La Mediterrània aplaudeix la posada en escena de la llegenda del Comte Arnau

Es tracta de la primera producció pròpia del Teatre de l'Aurora d'Igualada i pretén "actualitzar i recuperar" aquest mite català

Mar Martí
15 d'octubre del 2015
Actualitzat el 17 d'octubre a les 10:25h
La llegenda del Comte Arnau ha donat el tret de sortida a la Fira Mediterrània.
La llegenda del Comte Arnau ha donat el tret de sortida a la Fira Mediterrània. | Mar Martí

La llegenda del Comte Arnau ha donat el tret de sortida a la Fira Mediterrània. Foto: Mar Martí


Centenars d'escolars manresans i programadors d'arreu del país han pogut veure aquest dijous l'estrena absoluta de l'espectacle "El comte Arnau" en el marc de la Fira Mediterrània de Manresa. Es tracta de la primera producció pròpia del Teatre de l'Aurora d'Igualada, tot i que l'equipament compta amb 15 anys d'experiència en coproduccions. El director de l'espectacle, Joan Arqué, ha explicat a l'ACN que es tracta d'una adaptació del mite del Comte Arnau que, segons ell, "és molt conegut pel seu nom, però poc difós en la seva profunditat" i "convé actualitzar-lo i recuperar-lo". Un dels trets característics de l'obra és la música en directe amb l'objectiu que "la música sigui també discurs".

Tres trobadors de llegendes, que recorren el país descobrint antigues històries, viatgen al Ripollès per presentar al públic la llegenda del Comte Arnau. La història parla d'un cavaller que, des de fa molts segles, cavalca a lloms d'un cavall en flames. Aquest és l'argument el nou muntatge del Teatre de l'Aurora, que dóna a conèixer també el personatge d'Adelais, el gram amor d'Arnau, i a Hug i Ponç, dos éssers màgics dotats de misteriosos poders. Una història d'aventures, amor i traïció que vol divulgar una de les llegendes més populars del país, però al mateix temps força desconeguda.

El director del muntatge, Joan Arqué, ha explicat que es tracta d'una adaptació del mite del Comte Arnau que, "tot i que data de l'any 900 i és molt nostrat, forma part d'un patrimoni oblidat que convé recuperar i actualitzar". Per Arqué, l'espectacle té "moltes capes" que es poden anar interpretant en funció del públic que veu el muntatge. "Té una capa visual i plàstica molt obvia, però després el fet que el Comte Arnau pot ser un tirà, el missatge que mai és tard per penedir-te o bé la capa històrica que fa referència a uns fets reals", ha relatat Arqué. En referència a l'àmbit històric, Arqué ha explicat que Arnau va ser "un dels primers nobles condemnats a Europa per no pagar un deute a un poble, una cosa insòlita en aquella època". 

La música en directe és un dels trets diferencials de l'obra. Segons Arqué, és una "marca de la casa" i l'objectiu és que "la música sigui també el discurs". De fet, els tres actors que actuen a l'espectacle són també músics i al llarg de la funció manipulen objectes propis del Pirineu com pedres, escarpes, sorra o aigua. "La nostra fixació era recrear el Pirineu també a nivell atmosfèric i sonor", ha expressat Arqué. 

La primera producció del Teatre de l'Aurora

Després de coproduir 20 espectacles, 'El Comte Arnau' és la primera producció pròpia per a tots els públics del Teatre de l'Aurora. El director de la sala igualadina, Òscar Balcells, ha explicat que "les coproduccions ens han donat molt bons resultats i ara hem decidit fer el salt per poder marcar nosaltres els objectius i criteris d'allò que volem veure dalt de l'escenari". Es tracta d'un projecte de tres anys de durada que inclou tres espectacles i 'El Comte Arnau' és el primer d'ells.