Vota
Resultat:
60 vots
P.F.B. | Actualitzat el 19/12/2009 a les 14:43h

Pirelli liquida el segle XX al Bages

(Pere Fontanals per a Manresainfo)
Amb l'acomiadament dels 195 darrers operaris, la multinacional italiana situa la comarca en les beceroles del segle XXI, quan la macroindústria donarà pas a la microempresa, el treball físic serà suplert per l'asèpsia laboral, quan la llibertat perdrà terreny en favor de l'efectivitat. Quan, definitivament, l'animalitat humana de Bakunin perdrà qualsevol rastre de bestialitat

Imatge d'arxiu de la porta de Pirelli a Manresa. ACN

Llegia aquesta setmana, arran dels processos consultius independentistes del 13D, l'anàlisi que Ferran Mascarell escrivia a "La Vanguardia" sota el títol "Una nación en busca de estado", un retrat de l'autonomia de Catalunya de 1800, de 1900 i, ja situant-nos en l'actualitat, de la primera dècada de 2000. Mentre que als catalans de 1800 "no les quedó más remedio que ceder poder político a cambio de poder económico", els de 1900 "se verbalizaron como nación" i, finalment, els de la primera dècada de 2000 "comprendieron que una nación sólo puede hacer frente a sus retos con un Estado eficiente y propio".
 

Llegir les referències a premsa des del Robot de Nació Digital

Vivim una actualitat mòbil que venç estereotips i tòtems a una velocitat que els que vàrem néixer abans de la revolució electrònica no abastim amb facilitat. Definim com a eterns, valors, visions i experiències que han tingut una vida fugaç de menys d'un segle i ens hi abracem, encara, romàntics, sense apreciar que substantius de la seva corda com treball, sindicat, capitalisme, comunisme, anarquisme, indústria han perdut la seva essència primera i només s'empren com un mite ideal platònic inabastable des de l'experiència.

Mai un segle com el XX ha viscut tants models polítics alhora, ni tants models productius. Va iniciar-se amb les fàbriques plenes de gent i acaba, ara, amb un model obligat a fer prevaldre l'efectivitat per sobre de la llibertat. Com sempre la política d'esquerres, tot i sentir-se vençuda, va marcar el ritme d'entrada al segle i acaba indicant el camí al final. Del retorn de la democràcia a través dels moviments populars i obrers, fins a la confirmació de l'asèpsia, de la desnaturalització humana, de la preponderància de la raó sobre qualsevol vestigi instintiu.

Ja la gran indústria, la dels macroespais i les màquines gegantines no té espai al Primer Món, com no el té tampoc el sector primari. El Segon i el Tercer Món aclapararan la producció manufacturera i l'explotació natural respectivament. Aquí: investigació, serveis, contemplació, informació i organització. Res que no necessita ni mà d'obra, ni sindicats, ni formulacions polítiques complexes, ni contaminar, ni horari laboral o convenis. El treball ha mort. Si més no, el treball, el model obrer del qual ha agitat el convuls segle XX. La desaparició de la Pirelli industrial n'és, al Bages, la constatació més fefaent.

Pirelli acomiada els darrers 195 operaris després de 82 anys, més anys que els que el comunisme va ser present a la URSS i molts més que d'existència del Mur de Berlín. Seran 195 nous aturats que el Bages computarà en les estadístiques que cada inici de mes servim als lectors. Això sense comptar els danys col·laterals que tindrà.

Navega per les etiquetes

tancamentpirelliero

COMENTARIS

el peridista PF
Anònim, 21/12/2009 a les 09:45

Uiii, un titular massa arrsicat. Suposo que es deu sentir molt satisfet però sembla cosa de profeta sense estudis. Com a mínim hauriem d'esperar a tancar les mines de Sallent i Súria per declarar la fi de les activitats econòmiques més antigues de la comarca, no?

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Edicions locals

Enquesta

El carril bici perjudica al comerç?
       Vots emesos: 406

Entrevista

Natxo Tarrés: «Les iniciatives populars com la del referèndum són la teia del país»


Natxo Tarrés durant l'entrevista. Àlex Gómez
El proper dijous dia 18 es celebrarà al Kursaal
un concert de suport al referèndum sobre la independència. Entre els grups que hi actuaran, destaca el conjunt manresà Gossos, que ben aviat llençaran al mercat un nou disc. Manresainfo ha parlat amb Natxo Tarrés, que en una extensa entrevista de Jordi Masdeu ens ha explicat els seus neguits i la nova aposta musical de Gossos. En aquesta primera part de l'entrevista, Tarrés justifica la seva presència al concert de dijous, i repassa els mals de la nostra societat. Properament publicarem la segona part de la trobada, on el music manresà ens explicarà els secrets del nou disc de Gossos i de la seva evolució musical.



- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: