Les restriccions a la circulació de turismes: una política desenfocada, covarda i injusta.

«És un error greu perseguir l'antiguitat d'un vehicle només, ja que no s'enfoca el subjecte que realment causa la contaminació: les persones»

| 10/06/2017 a les 17:39h
Darrerament el govern de la Generalitat, l'àrea metropolitana i l'ajuntament de Barcelona estan promovent polítiques que pretesament volen actuar contra el problema de la contaminació atmosfèrica produïda pels gasos dels vehicles. Aquestes propostes tenen dues vessants: restringir la circulació de determinats vehicles i gravar amb un impost els vehicles antics. Tots dos plantejaments són una mostra de mala política, segurament feta per manca de reflexió i a corre-cuita, o bé feta amb la finalitat d'afavorir uns col·lectius concrets (vull pensar que no).

El problema és greu, això no ho discuteix ningú. Algunes estadístiques assenyalen la contaminació de l'aire com a responsable de 400.000 morts prematures anuals a Europa, i hi ha algunes àrees localitzades de grans ciutats europees on respirar l'aire és pitjor pels pulmons que no pas fumar cigarretes. Cal doncs agrair que s'intentin establir mesures de control de la pol·lució, però no qualssevol mesures ni podem acceptar com a bo tot allò que persegueix un objectiu noble.

Un cotxe amb el motor apagat no contamina l'aire. Els responsables de limitar la contaminació són les persones, no els vehicles. Posem per exemple un ciutadà que té un cotxe antic però que l'usa esporàdicament. Per bé que les característiques del seu cotxe el puguin fer més contaminant que un altre en termes d'emissions per quilòmetre, si aquest cotxe recorre pocs quilòmetres al cap d'un any haurà contaminat menys que un cotxe modern que circuli més. Així doncs, l'administració ha d'atacar aquest problema en base a l'ús que facin les persones del vehicle, en comptes de només actuar sobre el tipus o antiguitat del vehicle. És un error greu perseguir l'antiguitat d'un vehicle només, ja que no s'enfoca el subjecte que realment causa la contaminació: les persones.

En segon lloc, la proposta de restringir la circulació als vehicles és una proposta covarda pel seu abast. Per descomptat no ataca el problema de la contaminació procedent dels avions (el transport més contaminant en termes d'emissions per massa desplaçada) ni tampoc el dels vaixells (5 dels vaixells més grans del món contaminen com tots els cotxes del món junts). Pel que fa específicament als cotxes, en la seva etapa inicial afecta a un 7% dels turismes i a un 16% de les furgonetes. És a dir, que hi haurà un 84% de les furgonetes, que per la seva naturalesa de vehicles professionals circulen generalment molts més quilòmetres que un vehicle d'ús particular, contaminant lliurement. No afecta als taxis. No queda clar com es tractaran els vehicles matriculats a l'estranger i que no tindran cap etiqueta de la DGT. Tampoc s'indica com es qualificaran els vehicles dels fabricants que han admès falsificacions de les seves dades d'emissions. Finalment, gaudeixen d'excepcions els camions (sigui quina sigui la seva qualificació). Això darrer és tant com dir que el qui més contamina, és el que té més permís per contaminar.

Finalment, es tracta d'una política injusta, perquè grava les persones que per decisió pròpia o per no tenir recursos, tenen un vehicle antic. És a dir, la proposta perjudica uns avis que que fa 20 anys que tenen un cotxe i que l'utilitzen esporàdicament, perjudica també aquelles persones que compren un cotxe de segona mà perquè no en poden comprar un de nou, i perjudica les persones que han conservat un vehicle en bon estat durant anys. En canvi, premia les persones que es poden permetre renovar el seu cotxe amb assiduïtat, i els dóna carta blanca per contaminar tant com vulguin. Per si això no fos poc, la conselleria de Territori i Sostenibilitat proposa que amb els diners sostrets dels ciutadans que tenen cotxes antics es subvencioni la renovació de vehicles comercials (furgonetes) i taxis. És a dir, injustament s'afecta a persones amb baixos recursos o que han cuidat bé el seu vehicle i es premien els conductors que més quilòmetres fan, i per tant que més gasos emeten.

Per aquests tres motius, les administracions farien bé d'oblidar propostes de baix nivell, i repensar-se seriosament aquestes polítiques, en base a limitar la quantitat de contaminació per persona, sigui quin sigui el seu vehicle, la seva circumstància econòmica, i respectant les decisions individuals.

COMENTARIS

Les restriccions a la circulació de vehicles...
Aleu, 11/06/2017 a les 19:59
+20
-0
Crec molt encertat aquest article. Crec que hauria d'arribar als politics responsables de redactar i aplica aquestes normatives. Cadascú ha de respondre pel perjudici que causa.
Algunes correccions sense importància
nasi_8, 12/06/2017 a les 12:35
+7
-7
Alguns errors: "(5 dels vaixells més grans del món contaminen com tots els cotxes del món junts)" Això és absolutament fals. Vaig veure aquesta afirmació a algun altre lloc i suposo que ho heu recollit d'allà. El més gran creuer del món

consumeix 110.000 litres diaris, o sigui 4853 litres per hora.
5 creuers com aquest consumeixen 23.000 litres per hora.
Un cotxe mitjà a 100km/h consumeix 7 litres per hora.
Per tant el 5 vaixells més grans del món junts consumeixen al voltant de 3.300 cotxes, no pas dos mil milions de cotxes.
Un Airbus 320 amb 174 passatgers i 850 km/h


Consumeix 2500 kg de combustible per hora. això seria 0,0169 kg/passatger i km (0,02 litres).
Un cotxe mitjà consumeix 0,07 litres per km. Només si hi van 4 o 5 persones consumeix menys el cotxe.

Propòsit d'esmena - ampliació de les fonts
Marc Olivé i Valls, 12/06/2017 a les 16:59
+11
-1
En resposta al comentari de nasi_8, que agraeixo pel seu to general i per aportar elements de reflexió al tema que ens procupa, voldria aclarir el següent:
- En primer lloc aclarir l'error sobre els vaixells i els cotxes. No són 5 els vaixells més grans del món que contaminen com tots els cotxes del món, sinó 15. És un error pel qual demano disculpes a tots els lectors.
- Aclarir també que els vaixells més grans del món no són els creuers, com comenta nasi_8, sinó els de transport de mercaderies.
- I també dir que les estimacions que jo he llegit diuen que al món hi ha uns 760 milions de cotxes, no pas 2.200 milions.
- Finalment, pel que fa als avions, la meva afirmació es basa en la contaminació per massa desplaçada. Hi ha molts paràmetres a tenir en compte en la contaminació procedent dels avions.
Fonts per consultar i aprofundir:
- Sobre la xifra de 15 vs tots els cotxes, i opinió sobre com comparar la contaminació d'ambdós:


- Notícia sobre els efectes en la salut procedents del trànsit marítim:


- I sobre les dificultats per finançar-ne les millores necessàries:


- Informació general sobre impacte ambiantal de l'aviació:


- Documents web del ICAO - agència de la Nacions Unides:

i

no passa res
nasi_8, 14/06/2017 a les 08:43
+6
-1
Ehem... les dades que aportes no desmenteixen prou el què he exposat. Com he posat al títol, no li donaria més importància (no he volgut posar ironia al títol. Ho podria semblar), perquè això no canvia massa el sentit de l'article, del qual n'estic força d'acord.
Això que els avions contaminen més que els cotxes, jo ho he sentit forces vegades. Llavors si un no és tècnic en avions i fa un article, pot ser que ho esmenti creient que és totalment cert. No pot estar un comprovant totes i cadascuna de les afirmacions que fa. Però jo, particularment, els conec bastant, els avions. Per això he volgut exposar les dades. Intentant no ferir ningú, ja que em sabria greu.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Marc Olivé i Valls
Portaveu de Demòcrates de Catalunya al Bages
Santpedor tornarà a acollir el Castra ad Aurum aquest cap de setmana | Xavier Sucarrats
01/01/1970
Del divendres 20 al diumenge 22 d'octubre
01/01/1970
Relació de serveis funeraris al Bages per al dia 22
VÍDEO Els Bombers de Manresa protesten contra el 155 | @montsecorrero
Amb el mes de novembre arriba la Producció Nacional de Dansa a Manresa | Promocional
01/01/1970
Al Kursaal, el sivendres 3 de novembre