Aeroport del Prat

Aena inverteix el doble en els controls de seguretat a Barajas que al Prat

La diferència no es correspon en cap cas amb el volum de passatgers o d’ingressos dels dos aeroports

​Aena, un colós de l'Estat amb beneficis milionaris

| 11/08/2017 a les 14:30h
Especial: Barcelona
Arxivat a: Societat, Barajas, Prosegur, Aena, aeroport del Prat, controls de seguretat, Eulen
Un senyor fa una foto de les cues de l'aeroport del Prat durant la vaga parcial d'Eulen | ACN
Aena destina molts més recursos als controls de seguretat de Barajas que al Prat, i ho fa en una proporció que no té res a veure ni amb el nombre de passatgers anuals, ni amb el volum de beneficis que cada aeroport representa. A Barcelona, Eulen va guanyar el concurs dels controls de seguretat el juny de l’any passat després de presentar l'oferta més competitiva: 23,63 milions d'euros per dos anys, segons recull el BOE, uns 11,82 milions anuals.

Aquesta xifra dista molt de les que s’inverteixen a Barajas, on es va adjudicar el servei a Prosegur el 2015 per 21,69 milions només per aquell any, i posteriorment el servei es va prorrogar dos anys més: per 21,69 milions l'any següent (tot i que l'adjudicació definitiva va ser un milió i mig superior) i per 23,72 milions aquest any. Unes xifres que gairebé dupliquen les quantitats que s’inverteixen en l’aeroport català.
 

Prosegur és l'empresa que s'encarrega dels controls de seguretat a Barajas Foto: Aena


Aquesta diferència no es correspon en cap cas amb el volum de passatgers o d’ingressos que representen cadascun d’ells. Tot i que Barajas continua sent l’aeroport amb més passatgers de l’Estat, amb 50,4 milions, el Prat el segueix de prop, amb 44,1 milions. A més, el Prat va batre l'any passat el seu rècord de viatgers, un 11,2% més que en el 2015, i creix a un ritme més ràpid que el terminal madrileny, que creix un 7,7%. El bon comportament del Prat s'ha replicat aquest any, i va tancar el primer semestre amb 22,1 milions de passatgers i un increment del 8,5%; mentre a Barajas van ser 25,4, un 7,5% més.

Tot i que l'aeroport barceloní representa el 19% del total de viatgers de les instal·lacions d'Aena i el madrileny, el 22%, el Prat aporta la meitat dels beneficis de tots els que gestiona a Aena, segons les darreres dades disponibles, corresponents al 2014. En concret, el Prat va obtenir un benefici abans d'impostos de 339,28 milions, cosa que representa el 51,5% dels 651,6 milions que van obtenir el conjunt dels aeroports espanyols en aquell exercici. El de Barajas es va haver de conformar amb la vuitena posició, amb 27,54 milions.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te membre de SocNació per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Actitud infantil
Anònim, 11/08/2017 a les 16:50
+14
-59
Lo del independentismo roza ya lo enfermizo... dejad ya de comparar sistemáticamente el prat con Barajas. Habéis manipulado y/o mentido en prácticamente TODO. con el famoso cuento de los 16000 millones que el propio mas colell dijo q en caso d independencia serían mucho menos, con los límites a la aportación fiscal que decíais que tenían los lander alemanes que la embajada alemana negó, con la insinuación de que el caos en el prat era culpa del estado cuando la Generalitat tiene las competencias en mediación laboral, con la insinuación de que la huelga pasaba solo aquí cuando en mayo amenazaron con hacer lo mismo en Barajas y lo evitaron subiendo el sueldo.
La lista de mentiras y medias verdades es interminable y aún así esto se ha acabado, no sois capaces de "ensanchar" las bases, ni de engañar a nadie más
Se presentaron a ambos concursos del prat y Barajas las mismas empresas?? Si en Madrid hubiesen encontrado otra empresa dispuesta a hacer lo mismo por menos precio se le hubiese adjudicado. Tienen el prat y Barajas los mismos controles de acceso? No, luego más personal es necesario.
AENA dedica idénticos recursos a los filtros de seguridad de El Prat y Barajas
Anònim, 11/08/2017 a les 17:22
+7
-38
El contrato de Eulen se adjudicó para un periodo de dos años tras un procedimiento negociado (modalidad de contratación pública por la que la Administración o una sociedad pública efectúa consultas con diversos candidatos y se negocian las condiciones del contrato con uno o varios de ellos) en el que participaron cinco licitadores por un importe de 23,14 millones de euros, un precio final inferior en un 2,1% a la cifra inicial de licitación (23,6 millones). Posteriormente, se aprobó un incremento del presupuesto de 425.000 euros que entró en vigor el 1 de julio para responder al aumento de pasajeros en verano.
El montante con el que cuenta el servicio de seguridad para la inspección de pasajeros, tripulación y equipajes de mano del Aeropuerto Adolfo Suárez Madrid-Barajas, adjudicado a Prosegur en julio de 2015 y prorrogado hasta 2018, se eleva a una factura final de 23,72 millones. Inicialmente, fue otorgado por un importe de 21,69 millones, pero, según consta en el registro de contratos de AENA, se aprobó también un modificado de 2,03 millones.
un aeropuertomal gestionado
Anònim, 11/08/2017 a les 18:49
+8
-25
el aeropuerto de Barcelona esta mal gestionado mas claro el agua.
un aeropuerto con mala gestion
Anònim, 11/08/2017 a les 18:52
+9
-23
Es mala la gestion del aeropuerto de Barcelona esta mas claro que el agua. Pasa lo mismo que en los trenes de cercanias que al final los pobres pasajeros son lo que lo sufren.
El que amaga la gestió centralitzada dels aeroports
Anònim, 11/08/2017 a les 19:12
+34
-1
La inversió que es fa a Barajas s'amortitza entre tots els aeroports de l'Estat, augmentant artificialment el seu resultat i eficiència tècnica mentre empitjora els de la resta
L'acumulació de capital aeroportuari
Anònim, 11/08/2017 a les 19:17
+34
-1
L'acumulació de Capital Aeroportuari s'ha fet fonamentalment a través d'inversió pública. Catalunya pateix un dèficit històric d'inversió en infraestructures en general i aeroportuàries en particular, si es compara amb el que és corrent a Espanya.

És habitual escoltar al PP i al PSOE argumentar que la igualtat de tots els espanyols i la creació d'ocupació són els dos criteris emprats en la política d’infraestructures de l’Estat, però mirant el gràfic es veu perfectament com tot això són només paraules buides de significat.

Entre 1994 i 2008 la inversió pública aeroportuària ha anat fonamentalment cap a Madrid, que té l'evolució d'inversió pública més gran de l'Estat. És obvi que invertir el 30% de l’estoc en la regió més rica de l’Estat no obeeix a cap dels criteris esmentats i encara menys a criteris econòmics.

Barajas augmenta artificialment la seva estadística
Anònim, 11/08/2017 a les 19:20
+36
-1
Barajas augmenta artificialment la seva estadística de passatgers (que després Fomento utilitza per assignar inversions) ja que un passatger que surt de Barcelona compta com a dos passatgers a Barajas (una arribada i una sortida).

La segona és que es produeix una extracció de rendes. Els diners que cobra El Prat en concepte de taxes s'han de compartir amb Barajas a causa de l'escala obligada per llei. La conseqüència lògica de la gestió conjunta i centralitzada és la utilització de criteris polítics per gestionar aquests aeroports, que minva la competitivitat de totes les pimes espanyoles que no estan localitzades a la Comunitat de Madrid. A més, es produeix un degoteig constant i inevitable de recursos econòmics i financers cap a la capital que, literalment, no tenen cap contrapartida. La taula següent explica conceptes financers indispensables per entendre els comptes d’Aena:
Quina pena!!
JCJ53, 11/08/2017 a les 19:39
+30
-3
Dedicat al anònim d'actitud infantil. Quina pena em dones, tu mateix et tragués les teves pròpies mentides per justificar lo injustificable. Quan votem i marxem, que direu? Que un Govern ens ha enganyat a 7 milions? Potser que t'en adonis que 7 milions estem farts de ser enganyats per un Gobierno!!
Per a Actitud infantil.
Joan García, 11/08/2017 a les 19:43
+36
-3
Miri aquestes dades. Les pot confirmar on cregui convenient.
Dades 2016

Beneficis Prat: 340 milions d'euros (51,5 % del total)
Beneficis Madrid: 28 milions

Passatgers Prat: 44 milions
Passatgers Madrid: 50 milions

Treballadors Prat: 1007
Treballadors Madrid: 1782

Cost Prat: 1280 milions
Cost Madrid: 6350 milions

Li sembla equitatiu?

Aclariment al del 1er i 2on comentari
Minont, 11/08/2017 a les 20:11
+25
-2
El del segon comentari, les dades que dones no son clares. Ens dius que els 23 milions de Madrid son per 3 anys? Aclareix-ho, si us plau, però enganxant l'enllaç on puguem comprovar-ho, sinó és com si sentim ploure.
TV3
Anònim, 11/08/2017 a les 21:44
+7
-29
A todos los indepes victimistas vivis amargados pensando q todos os roban os mal tratan. Creo q estais acomplejados. Sois como los nazis pensando q los judios le robaban . A vosotros os roban el resto de españoles no? Dais pena. Y un consejo dejad de vrr TV3%
Tel 5, la sexta, ant 3
Anònim, 11/08/2017 a les 22:03
+13
-1
El de 21:44
Los indep. Lo tenemos clarisimo Irnos de españa , i sin complejos
i lo que nos acosejamos los inde. es no ver las tv españolas .Y no tenemos ninguna pena en divorciarnos de papa'
Ezpaña. SALUDOS


Per a TV3
Joan García, 11/08/2017 a les 22:31
+10
-0
Pots rebatre les dades que he esmentat en un comentari anterior?
Per a TV3
Joan García, 11/08/2017 a les 22:33
+7
-1
Pots rebatre les dades que he esmentat en un comentari anterior?
Despotrica, espanyolero, despotrica!
Anònim, 11/08/2017 a les 22:41
+16
-1
Dona gust veure com estan els espanyoleros, enganxats a internet, llestos a ser els primers a posar comentaris i mentides despotricant contra la independencia, dient que ens deixem enganyar, etc.

Bon senyal: vol dir que el "prusés" (ho escriuen així per a fingir que riuen) segueix endavant i no saben ja com aturar-lo.

Vinga, espanyols, a despotricar! Que quan més fingiu que us rieu, més s'us nota la rabia que porteu per dintre! Ah, i no us oblideu d'escriure "prusés", dis que seguim la pastenaga, etc., no hi ha res que ens animi més que veure com fingiu que us rieu.
@@ Minont
Anònim, 11/08/2017 a les 23:37
+8
-2
D'on no n'hi ha, no raja...
Quin pais!, 12/08/2017 a les 00:36
+6
-12
Juguem als numerets, au:

El Prat: 2 terminals
Barajas: 4+1 terminals

El Prat: 647.000 m2 de superfície
Barajas: 955.300 m2 de superfície

El Prat: 12 quilómetres de perímetre de seguretat
Barajs: 46 quilómetres de perímetre de seguretat

El Prat: 9 de 12 punts de control operatius
Barajas: 19 de 21 punts de control operatius

No sé, no sé... potser Barajas es un aeroport més gran, que te més terminals amb més superfície, mes perímetre de eguretat i més punts de control, i per això necessita més personal de seguretat? (Potser, eh)
Al de 21:44
Anònim, 12/08/2017 a les 01:46
+8
-5
A ver taradin que yo veo TV3 y las tv "unionistas", lo que no se puede hacer es ver la intereconomia y la 13tv como tú y prohibirnos ver TV3.
raons polítiques del nacionalisme espanyol
Anònim, 12/08/2017 a les 07:52
+13
-3
Volen perjudicar Catalunya i subvencionar Madrid.
Per entendre-ho
Minont, 12/08/2017 a les 08:29
+10
-1
Gràcies per passar-me l'enllaç.
És una notícia d'ABC i no és fiable. Els de l'ABC ens ho informen de forma expressament confusa. Com si el contracte fos des del 2015 al 2018, però és fals aquests 23 milions és per a cada any.
Mira, aquí ho ho donen de manera expressament confusa. Ho deixen ben clar i a més hi posen el valor exacte per a cada any.



Apart d'això ens posen un enllaç amb Aena d'on posava aquestes dades... que Aena ja ha desactivat perquè no ho puguem veure!
Per tant, aquest debat ha estat mol útil. Hem pogut veure:
A) que certament, a Barajas hi destinen pràcticament el doble de diners que a el Prat.
B) que el diari ABC diu mentides volent fer-nos creure que el contracte amb 23 milions a Barajas era per a dos o tres anys en lloc d'un any.
C) que Aena n'és conscient i que ha desactivat la web perquè no ho poguem veure.
És tot un cúmul de mentides. Hauries de meditar si et convé seguint els que ens volen robar i menteixen o nosaltres que ens volem alliberar d'aquesta gent.

Per cert, no sé què ha passat amb els comentaris a que estem fent referència que han desaparegut.
TV3
Anònim, 12/08/2017 a les 14:44
+3
-9
Jajaja todos adoctrinados y con las cuatro frases q papa pujol os enseño. Como no mirar tv13 o las cadenas q no sea TV3% . Tener cuidado q todos los q no quieren la independencia son malos y fachasa jiji jiji. Y digo a q esperais para independizarse . Llevais años amenazando y aqui estais .por mi ya os podriais ir todos a vuestro republica nazi asi no sufris mas este terrible castigo de convivir con los malis y ladrones del resto de españoles.
Per a D'on no n'hi ha, no raja...
Joan García, 12/08/2017 a les 18:08
+5
-0
Dades de 2016, insisteixo:
Beneficis Prat: 340 milions d'euros (51,5 % del total)
Beneficis Madrid: 28 milions

Passatgers Prat: 44 milions
Passatgers Madrid: 50 milions

Treballadors Prat: 1007
Treballadors Madrid: 1782

Cost Prat: 1280 milions
Cost Madrid: 6350 milions

Li sembla equitatiu?
Per a Joan Garcia
Quin pais!, 12/08/2017 a les 23:07
+1
-2
Equitatiu? De què punyeta esta parlant?

Un aeroport es una infrastructura, no es una verga per mesurar a veure qui la té mes llarga (així ens va amb els Ciudadreales, Castellons, Murcies i Lleides).

Com ja he dit, Barajas es un aeroport mes gran, primer per que pot, cosa que no es pot dir de El Prat que ara com ara ni tan sols pot arribar al seu màxim teòric d'operacions per la prohibició de operar en configuració sud. Cosa que no es culpa d'AENA, sino dels veins de Gavà i Castelldefels que es van queixar dels avions que no van saber veure quan van comprar els seus xalets. Gràcies a aquesta colla de malparits, passen dues coses: una, que El Prat ha d'operar en configuració nord quan va ser pensat per operar en configuració sud, i dos, que els avions han de maniobrar damunt el casc urbá de Barcelona en lloc de damunt el mar -però tranquils que si mai s'estimba un avió a Barcelona cituat, els veins de Gavà Mar no sentiran cap soroll!

I endevina per que a Barcelona es inviable augmentar el límit d'operacions amb una tercera pista? Exacte: els veins que quedarien dessota les rutes d'aproximació i enlairament. Ningú vol ficar-se en un merder polític així. De manera que El Prat, que ara com ara podria acollir 60 milions de passatgers, no pot tenir prou vols per passar dels 50 milions, mentre que Barajas va ser ampliat per rebre 100 milions de passatgers si cal.

Ens posem com ens posem, El Prat tindrà sempre menys operacions i menys passatgers que Barajas, i dues terminals per vigilar en lloc de cinc, que semblem tontos.
Per a Joan García
Joan García, 13/08/2017 a les 10:23
+2
-0
Jo li mostro unes dades. Estic parlant de dades. No estic parlant de punyetes. Les pot comprovar on vulgui

Per a Joan Garcia
Quin pais!, 13/08/2017 a les 13:43
+1
-0
I jo li dic que la despesa en seguretat no te res a veure amb el rendiment econòmic ni depen només del nombre de passatgers. El Prat es més petit i no necessita tant personal de seguretat, què costa tant d'entendre?

Per altra banda, si hi hagués un argument de debò, no vindrien amb parides com aquestes. Si per exemple el personal a Barajas cobrés el doble que a El Prat, ja ho dirien, ja! Però l'unic que poden demostrar es que a Barajas calen el doble de segurates perque te el doble de terminals... i muntar-se palles mentals amb com d'injust es i que si patatim i patatam, en lloc d'adreçár els problems que PER CULPA DELS CATALANS fan que El Prat es quedi com a aeroport més petit del que podria ser.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
La missa a la Sagrada Família per les víctimes dels atemptats de Barcelona i Cambrils | ACN
Jordi Bes | 1 comentari
01/01/1970
L'arquebisbe de Barcelona presideix una missa a la Sagrada Família per les víctimes dels atemptats i subratlla que "hi ha molta reserva d'humanitat a la nostra terra" | Assisteixen els reis Felip VI i Letizia, Rajoy, Puigdemont, Colau, i el president i el primer ministre de Portugal
01/01/1970
La diputada cupaire Mireia Boya explica que la llei que ha de permetre el referèndum de l'1-O s'aprovarà en el ple previst pels dies 6 i 7, segons un acord amb Junts pel Sí
La Marta i l'Uri, de 21 i 17 anys, són cosins i viuen a Barcelona | S. Santiago
Sergi Santiago
01/01/1970
L’Uri, de 17 anys, i la Marta, de 21, han improvisat una cançó per canalitzar el seu dolor | Han creat amb guixos de colors un "llibre de condol" efímer al terra del passeig
Marina Garcés, una de les veus més respectades del pensament actual | Jordi Jon Pardo
Esteve Plantada | 4 comentaris
01/01/1970
L'aclamada filòsofa forma part de "La gran regressió", un llibre que planteja un debat a través de pensadors com Zygmunt Bauman, Donatella della Porta, Nancy Fraser o Ivan Krastev, entre d'altres
Corals cantant a la plaça de la Vila | Fundació Festa Major de Gràcia
Bernat Surroca
01/01/1970
Entre els actes de commemoració s'ha volgut reivindicar elements del patrimoni arquitectònic i de la cultura popular| Davant d'una celebració cada cop més concorreguda, el repte dels graciencs és seguir-ne sent els protagonistes
Un jove beu aigua de la font de Canaletes sense baixar d'una plataforma elèctrica | Adrià Costa
Jordi Bes | 18 comentaris
01/01/1970
El govern d'Ada Colau prohibeix els patinets elèctrics, "segways" i "trixies" de lloguer a Ciutat Vella, excepte en alguns carrers amples, perquè està "molt saturat" | Entre les empreses hi ha qui veu una resposta de l'Ajuntament als atacs a interessos turístics: "Ha de donar algun tipus de raó per parar-ho"
Àgata Roca, en una escena d'«E.V.A.», de la companyia T de Teatre | David Ruano
Esteve Plantada
01/01/1970
La popular companyia celebra el quart de segle al Teatre Romea amb "E.V.A.", una obra amb la vivència del dolor com a protagonista