La PAHC explota contra l'Ajuntament: «El fil de la confiança està absolutament trencat»

Un nou tall d'aigua a una de les membres de la plataforma ha fet saltar les alarmes del col·lectiu

La PAHC critica el poc compromís de l'Ajuntament de Manresa amb les persones en risc d'exclusió social
La PAHC critica el poc compromís de l'Ajuntament de Manresa amb les persones en risc d'exclusió social | NacióManresa
09 de setembre del 2016
Actualitzat a les 18:44h
La PAHC està cansada. Així ho manifesten els seus membres després que aquest matí de divendres, una de les persones que sovinteja les assemblees que el col·lectiu celebra cada diumenge, s'hagi trobat que no té aigua corrent a casa. Li han tallat. De fet, aquesta noia de 19 anys que viu amb la seva filla de 3 mesos, no ha tingut pràcticament mai aigua corrent a casa i sempre l'ha punxat.  Una mesura que, tal com afirma Bernat Sorinas, membre de la PAHC, "l'Ajuntament de Manresa sabia que s'estava duent a terme".

La jove de 19 anys fa mesos que no paga el lloguer del pis on resideix, que es troba al carrer Remei de Dalt, i que pertany a un propietari (no és del banc). "L'ajuntament es va comprometre a posar comptadors solidaris a totes les persones que vivien ocupant, però després d'agafar aquest compromís es va adonar que tècnicament no ho podia fer perquè necessitava el permís de la propietat per entrar-lo a col·locar", declara Sorinas, que aclareix que "és per això que si el consistori no podia donar aigua, de manera legal, a les persones que no la podien pagar, nosaltres teníem clar que la punxaríem. I això l'ajuntament ho ha de respectar perquè Aigües de Manresa és una empresa municipal i no pot deixar famílies en risc d'exclusió social sense un dels béns més necessaris per viure". 
De fet, i segons els membres de la PAHC, no és el primer cop que es talla l'aigua a una família sense recursos. Un fet que Sorinas titlla d'"agressió", ja que, segons ell, "l'ajuntament té el compromís de no tallar l'aigua i no l'està complint. I com que no ens ofereix cap solució, per això la punxem".

L'ajuntament respon

La regidoria d'Acció Social i Cooperació ha respost a les dures crítiques de la PAHC declarant que Aigües de Manresa "no ha tallat, en cap cas, l'aigua de la família en qüestió". Segons el consistori, el pis del carrer Remei de Dalt "està ocupat i no hi ha hagut subministrament d'aigua des de llavors, fa més de mig any". Pel que fa a la no possible instal·lació del comptador social, l'ajuntament ha posat de manifest que "des de Serveis Socials es va oferir [a la família] un altre immoble on poder-se traslladar". De fet, Serveis Socials afirma que té coneixement directe del cas, fa seguiment de la família i està tramitant que pugui accedir a un PIRMI. També declara que "el consistori té coneixement que les persones en qüestió tenen xarxa familiar estable (tenen família al mateix bloc de l'habitatge que han ocupat i hi conviuen temporalment)". 

Una relació esquinçada

"La relació amb l'ajuntament és més crítica que mai", diu Sorinas, que afegeix que "el fil de la confiança està absolutament trencat i reparar-lo no serà fàcil". Des de la PAHC, a més, declarem que "ens sorprèn que un equip de govern que havia de tenir més consciència social amb l'entrada d'ERC s'hagi convertit en un govern més desafiant amb la gent que l'anterior". 

L'ajuntament, per la seva banda, afirma que "continuarem actuant d'acord amb els principis de la llei 24/2015 del Parlament, malgrat el recurs que hi va interposar el Tribunal Constitucional". En la mateixa línia exposa que "estem treballant en la recerca de fórmules legals que permetin la instal·lació de comptadors socials en pisos ocupats, tal com ja la PAHC ja té coneixement".

Tot plegat coincideix amb el canvi de cartipàs del govern de Manresa que va dictar l'alcalde aquest passat dijous, 8 de setembre, amb un nou responsable de la cartera d'Habitatge, el convergent Joan Calmet, que serà, a partir d'ara, l'interlocutor que tindrà la plataforma amb l'ajuntament.