La vaga dels taxistes deixa Barcelona i l'aeroport sense servei tot un dia

Els únics taxis són de serveis essencials o de piquets informatius, i l'aturada agafa els viatgers per sorpresa al Prat i a l'estació de Sants | La protesta és estatal i el sector l'ha convocat contra les plataformes Uber i Cabify i la manca de control sobre els vehicles de lloguer amb conductor

A l'estació de Sants l'únic taxi és d'un piquet informatiu
A l'estació de Sants l'únic taxi és d'un piquet informatiu | ACN
Redacció
30 de maig del 2017
Actualitzat a les 18:40h
A Barcelona, l'estació de Sants i l'aeroport del Prat no hi ha taxis aquest dimarts. La vaga de taxistes de 24 hores ha deixat sense servei tant la ciutat, on no es veuen circular taxis, com la principal estació de ferrocarril i les dues terminals de l'aeroport. L'aturada és de caire estatal, i es realitza per protestar contra plataformes com Uber i Cabify, per la qual cosa els passatgers han de cercar transports alternatius. La vaga ha començat a les 06.00 hores i s'allargarà fins a la mateixa hora d'aquest dimecres.

Centenars taxistes barcelonins –2.500 taxistes en 500 vehicles, segons el sindicat Elite- s'han traslladat a Madrid per sumar-se a la manifestació del sector coincidint amb la jornada de vaga. La marxa, sota el lema "Pel compliment de la Llei", ha estat encapçalada per tres fileres de 25 taxis de les principals ciutats de l'Estat. Els manifestants han protagonitzat una manifestació tensa que ha requerit la intervenció policial en algun moment i han col·lapsat una de les principals artèries de Madrid, el passeig del Prado. De fet, els taxistes han tirat ous i han esquitxat el secretari general de Podem, Pablo Iglesias, i el diputat Xavier Domènech.

A Barcelona no hi ha hagut taxis al carrer. Pel que fa a l'aeroport, les graelles de taxis de les terminals T-1 i T-2 així com les zones d'espera estan aquest dimarts completament buides, a excepció d'uns pocs vehicles corresponents als piquets informatius de les associacions del sector. La mateixa situació s'ha viscut a Sants. A la zona d'arribades de la T-1 de l'aeroport, un cartell indica als passatgers que no hi ha servei de taxi a causa de la vaga i que existeixen transports alternatius com el metre, el tren o l'autobús, que aquest dimarts van més plens del que és habitual.

La majoria de passatgers de l'aeroport que tenien previst agafar un taxi s'han trobat per sorpresa amb la vaga i molts han optat per prendre l'Aerobús, que des de les 9.00 hores està registrant cues per comprar bitllet i per pujar a l'autobús que connecta l'aeroport amb el centre de Barcelona. "Desconeixia que hi havia vaga, ens ho hem trobat en arribar aquí a la zona de taxis, a veure ara què ens toca fer per arribar a la nostra destinació, un hotel a Sant Cugat del Vallès", ha explicat Carmen, una passatgera procedent de Houston. A Sants també ha agafat els viatgers per sorpresa, i un piquet els informava de la vaga.

Només alguns serveis garantits

L'endemà del cinquè dia de vaga al metro, els taxistes barcelonins només han ofert el servei a la capital catalana a aquelles persones que necessiten un taxi per anar a urgències sanitàries i s'ha garantit també per a les que se desplacien en taxis adaptats (servei PMR). L'Institut Metropolità del Taxi (IMET) ha agraït els ciutadans "la comprensió dels problemes que es puguin derivar" de l'aturada.
 

Els taxistes barcelonins han participat a la manifestació de Madrid. Foto: ACN


La vaga de 24 hores l'ha convocat el sector del taxi per protestar contra les plataformes Uber i Cabify i la manca de control de les llicències dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC). Uns 2.500 taxistes repartits en 565 vehicles han sortit de nit en direcció a Madrid per prendre part a la "mare de totes les manifestacions", segons ha explicat el portaveu del sindicat Elite, Alberto Álvarez. La marxa s'ha celebrat a la capital espanyola, on Uber i Cabify estan disponibles, a diferència de Barcelona, on Uber no opera.

"Anem a totes, el govern no ens ha respost a res", ha afirmat el portaveu d'Elite, que també ha avançat un calendari de mobilitzacions pactat amb altres associacions de l'Estat que "aniran de menys a més" i que preveu una nova protesta el 29 de juny a cada ciutat i la possibilitat d'una vaga indefinida a partir del 31 de juliol, a les portes de les vacances d'estiu. La darrera vaga va ser el 26 d'abril, tot i que llavors va ser només al matí. A menys de 24 hores de la protesta, però, hi ha hagut reacció del Ministeri de Foment.

S'incompleix la norma de Foment

El ministeri ha comunicat que mantindrà el règim jurídic dels VTC, que fixa el criteri d'una llicència d'aquests vehicles per cada 30 de taxi. Un portaveu d'Elite ha destacat que no es tracta tant de què el Ministeri de Foment ''ratifiqui'' la normativa que determina 1 VTC per cada 30 taxis sinó que aquesta normativa es complexi en els termes que marca la legislació. Segons dades de Foment, a l'Estat hi ha 66.800 llicències de taxi per 5.654 de vehicles de lloguer amb conductor, el que significa 11 taxis per cada VTC.

L'IMET ha expressat el "total suport" als taxistes en les seves reivindicacions, ja que amb elles "s'està defensant i preservant uns llocs de treball, en el marc d'unes condicions laborals reglades, i un model de taxi que ha donat a la ciutadania un servei de qualitat i que ha sabut conviure durant aquests anys de forma pacífica i positiva amb l'actual distribució i proporció de taxis i VTC".

El portaveu del sindicat Elite ha lamentat que actualment la llei "s'està incomplint sistemàticament" i no es respecta la ràtio d'una llicència VTC per cada 30 conductors de taxi. "Ens estan arruïnant la vida i no pararem", ha continuat. A banda de la mobilització d'aquest dimarts, Elite i altres associacions estatals han convocat una altra protesta per al pròxim 29 de juny a cada ciutat i han deixat entreveure que el 31 de juliol hi pot haver una vaga indefinida i "plantar tots els taxis a Madrid". "La pilota està al seu teulat [del govern]", ha afegit.

Álvarez ha pronosticat que plataformes com Uber i Cabify "tenen els dies comptats". "Durant anys s'han fet multimilionaris aprofitant buits legals", s'ha queixat Álvarez, que també s'ha referit a les recomanacions de l'advocat general del Tribunal de Justícia de la UE de l'11 de maig. Tot i recordar que "falta que es ratifiqui la sentència", ha assegurat que és "un cop molt fort" per a aquestes plataformes. En cas que se segueixin la línia de l'advocat general, ha deixat clar que "hi haurà un abans un després" perquè "crearà jurisprudència a tot Europa" i aquestes empreses "s'hauran de cenyir a les lleis de l'Estat".

Uber acusa els taxistes de mentir

Coincidint amb les mobilitzacions, Uber ha considerat que les acusacions dels taxistes en la seva contra són "mentides construïdes pel sector del taxi per protegir el seu monopoli i desacreditar la competència". El portaveu de l'empresa a Espanya, Yuri Fernández, ha defensat que cal "abordar urgentment un procés de transició amb l'administració, les plataformes de mobilitat i el sector del taxi per assegurar que ningú queda enrere, ni Espanya perdent el tren de la mobilitat, ni el sector del taxi, que té necessitats específiques que han de ser ateses".

El portaveu de la companyia ha assenyalat que és "urgent" liberalitzar les llicències VTC a Espanya. Segons Fernández, mesures com aquesta i la introducció del car pooling (el sistema de cotxe compartit, actualment prohibit a Espanya en el format que proposa Uber) "permetrien reduir els preus del transport a la meitat i crear 75.000 nous llocs de treball", afegits ja existents al sector del taxi.

Cabify ha expressat que respecta el dret a vaga dels taxistes, però ha defensat també el dret dels seus conductors a poder treballar. El director general de Cabify a Barcelona, Oriol Sanleandro, ha lamentat els atacs rebuts pels seus cotxes a Madrid durant la protesta dels taxistes, tot i que ha celebrat que a Barcelona els vehicles de l'empresa han pogut operar "tranquil·lament". "Esperem que segueixi així fins al final de la vaga. Tothom té dret a manifestar-se i a fer vaga, però nosaltres també tenim el dret a treballar sense patir coaccions ni atacs", ha sentenciat.

Sanleandro ha demanat que "es posi a l'epicentre de la qüestió el ciutadà, que és el principal afectat per aquestes accions dels taxistes" i "preguntar-nos què és el que realment vol aquest ciutadà, si són alternatives al servei i millores. Segur que el que no volen els ciutadans ni els turistes és quedar-se sense servei". En la seva opinió, "hi ha mercat per a tothom, no hem vingut a fer la competència al taxi, sinó per crear nou mercat i que els usuaris particulars puguin deixar el cotxe a casa i tinguin alternatives de mobilitat assequibles i eficients".
 

Un cartell on s'anuncia la vaga, a l'estació de Sants. Foto: ACN

Arxivat a