plomes orientals

Núria Pujolàs: «Escriure em salva»

Entrevista a l'escriptora "Miramelsmots", que acaba de publicar "V de bes" i que ha guanyat el darrer premi de poesia Estabanell i Pahissa que concedeix Òmnium

"Hi ha gent que juga al parxís, jo bellugo paraules", afirma

, Granollers | 26/02/2015 a les 00:01h
Arxivat a: Plomes orientals, escriptura, poesia, bellugar, Núria Miramelsmots, Òmnium Cultural, Núria Pujolàs, gestió cultural, bes, seducció
Aquesta notícia es va publicar originalment el 26/02/2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Núria Pujolàs, la Miramelsmots. Foto: Vicenç Lafebre


La Núria Pujolàs diu que no és poeta. Però no sé què en pensaran els centenars de seguidors que té a través de les xarxes socials. Cada dia penja un vers i una inspiració en forma de fotografia a Instagram. Té un perfil de Facebook que li serveix de camp de coneixement, ja sigui de persones, de talent o d’emocions. I també té un blog on desenvolupa el seu alter ego, la Miramelsmots, una Núria que no és tímida, que parla, que es mostra i que sempre va de cara. "És un personatge que comença a jugar amb un diccionari inventat, tot recuperant paraules en desús, l'any 2009". L’èxit va ser qüestió de temps i d’anar fent xarxa a pas de formigueta, primer amb les definicions, i després amb contes i algun somni. "La Miramelsmots va evolucionant cap a la frase i el joc de fotografia i paraula, que és on sóc ara". Diu que aquesta nova identitat no deixa de ser una provocació de cara al lector, perquè "la meva escriptura juga amb la seducció de la paraula, i la Núria Pujolàs potser no ho faria tant descaradament".
 
La poesia, un ofici de molt valor
 

I mentre somriu, còmplice, segueix pensant que diu que no fa poesia, tot i que és la darrera guanyadora del premi de poesia Estabanell i Pahissa, que convoca Òmnium Cultural al Vallès Oriental. Aquest és el primer premi que guanya, "i el primer on em presento!", exclama. "M’hi vaig presentar sabent que, per a mi, allò no era pròpiament poesia. A més, tenia un contingut que, erròniament, vaig pensar que a Òmnium no li agradaria". Sota el títol de Partida de mots s’hi amaguen capítols de nom juganer, com ara "Calgué l’olor de sexe a les calces perquè les paraules es fonguessin". Directe, seductor i sense concessions. "És un recull d’aquest estil, amb textos breus". Un llibre que els membres del jurat van catalogar com a "receptari provocador".

Talment com si fos poeta, ara acaba de publicar V de bes (Voliana Edicions 2015), un llibre ple de versos que aviat seran escampats arreu –no en tingueu cap dubte–, teixint complicitats amb la gent que va trobant pel camí. Vols dir que no ets poeta? "Jo no puc definir el què faig", respon, encara convençuda i amb total sinceritat. "Jo dic que bellugo paraules, ni més ni menys: ni tinc l’ofici, ni la formació de poeta, ni m’he plantejat moure’m com a tal", diu. "Hi ha gent que juga al parxís, jo bellugo paraules". No sé si podré bellugar-la d’aquí, però la conversa es posa interessant. "Jo dic que aquest és un llibre d’escriptura 2.0, i ho és per la brevetat, perquè vaig a l’essència, perquè em valc de les xarxes per difondre-la i perquè és de consum instantani".
 
La gestió cultural, tan emocionant com l’escriptura

"Considero la poesia un ofici i justament per això crec que té molt de valor". Ella no es mourà d’aquí, simplement juga i sap com jugar. "El més bonic és que m’ho passo tant bé escrivint com promocionant el que faig", just el lloc on pot reunir tot allò que sap fer i que l’apassiona, la barreja del gaudi amb els mots i la seva faceta com a gestora cultural. Una bona prova d’això –que la Núria, la Pujolàs– és una gran comunicadora és la iniciativa que ha pogut portar a terme amb un extens i reeixit pròleg col·lectiu. I això la portarà a bellugar el llibre, a presentar-lo a Cadaqués, a Mallorca, a Centelles, entre molts d’altres llocs. "Tot plegat és una interacció que per a mi és molt enriquidora". I aquesta és una de les seves màximes divises: buscar un joc que sigui compartit, buscar una interacció "on tothom hi guanyi", perquè “la gestió cultural m’emociona tant com l’escriptura".
 
Potser no és poeta, a hores d'ara no sé si en traurem l’aigua clara. En tot cas, és una magnífica conversadora i una ànima inquieta, sempre amunt i avall, buscant-se, enriquint-se. De fet, la "promoció" d’aquest darrer llibre és el gran projecte per a aquest 2015. També ho és, i de manera destacada, que formarà part de la troupe de Jordi Pagès i els seus "poetes ferits", que enguany tornen a sortir a la carretera a fer recitals i exposicions. I, és clar, seguir escrivint, sempre. "A mi escriure em salva", em diu, mentre la Miramelsmots s’asseu i la Pujolàs emergeix, salvada, a la superfície. "He començat a agafar-me l’escriptura en aquest format de difusió a través de les xarxes perquè així m’obligo a fer-ho cada dia durant un quart d’hora. I només un quart d’hora!". L’estona que dura la salvació. "Només l’escriptura i la meva filla em salven", recalca. "I escriure enganxa molt”. Vigileu, perquè si badeu, també quedareu enganxats a la Miramelsmots. O la Pujolàs, qui sap.
 

Amb Jordi Pagès, artista i impulsor de 'Poetes ferits', un dels projectes de la Miramelsmots per aquest 2015. Foto: Maria Soley

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Bieeeennn!!
Martí Porter, 26/02/2015 a les 13:28
+1
-2
Em fa ilu assistir al procés de plenitud de les persones estimades!
Benvolgut
Anònim, 27/02/2015 a les 11:00
+1
-2
Tot bellugant paraules, de pas bellugant sentiments i fugint de la soledat. Aquest crec que és el teu neguit i també el nostre. Benvolgut neguit que compartim, benvolguda Núria.
ME AGRADA MOLT LA FOTOGRAFIA ... MOLT BEN FETA .. MIRADA FIJA Y DESAFIANTE MIRADA AL FRENTE CON FAN LES VALENTES VALENTS ..
Josep Pagès i Canaleta de CARDEDEU, 02/03/2015 a les 08:08
+14
-2
Felicitar per la Tria de la Fotografia la trobu fantastica ,, mirada fija y penetrante de Valenta . Molt bona Fotografia una Dona que no te por ..Molta sort hi endevant .Escriura Poesia en un Món de tanta Violencia , robatoris Corrupció morts diarias .Es busca la PAU la tranquilitat el descans la bona Lectura .. LA BONA POESIA semple es bona de llegir ...
Gràcies, gràcies, gràcies!
Núria Pujolàs (Miramelsmots), 03/03/2015 a les 16:29
+2
-1
Martí...tu has estat un instigador del joc de mots...i encara recordo els viatges culturals en tren que vam poder fer junts...un regal de la vida!

Carme...ara, amb l'edat, la solitud i jo ens hem fet bones amigues...cada dia ens estimem més...Gràcies, bonica!

Josep...La fotografia és d'un bon fotògraf i amic que es diu Vicenç Lafebre i sempre ensenya de mi allò que jo no puc veure...Gràcies pel teu comentari!
EN VA AGRADAR TAMBE EL TITULAR ..: ESCRIURE EM SALVA .. EN VA AGRADAR JA QUE JA MOLTA VERITAT EN EL ESCRIURE ENS TRANQUILIZA RELAJA PODEN DIR LO QUE PENSEN DENUNCIAR INJUSTICIAS QUE EN JA MOLTES TE AJUDA A PASAR EL TEMPS .. PER ESCRIURE SA DE LLEGIR TAMBE PER TENIR IMFORMACIÓ ....
Josep Pagès i Canaleta de CARDEDEU, 04/03/2015 a les 07:53
+10
-1
ESCRIURE EM SALVA .. Ami tambe me pasa el Escriure ala Xarxa Social aixo si alla un ja LLibertat per entrar hi opinar si me demanen Contraseña ja no hi entru hu trobu una manera de Censura masa control no es bo . La fotografia te unaltra detall que sa de mirar be les Dues mans juntes hi ben agafades fortes Demostra LA TEVA FORÇA . La FORÇA que don tenir-les juntes una MA podras fer coses en Dues tot lo que vols . Mira que per Resar ajunten les dues mans les posen juntes FORÇA I FE es lo mateix CREURA EN NOSALTRES .. Algu va dir no recordu ara qui SI DUDAS DE TI MISMO ESTAS VENCIDO DE ANTEMANO .. . Per lo tan no ductis del que fas si lo que fas te agrada hi creus en lo que fas ..LAS MANS JUNTES ES SEÑAL DE FORÇA ...Que res las podra trencar ni separar LA SARDANA Creix cada vegada que si junta mes gent hi es donen les mans ...EL PUÑO Serrado tancat ja es señal de Violencia no es lo mateix que posar les dues mans juntes de Pau i amistat hi de FORÇA les dues mans ben juntes no se separan hasta que tu no vols es Força Totes les Pel--licules veuras que posar las mans juntes es señal de dir JUNTS HO LA FORÇA ESTA EN TU .per demanar algu a una persona DIEN PER FAVOR HI JUNTEN LES DUES MANS HI REPETIN PER FAVOR PER FAVOR .. Tot te un significat en una Fotografia LAS Fotografias parlem molt ens diuen moltes coses .. AIXO El teu amic Fotògraf hu ha de saber molt be he COM ami me rebanta quel PRESIDENT ARTUR MAS ho RAJOY Es faixin Fotografias en criaturas en nens CUAN EN TENIN MOLTS QUE PASEN GANA JA MALNUTRICIÓ INFANTIL No ja diners per BECAS DE MENJADOR Pero si per donar MILIONS AL GRUPO GODO com fa C.I.U. EL GOVERN CATALÀ .. Aquestes Fotografias ami me posen de mala LLET Fe servir criatures en interes propi personal del politic es ser criminal .. JA NENS NO TENEN ESCOLES SI NO BARRACONS I el CARADURA DE ARTUR MAS es fa fotografias en nens no deuen ser els que estan en BARRACONS Bueno me despedeixo si no encara criticaria la tancada de LLITS dels Hospitals publics hi despres les URGENCIAS No funcionen be normal VEUS com no ser calla noia . LA Fotografia la primera vegada la beix pensdu aquesta noia de cara de Bruixa mirada aixis fija en molt de cabell invidia per DURAN I LLEIDA ha ha que no en te ha ha ha hi altres politics ES normal els politics cada vegada que diuen mentires els Cau el Cabell clar al final acaben calvos de tantes mentires que diuen ha ha
nocalqueelsmiris
ELS MOTS, 04/03/2015 a les 17:55
+3
-3
"es van fondre els ploms i vaig tenir una idea lluminosa...trucar l'electricista"
NÚRIA , ESCRIURE POESIA JO HUFEIA DE JOVE HI LAS MANDABA A LES NOIES ...LAS OLAS DEL MAR SE ESTRELLAN CONTRA LAS ROCAS ,, ASI ME ESTRELLARIA YOPOR UN BESO EN TU BOCA ... ..FERE SERVIR EL NOM DE LA MEVA DONA CADA UN AQUI PODRA FER SERVIR EL NOM DE LA SEVA DONA HO NOVIA ... HO HOME HO NOVIU ... MONTSERRAT .. BONITO NOMBRE TU NOMBRE FACIL DE PRONUNCIAR HI DIFICIL DE OLVIDAR ...... NÚRIA NO BESES A TU NOVIO EN EL BALCON QUE HAUNQUE EL AMOR SEA CIEGO LOS VECINOS NO LO SON .
Josep Pagès i Canaleta de CARDEDEU, 06/03/2015 a les 22:18
+6
-1
Aqui te mando aquesta Poesia Poema romantic per el dia de los Enamorados dels Catalans ques SANT JORDI Per el mes de ABRIL .......
SANT JORDI .
Una rosa per l´estimada
un cor ple d´anyorança.

Bella terra, bell país
que m´has vist neixer
que m´has vist creixer.

Per Sant Jordi mès que mai
jo puc dir Sóc Català i
nascut a Catalunya..
Terra Catalana .

Per Sant Jordi, la Tradició
trauré la Senyera al Balcó.

I a L´Estimada li regalaré
la més bonica rosa
per mostrar-li com l´estimaré.

Per Sant Jordi patro de Catalunya,
lluitaé contra els dracs destructors
que per enveja i rencors .

Volem fer-nos oblidar a nosaltres
que som Catalans i Catalanes
i que Catalunya anira endavant .
El Somni dels Catalans i Catalanes
es un dia tenir una Catalunya,
LLIURE I CATALANA ..
Volem trencar unes cadenes que
quens uneixen masa a Espanya ..

JOSEP PAGÈS I CANALETA
CARDEDEU ,, VALLES ORIENTAL ..
Poetassa!
Pilar C., 16/03/2015 a les 14:28
+1
-1
Es perquè és poeatssa que no encaixa en poeta, oi?
POR TUTATIS!
el trabucaire de la Llagosta, 23/03/2015 a les 11:32
+2
-3
Ai Pagès, ai Canaleta...vas una mica "trompeta". aQUESTA NOIA NO ÉS APTA PER A DIABÈTICS
PRIMER DE TOT .. JO JA TIN LA MEVA DONA HI NO LA CANVIU PER CAP ALTRA .. PER CAP ALTRA ME AGUANTARIA COM ELLA ME AGUANTA HA HA HA AIXO SI ES AMOR HA HA . UNALTRA AMI MEBAN LES DONES MES GRANS QUE JO SEXUALMENT HI MIRA TIN 53 ANYS HA HA HA .. AQUI MEVA AGRADA MOLT LA FOTOGRAFIA .. NO PER DIR AIXO VUI LLIGAR AMB ELLA EL EQUIVIOCADO DEUS SER TU NO JO ....POR TUTATIS = ANONIMO COVARD 11:32 ... MIRA AIXO DE TROMPETA .... DEMOSTRA LLADRES MES QUE MOSEGAS .. NO EN CONEC NI GANES NO BEBO RES DE ALCOHOL NI FUMU TABAC NI PREN DROGUES .. COSA QUE TU DEUS FER LES TRES COSES HE