Elies Campo: «Facebook és com un restaurant de menjar ràpid; et torna addicte i et degrada a poc a poc»

El primer català que va treballar a WhatsApp, actualment a Telegram, concedeix una entrevista a NacióDigital dies abans de la celebració del Mobile World Congress | Es mostra molt crític amb la xarxa de Mark Zuckerberg: "Em preocupa l'impacte que té en les generacions i com ens deshabilita com a persones humanes pel que fa a la creativitat" | "Aposto per empreses que potenciïn les relacions personals reals", apunta

Elies Campo, el primer català que va treballar a WhatsApp
Elies Campo, el primer català que va treballar a WhatsApp | Adrià Costa
Roger Font / Karma Peiró
25 de febrer del 2017
Actualitzat el 27 de febrer a les 16:27h
Elies Campo (Barcelona, 1983) és el primer català que va treballar a WhatsApp. Amb 33 anys té una trajectòria professional envejable. Va deixar els estudis de Telecomunicacions a la meitat perquè "hi havia molta teoria i no trobava la manera de passar a la pràctica". El seu esperit emprenedor el va portar a crear, amb només 26 anys, FastDove, una empresa de missatgeria a través del mòbil que seria com un WhatsApp, però en format més primitiu.

Decidit a triomfar, va fer el salt a Silicon Valley i no va parar fins que va entrar a WhatsApp. Quan la companyia va ser comprada per Facebook, es va permetre el luxe d'abandonar-la "per la política agressiva de captació de dades que empra la companyia de Mark Zuckerberg". Actualment, treballa per a Telegram, un altre servei de missatge instantània alternatiu a WhatsApp.

Totalment crític amb l'addicció que provoquen els mòbils i les xarxes socials, "fins al punt de convertir-nos en estúpids", la seva obsessió és contribuir a crear algun servei que ens retorni la capacitat de raonar i pensar. Concedeix una entrevista a NacióDigital a pocs dies de l'inici de Mobile World Congres 2017.

- FastDove va ser un WhatsApp primitiu. Com se li va acudir la idea?

- A partir de l'agenda de contactes personal. La gent més rellevant de la teva vida són la família, els amics o els col·legues de la feina. No un grup d'amics infinit de Facebook, gens rellevant per al teu dia a dia. Vam començar l'abril del 2009, quan els SMS eren molt cars. El nostre sistema funcionava a través del mòbil i utilitzàvem operadores de tot el món. Enviàvem els missatges a un terç del cost, a través d'una pàgina web o del mòbil. A més sincronitzava els contactes.

- Va fer el salt a Silicon Valley i es va convertir en el primer català a treballar per WhatsApp?

- Em vaig dedicar a anar a moltes conferències sobre web 2.0. Intentava conèixer gent, entrevistar els experts. En un sopar d'emprenedors del Mobile World Congress vaig coincidir amb una persona que havia entrevistat al Massachussets Institute of Technology (MIT) de Boston tres anys enrere. Jo passava per un mal moment de finançament amb FastDove i hi havia molta tensió a l'equip, que ja érem cinc. La conversa em va servir per prendre la decisió d'anar a Silicon Valley, en un intent d'aixecar finançament pel meu projecte des d'allà.

"Facebook sempre m'ha preocupat en l'àmbit de la privacitat i l'ús de les dades. També per l'impacte que té sobre la persona, d'alguna manera controla la teva voluntat de passar-hi el temps que no vols estar-hi"

- Però no ho va aconseguir...

- No. Ja estàvem en una situació massa crítica. El xoc cultural també va influir: la manera de fer negocis, de presentar, d'executar és molt diferent. Necessitava relacionar-me millor amb l'ecosistema d'allà i vaig fer un curs accelerat sobre com fer negocis a Silicon Valley, entrevistant-me amb totes les companyies de missatgeria. I llavors va passar una de les coses màgiques del lloc, on tot està connectat. Algú em va dir: "Si tens paciència, podem acabar treballant junts. Acabo de començar a treballar a WhatsApp". Al cap de molts mesos formava part de l'equip de desenvolupament de negoci. En un principi érem tres i la nostra funció consistia en aconseguir acords amb operadores d'arreu per ajudar que WhatsApp es conegués més.
 

Elies Campo. Foto: Adrià Costa


- Intuïa que es convertiria en la gran companyia que és avui?

- Sí. Jo sabia que la missatgeria seria important. També pels números de creixement. Als EUA ningú no coneixia WhatsApp, ningú en parlava perquè allà la missatgeria sempre va més lenta que a la resta del món. Jo veia l'impacte que tenia a Europa. Vaig ser responsable d'Espanya i Amèrica Llatina, pel tema de la llengua.

- Com veu l'evolució de WhatsApp?

- La filosofia ha canviat completament. Facebook sempre m'ha preocupat en l'àmbit de la privacitat i l'ús de les dades. També per l'impacte que té sobre la persona, d'alguna manera controla la teva voluntat de passar-hi el temps que no vols estar-hi. Et connectes un moment per contestar un missatge i t'hi acabes passant una hora o dues. La naturalesa del producte i la companyia és que sigui així.

- Per què va marxar?

- Per les constants notícies i comentaris sobre pràctiques estranyes o poc ètiques de la companyia. No m'agradava gens. Quan vaig conèixer els fundadors de WhatsApp, me'n vaig enamorar perquè a Silicon Valley tothom pensava en les mètriques: com són i què fan els usuaris. Ells tot el contrari. Volien crear un producte per facilitar la comunicació entre humans. Preferien posar els recursos a millorar el producte. Una obsessió i dedicació fanàtica que em va encantar. Llavors Facebook la va comprar per uns 22.000 milions de dòlars.

"Es poden crear companyies que generin un valor equivalent al de Facebook sense manipular ni enganyar, sent transparent amb l'usuari sobre què es fa amb les dades"

- Què va canviar?

- El 18 de febrer del 2014 es va anunciar que Facebook la comprava. Aquell dia, els mateixos fundadors van dir que la companyia continuaria igual. Ells ho consideraven un acord, no una compra, ni una venda. Que serien els propietaris però que deixarien fer, que tindrien oficines i infraestructures diferents i que la visió de WhatsApp continuaria. A poc a poc s'ha vist com el poder de desenvolupament corporatiu de Facebook, amb la pressió de mostrar creixement i rendibilitzar, ha anat forçant que entri dins l'estratègia de la companyia. Ha canviat l'ús i processament de les dades.
 
Elies Campo. Foto: Adrià Costa

- Què fan ara amb les nostres dades?

- Ben bé no se sap. L'agost de l'any passat, WhatsApp va canviar les condicions d'ús i va donar llum verda perquè les dades d'usuaris es compartissin amb Facebook. I aquí entren en joc els advocats corporatius de la companyia, que redacten unes condicions d'ús on queden totalment protegits. Però un usuari normal no acaba d'entendre què està acceptant. Sembla que Facebook utilitza la metadata: des d'on et connectes, amb quins números de telèfon parles, a quines hores i amb qui. Facebook agafa d'on pot. Aquestes dades les utilitza perquè les teves experiències siguin més bones, hi passis més temps. Això maximitza la possibilitat que cliquis a més anuncis i completis transaccions. Tot això genera valor per a la companyia. Acceptant aquestes noves condicions d'ús, acceptes que les teves metadades s'utilitzin per compartir amb Facebook.

- A Facebook tinc l'opció de no donar certa informació.

- No és només el que tu dones, sinó el que estan compartint la teva xarxa d'amics i familiars i el que ells saben de tu, encara que no ho controlis. Pot ser que no estiguis a Facebook, però igualment poden crear un perfil teu a partir de les dades que li han donat els altres.

- Ara els missatges de WhatsApp van encriptats. Això és segur almenys, no?

- Aquí hi ha molta opacitat. Et diuen que és encriptat però no sabem què passa a l'aplicació. No sabem si hi ha un programa que analitza les converses i extrau les dades importants, ni si aquestes les facilita a Facebook. La finalitat no és saber els detalls de la teva vida, sinó obtenir el màxim d'informació perquè t'hi estiguis més estona. L'estratègia és continuar el creixement d'usuaris, i incrementar el temps de visionat per servir anuncis. Quan ja no poden créixer més orgànicament, compren companyies, com Instagram per les fotos, WhatsApp pels xats privats. També voldran comprar Snapchat aviat. Al rebre una resposta negativa, Facebook està clonant funcionalitats de Snapchat i incorporant-les a la majoria de productes.

- Hi ha alguna altra manera de fer negocis a Internet avui?

- Estic convençut que es poden crear companyies que generin un valor equivalent al de Facebook sense manipular ni enganyar, sent transparent amb l'usuari sobre què es fa amb les dades. Em preocupa l'impacte que té Facebook en les generacions connectades a aquesta xarxa, com ens deshabilita com a persones humanes pel que fa a la creativitat, la perseverança, la paciència. Sobretot en un moment històric, on la intel·ligència artificial farà totes aquelles feines i processos que es puguin automatitzar. Ens convertim en estúpids: no tenim ni idea de raonar, analitzar o crear.

- No vol dir que exagera?

- Al nostre cervell l'estimulen les constants notificacions. Però la capacitat de crear, raonar o analitzar requereixen concentració, dedicació, pràctica i disciplina. Amb els constants estímuls, Facebook tendeix a deshabilitar aquestes capacitats. Ens estem fent més ximples. Facebook és com un restaurant de menjar ràpid: et torna addicte, està més o menys bo però a poc a poc et va degradant si ho consumeixes. 
 

Elies Campo. Foto: Adrià Costa


- Els concedim moltes dades personals. El preocupa la privacitat?

- Sí, però em preocupa més la capacitat de ser lliures i de fer la vida que volem, sense que ningú ens la triï. Aposto per empreses que potenciïn les relacions personals reals, que ens ajudin a ser millors. Estic segur que hi poden haver companyies que generin valor i que ens facilitin la nostra experiència en el món real.

- I ara està treballant a Telegram. Fa la mateixa tasca que a WhatsApp?

- Sobre Telegram no puc donar informació. Per ara, no puc dir res. De fet, aquesta és la primera vegada faig públic que treballo per a ells. 

- Quan podrà explicar-nos la història de Telegram? 

Els seus fundadors donen, de tant en tant, més detalls però jo no estic autoritzat, per ara.

"La intel·ligència artificial anirà eliminant moltes feines. Per crear noves feines caldrà perseverança, passió, creativitat, que és precisament el que deshabiliten les pantalles"

- Abans ha esmentat que Facebook ens converteix en estúpids. És una qüestió generalitzada?

- No és el problema de Facebook o WhatsApp, sinó d'una educació més profunda que hem de crear o una etiqueta d'ús, unes recomanacions perquè una persona aprengui a tenir el control d'ús d'aquestes aplicacions o serveis. A la majoria no els importa què es comparteix.

- Potser podria emprendre un servei o una aplicació perquè els joves prenguin consciència.

- Cert. És una necessitat urgent i una de les preocupacions més grans que tinc: aquesta addicció al mòbil, a les seves aplicacions, xarxes, la comunicació permanent. Estem deshabilitant els nostres nens. Quin impacte tindrà a llarg termini? La intel·ligència artificial anirà eliminant moltes feines. Per crear noves feines caldrà perseverança, passió, creativitat, que és precisament el que deshabiliten les pantalles. Puc estar connectat, necessito constantment saber què m'han enviat (WhatsApp, Facebook, Instagram...). Perdem la necessitat d'estar sols, de reflexionar, que és on de vegades passen les connexions cerebrals per crear o superar-nos.

- Amb la seva feina a WhatsApp i a Telegram ha contribuït que siguem tan addictes...

- Sóc conscient que sóc part del problema. A la llarga vull fer alguna cosa per canviar aquesta situació. No tinc la solució però vull contribuir amb aquest gran repte. I hem de resoldre'l en el conjunt de la societat.
 

Elies Campo. Foto: Adrià Costa