El programa Voluntariat per la llengua va organitzar, dissabte passat, una nova activitat per als seus participants. Es va tractar d’una visita a la Casa Consistorial –plaça Major, 1– per als voluntaris i aprenents.
Durant la visita, oberta a tots els participants del programa, que podien assistir-hi acompanyats, es va portar a terme una recepció per part d’una representació de la corporació municipal, encapçalada per l’alcalde de Manresa, Josep Camprubí, i el primer tinent d’alcalde i regidor de Cultura i Turisme, Ignasi Perramon. Ambdós van fer un breu parlament, juntament amb la directora del Centre de Normalització Lingüística Montserrat, Núria Brugarolas, a través del qual van agrair l'esforç que fan tant voluntaris com aprenents per l'ús de la llengua catalana i van posar de relleu la importància de participar en el programa Voluntariat per la llengua. L’acte, que va aplegar una quarantena de persones, va acabar amb una visita dramatitzada a l’edifici de la Seu, que va ser seguida amb molt d'interès per tothom.
Amb activitats com aquesta es pretén acostar els participants del programa Voluntariat per la llengua a les institucions locals de la ciutat on viuen i també recompensar d’alguna manera amb un acte lúdic la inestimable tasca duta a terme per tots ells de forma desinteressada.
Voluntariat per la llengua és un programa de la Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya i del Consorci per a la Normalització Lingüística que pretén fomentar l’ús de la llengua catalana en les relacions personals. Facilita que les persones que tenen coneixements de llengua catalana es llancin a parlar-la en totes les situacions, i que les persones que parlen habitualment el català no canviïn de llengua innecessàriament.
Les persones que volen participar en el programa poden fer-ho a través de la pàgina web
www.vxl.cat, omplint un senzill formulari que hi ha, i també ho poden adreçar-se al CNL Montserrat –carrer de Jaume I, 8, 2n– o trucant al número de telèfon 938 721 707.
A partir d’aquí, des del CNL Montserrat es posa en contacte un persona que parla habitualment català amb una altra que en té coneixements bàsics i que vol parlar-lo, perquè es trobin i parlin on vulguin, quan vulguin i del que vulguin durant un mínim de 10 hores (una hora a la setmana). “Voluntariat per la llengua” s’adreça només a persones majors d’edat.
Aquest programa ha estat reconegut per la Comissió Europea com una de les 50 millors pràctiques d’aprenentatge d’una llengua que s’estan portant a terme a la Unió Europea.
El CNL Montserrat, que té la seu a la ciutat de Manresa, té abast supracomarcal i l’integren els consells comarcals de l’Anoia, el Bages, el Berguedà i la Cerdanya, i els ajuntaments de Berga, d’Igualada i de Manresa.