Trias reclama a Colau una solució «estable» que eviti més vagues al metro

Les aglomeracions han caracteritzat l'aturada d'aquest dilluns, que ha tingut un seguiment superior al 90%, segons els sindicats | Els usuaris avancen els horaris habituals per compensar les freqüències dels serveis mínims, mentre TMB confia en reprendre les negociacions aquest dimarts

Redacció
24 d'abril del 2017
Actualitzat el 25 d'abril a les 11:23h

Andana del metro a l'estació de la Diagonal a les 7.30, coincidint amb la vaga. Foto: ACN


El líder del grup Demòcrata a l'Ajuntament de Barcelona, Xavier Trias, ha demanat aquest dilluns a l'alcaldessa, Ada Colau, una solució "estable" per evitar més vagues de metro, i no només actuar quan coincideixen amb el Mobile World Congress. "No es pot eternitzar aquesta situació, no podem estar pendents cada tres mesos de si hi haurà conflicte o no", s'ha queixat Trias, que ha demanat al govern que "s'arremangui", prengui decisions i sigui capaç d'arribar a un acord amb els sindicats. També s'ha adreçat a aquests i els ha demanat que tinguin en compte que estan "perjudicant milers de ciutadans".

Trias ho ha dit després que les primeres hores de la vaga del metro d'aquest dilluns, que els treballadors han convocat per pressionar en el marc de la negociació del conveni, s'hagin caracteritzat per les aglomeracions en andanes i trens. Les aglomeracions, en concret a l'estació de Diagonal, han anat creixent progressivament a partir de les 7 del mati, hora d'inici dels serveis mínims, i a les 8 del mati, quan les freqüències dels trens eren de prop de set minuts, les acumulacions d'usuaris a les andanes i als trens s'han fet més evidents. La major part dels usuaris han manifestat resignació per les aturades parcials del metro i en general, els que sabien que hi havia vaga convocada, han avançat els horaris habituals per no arribar tard als seus destins.

Especialment evidents han estat també les aglomeracions a les estacions de la Sagrera i Sagrada Família, on s'ha hagut de regular l'afluència de passatgers i limitar el flux de passatgers cap a les andanes per facilitar que es buidessin i evitar més dificultats. La vaga ha afectat a primera hora especialment les parts centrals de les línies 1 i 5, i a tota la xarxa han circulat 57 trens en comptes dels 141 habituals. Segons han informat els sindicats, de fet, el seguiment de la protesta per part dels treballadors ha estat superior al 90%.

Denúncia  pels serveis mínims

Diversos sindicats, com la UGT, CCOO i CGT, han denunciat a la Inspecció de Treball que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha incomplert els serveis mínims que havia pactat amb la Generalitat per a la vaga del metro. Segons fonts sindicals, TMB ha sobrepassat els serveis mínims amb un 41,50% a les aturades de 7.00 a 9.00 h i amb un 27% de 20.30 a 22.30 h, quan la Generalitat havia decretat un límit del 40% i el 20%, respectivament, mentre que creuen que han complert el 40% del servei previst per a la segona franja de vaga de 16 a 18 h.

La presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, ha afirmat en declaracions als mitjans que el consistori no té constància d'aquesta denúncia i que de 7.00 a 9.00 h "han sortit el 40% dels trens, com estava previst". Des de la UGT consideren que això "dóna una idea de com actua TMB", ja que qüestionen les negociacions del conveni quan no compleixen els pactes amb la Generalitat, segons ells.

Vidal ha expressat la voluntat de tornar a partir de dimarts a la negociació amb el comitè d'empresa de metro, "amb voluntat d'acord", per evitar més aturades. Per Vidal, una convocatòria indefinida d'aturades cada dilluns "no té raó de ser" i ha ressaltat que, en la discussió del nou conveni col·lectiu, "mai no s'ha posat sobre la taula cap tipus de retallada". "Les condicions dels treballadors són dignes i la proposta de conveni el que fa és millorar-les, en l'aspecte econòmic i en el social", ha insistit, i ha afegit que lamenta que la ciutadania sigui "la principal perjudicada" per la vaga i ha reiterat la necessitat de buscar altres vies de transport o planificar el desplaçament amb més temps.

Fins a 44 minuts d'espera, al vespre

D'aquesta manera, els treballadors han convocat aturades parcials tots els dilluns no festius de manera indefinida per pressionar en el marc de la negociació del conveni, mentre que el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha decretat uns serveis mínims del 40% en les hores punta i del 20% en les hores vall per a la vaga d'aquest dilluns. Això significa que, entre les 7.00 h i les 9.00 h, i de les 16.00 h a les 18.00 h, circularan el 40% dels trens, i de les 20.30 h a les 22.30 h, ho faran el 20%. Els intervals de pas dels trens oscil·laran entre els 8 i els 10 minuts a primera hora a les línies 1, 2, 3, 4 i 5, fins a entre els 32 i els 44 minuts en aquestes mateixes línies entre les 22.00 h i les 22.30 h, segons TMB.

Els treballadors van decidir fer les aturades en una votació durant una assemblea el 3 d'abril, quan també van optar per aixecar-se de la taula de negociacions del conveni. El president del comitè d'empresa, Pere Ramon, va advertir llavors que la data de finalització d'aquestes aturades "està en mans de la direcció" de TMB, de manera que pensen mantenir-la "fins que l'empresa compleixi els incompliments". Entre els motius que han dut els treballadors a decidir de nou fer vaga, hi figura "l'incompliment" dels acords que el juliol van permetre desbloquejar les negociacions d'aquell moment, però TMB assegura que l'empresa ha complert els pactes.
Arxivat a