Aloy diu que «no hi ha cap rebaixa pressupostària» en relació a l'estació de la Renfe

Ho ha assegurat en resposta al PSC Manresa, que havia criticat la "manca d'efectivitat institucional local" per forçar a Renfe en els seus compromisos

Redacció
07 de març del 2017
Actualitzat el 08 de març a les 0:22h
Marc Aloy, amb la camisa de quadres, durant una intervenció en el ple de Manresa
Marc Aloy, amb la camisa de quadres, durant una intervenció en el ple de Manresa | Pere Fontanals
El regidor de Planejament i Projectes Urbans, Marc Aloy, rebutja les crítiques expressades pel PSC de Manresa en relació a les obres a l'estació de la Renfe, que tenen un pressupost de 2,9 milions d'euros, tal com ja s'havia informat l'octubre passat. Aloy vol deixar clar, doncs, que no hi ha cap rebaixa pressupostària ni cap canvi en relació a l'import d'aquest projecte. La quantitat a què es refereix el PSC de Manresa, 2,4 milions, correspon exactament al preu sense IVA.

Anteriorment, el 2013, la inversió de 5,4 milions per a la modernització de l'estació de Manresa apareixia en un document de la Generalitat i el ministeri de Foment com una de les actuacions previstes, però sense cap projecte constructiu. Posteriorment, el ple de novembre de 2015 va aprovar per unanimitat instar el ministeri de Foment a informar de la concreció del projecte i a licitar les obres urgentment.

Quan es va concretar el projecte, l'octubre de 2016, la quantitat es va fixar en 2,9 milions (2,4 + IVA), un import que no ha variat en cap cas. Per aquest motiu, Marc Aloy afirma no hi ha cap canvi en relació al projecte que es coneix des de fa mig any i del qual la premsa va informar abastament, més enllà del retard en la data de la licitació, que després de diverses demores, finalment s'ha fet aquest mes de març.

Tal com ja es va anunciar, el projecte dotarà l'estació de dos ascensors que permetran accedir a les persones amb mobilitat reduïda a totes les andanes. La intervenció també preveu una millora substancial del vestíbul de l'estació, que serà més gran i ampli i permetrà donar un millor servei als usuaris. A més a més s'eliminaran els falsos sostres del vestíbul, cosa que permetrà fer visible l'estructura original, i es restauraran les marquesines històriques, cosa que permetrà posar en valor un element arquitectònic que és patrimoni de la ciutat. També s'ampliarà una de les andanes, una actuació no prevista en el projecte inicial.

Des de l'Ajuntament, afirma Aloy, "ja hem manifestat a Renfe i a Adif, en reiterades ocasions, la nostra queixa per aquests endarreriments acumulats en la licitació de les obres, i en aquest sentit no cal dir que compartim el malestar amb el PSC".

En relació a la "manca d'efectivitat institucional local" de què parla el PSC, el regidor de Planejament i Projectes Urbans ha recordat que "des de l'Ajuntament vam proposar millores al projecte, que s'han atès". Per una banda, a instàncies de l'Ajuntament, "el projecte final inclou la construcció d'una vorera al llarg de tota la façana de l'estació que permetrà millorar l'accessibilitat i la seguretat de l'espai públic i la seva relació amb la plaça de la Reforma. D'aquesta manera es resoldrà l'anomalia d'una estació que donava directament a una carretera. D'altra banda, també es millorarà el recorregut de vianants fina a la nova passera i el pont Vell, eixamplant l'actual accés al final de l'aparcament, millorant-ne la visibilitat i la seguretat". En la licitació de 2,9 milions d'euros, per tant, no només s'atenen totes aquelles actuacions previstes per Renfe, sinó que a més s'hi han incorporat les demandes del govern municipal i s'allarga una de les andanes.

En aquest sentit, Aloy recorda que s'han realitzat diverses reunions amb representants de Renfe i Adif, com ara la que van mantenir ell mateix i l'alcalde de Manresa, l'abril passat, a Barcelona, amb Armando Brigos, subdirector d'Estacions Nord-est d'Adif (Administrador d'Infraestructures Ferroviàries); i Félix A. Martín, director de Rodalies de Catalunya de Renfe. En aquestes trobades els representants del govern manresà ha expressat sempre la necessitat de Manresa de dur a terme les actuacions amb la major celeritat possible.

D'altra banda, s'ha de tenir en compte que, a banda d'aquest projecte, Renfe ja ha executat recentment el repintat exterior de la façana, amb un pressupost a banda.

Finalment, Marc Aloy vol reiterar que malgrat aquest projecte de millora de l'estació, "des de l'Ajuntament continuarem vetllant perquè Renfe i Adif introdueixin millores al servei ferroviari, que presenta greus mancances. Així doncs, no cal dir que continuarem reivindicant sense descans la millora de les línies, les freqüències i la durada dels trajectes, la incorporació de més trens directes, etc".