Ús de cookies
Nació Solsona utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies. Accepto
Notícia en PDF
Notícia en PDF

El preu del trumfo del Solsonès puja lleugerament per culpa de la mala temporada

Els productors asseguren que l'increment no compensa les pèrdues i mostren preocupació per la falta de relleu generacional

, Solsona | Actualitzat el 11/03/2017 a les 15:51h

Pla general d'una parada de trumfos a la 13a edició de la Fira del Trumfo del Solsonès Foto: ACN


ACN Solsona .- Solsona acull aquest cap de setmana la 13a edició de la Fira del Trumfo, que té per objectiu donar a conèixer l'apreciada patata del nord del Solsonès. El certamen acull una vintena de productors –la majoria de les poblacions d'Odèn i Cambrils- i una quarantena d'artesans. Enguany, els productors s'han vist obligats a pujar el preu uns deus cèntims el quilo respecte l'any passat per culpa de la mala temporada que, segons han explicat a l'ACN, ha estat una de les pitjors que es recorden per la manca de pluges i l'atac de porcs senglars. Tanmateix, els productors asseguren que aquest increment no compensa les pèrdues, que en alguns casos s'enfilen fins el 75%. Els productors també mostren preocupació per la falta de relleu generacional i asseguren que, si no hi ha cap canvi, aquesta serà la darrera generació productora.
Les qualitats de la patata del trumfo venen donades per la seva alçada, ja que està plantada a partir dels 1.300 metres d'altitud. Això, segons asseguren els productors, fa que la patata sigui més fina, més gustosa i es faci més bé a l'hora de coure. "Aquesta patata és una altra història", ha explicat el productor d'Odèn Eliseu Vila.

La fira del Trumfo del Solsonès es va fer per primer cop ara fa 13 anys amb l'objectiu de donar a conèixer la patata del nord del Solsonès entre la gent de fora de la comarca. I això, segons els productors, s'ha aconseguit, ja que la majoria de gent que compra durant la fira és de fora. "La gent ve expressament per comprar-ne perquè, un cop l'ha tastat, ja no en volen cap altra", ha assegurat Vila.

De fet, segons el president dels trumfos d'Odèn, Jordi Redorta, el trumfo del Solsonès cada cop és més conegut i els restauradors el volen per incloure'l a les seves cartes. El problema, segons ha explicat, és que no poden créixer perquè "a la muntanya el terreny és limitat".

Més preu i menys quantitat

Enguany, els productors s'han vist obligats a pujar el preu del quilo lleugerament per culpa de la mala temporada que, segons han dit, ha estat una de les pitjors que es recorden. Tanmateix, han assegurat que aquest increment no els compensa.

Segons Redorta, "hauríem de vendre el producte quatre cops més car i, tot i així, encara no faríem els mateixos diners que un any normal, ja que si no hi ha quilos per car que venguis no fas gran cosa".

Manca de relleu generacional

El Josep Pujantell té 78 anys i s'ha dedicat tota la vida al cultiu del trumfo. Recorda que la maquinària ha facilitat molt les feines al camp, però lamenta que, malgrat això, "ja ningú s'hi vol dedicar".

Al canvi climàtic i a la manca de pluges, s'hi suma la sobrepoblació de la fauna cinegètica, com els porcs senglars, els cabirols i els cérvols, que fan cada cop més complicat el cultiu de trumfo.

El certamen té diverses activitats paral·leles, així com tastos gastronòmics. Un dels que preveu comptar amb més afluència són els tastets a la plaça Major en què es recuperarà el plat dels trumfos amb pela, un plat tradicional de pagès del Solsonès que s'ha anat perdent amb els anys i que ara el Gremi d'Hostaleria està intentant recuperar. Pel mateix motiu, aquest plat es podrà trobar a les cartes dels diferents restaurants del Solsonès.
 
Notícia en PDF
Notícia en PDF

FEU EL VOSTRE COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Predicció Solsona
dimecres
17°C  31°C
dijous
16°C  32°C
divendres
17°C  32°C
Dues solsonines creen una marca de roba amb valor social

Dues solsonines creen una marca de roba amb valor social

La Nàdia Urrich i l'Olga Tena són dues solsonines que després d'una gran experiència en voluntariat a l'Àfrica, han creat una marca de roba feta al Senegal, Weli Weli.

 
Grup Nació Digital
Des de maig de 1996
Editorial: SCG Aquitània SL
Tecnologia: Sobrevia.net
Llicència: CC BY-NC-ND
Amb la col·laboració de: