ACN/Redacció | Actualitzat el 20/01/2012 a les 19:49h

Callús: reciclatge industrial i més dipòsit de runes

Efienergia diu que entre l'abocador de Sant Mateu, el dipòsit de runes de Callús ampliat a una segona argilera i el nou projecte es generaran més de 100 llocs de treball a la comarca

L'abocador es localitzarà al forat que va deixar l'extracció d'argila de l'antiga fàbrica de la Bòbila. Foto: Estefania Escolà

El projecte empresarial que planteja crear un abocador a Sant Mateu de Bages pot crear més de 100 llocs de treball a la comarca, segons un comunicat de l'empresa Efienergia. La iniciativa, que promou l'empresa manresana, al capdavant de la qual hi ha Lluis Basiana, també proposa la restauració d'una segona argilera i la posada en marxa d'una planta de reciclatge de productes industrials al terme municipal de Callús. El desenvolupament de les tres activitats suposaran una inversió de 12 milions. Tot i això, el projecte no ha estat ben rebut entre gran part de la població. A Callús, s'ha creat una plataforma contra l'abocador i alguns ajuntaments ja s'han posicionat en contra. No és el cas del de Manresa, que ha decidit no oposar-se al projecte.

La iniciativa arrenca amb l'aprofitament del forat que va deixar l'extracció d'argila de la fàbrica de la Bòbila com a abocador. La intenció és omplir el forat amb bales de residus tractats que provindrien dels ecoparcs i que estarien compostes pel rebuig que ja no es pot sotmetre a cap sistema de reciclatge.

A més, el projecte pretén tenir continuïtat al llarg dels anys amb una segona iniciativa de restauració d'una altra argilera, situada al terme municipal de Callús. Aquest segon espai, vinculat a la futura ampliació de l'actual dipòsit de runes provinents de la construcció, acollirà runam i materials inerts. En ambdós casos, els espais pendents de restauració són fruit de l'activitat extractiva de l'antiga fàbrica "Ceràmiques Estructurals Manresanes S.L", que va cessar la seva activitat fa poc més de dos anys.

Segons l'empresa impulsora del projecte, la manresana Efienergia, aquesta iniciativa "beneficiarà sobretot el municipi de Callús, on s'hi desenvoluparan dues de les propostes que contempla el projecte". Les dades que presenta l'empresa indiquen que la restauració de la segona argilera a Callús generarà un total de 17 llocs de treball, dels quals 4 seran directes. No obstant això, l'empresa assegura que l'impacte important sobre el mercat laboral arribarà de la mà de la futura planta de valorització, a l'entorn de la qual sorgiran un total de 58 llocs de treball, 26 d'ells directes. A nivell d'inversió, aquestes dues iniciatives suposen 9 dels 12 milions als què ascendeix el projecte en la seva totalitat.

En el cas de Sant Mateu de Bages, la inversió prevista per a la posada en marxa del projecte de l'abocador és de 3 MEUR i, durant el periode de 6 anys que es preveu que duri l'activitat, es contempla la creació de 30 llocs de treball, 8 dels quals seran directes.

Un projecte criticat
La divulgació del projecte de Sant Mateu de Bages no ha estat exempt de crítiques, sobretot centrades en l'impacte ambiental que l'activitat tindria sobre l'entorn. A Callús, s'ha creat la Plataforma "Salvem Callús" que denuncia les pudors que generaria l'abocador i la incertesa dels efectes que pot tenir sobre la salut de les persones. A més, des de la plataforma també recorden que, segons la Unió Europea, aquests dipòsits han d'estar situats a prop dels ecoparcs i aquest no és el cas de Sant Mateu de Bages i Callús.

D'altra banda, alguns ajuntaments de la comarca ja s'han manifestat en contra del projecte. Aquest però, no és el cas del de Manresa, que en el Ple celebrat aquest dijous ha decidit no oposar-se a la iniciativa.

Per la seva banda, Efienergia considera que els factors que poden generar reticències entre els ciutadans com ara les olors, l'orientació i el fet d'estar situat a uns dos quilòmetres del nucli habitat més pròxim, es redueixen a la categoria "d'ocasionals". Segons la societat manresana, els dipòsits de segona generació també eliminen "la presència de rosegadors i d'aus que provoca l'exposició del residu" gràcies al procés de compactació i a l'embalatge al qual prèviament se sotmeten els materials a l'ecoparc.

Navega per les etiquetes

efienergiaabocador sant mateu

COMENTARIS

+8
-2
callús no ho vol
pere, 20/01/2012 a les 20:33
Això s'ha de parar
+2
-5
feina si
Callussenc, 22/01/2012 a les 22:11
No podem deixar passarcap oportunitat de llocs de treball al bages, i em sembla que Callus, SI ho vol, encara que comsempre aquestos són la majoria silenciosa.
+4
-0
pensar en el futur
joan gi cas, 23/01/2012 a les 10:13
El que cal és generar menys residus i no pas crear nous abocadors. També cal fer propers els abocadors als llocs on es produeixen els residus per tal de conscienciar a la població, i per tal de que quedin repartits per tot el territori, i no pas concentrats en un sol lloc. Així es produeixen els mateixos llocs de treball. I, sobretot, cal tenir en compte que generar llocs de treball sense generar riquesa no porta en lloc. Només despesa pública. És necessari un canvi de mentalitat. En aquesta direcció només allarguem l'agonia.
+5
-1
efienergia mentiders
Antipode, 23/01/2012 a les 10:15
Molt oportuna aquesta notícia la setmana que es coneix que el consell comarcal votarà en contra de l'abocador. Ara que en Basiana veu perillà el seu projecte intoxica amb notícies falses sobre llocs de treball... 100 diuen quin riure, saben perfectament que entre directes i indirectes no arribaran ni a 20, però clar la qüestió és inflar-ho perquè aquests abocadors semblin la panacea. Les empreses del sr Basiana com Gestora de Runes contaminen i no les volem al poble, NI ENLLOC!

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Predicció Bages
dimarts
14°C  28°C
dimecres
17°C  27°C
dijous
18°C  29°C
Vés a: Vine a fer el vermut a la terrassa amb vistes al Monestir

Vine a fer el vermut a la terrassa amb vistes al Monestir

A més es farà el taller familiar "De l'hort al plat", per acostar a la nostra cuina els productes de temporada

L'actualitat al #Bages, al minut


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: