Manresa tanca el 2016 amb un increment important de visitants turístics

La capital del Bages estudia explotar encara més el seu patrimoni de cara al 2017 amb noves activitats com les visites guiades al cementiri de la ciutat

Presentació dels resultats turístics de Manresa aquest divendres
Presentació dels resultats turístics de Manresa aquest divendres | AjM
Laura Busquets
20 de gener del 2017
Actualitzat a les 14:19h
El santuari de La Cova de Sant Ignasi, la Basílica de la Seu, el Carrer del Balç, el Museu Comarcal i l'Espai 1522 són els cinc punts turístics més visitats de Manresa, segons les dades recollides per l'Oficina de Turisme. El regidor de Turisme, Joan Calmet, ha destacat que en comparació al 2015, la ciutat continua guanyant terreny de forma sostinguda en el camp turístic, amb augments de visitants als principals reclams que van del 7 al 58%. Segons el regidor, es tracta d'unes dades "molt positives", però ha admès que queda molt camí per recórrer. Per la seva banda, el gerent de Fira Manresa, Albert Tulleuda, ha assenyalat que Manresa disposa d'un producte "que comença a ser molt valorat, però ens falta fer un pas endavant per entrar en la seva comercialització". En aquest sentit, de cara al 2017 s'han planejat diverses iniciatives que ajudin a fomentar la presència de visitants a Manresa com per exemple les visites guiades al cementiri de la ciutat.

El regidor de Turisme de Manresa, Joan Calmet, ha explicat que els punts turístics més visitats han estat La Cova, amb 39.733 persones, un 8% més que l'any 2015; la Basílica de La Seu, amb 22.832 persones, un 7% més que l'any passat; el Carrer del Balç, amb 18.186 persones i un 58% més que el 2015; el Museu Comarcal de Manresa amb 17.479 persones, un 23% més que l'any anterior; i, finalment, l'Espai 1522: La Ciutat d'Ignasi, un espai que es va estrenar el desembre del 2015 amb 200 visitants i que aquest 2016 ha rebut la visita de 7.961 persones.

Per Calmet, el tancament de dades és molt positiu i "estem satisfets des de la més absoluta modèstia, perquè queda molta feina per fer". El regidor ha admès que Manresa no és una ciutat amb molta tradició turística, i no és fins el 2012 que per primera vegada s'entén que el turisme és una oportunitat "que no es podia desaprofitar". "Disposem d'un bon recurs, com els projectes 'Manresa 2022' o 'Manresa, cor de Catalunya', i ara cal anar-lo transformant perquè sigui més atractiu". 

El gerent de Fira Manresa, Albert Tulleuda, ha destacat que la ciutat ha de continuar fent una aposta decidida "per millorar la qualitat dels serveis que es donen, ja que el públic ens demana qualitat i autenticitat". De fet, segons el gerent, Manresa "no busca un turisme de masses, ni monotemàtic". I en aquest sentit, ha explicat que han notat un augment notable del públic individual, amb un poder adquisitiu superior, que disposa de més temps per gastar i, en canvi, hi ha hagut un lleuger decreixement dels grups guiats. 

Altres equipaments de la ciutat que generen dades positives

L’increment global de visites arreu es corrobora també amb l’augment d’afluència de persones que han visitat l’Oficina de Turisme. Si el 2015 van ser 9.915, durant el 2016 han estat 11.702, el que suposa un augment del 18% anual. 

El Museu de la Tècnica de Manresa ha rebut la visita de 5.870 persones, un 63% que l’any passat, mentre que el Centre de Visitants del Parc de la Sèquia ha rebut 3.768 persones, un 34% més que el 2015. Pel que fa a Can Font Centre de l’Aigua, ha estat visitat per 4.945 persones, un 22% més que l’any anterior, mentre que el Museu de Geologia Valentí Masach ha estat visitat per 2.273 persones, un 8% menys que el 2015, quan el van visitar 2.477. Joan Calmet també ha destacat el Centre d'Acollida de Pelegrins, que es va estrenar el juny del 2015, i que ha rebut la visita de 1.088 persones, respecte els 456 visitants de l'any 2015. D'aquests, 297 han estat pelegrins que han realitzat el Camí Ignasià. 

Objectius pel 2017

El gerent de Fira Manresa, Albert Tulleuda, ha assenyalat que amb l'objectiu de consolidar i millorar les dades de cara al proper any s'ha previst una sèrie de mesures i activitats. Entre les novetats, destaca l'aposta per la comercialització directa i, en aquest sentit, s'obrirà un nou web que permetrà comprar les entrades als diferents punts turístics des d'una única pàgina. Tulleuda ha avançat que també es crearan nous productes per intentar ampliar els públics que acudeixen a la ciutat posant èmfasi en el públic familiar. 

El gerent també ha destacat la intenció de reforçar el producte 'Montserrat-Manresa' en què es buscarà establir sinergies amb el monestir per poder oferir algun tipus de producte conjunt que beneficiï les dues parts. En aquesta línia, Joan Calmet ha assenyalat que "ens deixarem ajudar per Montserrat", ja que es tracta d'un atractiu turístic que rep 2,5 milions de visites l'any. El regidor ha avançat que la setmana que ve començaran les reunions amb el monestir per trobar la fórmula que els permetrà treballar conjuntament.

Entre d'altres accions, Manresa crearà "famtrips" adreçats a la població local. Segons Albert Tulleuda, "qui no coneix la seva ciutat, difícilment la pot explicar" i per "potenciar l'autoestima dels manresans" s'ha pensat en aquest tipus de producte. 

Tulleuda també ha explicat que les campanyes turístiques s'organitzaran en quatre temporades, com les estacions de l'any, "per tenir un ordre i per donar un motiu de repetir la visita a Manresa". "No serà el mateix la visita a la Manresa Ignasiana de l'estiu, que la de l'hivern", ha concretat el gerent.