El 4YFN, la fira dels serveis innovadors de les «start-ups»

Més de 600 companyies i 700 inversors de tot el món es concentren en el recinte de Montjuïc del Mobile World Congress| El saló fa un salt al continent nord-americà i enguany celebrarà una edició a San Francisco

Més de 20.000 persones visitaran el 4YFN 2017
Més de 20.000 persones visitaran el 4YFN 2017 | 4YFN
28 de febrer del 2017
Actualitzat el 01 de març a les 7:32h
El 4 Years From Now (4YFN) s'ha posicionat dins del sector de les start-ups tecnològiques i digitals en els quatre anys de vida. Si les multinacionals com Nokia, Samsung o Huawei es localitzen en els grans pavellons de la Fira 2 L'Hospitalet, al 4FYN està pensat per a les petites i mitjanes empreses, amb una capacitat de risc alt, empreses que poden optimitzar recursos i tenen agilitat per adaptar els productes. Enguany més de 600 start-ups internacionals mostren les seves novetats a 700 inversors acreditats. Durant els tres dies del 4YFN– del 27 de febrer a l'1 de març-, passejaran per les instal·lacions del recinte de Montjuïc uns 20.000 assistents.

Les tecnologies mostrades al 4YFN són les mateixes que les que podem trobar al Mobile World Congress: realitat virtual, blockchain (xarxa per operar amb moneda virtual), intel·ligència artificial o Internet de les coses. Però aquí més que presentar productes o aparells, es ve a parlar d'innovació en els serveis, dels nous models de negoci, dels canvis en la cadena de valors, o de la cerca constant de serveis inexistents. "Les start-ups arrisquen per naturalesa. Surten de respondre a una necessitat que han detectat en el mercat", explica Esteban Redolfi, director del 4YFN, a NacióDigital.

"El creixement ha estat exponencial i això respon que Barcelona s'ha consolidat com a cinquè hub tecnològic europeu. Això fa que corporacions i inversors estiguin més interessats en les start-ups". Enguany, la fira també ha crescut en representació internacional i es localitzen propostes d'empreses de França, Regne Unit, Israel, EUA, Argentina, Colòmbia, Sri Lanka, Brasil, Canadà, Pakistan, Kuwait o Taiwan, entre d'altres.

I com a gran repte té el d'instal·lar-se també a San Francisco, que enguany presenta la seva primera edició al Mobile World Congress de les Amèriques. "La cita serà al setembre i la idea és intercanviar projectes entre l'ecosistema europeu i el nord-americà", afegeix Redolfi.

Per què venir al 4YFN?

El 4YFN és una gran ocasió per trobar inversió si tens un producte o servei innovador i cerques finançament. Passejant pel saló es pot respirar com està el sector start-up tecnològic mundial i trobar pistes de per on va la innovació.

600 empreses són moltes com per fer un retrat de la creativitat que es concentra els tres dies en aquest recinte, però com a exemple català posarem– entre moltíssims altres– l'empresa Agroptima. A partir d'una aplicació senzilla de smartphone, i amb intel·ligència artificial, el camperol pot fer una gestió molt útil del camp des del seu tractor. Pot funcionar sense connexió i és una manera pràctica de tenir endreçada tota la informació relativa a la gestió d'una parcel·la.

Para idea innovadora i curiosa, el telèfon per "desconnectar de l'smartphone" que presenta Light Phone, una empresa de Nova York. Kaiwei Tang, cofundador, explica que aquest telèfon, que només incorpora una agenda de contactes, és "un regal per a la vida". "Amb un Ligh Phone res et pot distreure, cap alerta, cap avís". No incorpora Internet, ni videojocs, ni es pot accedir Facebook, Twitter o Instagram.
 

Kaiwei Tang mostrant el Light Phone per desconnectar. Foto: NacióDigital


"Aquest mòbil t'ajuda a prestar atenció a la teva vida i a gaudir dels moments importants. Només rebràs o podràs fer trucades d'emergència", continua explicant Tang. A Light Phone són un equip de deu dissenyadors, enginyers i desenvolupadors. El preu de venda del telèfon és de 150 euros i han vingut al 4YFN per convèncer a operadores de telefonia que vulguin apostar per aquest prototip, totalment oposat a tots els mòbils que es venen a presentar aquests dies a Barcelona.

Una altra idea curiosa –sobretot quan les compres online estan creixent– és la d'una companyia nord-americana, Tracxpoint, amb seu a Israel, que fa servir desenvolupament tcnològic d'Intel. "Aquest és un carret de la compra intel·ligent. En el moment d'agafar-lo et reconeix, et saluda pel teu nom, i t'ofereix les millors ofertes dels productes que vols comprar al supermercat", explica a NacióDigital Edi Bahous, cap tecnològic de la companyia. Tampoc passes per la caixera a pagar, tot es fa des del sistema que porta incorporat el carret. Segons Bahous "s'estan canviant el comportament de compra dels clients del futur". 


Però de més lluny han vingut els de Mapalytics, una empresa del Pakistan que es dedica a fotografiar edificis històrics per representar-los en 3D i en realitat virtual. "És una experiència per conservar l'herència cultural. Cada dia desapareixen monuments i patrimoni cultural, sigui per les guerres o per la falta de recursos per conservar-los", explica Fuaad Ahmad, representant de la companyia. Els seus principals clients són els governs. L'empresa ha vingut per cercar finançament al 4YFN i està convençut que el trobarà. 

Per aconseguir que tot l'engranatge del 4YFN funcioni els tres dies de l'esdeveniment, es treballa tot l'any en diferents activitats per consolidar les relacions amb les corporacions. "Es parla amb les start-ups per veure quines són les innovacions en les quals estan treballant, amb les comunitats d'altres països i amb els inversors, per saber on aniran a parar els diners", conclou el director Esteban Redolfi.
 

El 4YFN acull enguany més de 600 start-ups Foto: 4YFN