El grup Demòcrata acusa el govern de Colau d'estar «desaparegut» en la sisena vaga del metro

Encara no hi ha acord sobre el conveni malgrat més de 80 reunions, i TMB ha hagut de regular el passatge per les aglomeracions en les aturades d'aquest dilluns

Redacció
12 de juny del 2017
Actualitzat a les 23:13h

El metro de Barcelona. Foto: Adrià Costa


L'oposició ha carregat contra el govern municipal per la sisena vaga del metro de la ronda d'aturades dels dilluns, i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha hagut de tornar a fer regulacions de passatge a causa de les aglomeracions. Des del primer grup de l'oposició, el seu portaveu, Joaquim Forn (grup Demòcrata), ha acusat el govern municipal d'estar "desaparegut" en la sisena jornada de vaga del metro.

Forn ja avisat en un comunicat que el govern vol convertir aquesta jornada en una "situació normalitzada" malgrat els perjudicis que comporta per a la ciutadania. "Ni tan sols ha aparegut per donar explicacions", ha asseverat Forn, que ha dit que el govern d'Ada Colau és incapaç de prendre decisions i donar explicacions davant un conflicte que considera que s'està enquistant.

Des de Ciutadans, el regidor Santiago Alonso ha criticat que "la incapacitat del govern d'Ada Colau per resoldre el conflicte del metro" segueix perjudicant els seus usuaris. "Les vagues només perjudiquen els usuaris i no beneficien a ningú", ha assenyalat el regidor, i ha exigit una voluntat real per acordar el conveni col·lectiu, ja que considera que l'executiu forma més part del problema que de la solució.

Per la seva banda, el portaveu adjunt del PP a l'Ajuntament, Javier Mulleras, ha considerat que per a Colau els usuaris del metro són "invisibles", i l'ha acusat de quedar-se "muda" quan es tracta de resoldre "els problemes reals" dels barcelonins. L'alcaldessa "ni participa, ni dialoga, ni gestiona el conflicte", ha opinat Mulleras, que ha afegit que el govern municipal "sembla que vol fer veure que els dilluns a Barcelona no passa res".

El torn de matí de la vaga d'aquest dilluns ha finalitzat sense incidents, segons TMB, tot i que des de les 07.40 h ha calgut fer regulacions de passatge a la parada de la Sagrera, a la línia 5, per motius de seguretat i evitar aglomeracions a les andanes. Els combois han funcionat només al 40% i el nombre d'usuaris s'ha reduït un 22% respecte la mateixa franja en un dia normal. Segons els sindicats, la vaga ha tornat a tenir un seguiment del 95% i han reclamat la dimissió del director de la xarxa de metro, Marc Grau.
 

Serveis mínims per a la vaga del metro del dilluns 12 de juny. Font: TMB


La d'aquest dilluns ha estat la sisena vaga des de la nova ronda d'aturades dels dilluns no festius que els treballadors van començar el 24 d'abril per pressionar en la negociació del conveni. La nova jornada de protesta ha mantingut els horaris i els serveis mínims de les anteriors convocatòries. Circulen el 40% dels trens de 7.00 h a 9.00 h i de 16.00 h a 18.00 h, i el 20% de 20.30 h a 22.30 h.

Els intervals de pas oscil·len entre els 8 i 10 minuts a primera hora entre les línies 1 i 5, fins a entre 32 i 44 minuts en aquestes mateixes línies entre les 22.00 h i les 22.30 h, segons Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). L'empresa considera "insuficients" els serveis mínims i avisa que les alteracions començaran abans i s'allarguen fins més tard a causa del temps necessari per a la retirada i la incorporació de trens.

Un acord que no arriba

Després de més de 80 reunions i cinc jornades de vaga (en els últims anys de negociació del conveni, s'han produït moltes més, com durant el Mobile World Congress del 2016), encara no s'ha arribat a un acord. Segons la UGT, les dues parts "mantenen posicionaments molt allunyats" pel que fa als principals esculls de la negociació. En canvi, TMB remarca que la proposta que la setmana anterior va lliurar la Generalitat sintetitza les demandes de les dues parts en els punts en els quals no s'ha assolit un acord.
 
La direcció vol que els treballadors votin la darrera proposta, i lamenta que el comitè d'empresa del metro "no hagi donat veu" a la plantilla en les assemblees celebrades durant el passat dijous per "pronunciar-se" sobre la proposta que la setmana passada va lliurar la Generalitat. Segons TMB, la proposta suposa un esforç econòmic "enorme" per a la companyia, però que estava disposat a assumir-la si els sindicats l'exposaven davant la plantilla "perquè la poguessin votar i posar fi, definitivament, a aquest conflicte".

El director del metro, Marc Grau, va assegurar el divendres que la direcció fins i tot "ha superat els seus límits" per acordar el conveni, per la qual cosa no té més marge de maniobra, i va exigir al comitè i als treballadors que s'esforcin per aconseguir un acord. "No som nosaltres els que hauríem de donar el següent pas, perquè clarament hem superat els nostres límits. Ara esperem que siguin les altres parts", va defensar Grau, i va insistir en el fet que la direcció difícilment pot fer més moviments més enllà de matisos i aclariments.

La darrera proposta

Segons TMB, la proposta formulada per la Direcció General de Relacions Laborals de la Generalitat estableix una vigència de quatre anys per al conveni, del 2016 al 2019. També marca increments salarials, unes xifres concretes o l'IPC oficial real si resulta superior. Les xifres concretes són 32 euros lineals el 2016, un 1% lineal el 2017, un 1% el 2018 i un 1,5% el 2019. També ha assegurat que la proposta estableix la creació d'un complement vinculat a la formació en prevenció de riscos laborals planificada cada any, que el 2017 serà de l'1%, el 2018 de l'1,5% i el 2019 de l'1,75%.

Pel que fa a la contractació, s'estipula que 372 agents d'atenció al client que tenen contractes indefinits a temps parcial (75%) passaran a tenir-lo a temps complet (100%). A banda es crearien dos nous torns de treball per al col·lectiu d'agents d'atenció al client per afavorir la conciliació de la vida laboral i familiar i oferir un servei més ajustat a les necessitats dels usuaris. Altres aspectes fan referència a la jornada laboral, que l'any 2019 es redueix en 8 hores, i a la jubilació, sobre la qual s'indica que l'empresa continuarà facilitant l'accés a la jubilació parcial en els mateixos termes que fins ara si la llei ho permet.

Descensos de fins al 30% en el nombre de passatgers

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha calculat descensos de fins al 30% del passatge en comparació a un dia laboral de la setmana passada en el sisè dilluns de vaga al metro de Barcelona. La comparació es fa d'aquesta manera perquè les dades indiquen que el passatge d'un dia laboral de juny no és el mateix que les d'un dia laboral de maig. A la franja de la tarda el descens ha estat del 24%, i a la del matí, del 22%. Pel que fa a incidències, a l'última tanda d'aturades, de dos quarts de 9 a dos quarts d'11 de la nit, no n'hi ha hagut de remarcables. A la de la tarda tampoc, però en acabar hi ha hagut acumulació a les zones de platja que han obligat a regular l'accés a les andanes fins que els trens han agafat la cadència habitual.
Arxivat a