Esperes de quatre hores i llits als passadissos: les noves urgències de l'Hospital del Mar, col·lapsades

El comitè d'empresa del centre demana més personal per fer front a la saturació del servei | Els metges reconeixen que les noves instal·lacions ofereixen "més confort" als pacients, però avisen que "no solucionen els problemes de fons"

El president del comitè d'empresa de l'Hospital del Mar, Manolo Royo, aquest matí davant el nou edifici d'urgències
El president del comitè d'empresa de l'Hospital del Mar, Manolo Royo, aquest matí davant el nou edifici d'urgències | Jordi de Planell
31 de maig del 2017
Actualitzat a les 15:12h
Les urgències de l'Hospital del Mar estan "absolutament col·lapsades". És el crit d'alerta que llencen els professionals del centre deu dies després que l'Ajuntament de Barcelona i el Departament de Salut inauguressin un nou edifici de 16.000 metres quadrats. L'espai, que ha costat més de 76 milions d'euros, acull les noves urgències del centre, però el personal que hi treballa denuncia que el servei està "saturat" per la falta de personal.

En una roda de premsa aquest matí davant del nou equipament, el president del comitè d'empresa de l'Hospital del Mar, Manolo Royo, ha exigit a la direcció que contracti més personal. Les noves instal·lacions són més grans, una circumstància que també ha representat un maldecap per a la plantilla. "L'ampliació de la superfície obliga a incrementar el número de professionals de totes les àrees només per poder resoldre els reptes que ens genera a nivell operatiu", assegura Royo.

Fins ara, l'Ajuntament i la Generalitat han invertit quatre milions d'euros per contractar 31 persones que s'han afegit al personal que treballa a urgències. Són perfils diversos, des de vigilants de seguretat fins a auxiliars d'infermeria, "per adaptar la plantilla al nou espai i continuar treballant en condicions dignes", en paraules d'Arroyo. L'augment de personal, però, és insuficient, segons els sindicats. "Farien falta almenys 30 professionals més i això ens ho ha reconegut fins i tot la mateixa direcció", apunta el president del comitè d'empresa.

El personal, cada vegada més "emprenyat"

Segons Arroyo, la descompensació entre el volum de feina i la falta de recursos humans "no ha arribat als pacients". "Tot això ho està absorbint el personal. Qui eixuga el dèficit són els professionals que aguanten aquesta institució i la fan viable", explica. Ara bé, que les condicions no hagin empitjorat tampoc implica que les noves instal·lacions es tradueixin, a curt termini, en una millora en el servei. El doctor Josep Maria Puig, treballador de l'Hospital del Mar i secretari general de Metges de Catalunya, assegura que el "nou espai dona més confort als pacients, però no soluciona cap dels problemes de fons".

Segons Puig i Arroyo, els usuaris d'urgències continuen esperant, de mitjana, entre tres i quatre hores abans de ser atesos. "Tenim box triplicats, pacients atesos en llits als passadissos, ens falta espai i no arribem a tot arreu", alerta el doctor. Puig recorda que cada dia visiten les urgències de l'Hospital del Mar 240 persones, la majoria majors de 70 anys, un perfil d'usuaris "amb un índex d'hospitalització i unes necessitats més agudes que les de la resta de pacients".

Problemes de drenatge en l'ingrés

Un altre dels problemes que denuncia el personal és la falta de llits al centre. Els pacients que arriben a urgències i que requereixen ingrés a planta no poden ser hospitalitzats perquè no hi ha habitacions disponibles. "Ens fan falta els mecanismes de drenatge per poder passar els pacients a planta quan el seu estat ho requereixi", reclama Arroyo. Segons els sindicats, ara els malalts poden arribar a esperar entre 48 i 72 hores en un box del servei d'urgències abans de ser ingressats. Un retard que, a parer de Puig, afecta la seva recuperació perquè "el tractament es posa en marxa però no amb la mateixa eficàcia que a planta".

Per resoldre aquesta situació, el comitè d'empresa i els sindicats reclamen una inversió d'almenys vuit milions d'euros per a contractar una trentena de persones i agilitzar el procés d'ingrés. Deu dies després d'inaugurar el nou edifici, també demanen que s'enllesteixin aviat les obres dels dos equipaments extra que s'han de posar en marxa properament per "atendre els pacients en un entorn digne i garantir que els professionals treballin en condicions acceptables", en paraules d'Arroyo.

La direcció de l'hospital es defensa

La direcció de l'Hospital del Mar defensa la seva actuació i assegura que ja ha aprovat una despesa extraordinària per fer front a les demandes dels treballadors del centre. A través d'un comunicat, recorda que el CatSalut ha autoritzat recentment un increment anual de 6,5 milions d'euros en el pressupost de l'equipament destinats a finançar l'activitat assistencial. A més, insisteixen que l'organisme públic ha injectat 1,7 milions extra per donar resposta a les necessitats generades per la posada en marxa del nou edifici de l'Hospital del Mar.

Al text, la direcció del Parc també puntualitzen que més d'1 milió d'euros del total d'aquest pressupost addicional es destinaran a incrementar la plantilla equivalent a 40 hores en 32 professionals, principalment infermeres, auxiliars d’infermeria i portalliteres. La resta de la dotació pressupostària s’assignarà al finançament de les despeses estructurals.
 

L'entrada del nou edifici d'urgències de l'Hospital del Mar, a Barcelona. Foto: ACN

Arxivat a