La CUP presenta una al·legació per evitar l'enderroc del Cinema Espanyol de Navàs
Vídeo de l'interior a la notícia
El Cinema espanyol de Navàs. Joan Fernandez
La Candidatura d'Unitat Popular de Navàs va presentar, dins el termini, una al·legació amb l'objectiu d'evitar que es tiri endavant l'enderroc de l'antic Cinema Espanyol.
L'antic Cinema Espanyol és a la llista negra de l'equip de govern, i és a punt de ser enderrocat. Segons ha pogut saber la CUP, l'equip de govern hi vol deixar un solar amb tanques de reixa metàl·lica d'obra perquè hi quedi un solar on, a banda d'aparcar el vehicles municipals (com per exemple els de la policia local), també pugui fer de magatzem de cotxes.
La CUP posa en dubte la necessitat de l'enderroc per diversos motius: D'una banda perquè l'antic edifici té un cert valor històric i, per la CUP, hauria de formar part del patrimoni protegit del municipi ja que es tracta d'un edifici construït amb material fabricat en una de les antigues bòbiles que hi havia a Navàs. D'altra banda perquè s'ha constatat que l'edifici no està en mal estat, tot i tenir alguns problemes a la teulada degut al nul manteniment que n'ha fet l'ajuntament en els darrers anys, i que ha malmès el fals sostre que hi ha. Però no l'estructura de l'edifici.
Finalment, la CUP creu que fins que l'Ajuntament no expliqui quin és el pla de futur per a l'espai al ciutadans i a les ciutadanes, no s'hauria d'executar un enderroc que escapça una mica més el patrimoni de la memòria col·lectiva dels navassencs i navassenques, com ja va fer l'alcalde amb els pins de l'antic bosc de l'Alzineta.
La CUP demana imaginació a l'equip de govern per buscar una alternativa a l'enderroc i que, amb els diners del Zapatero (FEOSL) en comptes de tirar-lo a terra, es rehabiliti la teulada i s'adeqüi per poder-hi fer activitats i espai d'ús per a les entitats que ho necessitin.
A més, la CUP, en les al·legacions que va presentar, també posa en dubte algunes inversions amb els fons FEOSL, i critica que no s'hagi aprofitat per fer les vies verdes (o almenys parcialment) tant reclamades al municipi.
Que l'Ajuntament no enderroqui l'edifici!!!!!!!!!!!!!!
+0
-0
Rehabilitació sí, enderroc no
la veu del poble, 16/03/2010 a les 09:49
Aniria molt bé que l'Ajuntament pensés en fer actuacions de les quals la gent del poble se'n pogués beneficiar. No serà mai una gran sala polivalent el Cine Espanyol, però pot ser un espai aprofitable per moltes entitats i pel jovent. Últimament només ens prenen espais, el que volem és que n'hi hagin més i que és mantinguin adequadament els que hi ha.
+0
-0
Més informació
Andreu, 16/03/2010 a les 12:31
CINE ESPANYOL
Edifici públic de titularitat municipal.
Va ser inaugurat juntament amb les altres dependències del Sindicat Agrícola de Navàs el 8 d'abril de 1915.
L'inicial sindicat agrícola derivà en la Cooperativa Obrera La Fraternitat cap als anys 30 quan el poble deu començar a tenir més obrers a les fàbriques o bòbiles que no pas treballant al camp. Era conegut en aquesta època com a Cine d'El Centre (Centre Nacionalista Republicà).
El cinema era un edifici de la Cooperativa Obrera La Fraternitat, entitat vinculada al Centre Nacionalista Republicà, juntament amb tota l'illa de cases on està situat el Cine Espanyol (excepte alguna petita propietat privada on actualment hi ha el Bar dels Caçadors). L'edifici de l'Escola de Música era el CAFÈ, El Cine Espanyol era cinema i sala de ball i on actualment hi ha el CAP eren magatzems, locals, corrals i botiga de la cooperativa per les seves activitats agrícoles, sobretot vinícoles i industrials. També hi havia escola (no sé exactament la seva ubicació), i teatre que segurament era al mateix Cine.
Al 1939 és confiscat i expropiat tot pels nacionals i l'Ajuntament franquista del moment.
Al Cine Espanyol després de desaparèixer com a cinema a mitjans anys 80, es va utilitzar com a sala de ball fins a principis dels anys 90 quan ja deixen de fer-s'hi activitats definitivament passant a ser traster municipal, sense fer-s'hi cap més manteniment en els últims 20 anys.
És per tant un edifici que forma part del patrimoni històric de Navàs, i encara que no tingui molt valor arquitectònic podria continuar servint a les entitats del poble.
L'enderroc costa 41.665,60 € (IVA inclòs) i la rehabilitació de la teulada no valdria gaire més. Aleshores es guanyaria un espai per a la gent del poble.
+0
-0
Més sobre el cinema
Andreu, 16/03/2010 a les 21:06
Ara amb errors corregits...
L’any 1910, ara fa exactament 100 anys, es va posar en marxa una cooperativa obrera que tenia el nom de Germanor i que durant la dictadura de Primo de Rivera es va haver de canviar pel de Fraternitat. Segons els seus estatuts tenia caràcter social, benèfic i cultural.
Va començar en uns baixos del carrer de l’Església però al 1923 es va construir un edifici propi on hi va poder reunir i ampliar tots els seus serveis: un forn de pa, una lleteria, una carnisseria, un molí de farina i una fàbrica de sabó. Actualment encara es conserva l’edifici que havia estat la botiga, on actualment hi ha el Centre d’Atenció Primària.
El mateix any 1923 el Centre Nacionalista Republicà, partit que es creà a Navàs al 1919 va construir un edifici propi a la mateixa illa de cases de la Cooperativa, on actualment hi ha L’Escola de Música. El mateix any 1923 hi va traslladar la seva seu, al 1925 el cafè i al 1930 l’escola que des del 1920 tenia a l’actual número 39 de la Carretera de Berga. El 1930 va ampliar l’edificació fent el teatre-cinema.
Les dues associacions tenien la mateixa ideologia i molts dels seus dirigents eren comuns, per tant no és estrany que es fessin càrrec conjuntament del teatre-cinema i el nou cafè.
Per dificultats econòmiques el 1930 el Centre Nacionalista Republicà va vendre les seves propietats a la Cooperativa La Fraternitat i aquesta va continuar gestionant els espais, entre ells el teatre-cinema fins després de la Guerra Civil, quan amb la dictadura del General Franco tots els béns de La Cooperativa són confiscats i expropiats. A partir d’aquell moment el local que teniu a davant passa a denominar-se Cine Espanyol i és amb el nom que ens arriba a l’actualitat.
Les últimes emissions cinematogràfiques es realitzen a mitjans anys 80, i a partir d’aquell moment fins a principis dels anys 90 continua com a sala de ball fins que passa a ser el gran traster de l’Ajuntament els últims 20 anys, sense cap mena de manteniment ni actuació des d’aleshores.
És per tots aquests fonaments històrics, que considerem un atemptat a la història navassenca l’enderroc d’aquest edifici.
Tenint en compte el poc valor que s’ha donat des de sempre per part de l’Ajuntament al poc patrimoni que tenim, considerem essencial rehabilitar el Cine per donar-li una utilitat per la gent i per les entitats.
Aquest enderroc a més té un cost de 41.655,60, quantitat que en comptes de ser utilitzada per la seva destrucció es podia utilitzar per a la seva rehabilitació.
No a la destrucció d’espais públics, prou d’atemptats a la memòria històrica navassenca, salvem el CINE!!!