La dinamització del Centre Històric, al centre del debat del POUM

Redacció
23 d'abril del 2015
Actualitzat el 25 d'abril a les 22:39h
Ramon Bacardit i Mauro Mas, durant el debat sobre el POUM.
Ramon Bacardit i Mauro Mas, durant el debat sobre el POUM. | DCCCP

Ramon Bacardit i Mauro Mas, durant el debat sobre el POUM. Foto: DCCCP


Amb la idea clara que es tractava d'un acte d'informació i debat després del procés de participació ciutadana, i a les portes de l'aprovació inicial, els representants de la societat civil van poder preguntar aspectes concrets del POUM al regidor d'Urbanisme de l'Ajuntament de Manresa, Ramon Bacardit, i al director del Pla, Mauro Mas. Així, en el torn d'Enric Masana, president de la delegació Bages-Berguedà del Col·legi d'Arquitectes de Barcelona, va fer aflorar un desig del regidor Bacardit: si l'ajuntament disposés d'un milió d'euros extra, invertiria en la rotonda de la Bonavista, i amb 15 milions d'euros es podria resoldre el 40% de les problemàtiques de mobilitat de la ciutat.

Enric Martí, president de la Federació d'Associacions de Veïns de Manresa, va incidir en el transport públic i en que caldria prioritzar el carril bus. El regidor, en resposta, va remarcar que el POUM preveu traslladar l'estació d'autobusos i ferrocarril a la rotonda de Prat de la Riba, fent acostar el transport públic a l'entrada de la ciutat i permetent crear un parc urbà on ara hi ha l'estació de Manresa Alta.

Jaume Torras, representant de Meandre, va demanar per la preservació de l'horta tradicional i la potenciació de l'horta familiar, així com quin futur tenen els camins rurals. Mauro Mas li va respondre que aquests assumptes s'han de concretar en els respectius plans especials.

El president de la Unió de Botiguers i Comerciants (UBIC), Jaume Pont, i el representant de l'Associació de Comerciants Sobrerroca, Plaça Major, Sant Mqiuel i voltants, Joaquim Vert, van demanar per la previsió de noves zones d'aparcament, per quan les carreteres de Cardona i de Vic tinguin voreres més amples o s'hagi fet la rotonda de la Bonavista. El POUM, en paraules del seu director, preveu aparcaments dissuasius a diversos punts dels afores: Renfe, Congost, avinguda Universitària, la Parada, Prat de la Riba (nova estació) i Trullols.

En representació de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca a Catalunya (PAHC), Rufí Cerdan va demanar quins instruments hi haurà per fer possible l'habitatge social a Manresa. Mauro Mas, recordant que hi ha un 20% d'habitatges desocupats, va dir que la solució no està en fer nou habitatge social sinó en permetre que als baixos de les cases del centre històric hi hagi aparcaments o, directament, habitatges i en implantar zones de rehabilitació i pressupostos per pagar lloguers.

Arran de la intervenció del president de la Cambra de Comerç i Indústria de Manresa, Pere Casals, el director del POUM va adquirir el compromís d'entrar en el detall de la problemàtica dels baixos de les cases del centre històric, per facilitar la implantació d'establiments comercials.

Núria Cabrera, membre de l'executiva de PIMEC, va demanar com incideix la commemoració de Manresa 2022 (500 aniversari de l'estada de sant Ignasi de Loiola a Manresa) en el POUM, i Ramon Bacardit li va explicar que només es permetran dos processos d'expropiació: els entorns de la Cova i la façana sud (entre la fabrica de l'Aranya i el camí de la Cova, per recuperar les balmes) i la zona de la Guia.