Tot i que les xifres de l'increment de l'atur al Bages dels darrers tres mesos han superat l'1% en molt poc, vista la situació a la comarca qualsevol dada que no sigui recuperar aturats de la cua de l'OTG no pot ser llegida en clau positiva.
En el darrer mes 151 persones, cinc cada dia, van anar a engruixir la nòmina d'aturats del Bages. Un 1,04% més que a finals d'octubre, arribant als 14.642. Gairebé un 41% mes que a finals de novembre de 2008 quan les dades ja no eren bones. Manresa (6.140 aturats, +60), Sant Joan de Vilatorrada (994, -7) i Sant Vicenç de Castellet (869, +5) són els municipis amb més aturats de la comarca.
Gràfiques realitzades per Marc Vilanova Orriols
(*) Fer clic per veure més gran
Dades de l'atur, comarca per comarca
La desocupació creix d'11.802 persones a Catalunya, el 2,17% més
La desocupació registrada el novembre puja d'11.802 persones en relació amb l'octubre, un increment del 2,17% i acumula cinc mesos consecutius de pujada, segons el Ministeri de Treball. En relació amb el novembre del 2008, la desocupació a Catalunya augmenta de 152.569 persones, el 37,87% més. La desocupació a l'estat espanyol s'ha incrementat de 60.593 persones, l'1,59% més que el mes anterior i amb 879.677 aturats més, el 29,43% més que el novembre del 2008. Per demarcacions, la desocupació a Barcelona ha crescut de 7.157 persones en relació amb l'octubre, l'1,75%, a Girona de 2.512 persones, el 4,9%, Lleida de 694 persones, el 2,8% més i Tarragona 1.439 persones més, el 2,43% d'increment.
El sector serveis és el que aporta més aturats, concretament 7.780 persones, seguida de la construcció que aporta 2.089 persones, com efecte de la finalització d'alguns dels contractes del Pla E d'estímul de l'economia local, i la indústria que incorpora 1.045 persones a les llistes de l'atur.
La immigració pateix més l'atur
El col·lectiu de població immigrada registra un total de 120.301 persones desocupades a les llistes de l'atur, cosa que suposa el 21,66% total de l'atur català. Segons les dades facilitades pel Ministeri de Treball, aquest col·lectiu pateix més la destrucció de l'ocupació que la resta de població.
En relació amb el mes d'octubre l'augment de l'atur dels immigrants s'incrementa el 4,06%, per contra del 2,17% del comportament global. En xifres interanuals, l'augment de l'atur dels immigrants ha estat del 49,9% en relació amb el novembre del 2008, per contra del 37,87% del conjunt dels aturats.
Menor ritme d'increment de desocupació
El Ministeri de Treball destaca en la presentació de les xifres que tot i que l'atur augmenta, el ritme de destrucció d'ocupació és menor que el registrat el novembre del 2008 en relació amb el mateix mes del 2007.
El novembre del 2008, l'augment del nombre d'aturats en relació amb el mes anterior va ser de 171.243 persones, contra les 60.593 persones d'increment que s'ha registrat aquest novembre en relació amb l'octubre.
Pel que fa a Catalunya, l'increment d'aturats aquest novembre ha estat d'11.802 persones en relació amb l'octubre, mentre que el novembre del 2008 l'increment va ser de 24.387 persones en relació amb el mes anterior.
Contractació
El nombre de contractes que es van registrar a les oficines del Ministeri de Treball va sumar un total de 179.066, cosa que suposa una contracció del 9,6% que l'octubre, 19.020 operacions contractuals menys. En relació amb el novembre del 2008, el nombre de contractes celebrats a Catalunya augmenta de 15.593 operacions, un 9,54% més de contractes que el novembre del 2008. Aquest increment d'operacions de contractes s'ajusta al fet que la destrucció d'ocupació d'aquest mes de novembre és menor que el ritme de creixement de l'atur que es registrava fa un any.
Barcelona
Per demarcacions, les comarques de Barcelona registren una desocupació de 415.635 persones, 7.157 persones més que l'octubre, l'1,75% en xifres percentuals. En relació amb el novembre del 2008, l'augment dels desocupats és de 114.840 persones, el 38,18% més. L'atur registrat el novembre del 2008 era a Barcelona de 300.795 persones.
Girona
A Girona, l'atur registrat el novembre és de 53.761 persones, amb un augment en relació amb l'octubre de 2.512 persones, el 4,9% més, l'increment intermensual més elevat de les demarcacions catalanes i la tercera més alta de l'Estat, només rere de Terol, amb un augment del 5,94% i Lugo amb un increment intermensual del 5,5%.
Pel que fa a l'augment en relació amb el novembre del 2008, el nombre de desocupats registrats puja de 13.736 persones, el 34,32% més, el percentatge més baix de les demarcacions catalanes. L'atur registrat el novembre del 2008 a Girona era de 40.025 persones.
Lleida
Les comarques de Lleida registren una desocupació de 25.468 persones, 694 més que l'octubre d'aquest any, amb un increment percentual del 2,8%. En relació amb el novembre del 2008, l'augment de l'atur és de 7.974 persones, un 45,58% més de desocupats, l'increment interanual més elevat de totes les demarcacions catalanes. L'atur registrat a Lleida el novembre del 2008 era de 17.494 persones.
A Lleida, conjuntament amb Tarragona, és l'única demarcació catalana on un sector de l'activitat econòmica, en aquest cas l'agricultura, registra una disminució de l'atur. En concret, l'activitat del sector primari a les comarques lleidatanes van reduir de 92 persones les llistes de l'atur.
Tarragona
Les comarques tarragonines han registrat un atur el novembre de 60.541 persones, amb un increment de 1.439 persones, el 2,43% més que l'octubre. En relació amb el novembre del 2008, l'augment dels desocupats és de 16.019 persones, el 35,98% més. L'atur registrat a Tarragona el novembre del 2008 era de 44.522 persones.
A Tarragona, com a Lleida, és l'única demarcació catalana on es registra una millora de l'ocupació en algun sector de l'activitat; l'agricultura. El nombre d'aturats en aquest sector primari a les comarques de Tarragona disminueix de 24 persones.
El PSC veu una "tendència positiva" en les dades de l'atur
La portaveu adjunta del PSC al Parlament, Carme Figueras, ha assegurat que les dades d'atur del mes de novembre que s'han fet públiques aquest dimecres mostren una "
tendència positiva", tot i que la desocupació ha pujat d'11.802 persones en relació a l'octubre. Figueras ho ha justificat perquè el creixement de l'atur és inferior que el del mateix mes de l'any passat.
En una roda de premsa al Parlament, Figueras ha constatat que les dades no són bones i "
no són una bona notícia", però creu que hi ha "
pistes que confirmen que la tendència s'està invertint i que confirmen que s'està parant el cop". Figueras ha dit que el nombre de persones aturades al novembre és "
inferior" que les registrades al novembre de l'any passat, quan van quedar a l'atur gairebé 25.000 persones.
Per això, els socialistes creuen que "
es frena el creixement de l'atur" i que "
el pitjor ja ha començat a passar". En aquest sentit, ha defensat les polítiques dels governs català i espanyol. "
Els darrers mesos del 2008 van ser els pitjors i ara portem dos o tres mesos en què a Catalunya el creixement de l'atur és inferior als mateixos mesos de l'any passat", ha dit, i per això ha constatat una "tendència positiva".