Dos instituts del Bages participen en la vuitena edició del programa «Premsa a les escoles»

L'objectiu d'aquesta iniciativa és fomentar entre els alumnes l'interès per l'actualitat, explicar la funció social dels mitjans de comunicació i desenvolupar l'esperit crític i la reflexió

Redacció
06 de març del 2017
Actualitzat a les 12:20h
Aquesta setmana ha començat la vuitena edició del programa Premsa a les escoles, que arribarà a un total de cinc centres d'ensenyament i prop de 300 alumnes de secundària de poblacions de la Catalunya Central. Dos d'aquests instituts es troben a la comarca del Bages. Es tracta del Paidos (Sant Fruitós) i del SINS Cardener (Sant Joan de Vilatorrada). Els tres centres restants són els instituts Francesc Ribalta, de Solsona; Serra de Noet (Berga), i Miquel Martí i Pol (Roda de Ter).

Durant tot el mes de març, el col·legiat manresà del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Marc Serena, es desplaçarà als diferents centres escolars que han sol·licitat participar en aquesta iniciativa. Serena té una àmplia trajectòria professional en l'àmbit periodístic que l'hi permet transmetre la seva experiència i el seu coneixement sobre l'ofici i la importància que tenen els mitjans de comunicació en la nostra societat. Per això es fan servir exemples i casos pràctics amb diferents materials, com projeccions de vídeos, portades històriques de diaris i notícies recents.

Cada sessió compta amb una participació mitjana d'entre 40 i 80 alumnes que tenen l'oportunitat d'analitzar, entre d'altres temes, les diferents visions de la realitat que aporten els mitjans de comunicació, conèixer millor l'ofici dels periodistes, la seva funció i els seus valors. També s'inclou una part de taller pràctic, amb la premsa del dia i la implicació  dels alumnes amb preguntes i elaboració de peces informatives, per veure de forma directa el treball dels professionals de la comunicació.

Especial atenció a les xarxes socials

Des de fa uns anys, els periodistes que realitzen aquestes xerrades han comprovat com la dieta mediàtica dels adolescents, és a dir, les principals formes de comunicació i consum informatiu, són les xarxes socials. En aquest sentit, des del Col·legi de Periodistes de Catalunya s'incideix darrerament en recordar les diferències entre canals d'informació i mitjans de comunicació avalats per la feina dels professionals. 

La degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Neus Bonet, recorda que "aquesta iniciativa és un pas més per incorporar i apropar el periodisme a les aules amb la idea que els més joves analitzin els mitjans de comunicació des de diferents vessants, per promoure i impulsar un consum crític i responsable dels mitjans de comunicació”. 

Per la seva banda, Jaume Giró, director general de la Fundació Bancària "la Caixa", afirma que "el bon periodisme, rigorós, contrastat i plural és la millor garantia de llibertat. I la seva essència no ha canviat. És sempre la mateixa, independentment del canal informatiu i de l'evolució dels temps. Creiem que en un context en el que la sobreinformació sovint genera desinformació, mantenir aquesta essència i compartir-la amb els nostres joves de la mà de professionals, és una eina poderosa per a la construcció d'un futur millor".

Valoració positiva del projecte 

EduCaixa, el programa educatiu de l'Obra Social "la Caixa" i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, comparteixen un objectiu comú: fomentar el coneixement dels mitjans de comunicació, promoure el respecte al pluralisme informatiu i crear consciència del paper que exerceixen aquests mitjans en una societat democràtica, lliure i plural. La iniciativa, a més, constitueix, avui més que mai, un recurs imprescindible de cara a conèixer i posicionar-se davant d'una realitat complexa, amb un alt grau de diversitat i en constant canvi.  

La valoració dels programa Premsa a les escoles per part dels alumnes, professors i periodistes participants ha estat en totes les edicions sempre molt positiva. A l'edició de l'any passat, la mitjana dels centres educatius que van participar-hi, van atorgar un notable alt a la iniciativa, i la majoria creu que els seus alumnes tenen després una millor comprensió de la funció social dels mitjans de comunicació. Els professionals que hi van participar, tots col·legiats i col·legiades, van fer també una valoració molt satisfactòria de l'experiència, tot destacant l'interès que molts estudiants mostren també per la professió i les diverses opcions formatives al respecte.