El servei de teleassistència ja arriba a prop de 1.700 usuaris a Manresa

| 10/08/2017 a les 14:14h
Especial: Més Manresa
Arxivat a: Societat, teleassistència
Nou vehicle de teleassistència de Manresa | AjM
El Servei Local de la Teleassistència és un servei d'atenció domiciliària que garanteix la seguretat i dóna tranquil·litat i acompanyament a les persones que en situació de risc per factors d'edat, fragilitat, solitud o dependència. És un servei que s'ofereix a la ciutadania gràcies a la Diputació de Barcelona. Funciona les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any.

En el cas de Manresa, el servei de teleassistència comptava el mes de setembre del 2005 amb 147 persones usuàries a la ciutat, mentre que avui la xifra és de 1.683. La demanda creix de manera continuada i estable, amb una mitjana de 34 sol·licituds per mes.

Durant el mes de maig, a Manresa s'han gestionat 136 emergències de les quals el 75% han estat emergències sanitàries, un 15% s'han resolt amb el suport de la unitat mòbil i la resta amb suport de la xarxa familiar i/o veïnal.

En xifres globals, aquest servei de la Diputació ha atès prop de 150.000 persones des del 2005. És un dels serveis socials amb més implantació territorial, amb una cobertura de prop del 30% de la població major de 80 anys i de més de 10% en els majors de 65 anys.

Unitat mòbil amb base a Manresa

Manresa ja disposa d'aquest servei des del 2005, però ara acaba d'estrenar una nova unitat mòbil de primera resposta, que està ubicada a l'Edifici dels Infants, a la carretera de Vic, 16 de Manresa.

Les unitats mòbils de primera resposta, realitzen les següents intervencions per prioritat en la seva atenció:

Emergències:

- Atenció i assessorament en emergències socials.
- Impossibilitat de contactar des del centre d'atenció amb la persona usaria (no
respon).
- Caigudes produïdes en el domicili.
- Suport a serveis d'emergència (sanitaris, policia, bombers, protecció civil, etc.).

Contingències:

- Atenció i assessorament en situacions de problemàtica social.
- Suport en les activitats de la vida diària.
- Suport urgent a la gestió de casos/seguiment de la persona usuària
- Connexió urgent de tecnologia bàsica.
- Instal·lació urgent de tecnologia complementària.
- Manteniment correctiu urgent de tecnologia bàsica/complementària.
- Tramitació urgent de claus custodiades.

La Diputació de Barcelona potencia el Servei Local de Teleassistència per arribar als 100.000 usuaris

Des de fa unes setmanes, la Diputació ha reforçat a nivell general el Servei Local de Teleassistència, amb diverses mesures:

- El Servei passa de tenir 11 a 29 unitats mòbils per atendre emergències i fer tasques de prevenció
- També es posaran en marxa nous programes d'atenció especial per prevenir conductes suïcides o detectar problemes cognitius a través de comptadors d'aigua intel·ligents
- Els ajuntaments de la demarcació han conegut les principals novetats de la teleassistència, un servei estratègic de la Diputació per aquest mandat.

El Servei Local de Teleassistència (SLT) de la Diputació de Barcelona amplia la seva cobertura amb més serveis, més dispositius i més unitats mòbils d'atenció a les emergències. L'objectiu és passar dels 76.738 usuaris actuals als 100.000 l'any 2020, atenent la creixent demanda dels municipis.

Més Unitats Mòbils per a un servei estratègic

L'ampliació del recurs d'unitats mòbils del Servei Local de Teleassistència és una de les principals apostes d'aquesta nova etapa on es passarà de tenir 11 vehicles a disposar-ne de 29. D'una banda, 16 seran unitats mòbils de primera resposta que tindran la finalitat d'atendre emergències –per exemple, caigudes-  en un temps màxim de 40 minuts; o resoldre incidències tècniques –per exemple, un terminal d'assistència desconnectat- en un temps màxim de 180 minuts. D'altra banda, 13 seran unitats mòbils de segona resposta dedicades a realitzar activitat programada –per exemple, fer entrega d'unes claus custodiades pel SLT, fer el seguiment d'un usuari o fer una revisió dels dispositius.

Les comarques del Bages, Berguedà i Osona disposaran de tres bases territorials d'acollida d'unitats mòbils de primera resposta i estaran cobertes de forma itinerant i contínua per les unitats mòbils de segona resposta que siguin necessàries en funció de les agendes programades amb els usuaris d'aquests territoris.

Model RET i teleassistència avançada

Una de les novetats més immediates és la posada en marxa del model de Resposta Eficient en Teleassistència (RET), que permet establir quin tipus de servei concret es presta a cada persona en funció dels seus riscos i les seves necessitats concretes. Així, cada usuari rebrà un nivell de suport personalitzat, que s'anirà modificant segons la seva evolució.

Aquest model contempla, des d'un inici, l'assignació d'una tecnologia personalitzada i, per tant, el creixement dels dispositius de teleassistència avançada, que aporten més seguretat als usuaris i a les seves famílies. Entre aquests tipus de dispositius trobem els detectors de foc o fum, de monòxid de carboni, de mobilitat i passivitat, de detecció de caigudes, de teleassistència mòbil o de teleassistència adaptada a les persones amb discapacitat auditiva o dificultats en la parla.

L'objectiu és que el 2018 estiguin en funcionament 20.300 dispositius d'aquest tipus, presents a 1 de cada 4 llars on es presta el Servei Local de Teleassistència, fet que suposa un creixement del 250%. La meitat d'aquestes noves instal·lacions seran detectors de fum, després de constatar que els incendis són el principal risc potencial de les persones grans a casa.

Prevenir per no haver de curar

La prevenció és un dels principals pilars del Servei Local de Teleassistència, com ho demostra el fet que el Centre d'Atenció emet més trucades de les que rep. La teleassistència és, per tant, un servei proactiu que va més enllà de la resposta davant d'una emergència, reforçat amb la col·laboració amb els Bombers de Catalunya, els Mossos d'Esquadra, el Servei d'Emergències Mèdiques, el Departament de Salut i el Servei de suport a les Polítiques de Consum.

En aquest sentit, en aquesta nova etapa s'engeguen nous programes d'atenció especial, com és el de detecció del deteriorament cognitiu a través de comptadors d'aigua intel·ligents. Aquests aparells permeten identificar canvis en els patrons del consum habitual d'aigua a la llar, que poden estar associats a riscos d'aïllament social, problemes psicològics derivats de l'edat o de la solitud o altres alteracions de la salut.

També es para especial atenció a la prevenció de la conducta suïcida, un àmbit en què la gent gran és especialment vulnerable. En aquest sentit, el Servei Local de Teleassistència preveu potenciar la formació dels professionals, fer pedagogia entre els usuaris i les seves famílies i crear plans de suport específics per a cadascuna d'elles.

En col·laboració amb els Bombers, els Mossos d'Esquadra, Protecció Civil i el SEM, a més, també es posa en marxa un programa d'atenció en grans catàstrofes, amb capacitat per a poder fer 18.000 comunicacions a persones usuàries en 1 hora.

A més de l'impuls d'aquests nous programes, aquesta nova etapa del Servei Local de Teleassistència consolidarà altres programes preventius que ja estan en funcionament, com el protocol de detecció i actuació davant la sospita de maltractaments o el programa Parlem de... que preveu, cada mes, fer trucades des del Centre d'Atenció a persones amb criteris de risc sobre temes determinats, com poden ser la seguretat al carrer o la prevenció d'incendis a la llar. 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
01/01/1970
Relació de serveis funeraris al Bages per al dia 23
VÍDEO Els Bombers de Manresa protesten contra el 155 | @montsecorrero
Amb el mes de novembre arriba la Producció Nacional de Dansa a Manresa | Promocional
01/01/1970
Al Kursaal, el sivendres 3 de novembre