Alcaldes del territori demanen a Carreteres un primer pas per desdoblar la C-55

Valentí Junyent i Cristòfol Gimero retreuen al Director General d'Infraestructures de Mobilitat que el projecte no tingui dates, ni previsions de termini

Xavier Flores, Marc Marcè, Valentí Junyent i Cristòfol Gimeno, en el debat organitzat per la FAVM
Xavier Flores, Marc Marcè, Valentí Junyent i Cristòfol Gimeno, en el debat organitzat per la FAVM | Pere Fontanals
19 de maig del 2017
Actualitzat a les 22:52h
Amb vehemència i coneixement, i demanant "aixecar la vista", el Director General d'Infraestructures de Mobilitat, Xavier Flores, ha reivindicat aquest divendres a Manresa l'acció de Territori i Sostenibilitat en el binomi C-55, C-16, i ha recordat per enèssima vegada que el problema "és de finançament". Per la seva part, els alcaldes de Manresa i Castellgalí, Valentí Junyent i Cristòfol Gimeno, han incidit en que la població també té "la percepció" que des de la Generalitat "es passa" del tema i viuen com "un greuge comparatiu" les infraestructures que hi ha a altres punts del país. Per això mateix, han demanat que, encara que no es pugui desdoblar tota la C-55, que es comenci per algun tram -tots dos alcaldes han coincidit en la variant de Castellgalí- per a que "aquesta percepció canviï.

Xavier Flores, Valentí Junyent i Cristòfol Gimeno han coincidit aquest divendres en una taul rodona organitzada per la FAVM com a extensió de la Veinàlia, amb la C-55 sobre la taula. "La concessió de l'autopista C-16 és una hipoteca que tots ens vàrem menjar amb patates", ha començat dient Gimeno, que ha continuat advertint el Director General que "els grups municipals de Castellgalí demanen tallar la carretera un cop cada setmana".

Junyent, per la seva part ha posat sobre la taula que la ineficiència de la C-55 pot anar encara a pitjor perquè "si els indicadors econòmics pugen, hi ha més vehicles pesats a les carreteres", motiu pel quan creu que es necessiten més carrils. Igual que després ha repetit Gimeno, ha expressat que el problema és "que no hi ha cap previssió de termin per començar les obres".

"L'únic que no podem fer és no fer res", ha iniciat el seu parlament Xavier Flores. I "ens hem d'atrevir a fer front a les concessionàries", ha seguit. Ha començat traient la llegenda d'obscurantista a les condicions de la concessió amb Autema: "tot està penjat a la xarxa del departament", i també ha reivindicat les actuacions fetes, "són petites coses, però amb els recursos que tenim a dia d'avui no podem fer res més".

La intervenció de Flores ha anat creixent en vehemència i ha demanat "aixecar la vista" per veure tot el problema de carreteres a nivell general. "El problema de Catalunya amb les carreteres no és que sigui de model, sinó és que no té model" ha iniciat, "cada problema s'ha solucionat a la seva manera, en uns llocs amb vies ràpides i gratuïtes, en altres amb vies de peatge, en altres amb peatge a l'ombra...". El problema de tot plegat, ha explicat Flores, és que "això genera greuges comparatius entre territoris".

Per això ha fet entrar en el debat el concepte de Vinyeta, que permetria unificar els peatges que depenen de Catalunya i els de l'Estat "i eliminaria totes les cabines de peatge de Catalunya". Per aconseguir això, però, cal posar-se d'acord amb el govern de l'Estat, i la majoria de presents no ho vhan vist possible.

Algunes dades que han sortit durant la taula rodona. Segons l'UPC rescatar el peatge de la C-16 constaria 776 milions. Desdoblar la C-16 fins al túnel de Bogunya, 130 milions.
Arxivat a