla d'aprofitats enganxats al sistema que hi ha ara.

El projecte independentista ens dóna la possibilitat de sortir d'un sistema corrupte que té massa interessos creats, econòmics i polítics com per poder-se reformar. I només ho aconseguirem junts.

No siguis tan parcial i observa els errors, les mentides de tots, no només de qui a tu et sembla. Pel que es veu, els altres ho fan tot bé...tot i així, la gent, tossudament, votem majoritàriament als dolents? No pot ser que hi hagi alguna raó sobre la qual no has reflexionat prou?

Per últim, si et consideres un demòcrata, mira les maneres d'uns i d'altres. La repressió és pròpia de les dictadures. Avui es gira contra l'independentisme. Si no l'aturem, demà pot ser en contra teva.

2017
Anònim, 13/09/2017 a les 20:00
+16
-1
Continueu caminant cap al procés. Això sí, en la vostra roda de Hamster.

El dèficit fiscal és un conte enganya babaus. I fora d'Espanya copntinuariem sense veure els 16.000 milions d'euros. I a mès a pagar aranzels.

El dèficit de Catalunya pel que fa a les pensions és real. Les explicacions que algú a intentat donar són només per enganyar-se a si mateix. Sense Espanya i sense la UE viuríem en la misèria, llevat de la burgesia política, és clar.

Repeteixo, què riquesa natural té Catalunya, a part de les multinacionals estrangeres? Res som.

Prenguin nota del que ha dit Jaime Malet, president de la Cambra de EUA., Que adverteix que moltes de les empreses amb seu a Catalunya compten amb un "botó vermell" per traslladar la seva seu a una altra comunitat en menys de 24 hores a cas que la situació empitjori sobtadament.
"Hi ha empreses que tenen un mecanisme de canvi de seu social preparat amb notaris i despatxos d'advocats. En 24 hores poden canviar la seva seu social. És el que anomenen el botó vermell ", assenyala.

No teniu suport de cap país. ni de la UE, ni dels empresaris, ni de res de res.
Para 19:59
Anònim, 13/09/2017 a les 21:29
+10
-2
Sortir d'un sistema corrupte?

Que vol marxar de Catalunya? Doncs tenim molta corrupció a Catalunya. Sembla ser la comunitat on s'han donar mes casos de corrupcio.
canvi de model econòmic a casa nostra
Anònim, 13/09/2017 a les 21:53
+5
-0
si hi ha alguna cosa deficitària a catalunya és sens dubte precisament les pensions.
Penseu que en els darrers 20 anys hem patit un canvi de model econòmic, especialment a provincies con barcelona, em passat de fabricar coses a rebre turistes.
Tenim pensionistes de la industria amb bons salaris i per tant amb pensions dignes i tenim treballadors per cotitzar del sector serveis precaritzats.
Una llàstima això no s'aguntarà amb o sense independència......
per cert mireu les dades de provincies com cordoba o lugo (on no s'ha produit aquest procès de "desindustrialització"...
anonim 17.55
joan grau, 13/09/2017 a les 22:36
+6
-1
parlo d'una part perquè la noticia parla d'aquesta part , clar que podem parlar dels altres( perquè en el fons són la mateixa merda)...però de quin model em parla vostè??' del totxo?? del turisme??? l'economia son fabes contades , nomès hi ha que mirar QUE EXPORTA i A QUI catalunya ...la resta són sommiar truites, que es el que fan els politics independentistes ....per cert , jo COM A CATALÀ DEMANO EL MEU GOVERN QUE S'ÒMPLE LA BOCA DE DEMOCRACIA que canvii la llei electoral que tenim ( es competència nostra) i fagi del parlament una REPRESENTACIO REAL I DEMOCRATICA DE LA NOSTRA TERRA....per cert , el NACIONALISME L'UNIC QUE HA PORTAT A CATALUNYA HA SIGUT LA MISÈRIA. LA MEDIOCRITAT I,LA CORRUPCIO ...no tinc 60 pero tinc 50 i se del que parlo
Otro lelo
Anònim, 14/09/2017 a les 00:09
+8
-0
Es que cualquiera se pone a escribir una tonteria y se llama periodista sin necesidad de comprobar datos.
Las pensiones no tienen futuro en apenas cuatro años y tirando largo, ni en España, con o sin Catalunya.
Aplicate a lo que vendra. Pensiones siempre habra, pero se reduciran todas a un sueldo minimo que asegure una supervivencia vital
Las pensiones generosas y altas, bajaran y seran las mas perjudicadas, pero son los menos votos en las elecciones, por tanto no se mirara mas que por los pensionistas mayoritarios
Eso es la realidad de mas pensiones. Lo otro son milongas para agradar a los borregos
Quin nivell !!!
Anònim, 14/09/2017 a les 09:11
+1
-1
He aqui el tipus de català independentista. Déu meu!

Si, apa, aneu a treure tots els diners a les entitats financeres, que acabaran donant-vos cromos de Messi. Amb això l'únic que aconseguireu és que s'instauri un corralito a Catalunya.

S'ha de ser simple!