Clatellada de la UE a Uber: li exigeix llicències per operar i dona la raó als taxistes

L'advocat general del Tribunal de la UE considera que es tracta d'una companyia de transport i que se li pot exigir el mateix que als conductors | Les opinions del lletrat no són vinculants, però en la majoria de casos les seves conclusions coincideixen amb la sentència definitiva

Jordi Bes/Jordi de Planell
11 de maig del 2017
Actualitzat a les 17:25h
L'Advocat General del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), Maciej Szpunar, ha dictaminat aquest dijous que la plataforma nord-americana Uber és un servei de transport, de manera que se li pot exigir llicència i altres autoritzacions per prestar servei en els estats membres.

El tribunal amb seu a Luxemburg examina el litigi que enfronta Uber en els jutjats de Barcelona amb l'Associació Professional Élite Taxi, la majoritària que agrupa els taxistes de la capital catalana, i acusa la marca nord-americana de competència deslleial pel seu servei UberPop.

Les opinions de l'advocat general no són vinculants per al Tribunal europeu, que dictarà sentència més endavant, però en la majoria dels casos les seves conclusions coincideixen amb la sentència definitiva.

El pols amb plataformes com Uber i Cabify és el que ha motivat les darreres grans mobilitzacions del sector del taxi de la capital catalana des des principis d'any. L'última es va fer a finals d'abril, quan un miler de taxistes van col·lapsar el centre de la ciutat per demanar que es reguli Uber.

Les raons que exposa l'advocat general

En les seves conclusions, el lletrat ha indicat que, malgrat ser un "concepte innovador", la plataforma digital pertany a l'àmbit del transport i, per tant, "no es beneficia del principi de lliure prestació de serveis" que les normes comunitàries garanteixen al camp de la Societat de la Informació.

Entre les claus de la posició de l'advocat destaca que Uber controla els elements econòmics rellevants en el servei de transport urbà, des dels criteris que s'imposen als conductors, fins a la política de preus, passant per compensacions als conductors que facin més carreres o admetin més flexibilitat en les seves tarifes.

En el seu examen de la situació, l'advocat general del TJUE ha conclòs que Uber "no compleix cap" dels requisits perquè un servei mixt (amb part de la seva activitat via electrònica i l'altra no) sigui inclòs en el concepte de servei de la Societat de la Informació: ni són econòmicament independents els serveis que ofereix via electrònica (la intermediació entre particulars del trasllat en si) ni el servei principal s'ofereix per Internet.

El dictamen apunta que els conductors que circulen en el marc de l'aplicació d'Uber "no exerceixen una activitat pròpia" que existeixi de manera independent a la marca nord-americana i, de fet, la seva prestació "únicament pot existir" gràcies a la plataforma, "sense la qual no tindria cap sentit".

"Pot ser l'inici de la desaparició d'Uber"

Els advocats del bufet SBC, que representa l'associació Élite Taxi al TJUE, han celebrat la decisió de l'advocat general, que consideren "una bona notícia per al conjunt d'Europa i de la societat". En una roda de premsa a la seu del despatx a Barcelona, els lletrats que han portat el cas, Montse Balagué i Diego Salmerón, han arribat a apuntar que, si la sentència segueix la línia argumental de l'advocat general, "podria suposar perfectament l'inici de la fi d'Uber".

Balagué i Salmerón han assenyalat que la resolució permet "dissipar els dubtes" que hi havia al voltant de l'activitat d'Uber. L'empresa defensava que estava emparada per una normativa comunitària que l'exonerava de complir amb les lleis de transport de cada estat. "Deien que eren una companyia col·laborativa vinculada al sector de la societat de la informació, però l'advocat general deixa clar que són una empresa de transport i que, com a tal, han de complir amb la normativa de transport de cada estat", han assegurat els lletrats.

Això els permetrà defensar el sector del taxi amb igualtat de condicions. "A partir d'ara s'hauran de sotmetre a les mateixes normes que la resta i els podrem perseguir quan facin trampes", han explicat els advocats de SBC. Ja han assenyalat, per exemple, que el seu primer cavall de batalla serà lluitar contra el "ball de llicències" que, segons ells, empreses com Uber i Cabify duen a terme per intentar esquivar la proporció d'un permís VTC per cada 30 llicències de taxis.

L'Ajuntament ja estudia com aplicar el dictamen

La tinent d'alcalde de Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, ha celebrat el criteri de l'advocat del Tribunal de Justícia de la UE sobre Uber i ha explicat que els serveis jurídics ja estan estudiant el dictamen per veure com es pot aplicar a la ciutat. Sanz ha considerat positiu tot allò que signifiqui poder tenir una "interrelació més directa amb aquest tipus de companyies que normalment estan sota un paraigua d'indeterminació". "Veurem l'anàlisi concret, què vol dir aquesta necessitat de llicència i com s'ha de traduir això a Barcelona", ha apuntat. 
Arxivat a