procés català: perfil

Santi Vidal, de jutge avantguardista a màrtir del sobiranisme

Com a magistrat, ha estat pioner en temes com l'apologia del genocidi, la violència de gènere o la normalització de la llengua

"M'agrada complicar-me la vida", va dir una vegada, abans de ser suspès com a jutge

| 27/01/2017 a les 11:05h
Especial: Els perfils de NacióDigital
Arxivat a: Política, ERC, perfil, jutges, procés català, Santi Vidal
Santi Vidal, en una imatge d'arxiu | Adrià Costa
Aquesta notícia es va publicar originalment el 27/01/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
“M’agrada complicar-me la vida”, va dir el jutge Santi Vidal fa anys, abans de ser apartat de la judicatura. Les seves paraules eren premonitòries. La tempesta s’ha desfermat sobre ell arran de les seves darreres declaracions i ha acabat amb la dimissió com a senador, la culminació de tot un itinerari de geni i figura.

La infantesa de Santi Vidal (Sant Sadurní d’Anoia, 1954) és una masia envoltada de vinyes on ell corria de petit, Can Claramunt, a Sant Llorenç d’Hortons. El seu pare era un militar de carrera que va ser alcalde de Sant Sadurní a les acaballes del franquisme, que s’havia casat amb una pubilla de casa bona, Anna Maria Marsal. El jutge sempre ha estat vinculat a la vila, on és apreciat i se’l recorda com a jugador d’hoquei del Noia, l’equip llegendari amb què va guanyar una lliga espanyola.   

Hi ha un actor que va ser important en la formació de Vidal: Raymond Burr. El noi que corria per les vinyes i que treballava a la verema quan era una feina molt dura, buscava el seu personatge. El va trobar en dues sèries de televisió que el van marcar de petit: Perry Mason i Ironside, on Burr encarnava respectivament un advocat espavilat, criminalista, i un detectiu a qui, malgrat anar en cadira de rodes, no se li escapava cap malfactor.

Seria advocat. Després d’estudiar Dret a l’Autònoma de Bellaterra, va treballar durant més de deu anys a un despatx laboralista proper al sindicat CNT, que en els inicis de la Transició va tenir un instant de glòria. Van ser anys de lectures de clàssics de l’esquerra radical, però els més heterodoxos, els més rebels contra tot sistema: Trotsky, Bakunin…    

Un cop a la judicatura, magistrat de la sala penal de l’Audiència Provincial de Barcelona, Vidal va esdevenir un dels membres més actius de Jutges per a la Democràcia, l’associació progressista que es batia amb els conservadors, majoritaris, de l’Associació Professional de la Magistratura. La polèmica que aquests dies l’encercla no pot amagar el component de jutge d’avantguarda, de jurista que ha obert nous camins al dret. Moltes de les sentències pioneres a l’estat espanyol en temàtiques socials candents porten la seva signatura.

Va ser dels primers a emprar el català de manera sistemàtica al seu jutjat, i també a clamar contra la injustícia dels desnonaments i la necessitat de reformar la llei hipotecària. L’any 2001, en un cas de judici per abús a un menor de 14 anys, amb disminució psíquica, va fer condicionar el despatx del seu secretari com a sala de jocs i va col·locar càmeres ocultes de gravació per fer més suportable el tràngol al noi. En una sentència, va equiparar el delicte de maltractaments a una dona amb el de tortura. I el 2013 va admetre la querella per crims contra la humanitat que assenyalava l’Aviazione Legionaria italiana pels bombardejos de la Guerra Civil.

Vidal va ser el primer jutge a condemnar per apologia de genocidi i odi racial, delictes inclosos en la reforma del codi penal de 1996. Va ser el 1998 contra Pedro Varela, el propietari de la llibreria nazi Europa, condemnat a cinc anys de presó. En aquella sentència va escriure que la defensa dels drets humans estava per damunt de la llibertat d’expressió.

En les seves manifestacions públiques, Vidal també es va posicionar. Ho va fer mostrant-se crític amb les taxes judicials i amb el recurs fàcil a l’indult per part del govern, o en defensa de la normalització lingüística als tribunals. O quan va criticar la lentitud amb què, segons ell, procedia el jutge Juli Solaz en la instrucció del Cas Palau. Per aquestes declaracions ja va ser expedientat. Començava el seu pols amb l’estructura del poder judicial, que va acabar esclatant amb Carlos Lesmes, el conservador president del Consell General del Poder Judicial (CGPJ).

El camí al martirologi

El paper d’avantguardista judicial i la seva sobreexposició mediàtica van confluir en el camí d’un jutge Vidal que, conscient o no, buscava coronar la seva biografia. La seva condició d’assessor del Consell Nacional per a la Transició va desfermar una ofensiva contra ell, que es va materialitzar així que va aparèixer com a impulsor i coautor d’un projecte de Constitució catalana que volia ser una eina de debat en ple procés sobiranista, però que el va posar en l’ull d’un huracà que, en més d’un moment, semblava que cercava.

L'avantprojecte de Constitució de Vidal, presentada en públic el gener del 2015, dibuixava un país ideal, que tindria un paper important per assegurar la pau internacional, on no hi hauria exèrcit i, per no haver-hi, no hi hauria ni pensions vitalícies ni majories absolutes al Parlament. Després es va ampliar amb incorporacions d'altres autors fins acabar el text definitiu. Abans de ser enllestit el text, el CGPJ de Lesmes el va suspendre com a jutge per tres anys. No l’expulsava, però, de la carrera judicial.

Santi Vidal ja era un referent més del procés. Una figura popular que s’abraçava al seu poble, com aquella abraçada amb què es va fondre amb el president Artur Mas quan aquest va entrar a declarar al TSJC. Vidal, que havia dit que mai faria política, la va fer, com quasi totes les personalitats de la societat civil que han tingut un protagonisme cívic des de l’inici del procés. El 20-D del 2015 va ser elegit senador per Barcelona en les llistes d’ERC i en les eleccions posteriors del 2016 va ser reelegit.

L’any 2013, en el pregó que li van demanar de fer per la festa major de Sant Sadurní d’Anoia, va definir la fama com una cosa efímera, que avui et puja i demà et baixa. Ben aviat ho comprovarà.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te membre de SocNació per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Vidal, la vedette
Miquel Soler, 27/01/2017 a les 11:25
+45
-47
No sé si alguna vegada va ser un bon jutge. Però fa molt que està clar que és un egòlatra que es mor de ganes de figurar. Que és un inepte que confon un informe d'una associació d'advocats amb una sentència del Tribunal de La Haia, que assegurava que no li podien obrir cap expedient ni sancionar-lo i que deia que el 9N era "inimpugnable". ja ho hem vist. I tots hem pogut comprovar que la seva proposta de constitució era un nyap, una merda que no havia per on agafar-la. I que és un bocamoll no és nou.
Correcto
Anònim, 27/01/2017 a les 11:31
+21
-63
La defensa dels drets humans estan per damunt de la llivertat d´expresió.
Buena frase si la aplicamos a algo tan demandado por el independentismo. La expresión de una parte de los catalanes en unas urnas no admitidas por la otra parte.
Los derechos humanos se han de sobreponer al derecho a decidir de unos si esto ha de suponer un problema mayor para la totalidad de los catalanes. No solo se trata de una consulta, puede derivar en altercados y serios. Mas de lo que la gente se pueda pensar. Tenemos ejemplos muy cercanos apenas a unos cientos de kilómetros
No anem bé
Anònim, 27/01/2017 a les 11:53
+33
-32
No sé com era ni com deixava de ser aquest personatge, el que si sé, vist el que hi ha, és que no està capacitat per tenir un càrrec públic de responsabilitat, és perillós.
Que la imprudència no ens faci traÏdors
Pep Guimerà, 27/01/2017 a les 12:01
+36
-30
Costa de creure que en Santi Vidal hagi tingut una verborrea immoderada
El Ángel Caído
Anònim, 27/01/2017 a les 12:11
+34
-62
Hace un par de días era un héroe que se había enfrentado a l'estat opressor espanyol y había redactado una maravillosa constitució en arial 14. Ahora es el demonio para los indepes. Que hi farem ara, amb la constitució catalana? ¿Quién la va a redactar de nuevo?¿La Rahola?
Es que de verdad, lo que os queda por sufrir, indepes. Y lo cierto es que os lo merecéis, por faltarnos al respeto al resto de catalanes, a los españoles en general y al buen gusto y a la inteligencia en particular.
Lo cierto es que el independentismo está lleno de gañanes de esta calaña que, aun siendo probablemente cierto lo que dice, no deja de ser un impresentable como la gran mayoría de vuestros conductores a Ítaca, gente mediocre elevada a los altares por el catalanismo más cateto y oscuro de la historia. Si Tarradellas levantase la cabeza, volvería a exiliarse de la vergüenza ajena que provocáis.
perdón ?
Anònim, 27/01/2017 a les 12:43
+26
-49
Todo menos mártir.
En todo caso de héroe a villano.
El pare de la Constitución Catalana
Anònim, 27/01/2017 a les 13:14
+16
-41
pues eso :-DDD
@ 12;11
Mje, 27/01/2017 a les 13:28
+49
-22
Si no fos independentista convençut, i de raons per ser-ho en sobren, després de llegir comentaris tant depreciatius i ple d'insults com el teu, t'asseguro que hem feia independentista al moment.
Ángel caído.......
Anònim, 27/01/2017 a les 14:41
+14
-39
....eres mi héroe. Es difícil expresar tantas verdades en tan pocas lineas :)
Això de màrtir s´haurà de veure
Anònim, 27/01/2017 a les 16:24
+9
-12
El que si està clar,és que aquí tothom juga amb les armes que té,i que la intelligència és un grau
El procés català,que hem portat fins ara bastant malament,té un punt fort.La seva majoritària acceptació i pel fet potser tard de la importància de que sigui democràtic.No hem sigut capassos fins ara,recrear partits democràtics i transparents,lo suficient per no fer-nos girar la cara del grau de corrupció dEspanya segons Transparència Internacional
El que sí us ben asseguro que Escòcia mai hauria pogut celebrar un referendum amb tal grau de corrupció,però encara hi som a temps
Jutge Vidal
Garriguenc, 27/01/2017 a les 17:13
+15
-15
...màrtir de l'independentisme o, potser millor dit, l'exemple de com una persona intel·ligent pot arribar a ser molt burra.
República catalana 1 Unionistes espanyols 0
Joan Jaume, 27/01/2017 a les 17:20
+18
-7
Santi Vidal ha pensat en veu alta el que caldria potser fer per enfortir el camí cap a la República catalana, ha fet descripcions donant als seus esborranys i desigs un toc de certesa, s'ha embriagat amb el seu entusiasme i ha passat l'arada davant els bous, ha ficat la pota. Ha pagat el preu del seu error amb la seva demissió de senador. Vet aquí l'inici de la nova República catalana, qui va errat, s'aparta. Voldriem la mateixa conducta per part dels unionistes però seria somiar massa fort.
Les traïcions
Anònim, 27/01/2017 a les 18:53
+7
-15
Xocs de trens a can soberanista... NO, encara pitjor, traïcions a tort i a dret per tot arreu, quina casualitat que ha passat desprès del viatge al parlament de la UE...
Heu punxat!!
Anònim, 27/01/2017 a les 19:28
+10
-17
Tant de victimisme que jugueu els indepes i ara resulta que desde dins us carregueu el procés. A veure com ho feu per culpar a Madrid del que ha dit aquest JUTGE, que no es tracta d'una persona qualsevol, es tracta d'un dels engranatges de la independencia, i ara resulta que gira al revés!!! Jajajajajaa
Crec que el que s'hauria de fer es passar completament de vosaltres, ja es veu on aneu, directe contra un mur.
No fa falta que ningú es molesti en desmontar el sectarisme indepe, vosaltres mateixos us l'esteu carregant, esteu ensenyant a tot el món que no sou diferents dels que renegueu, teniu el "catetismo españolista" com diueu vosaltres a dins de la secta indepe.
Ara, el mal que heu fet a Catalunya ja no el podreu arreglar en décades, us heu carregat la imatge de TOTS els Catalans per culpa d'una minoria sectaria. Felicitats.
fanatisme- la recerca o la defensa d'alguna cosa d'una manera extrema i apassionat que va més enllà de la normalitat.
Tonu Lehtsaar, 27/01/2017 a les 19:32
+8
-17
Quants Santis Vidal te el proces?
Del que ens han explicat fins ara, que es cert i que es mentida?
No estem parlant de qualsevol persona, sino del creador de la Constitució Catalana. Expert en lleis. Martir. Referent pels que dubtavem de la legalitat d'aquesta bojeria.

Això es com els caballets de festa major, Jo em baixó aqui.
Fins a la Victòria
Anònim, 27/01/2017 a les 19:49
+7
-3
Tot plegat és una pena. Valem. Però ni hem puxat ni el Sr. Jutge Vidal era pas tan necessari pel procés. La constitució ningú no li va encarregar... Els unionistes no podreu cantar victoria per aquest afer. El cas Pujol va ser molt més depriment, però ja veieu que ho hem superat.
Visca la República Catalana !!!! Visca el poble català!!!!!
La honestedat es paga
Anònim, 27/01/2017 a les 20:31
+4
-3
El Sr Vidal es una persona honesta i actua amb bona voluntat: primer fent la constitucio catalana per la qual va pagar molt car perque va perdre la seva feina. La segona ha estat ara amb aquestes declaracions. Probablement ha vist coses al seu voltant que no li agradaven i les ha volgut fer publiques. La politica es un joc brut, que te com leitmotif enganyar el ciutada per aconseguir el poder. La politica no es per gent honesta.

Tot i que soc inpdependentista m'incomoden les paraules del Sr. Puigdemont, de la Sra Munte i dels representants d'ERC volen fer callar el Sr Vidal al.legant que no representen el govern. Pero que es creu aquesta gent que som rucs?. Estic bastant segur que el Sr. Vidal ha fet les seves afirmacions basades en fons genuines. Aquest senyor esta al parlement representant ERC i segur que sap moltes coses que el ciutada normal no sap.

Aixo fa mal al proces? Si per tots costats. Perque venem la imatge de democrates, de pacificistes, de transparencia, de la revolucio dels sommriures i per altra banda prenem accions que contradiuen tot aquest esperit. En definitiva patetic.

Els meus respectes al Sr Vidal.
Quid prodest?
Anònim, 27/01/2017 a les 20:33
+2
-4
Això és cosa de Junqueras que vol que hi hagi eleccions.
Sembla
Flor, 27/01/2017 a les 20:34
+3
-6
Otro rufian
adoctrinamiento a golpe de estereotipos
Anònim, 27/01/2017 a les 20:40
+3
-8
yo no sé si los independentistas os dais cuenta de lo peligroso que es justificarlo todo en pos da la nación soñada. Creo que que por mucho odio nacionalista que se lleve en el corazón todos sabemos lo que ocurrió en Alemania allá por el 37 verdad? Hay que hacer una pausa, pensar en lo que os está convirtiendo está espiral de supuestos agravios, odios y justificaciones y analizar la situación con la mente en vez de con el hígado. Saludos
Fins als...
Anònim, 27/01/2017 a les 20:44
+6
-2
Jo no vaig votar la constitució tardo franquista, no podia pas permetre que no es fes un judici a uns jutges, militars i policies colpistes, torturadors i assassins, doncs me hagués sentit com un traïdor participatiu i insolidari respecte els que van patir aquest règim a les seves carns per defensar la democràcia.

Per tal de repartir-se negocis i càrrecs, la democràcia del poble va ser sacrificada fent pactes per part de la classe política, amb el que, es van posar d'acord els franquistes i els trepas col•laboracionistes com en Felipe gonzález, el guerra, en carrillo, en roca junyent, Nicolas redondo i d'altres i que per tant, d'aquella merda, aquest pou septic que ara tenim.

Aquell regim ho va empapar tot fins al moll de l'ós de dogmatisme incult i insolidari fins al punt que la gent que no va viure allò, i inclús alguns que si, es pensan que viuen a demòcratlandia i això els fa ser insolidaris amb qui vam lluitar i patir allò, i molta d’aquella “gent...”, surten del planter de vots dels partits dits “constitucionalistes”, que ves per on, són les zones industrials de Catalunya.
Però si ja fa quasi un any que li vaig escoltar dir tot això!
Anònim, 27/01/2017 a les 21:47
+6
-1
Ui, ara tothom amb les mans al cap! Els unionistes amb l'ànim convençut que amb aquest relat el procés ja ha tocat fons (hahahaha) i alguns independentistes que què ha fet aquest bon home!?! Per favor! Algú es pot creure que una persona del carrer com ara jo que fa tot aquest temps que li ho vaig escoltar dir tot això no hi haurà hagut fins ara cap CNIero que també li ho hagués escoltat dir? I és que se n'ha de ser d'innocent! Cadascú juga a fer la seva estratègia. El govern de la Generalitat sabrà prou per què permetia que el jutge Vidal anés difonent aquests relats i els del CNI també sabran per què no ho han fet públic fins a dia d'avui. Qui està fent el joc a qui? ;-)
Gràcies, jutge Vidal!
Anònim, 27/01/2017 a les 23:25
+9
-3
Hagi posat la pota o no el jutge Vidal, sigui el seu esborrany de Constitució una filigrana o un nyap, tots els catalans hauríem de tenir present que comparat amb el que els jutges castellans estan fent amb la justícia, aquest home és un gegant ètic. Ens va donar un referent quan ens calia i ha marxat quan se li ha demanat.

El caïmisme, la incapacitat de reconèixer els mèrits de l'adversari, l'enveja i la crítica destructiva, són vicis mesetaris que em preocupen força més que els seus tancs.
L'afer Jutge Vidal és irrellevant. I si és veritat el que diu em sembla molt be. Volem un pais independent. O no?
Anònim, 28/01/2017 a les 00:55
+10
-2
Per la meva part crec que cap solució realista dels problemes de Catalunya pot venir pactant amb Espanya. L'experiència ens demostra, que una característica molt sovintejada dels  polítics espanyols és la de ser uns trilers, sobre tot si tenen poder. Difamar, menysprear i espoliar Catalunya és un acte de sobirania nacional.  A l'Espanya actual el PP compta a les seves files amb el grup de polítics delinqüents major de l'orbe mundial, i la corrupció al PSOE tampoc és un fet menor. Millor farien en no donar consells ni lliçons de moralitat. Espanya és una estafa per als ciutadans, monolingües, bilingües o multilingües de Catalunya. I també pels ciutadans espanyols, però ja s'ho faran. No s'ha de perdre més temps dialogant amb els polítics espanyols, mentiders professionals d'experiència contrastada. Fins aquí hem arribat. Catalunya s'ha guanyat un referèndum i ser un país sobirà.
hòstia
Anònim, 28/01/2017 a les 12:04
+1
-1
Això fa olor a espia, un altre espia del procés.
Más dura será la caída.
Anònim, 28/01/2017 a les 21:08
+0
-4
Artur Más, CiU, Santiago Vidal, ......... Víctimas de su ridículo proceso a la nada.

Seguid soñando y echándole fantasía a vuestro proceso. Pero para llevarlo a buen termino tendréis que hacer uso de la fuerza. Pues aprobando una ridícula Dui no vais a conseguir expulsar a los Cuerpos y Fuerzas de Seguridad del Estado, etc. ¿os atrevereis? Ojo, que esto no es lo mismo que envolverse en cubanas y hacer excursiones.

Que sois de infantiles.
Caram
Anònim, 28/01/2017 a les 22:02
+3
-0
Quan de troll union/franquista n'hi ha opinant en aquest diari, imagino que deu ser el mateix amb diferents seudonims.
EL PANFLETO ESPAÑOLISTA DE CADA DIA
Anònim, 28/01/2017 a les 23:02
+3
-0
LA Vanguardia, dia de la conferencia a Bruseles de ROMEVA, JUNQUERES i PUIGDEMONT, un recuadre petit a la portada del mateix tamany que la publicitat de cliniques ¨mediques¨.

En canvi amb el tema del jutge Vidal una portada sencera, crisis, desunion, ETC. ETC.

Es molt curios que els comunistes i progres espanyolistas posan el crit el cel per les subvencions que rep el circuit de Catalunya per exemple pero en canvi per les subvencions que rep el SR. Conde de la Generelitat de Catalunya no diuen ni MU