Ús de cookies
Nació Solsona utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies. Accepto
Notícia en PDF
Notícia en PDF

ApS-CUP presenta propostes i reflexions per millorar la Festa Major

La formació entén que la principal festa de la ciutat ha de ser una celebració ​inclusiva, democràtica, popular i pensada per a tothom​.

, Solsona | Actualitzat el 20/03/2017 a les 18:51h
Arxivat a: Cultura, Festa Major, CUP

Alternativa per Solsona-CUP ha presentat un informe (es pot consultar aquí) al consistori on es tracten diferents aspectes de la Festa Major de Solsona i s’hi recullen un seguit de propostes per tal d’acostar la festa als ciutadans. El document ha estat elaborat a partir d'un grup de treball format per membres d’ApS-CUP i altres ciutadans a títol individual.

En primer lloc, el text planteja un debat públic sobre les dates de la festa. L’informe explica que no hi ha un consens clar sobre quina és l’opció més adequada, ja sigui mantenir la festa en les dates actuals, passar-la a cap de setmana o buscar propostes intermèdies. Per aquest motiu proposa un diàleg entre entitats, ciutadania, comerciants i institucions per avaluar els pros i els contres de cada proposta i escollir la que tingui més suport.

Pel que fa a la organització, el text planteja la creació́ d’una plataforma o ​comissió́ responsable de la Festa Major​, integrada per totes les entitats i col·lectius que fan actes. Això suposaria un esquema més transversal i plural de la festa, on l’Ajuntament actuaria com a nexe i catalitzador enlloc d’assumir-ne la direcció. En aquest sentit es proposa que el pressupost destinat a la festa sigui participat entre els col·lectius organitzadors i col·laboradors

Una altra reflexió és reivindicar el caràcter popular de la festa i aposta per reforçar els actes que permeten la participació directa de la ciutadania​. Jocs, gimcanes, activitats esportives o sopars populars fan que la gent no hi acudeixi com espectador sinó que en siguin els protagonistes. D’aquesta manera també s’evitaria estimular el caire seriós i protocolari que ha pogut prendre la festa. El text també parla de la possibilitat d’augmentar la flexibilitat d’horaris dels actes nocturns, i alhora aposta per trobar maneres de reduir l’impacte en els veïns com ara la diversificació dels escenaris de la festa.

Pel que fa al jovent, l’informe presentat per ApS-CUP aposta per una o​ferta molt més atractiva que no consti únicament dels actes organitzats per Joventut Solsonina. Per això proposa que puguin ser altres entitats juvenils les que participin en configurar ​una programació jove. Des de la formació es veu imprescindible distribuir els recursos econòmics d’una manera més igualitària entre els diferents col·lectius. A més, es planteja la possibilitat d’unir alguna nit el ball i el concert per tal d’estalviar pressupost i a la vegada dotar a les nits d’un caràcter més popular. Finalment, el document adverteix que si no es veu una millora respecte les partides destinades al jovent hi ha la possibilitat de que pugui sorgir una ​Festa Major Alternativa per a cobrir aquestes necessitats​.

Per ApS-CUP és important que la festa es defineixi com a laica i, en aquest sentit l’informe proposa canviar el nom oficial a “Festa Major de Solsona” enlloc de “La Festa Major de Solsona, en honor a la patrona de la ciutat, la Mare de Déu del Claustre”. D’altra banda, s’advoca per clarificar que el fet religiós s’ha de circumscriure en l’àmbit privat. Així doncs, es proposa que els representants religosos només participin als actes confessionals de la festa i que l’Ajuntament no sigui present als actes religiosos com a institució́, si bé els seus membres hi puguin assistir a títol individual. També es planteja replantejar les “baixades” que tenen com objectiu “portar” els regidors de l’Ajuntament a l’eucaristia.

Finalment, el document planteja pensar la comunicació de la festa de manera més oberta, i no dirigir-la només als solsonins. Així doncs, es proposa fer cartells que agrupin tots els actes musicals per difondre la festa. En aquest sentit, cal debatre el model de festa que es vol i a quin públic es vol arribar. D’altra banda, el text proposa limitar el pressupost dedicat a l’edició del programa i reconvertir-lo en un element de difusió de la festa a dins i fora la ciutat. Per fer això es barallen diverses solucions com incloure-hi publicitat, apostar per un format més senzill i utilitari, o editar-lo en format digital amb una versió impresa de pagament.
 
Notícia en PDF
Notícia en PDF

COMENTARIS

Ara toca això?
Anònim, 20/03/2017 a les 21:50
Tots els partits esteu desviant l'atenció de mala manera... Sembla que ho feu expressament!

No sé si esteu copsant prou bé la temperatura del carrer: la gent està molt cremada! I sabeu per què? Doncs perquè tot està molt difícil, i per si fos poc l'ajuntament està més acomodat que en les millors èpoques de CiU i sistemàticament tots els partits eviteu atacar allò que realment importa, els casos de corrupció que s'estan destapant.

Ara bé, podem continuar parlant de gegants. Estem perduts!

festa major
vicens, 20/03/2017 a les 23:24
Tot el què volgueu.... Però la F.M. de Cardona ( entre altres pobles) ens dòna 1.000 voltes.

Una cosa estic d'acord. Tal com digué un Cupaire, menys catedrals i més barris!
Dates
Anònim, 20/03/2017 a les 23:50
Canviar la data a un cap de setmana? Que no saben que se celebra el dia de la patrona de Solsona? No semblen pas d'aquí....
Com sempre
Anònim, 21/03/2017 a les 06:44
Personalment el nom de La Festa Major de Solsona com a Patrona de La Mare de Deu del Claustre ho deixaria com fins ara , penso que es una Icona de Solsona.
Millorar
Anònim, 21/03/2017 a les 08:20
Per descomptat que hi ha moltes coses que es poden millorar de la Festa major, però altra cosa ben diferent, és carregar-se la tradició. Crec que els pals de paller són els tema del jovent i l'església.
Pel que fa al primer, s'hi ha d'actuar, ben cert. El jovent no respon, però hem de tenir en compte que venim d'una llarga trajectòria en la qual les empreses, comerços etc, de Solsona tanquen i marxen de vacances. La canalla no viu la festa des de petits, per tant, és molt més difícil que se la facin seva.
El tema de l'església em fa una mica de riure. Volen festa major oblidant que justament se celebra la festa de la patrona. Volen que l'Ajuntament (que de moment n'és el responsable) només acudeixi als actes laics, com si l'església no formés part de la festa i de Solsona. Volen que els representants religiosos no assisteixin als actes laics. Tancar en lloc d'obrir. Als actes laics hi hauria d'haver representació de tothom i de totes les entitats, inclosa l'església. S'ha de respectar tothom i obrir les portes a tothom, no tancar-ne. Potser seria fins i tot interessant que l'Ajuntament convidés, cada any, a una o diverses entitats a viure la festa com a convidada especial, igual com fa amb l'església i els representants de la resta de municipis. Tot el que sigui restringir, no m'agrada, i els de la CUP ho soleu fer en tot el que fa referència a temes religiosos o institucionals.
CUP!!!
Anònim, 21/03/2017 a les 08:48
de fora vingueren i de casa ens tregueren!!!
res més adir...
Opinió personal
Anònim, 21/03/2017 a les 08:49
Em sembla una bona idea obrir el debat del format de la Festa Major, ja que a vegades sembla un tema sacre, que no es pot ni mencionar.

- Dates: ja em sembla bé que es mantinguin sempre iguals, per tradició; si la fem evolucionar com toca no hi haurà problema pq hi hagi gent!

- Nom: fora la menció de la "Tate". Ja hi fem referència amb els dies que es fa la festa, no cal posar-nos-la en boca tota l'estona i fer-ne un gra massa. Un cosa és que la tradició ens porti a celebrar-ho el 8 i 9, i l'altra és que en el nom ja excloguem a molta gent.

- Plataforma: és una molt bona idea. Com més gent hi hagi més plural i diversa serà. Sense voler desmerèixer la gran tasca dels Geganters principalment, seria bo que en altres àmbits de la festa sorgeixin grups de persones que en facin un bon debat.

- Laica: sí si us plau! Bàsicament som en un suposat país laic, per tant: ni en pintura el bisbe a l'escenari com tantes vegades a passat (perquè ell i no jo?), ni les autoritats com a tal a missa (a títol personal que cadascú faci el que vulgui), etc.
Les baixades es podrien mantenir tranquil·lament, com a tradició històrica, però un cop a la plaça de la catedral no cal ni fer "passadís" ni res per l'estil; s'acaba allà baix, i apa, qui vulgui se'n va fer el vermut i qui vulgui a missa (que tant són bones les religions de vi com de vi de missa).

Ah! i si hi ha d'haver la processó de l'estàtua de la Mare de Dèu... doncs bé, perfecte, però que la part proporcional del cost... que el pagui l'església.

Salut i bona festa major!
i la fest local?
Anònim, 21/03/2017 a les 09:10
i quins dies posarem de festes locals? Sant Iscle i Santa Irene?
AUVAAA...
Gegants i FM
Anònim, 21/03/2017 a les 09:28
Hem de menjar gegants tot l'any a Solsona... Qui hi té tan interès? I el nostre pa de cada dia? Els gegants i la FM és el problema real que té Solsona? La gent que viu a Solsona parla de la seva preocupació pels gegants i la FM? Jo diria que el que preocupa és el nostre pa de cada dia, el treball, la correcta administració dels cabals públics, la corrupció o el futur dels fills de la ciutat.
Tot l'any s'ha de parlar de gegants!? I la corrupcio què?
Anònim, 21/03/2017 a les 10:18
Voleu dir que no fa temps que ens hem passat amb el tema gegants??

Prou! Si us plau!

Polítics teniu molta feina a fer i sobretot a l'hora de denunciar i combatre la corrupció, que no ho esteu fent!

Penseu que la gent ens n'oblidarem? Doncs no, aquesta no us la deixarem passar. Comença a ser hora de que hi hagi les coses clares i com de costum aneu tard, molt tard.
Prou gegants!
Anònim, 21/03/2017 a les 10:24
Una petició: Prou gegants! Per favor!!

Prou! I us ho diu una gegantera...

Ens estem anant a pique!
Proposta:cursa de toros
Torete, 21/03/2017 a les 10:42
El què s'ha de fer és dinamitzar la festa i introduir d'altres centres d'interès més enllà dels gegants. Si fa uns anys es van recuperar els mascles, perquè no recuperar els toros?(si, toros, i no braus, aquesta correcció lingüística ens ho manlleva tot).

Encara recordo aquella plaça de braus que es muntava davant de Ca l'Ollé, fent les delícies de gran part de la població. Vist el mig centenar de solsonins ben bons que cada any van a la plaça de cardona, èxit assegurat. I de passada, reforçar els lligams Solsona-Cardona que tant interès hi ha.

A més a més, portaria molta gent a Solsona, tota aquella gent que li han segrestat la Fiesta a la seva població per culpa dels animalistes.
als animals deixal's estar tranquils
Anònim, 21/03/2017 a les 11:10
res de toros noi/a es poden fer altres cosas . es la meva opinió .
El problema es l'Ajuntament
Anònim, 21/03/2017 a les 11:31
El problema que tenim a Solsona no son els gegants, els gegants surten per corpus i Festa Major i els bojos per Carnaval i en les sortides que facin arreu del territori.

El principal problema es que l'Ajuntament que com que es un tema que els nens els agrada molt doncs si tot es fa relacionat amb els gegants tenen l'exit assegurat.

Sentors de l'Ajuntament, soc geganter, i per cada 5 noves persones que venen a portar gegants n'hi han 50 que no i segurament un dels principals motius deu ser perquè estem tot l'any amb gegants i mes gegants.

Recordo que quan era petit esperaves les festes per poder veure els gegants, avui en dia, tenim gegants practicament cada setmana.

Està molt be que es faci ressó dels gegants que tenim a Solsona ja que tenen un nom important dins d'aquest mon, ara, que poguem viure d'això es impossible.

Deixeu els gegants per quan toqu festa i treballeu per viure durant l'any, que els gegants, no donen de menjar.
Moltes Sardanes
Anònim, 21/03/2017 a les 11:35
El debat està molt bé, tot i que ara hi ha temes més importants protagonitzats per solsonins de tota la vida...Aquells/es que diuen que els de la CUP són de fora, no sé com s'ho miren... Heu posat Claustre a les vostres filles, com els bons solsonins...absurds aquests comentaris.Fan pena.

Anem al debat: El jovent i la gent gran,Perfecte! I els infants? On són els seus actes?

Laïcitat, perfecte.

Canviar les dates, si es considera oportú, pq no? A mi personalment ja m'agrada que es faci el vuit i el nou.

I si, ja està bé de gegants! Volem toros i festes de matar el porc a la Mare de la Font i moltes però que moltes sardanes del Joaquim Serra i molts actes de l'ANC!

Berga
Anònim, 21/03/2017 a les 11:58
Jo me'n vaig a viure a Berga.
En primer lloc perquè tenen una alcaldesa d'aquelles d'anar-hi. Més valenta que Qualsevol dels SRS. Alcaldes que corren.
En segon lloc perquè l'Ajuntament No va participar dels actes religiosos.
En tercer lloc perquè l'Ajuntament contribueix i participa de la festa tradicional i treballa per fer-la més democràtica. I per fer-ho, la intrèpida alcaldesa s'enfronta als berguedans berguedans... Aquí a Solsona ja ho és molt i molt més, de democràtica.
En quart lloc perquè la festa s'allarga i s'allarga i s'allarga... i també perquè hi ha la Patum infantil.
I en cinquè lloc i pel motiu més important, perquè el bruce cedeix els drets per versionar un pasdoble pels gegants i es toca.
Només una pregunta
Anònim, 21/03/2017 a les 12:09
Els autors d'aquests 15 comentaris que hi ha fins ara (segur que n'hi haurà més), m'agradaria saber quants es queden a Solsona per la festa Major i quans se'n van de vacances?
BERGA
Anònim, 21/03/2017 a les 12:23
Ja te'n hi pots anar a viure a Berga. Boques!!!
res de matar porcs ni toros
Anònim, 21/03/2017 a les 12:24
yo em quedo sempre ! peró es molt aburrit estar_se aquí per la festa major tot tancat i ningú pels carrers sols a la hora dels gegants i es poden contar les persones que hi van ... lamentable . especto els actes de la mare de Deu crec que hi han de ser per la nostra patrona Pobreta ..peró hi hauria de haver concerts bons grups de sempre i per totes les edats , tindrien que fer mercat obrir botigues encara que siguí al matí , atraccións , Els Bars y restaurants que mostrin la seva gastronomia , ambient !! de dia i de nit .
La mare de tots
Anònim, 21/03/2017 a les 12:39
La mare de Déu del Claustre és la mare de tots. La patrona de Solsona des que ens va alliberar de la pesta (que era com si ara ens alliberés de la gripA) I ho va fer perquè tots, xics i grans, féssim una gran festa en honor seu. Des d'aquell dia els solsonins de tota la vida fan tabola per carrers i places i no pensen amb els maldecaps del dia a dia ni amb les empreses que figuren al seu nom. Tot és felicitat.

Per molts anys Mare de Déu!
vacances
Anònim, 21/03/2017 a les 12:48
molts solsonins agafen les vacances per la festa major , marchen per desconectar de la rutina de cada dia , si es queden aquí es com viure un mal son que no s' acava mai ,es així la festa major a solsona silencí absolut ,sardanes , concerts per quedarte dormit , en fi ... per molt que es fasi o es digui no camviarà res .
Propostes noves
Anònim, 21/03/2017 a les 13:35
Felicitacions a la AsP-CUP per aportar propostes noves. Els convidaria però a llegir-se el protocol dels gegants i a consultar solsonalafesta.net on podran trobar informació de la FM i reflexionar en relació amb alguns apartats on, al meu parer, van errats. Pel que fa als actes religiosos... són 4 dels més de 40 que normalment s'organitzen i, com tots, no s'hi obliga a assistir a ningú però tothom i és ben rebut. D'altra banda no ha transcendit que l'Ajuntament hagi vetat mai a cap entitat a organitzar un acte, així us convidaria a organitzar-ne algun i, si és d'interès, tindreu l'èxit corresponent.
Tal i com està
Anònim, 21/03/2017 a les 13:43
Aquets de la CUP sempre tocant la pera... Aviam si ara encara faran que la FM sigui divertida i no podrem marxar de vacances!!!

Ni parlar-ne! Sardanes, misses, trabucaires, 4 petardets, l'obra de teatre q prepara el colega durant tot l'any, un bon dinar a un dels molts bons restaurants que tenim i a córrer.

Qui día passa any empeny i tal dia farà 1 any.
Solsona
manel de solsona, 21/03/2017 a les 13:47
Tots sabem que Solsona quan és festa major, el poble queda com un desert. Tots els negocis tanquen i el jovent no en vol saber res de les mares de deus ni de les catedrals ( jo tampoc).

Però la F.M. no és el problema més greu d'aquesta Vila.

El què necessitem de debò és un teixit empresarial, industrial i productiu de qualitat, que crei llocs de treball.
UN REFLEX DESDIBUIXAT DE SOLSONA
Anònim, 21/03/2017 a les 14:03
No ens enganyem, la festa grossa de Solsona és el Carnaval, la Festa Major de Solsona és una celebració solemne, hi combregues o no.

Per l'APS-CU¨P; ERC governarà molts anys, si aquest és un tema central on hi heu dedicat tants esforços culminats amb aquest informe amb el munt de problemes que pateix la població, ja podem apagar els llums per no haver de veure la trista cara que té l'oposició a Solsona, tota l'oposició, CiU+vosaltres (quan rasco poca diferència hi veig) i el PSC (per plorar).
Quin nivell!!
Anònim, 21/03/2017 a les 19:19
Ja ho han dit alguns: tenim un nivell de polítics a Solsona i comarca que és per agafar-se a córrer i no parar. Si el problema de la ciutat és la FM, els gegants i les misses ja podem plegar. Penso que els esforços de la CUP i de tots els partits polítics s'haurien de destinar a fomentar l'economia local i els llocs de treball i de tot això ni se'n parla. El més trist és que quan algú parla de comerç local i de proximitat és el primer que te'l trobes comprant a Manresa o adquirint alguns serveis o productes per internet. Així de patètic i real!.
Pena, penita, pena...
Anònim, 21/03/2017 a les 22:42
No os hi trenqueu les banyes!!!! Festa Major, és igual a vacances per la majoria d´empreses, comerços, etc... S´acaba l´estiu i el bon temps per aprofitar platja, montanya i/o fer un viatget....,la resta de l´any, simplement, són caps de setmana i algún que altre pont. No cal que malgasteu ens grans inversions en la FM, que això no cambiarà. Les vacances, són les vacances, i la FM, és un altre tema.Crec que la FM, ha de tindre els diferents actes que ja té: misses, sardanes, teatre, ball de tarda i/o nit, etc, etc, etc, i la gent que assisteixi allà on l´hi faci gràcia. No cal que ningú és veigi obligat a assistir en actes que no l´interessin, tots som lliures de fer i assistir on ens vingui de gust sense que ens sentim obligats a res i molt menys a ser criticats del que fem ó deixem de fer. Som lliures!!!!! Endavant FM!!!!, per qui l´hi vingui de gust, clar!!!! Gràcies!!!
FM
Anònim, 22/03/2017 a les 08:35
Molts solsonins marxen perque gran part de la FM és una carrinclonada espaterrant. Els ballets i els gegants, són el mateix de sempre, vistos una vegada, vistos per sempre. Si de la plaça major treieu els familiars de les criatures que ballen, les autoritats, el seu seguici, els músics i el fotògraf de premsa, queden quatre. Normal que la gent prefereixi anar a la platja o a qualsevol altre lloc.

Alguns han parlat d'obrir botigues. No sé de què pot servir, la gent tampoc no hi entra (especialment, els que se'n van a la platja) i, a sobre, segurament vulneraria la legislació d'obertura comercial de la Generalitat. De fires i firetes ja n'hi ha, també.

Actes pel jovent? D'acord. Però al final, sembla que tot es redueixi a consumir alcohol i música a un volum exagerat fins que surti el sol, això almenys és el que triomfa. Si més no, aquestes han estat les propostes que ja plantejat i executat la Joventut Solsonina quan els ho han deixat fer.

En fi, almenys s'ha d'agrair a la CUP que intentin mantenir obert aquest debat.
jo com sempre
Anònim, 23/03/2017 a les 12:19
Jo haig un comentari anterior i soc de les que es queda per la festa Major, m'agrada molt i trobo que hi ha un bon ventall d'actes.Seguiu així que m'agrada molt tots els actes que fan incluint-hi les actes Religiosos( sobre tot l'homenatge a la Mare Dèu del Claustre).