Filiprim: crítica de TV

​Massa imatges, massa pena del telenotícies

«Portem anys amb uns programes informatius -Telecinco, Antena 3, Cuatro- que són purs mostraris de successos escabrosos, d'imatges morboses»

| 23/06/2017 a les 11:41h
Especial: Les anàlisis de NacióDigital
Arxivat a: Mitjans, crítica, Cuatro, anàlisi, telenotícies, Minnesota, Filiprim
El vídeo d'un conductor negre sent tirotejat per un policia, a Cuatro | Cuatro
Aquest dijous al vespre a l’informatiu de Cuatro ens van explicar la noticia esdevinguda als Estats Units quan un policia va disparar a boca de canó a un conductor negre perquè no sabia si el que estava buscant a la seva butxaca era la cartera o una pistola. Al seient del darrere hi anaven la seva nòvia i la seva filla de quatre anys. El conductor va morir per l’efecte dels trets i el policia ha sigut absolt. De tot plegat hi ha imatges molt detallades que, esclar, han transcendit a l’opinió pública.

Hi ha imatges exteriors del policia anant cap al cotxe del sospitós, parlant amb ell, traient la pistola i disparant. Hi ha imatges enregistrades amb el mòbil personal de la conversa entre mare i filla a dins del cotxe immediatament després dels fets. Una conversa marcada pel dolor i l’emotivitat. Hi ha imatges del conductor agonitzant. Hi ha imatges del moment en què se li comunica a la noia que la seva parella ha mort. Voleu dir que no són massa imatges?

Em sembla que és una batalla perduda i que per molt que es proclami en el desert ho continuarà sent. Portem anys així, portem anys amb uns programes informatius -Telecinco, Antena 3, Cuatro- que són purs mostraris de successos escabrosos, d’imatges morboses. Això no té res a veure amb el periodisme. Ells ho saben, esclar, però els és igual perquè l’únic que els interessa és la merdosa xifra d’audiència. I com que la gent s’ho deu mirar perquè els entreté mentre dinen i sopen -dinar i sopar veient vísceres quin pla més divertit- doncs amb tot plegat ja en tenen prou els uns i els altres.

Els és igual perquè l’únic que els interessa és la merdosa xifra d’audiència

No hi ha cap reflexió al darrere. No ja periodística -que tampoc- sinó humana. Aquesta porqueria és el que s’ha de servir a l’audiència? Pensar sobre això durant uns segons és per a ells un anatema, els explotaria el cap només de plantejar-s’ho. Tenim imatges de tot, absolutament de tot, no tenir imatges d’un atemptat o d’una desgracia natural ens sembla inconcebible. No hi ha espai per l’absència, pel blanc, pel no-res, pel silenci, pel dol.

Aquesta mirada sobre la sobredimensió d’imatges al nostre dia a dia va molt més enllà dels vídeos de desgràcies i de successos. Voldria fer-la extensiva també a un tema que fa molts anys que em té inquiet. És que el s’ha batejat com a “pena del telenotícies”. O sigui, les imatges dels acusats/imputats/interrogats en judicis emeses tan tranquil·lament per televisió. L’altre dia en un programa matinal d’Antena 3 estaven retransmetent en directe el judici del cas Gurtel i vèiem un pla mig de Jaime Mayor Oreja assegut i declarant. Després també els tals Acebes i Arenas. De veritat hem de veure aquesta gent per obligació? Que diguin el que vulguin i facin amb ells el que vulguin però no ens “obliguin” a veure’ls per la tele. No sé si són culpables o innocents però que tots els puguem veure declarant en judici públic ens aportarà alguna cosa? No tenen dret a la presumpció d’innocència? Poso aquest exemple perquè és el més recent que he vist però podria referir-me a centenars d’altres. Els judicis a presumptes pederastes, assassins, defraudadors, estafadors, atracadors, polítics corruptes, carteristes i criminals de guerra han de ser retransmesos per la televisió? 
 

Arenas, Acebes i Mayor Oreja, al judici sobre el cas Gürtel. Foto: RTVE


Per què el sistema contempla possible i necessari que la càmera que tenen al davant -i que han de tenir per lògica obligació legal i de garanties jurídiques- sigui una càmera pública? Per què les imatges transcendeixen immediatament i són carnassa de tota mena d’informatius sense que cap filtre hi intervingui? Quina mena de protecció pública tenen així tots els acusats, siguin finalment culpables o innocents? Per molta gent -d’escales socials, educacions i capacitats d’anàlisi i de ponderació molt diferents- tot aquell que apareix encaminant-se a una sala de judicis, sortint emmanillat d’un cotxe de policia o declarant davant del jutge, ja és com a mínim automàticament sospitosa –“alguna cosa haurà fet”- l’ombra de la culpabilitat sempre és molt més allargada i pesant que la de la innocència. 
Una societat que permet tot això és una societat malalta. 

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te membre de SocNació per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Noticiaris malaltissos
Anònim, 23/06/2017 a les 12:24
+13
-0
Completament d'acord amb la notícia, Toni. És més, des del temps de Btv, quan Monegal es preguntava què ens aporta tot això al cos de la notícia que jo sempre em faig la mateixa pregunta. I, creu-me, més de la meitat de les noves dels TN, tenen el mateix problema. Les privades es mantenen per l'audiència. Punt. I les públiques, sembla que també.
Tv basura
4x4, 23/06/2017 a les 12:47
+7
-0
Aquestes tv son per mi les culturas del pais aconseguir en pogrames absurds am platos molt vistosos etc .que molta gent li caigi la baba veien-los penso que estic a un altre planeta
Y donar en noticies succesos que es poden veure en altres canals que no son tvs. sera que no tenen material per omplir telenoticies
Discrepo una mica de l'exemple, no del fons
Anònim, 23/06/2017 a les 13:27
+6
-0
No crec que faci falta que aquí es vegin aquestes imatges però, per contra, crec que als EEUU si que és imprescindible veure el video. M'explico. Al policia l'han absolt acceptant la seva defensa de que temia per la seva vida. En un moment en que hi ha hagut desenes d'incidents similars, aquest video ajuda a mostrar a l'opinió pública nord-americana com les coses no estan funcionant bé quan un policia demana la documentació a un conductor, aquest l'avisa que té una arma i que no la vol agafar sinó que agafarà la documentació tal i com li demanen i el policia automàticament li fot quatre trets sense ni tenir en compte que hi ha una nena al seient del darrere.
Per nosaltres el video es morbo. Per l'audiència nord-americana, especialment pels negres, és molt més. És la mostra d'un sistema que falla.
Malauradament recorden a "El Caso" , si és caso.
Ascaso, 23/06/2017 a les 14:47
+5
-0
Qui vulgui que ho vegi , qui no que canviï o que tanqui el receptor.
ND fa espanyolisme
simonet, 23/06/2017 a les 16:49
+6
-2
No entenc que ND publiqui un article dedicat exclusivament a parlar de programes de televisió que es fan a Madrid. Si es tractés de programes que parlessin de Catalunya, ho podria entendre, però no és el cas.

També ho podria entendre si fos el primer d'una sèrie d'articles dedicats a programes que fan les televisions europees, però em sembla que tampoc serà el cas.

És més aviat un cas d'espanyolisme mental. El senyor Toni Vall deu pensar que tots aquests canals que ens arriben des de Madrid són nostres, tan nostres com TV3, 8TV o IB3.

La independència de Catalunya arribarà el dia que els catalans deixem de parlar de Tele5, deixem de comprar la loteria espanyola, deixem de preocupar-nos de si el Madrid guanya o perd i deixem d'estar tan pendents dels premis Goya. La independència comença per desfer-nos del marc mental espanyol.

Cada vegada que ND dedica un article a parlar, encara que sigui per parlar-ne malament, de Telecinco, Antena 3 o Cuatro, algú en un ministeri de Madrid respira tranquil.
TV Espanyola=telebasura
Anònim, 23/06/2017 a les 18:35
+6
-0
Ja no sols els noticiaris.Películes violentes,sèries violentes,sèries amb personatges infantilitzats i idiotitzats en la seva totalitat,ja no s'ensenya cap valor.Nul.la promoció de la música de qualitat,llenguatge hortera.......podria continuar fins a l'infinit però resumint un poc: Nou ordre mundial,idiotitzar a la població és una de les metes,i en això estan.
La 2 es l'única menys dolenta.
És cert
Anònim, 24/06/2017 a les 16:50
+1
-0
Jo he vist algun cop aquestes notícies que dius mentre dinava a algun bar i és exactament com ho retrates. A més, comencen ja amb el cop d'efecte de "un tigre ataca un grup d'escolars a la Xina, vegin les horroroses imatges" i continuen amb tres o quatre de l'estil, fins que no passen a alguna notícia internacional, "lo catalane son mu malo" i la piloteta que no falti.

Ah, i queda després el TD per antonomàsia, el de TVE, que normalment és un publireportatge de la família reial, del PP i, sobretot, de "lo catalane son mu malo".

Fixa't, a més, que a totes aquestes cadenes, quan parlen d'alguna cosa del Parlament, per exemple, treuen declaracions de Cs, PSC, PP i Gobierno, o sigui, més PP. Per aquest ordre i en exclusiva. Després diuen de discurs únic.
Per a Simonet (16:49)
Quin pais!, 24/06/2017 a les 21:01
+0
-0
Aquest programes el faran a Madrid, però es veuen a Catalunya. I aquesta secció va de la televisió que es veu a Catalunya, molta de al qual es feta de fora (I ningú t'obliga a veure-la, ni tan sols la TV3 i el seu "xava" que ofen a alguns puristes)

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Jordi Cuixart i Jordi Sànchez, durant la manifestació davant de la conselleria d'Economia | Adrià Costa
Oriol March
01/01/1970
El Govern assegura que la decisió de l'Audiència Nacional "estripa les cartes" del diàleg i Puigdemont prendrà mesures en les properes hores | Trapero esquiva la presó per un presumpte delicte de sedició però ha d'entregar el passaport davant la jutge Lamela
01/01/1970
Totes les notícies de NacióDigital relacionades amb el referèndum
 07:37 La líder de Ciutadans a Lleida justifica la presó per Cuixart i Sánchez perquè no és política, informa Àlvar Llobet. Ángeles Ribes assegura que a Espanya hi ha separació de poders i acusa l'independentisme de voler fer un relat èpic.
 07:36 PORTADES La premsa espanyola aplaudeix la detenció dels «Jordis». Els incendis a Galícia i Portugal comparteixen portades amb l'empresonament de Cuixart i Sànchez, als diaris de paper catalans i espanyols.
 07:29 CRÒNICA L'empresonament de Sànchez i Cuixart retorna el procés al carrer i accelera la declaració d'independència; per Oriol March. El Govern assegura que la decisió de l'Audiència Nacional "estripa les cartes" del diàleg i Puigdemont prendrà mesures en les properes hores. Trapero esquiva la presó per un presumpte delicte de sedició però ha d'entregar el passaport davant la jutge Lamela.
 07:12 EL DESPERTADOR de Ferran Casas. 17 d'octubre: no faltar al carrer, no fallar als presos. "A Espanya l'estat de dret es defensa escanyant l'estat de dret. L'empresonament de Sànchez i Cuixart per sedició implicarà més mobilitzacions, més pressió a Puigdemont i més legitimitat internacional", assenyala el subdirector de NacióDigital. Avui també són protagonistes les espelmes, Cospedal, Junqueras, Iglesias, l'acció exterior i els Jocs del 92
 07:11 La reacció del periodista Jordi Évole a la detenció de Cuixart i Sànchez: “D'error en error fins al desastre final”.
 01:36 Més de 4.000 persones surten al carrer a Girona contra els empresonaments. La batllessa Marta Madrenas ha anunciat la presentació d'una denúncia contra l'Estat espanyol.
 01:12 Julian Assange, sobre els empresonaments: «Espanya acaba de fer els primers presos polítics per l'1-O». L'activista condemna la decisió de la justícia espanyola amb els dirigents sobiranistes.
 01:00 CANVI Les entitats convoquen una concentració amb espelmes dimarts a les vuit del vespre i anul·len les mobilitzacions davant la delegació del govern espanyol a Catalunya. 
 00:57 VÍDEO Òmnium demana «ajuda» al món davant dels empresonaments de Sànchez i Cuixart.
 00:31 La irònica reacció del Festival de Cinema de Sitges: "Pensàvem que el festival s'acabava ahir"
 00:03 Íñigo Errejón, diputat de Podem al Congrés, lamenta els empresonaments de Sànchez i Cuixart: "Judicialitzar el conflicte només ens porta a una carreró sense sortida. La solució avui és més lluny i la democràcia més ferida".
 23:58 Carles Mundó condemna la decisió de l'Audiència Nacional: "Empresonar per sedició a Jordi Sánchez i a Jordi Cuixart és una aberració jurídica i un escàndol polític. És un greu error".
 23:56 Artur Mas, expresident de la Generalitat, assegura en una entrevista a Catalunya Ràdio: "Si a protestar per detencions li diuen sedició, això no és democràcia, i és un motiu més per marxar".
 23:53 "Viure a Espanya és irrespirable", destaca l'Associació Catalana de Municipis (ACM) en un comunicat.
 23:38 Els advocats de Cuixart i Sànchez: "Van a presó amb el cap ben alt perquè no han fet res dolent".
 23:36 Els polítics tarragonins condemnen l'empresonament de Sànchez i Cuixart. L'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros, considera que és una mesura desproporcionada i que no ajuda a la convivència.
 23:37 "Hem de fer un pas més perquè el que està en joc són els nostres drets humans i fonamentals i la nostra capacitat d'iniciativa política", assegura en un comunicat la secretària general d'ERC i portaveu del grup parlamentari de Junts pel Sí, Marta Rovira.
 23:34 VÍDEO Les sirenes de Bombers i ambulàncies sonen a Lleida en contra de les detencions de Cuixart i Sànchez.
 23:28 Carles Campuzano, portaveu del PDECat al Congrés: "Avui la causa de la independència posa en evidència la feblesa democràtica de l'Estat".
 23:26 Carles Campuzano, portaveu del PDECat al Congrés, parla a TV3: "En lloc de crear condicions per al diàleg, fan el contrari".
 23:25 VÍDEOS Més de 2.000 persones surten al carrer a Girona contra els empresonaments de Jordi Sànchez i Jordi Cuixart. La batllessa Marta Madrenas ha anunciat la presentació d'una denúncia contra l'estat espanyol.
 23:17 Eulàlia Reguant, des de la concentració a Plaça de Sant Jaume: "Jordi Sànchez i Jordi Sànchez són hostatges d'un procés democràtic". L'exdiputada de la CUP ha assegurat que els tribunals són "hereus del tribunal d'ordre públic" i ha fet una crida a la mobilització i l'aplicació de la llei de transitorietat. 
 23:17 VÍDEO Sonora cassolada al Baix Montseny en protesta per l’empresonament de Sànchez i Cuixart.
 23:16 

Concentració a Plaça Sant Jaume Foto: Sara González


Desenes de persones es concentren a Sant Jaume. Fan un passadís davant de la porta de la Generalitat. A les 23h s'ha convocat una concentració com a rebuig a l'empresonament de Sànchez i Cuixart. 
 23:15 El PDECat considera "vergonyosa" la persecució judicial de persones per les seves idees polítiques i lloa la tasca "exemplar, cívica i pacífica" de Sànchez i Cuixart al capdavant de les seves entitats, segons apunta la formació en un comunicat.
 23:14 Sànchez i Cuixart ja han arribat a Soto del Real. Una furgoneta de la Guàrdia Civil els ha traslladat des de l'Audiència Nacional.
 23:10 

Postal per demanar la llibertat de Sànchez i Cuixart


Òmnium i ANC fan córrer per les xarxes una postal demanant #LlibertatJordis
 23:09 Joan Tardà, portaveu d'ERC al Congrés dels Diputats, apunta a la responsabilitat del secretari general del PSOE, Pedro Sánchez, en l'empresonament dels presidents de l'ANC i Òmnium Cultural. 
 
 23:07 VÍDEO Sonora cassolada al Baix Montseny en protesta per l’empresonament de Sànchez i Cuixart.
 23:07 El missatge de Puigdemont al món per l'empresonament de Sànchez i Cuixart. "Tornem a tenir presos polítics", assegura el president de la Generalitat en un tuit en anglès.
 22:57 VÍDEO Cassolada d'aquesta nit al barri de l'estació de Tremp contra l'empresonament de Sànchez i Cuixart.
 22:59 Carme Forcadell, a TV3: "És molt important que Sànchez i Cuixart sàpiguen que no ens aturarem fins que siguin lliures".
 22:52 Jordi Turull: "El que s'ha fet amb Jordi Sànchez i Jordi Cuixart és d'una provocació absoluta".
 22:56 VÍDEOS Tarragona rebutja l'empresonament de Cuixart i Sànchez amb una cassolada. Centenars de ciutadans no han dubtat en sortir al carrer o al balcó per exigir el seu alliberament amb aquesta acció reivindicativa.
 22:50 Jordi Turull: "No tindran ni la resignació ni la rendició".
 22:50 L'unionisme justifica l'empresonament dels líders de l'ANC i Òmnium. Ciutadans afirma que els empresonats "estan donant un cop contra la democràcia" mentre que Albiol aplaudeix que la justícia "posi cadascú al seu lloc".
 22:49 Jordi Turull: "Estan dinamitant el diàleg, depèn d'ells".
 22:48 Jordi Turull: "Tot això d'avui vol ser és un escarment. És una venjança de l'1 d'octubre".
 22:47 Jordi Turull: "L'estat espanyol està jugant a provocar".
 22:46 La BBC ja informa de l'empresonament de Jordi Sànchez i Jordi Cuixart, acusats d'un delicte de sedició.
 22:46 Una furgoneta de la Guàrdia Civil s'endú Jordi Cuixart i Jordi Sànchez a la presó de Soto del Real.
 22:44 VÍDEO Protestes per l'empresonament de Sànchez i Cuixart, davant de l'Ajuntament de Terrassa.
 22:45 Jordi Turull qualifica de "vergonya democràtica" l'empresonament de Jordi Cuixart i Jordi Sànchez 
 22:42 Sànchez i Cuixart, un empresonament anunciat a la recepció del Dia de la Hispanitat.
 22:40 Jordi Turull, conseller de la Presidència, a TV3: "En el moment que oferim diàleg, ens responen amb més repressió".
 22:41 VÍDEOS Les cassolades es multipliquen arreu del país contra l'empresonament de Sànchez i Cuixart.
 22:40 Iniciativa ciutadana impulsada a través de les xarxes per empaperar els carrers amb cartells demanant la llibertat de Jordi Cuixart i Jordi Sànchez
 
 22:38 LA VEU DE NACIÓ «Sànchez i Cuixart marquen el camí», article de Joan Serra Carné després de l'empresonament dels dos dirigents sobiranistes. 
 22:37 VÍDEOS Olot s'indigna per l'empresonament de Jordi Sànchez i Jordi Cuixart.
 22:38 Un empresonament anunciat a la recepció del Dia de la Hispanitat. El periodista Arsenio Escolar va piular el 12 d'octubre que dos dels tres principals encausats per sedició a l'Audiència Nacional serien privats de llibertat.
Entrades anteriors »
Ferran Casas
01/01/1970
A Espanya l'estat de dret es defensa escanyant l'estat de dret. L'empresonament de Sànchez i Cuixart per sedició implicarà més mobilitzacions, més pressió a Puigdemont i més legitimitat internacional. Avui també són protagonistes les espelmes, Cospedal, Junqueras, Iglesias, l'acció exterior i els Jocs del 92
El major dels Mossos d'Esquadra, Josep Lluís Trapero | ACN
Isaac Meler | 1 comentari
01/01/1970
El major dels Mossos s'enfronta a una investigació per sedició a l'Audiència Nacional espanyola | Es va convertir en el màxim dirigent de la policia catalana l'abril passat i es va consagrar amb la gestió dels atemptats
Joan Vintró | Adrià Costa
Pep Martí | 8 comentaris
01/01/1970
El catedràtic de Dret Constitucional i membre del Col·lectiu Praga creu que "la dissolució del Parlament pel govern espanyol seria inconstitucional" | Es mostra convençut que "si es pretén desactivar el sentiment independentista amb una boirosa reforma constitucional, l'Estat s'equivocarà"
Rafael Vallbona, autor de «La casa de la frontera» | ACN
Esteve Plantada
01/01/1970
L'escriptor publica "La casa de la frontera", darrera novel·la guanyadora del Premi BBVA Sant Joan | "L'organització d'aquest país s'ha fet a partir d'un pacte entre la burgesia emprenedora i la classe obrera organitzada", explica l'autor en aquesta entrevista amb NacióDigital
Víctor Falguera | Adria Costa
Laura Pinyol
01/01/1970
«És enginyer agrònom i una sèrie de títols llarguíssims que no cabrien en una targeta de visita ni en una signatura de correu»