Marc Boada explica a la FUB com parlar de ciència

El presentador del programa Quèquicom de TV3 ha inaugurat el curs de formació per a professionals de l'educació

Redacció
23 de febrer del 2011
Marc Boada explicant com parlar de ciència.
Marc Boada explicant com parlar de ciència. | FUB

Marc Boada explicant com parlar de ciència. Foto: FUB

El presentador del programa Quèquicom de TV3, Marc Boada, ha inaugurat aquest dilluns a la FUB el curs de formació per a professionals de l'educació programat pels estudis d'Educació Infantil i l'Escola de Formació Contínua de la Fundació Universitària del Bages (FUB). En la seva intervenció, Boada ha parlat de ‘Com parlar de ciència' i de les dificultats que planteja fer aquesta matèria assequible i interessant per als alumnes sense que això impliqui renunciar al rigor de les explicacions.

Boada va assegurar que la societat actual no reconeix el valor de l'esforç en general, ni tampoc l'esforç que representa aprendre. Aquest periodista defensa el valor de la descoberta com a font d'aprenentatge que pot resultar motivador i gratificant.

Durant la tertúlia, Boada s'ha referit a les dificultats de parlar de ciència a l'escola, ja que es tracta d'una disciplina marcada pel rigor, la metodologia, la parcialitat i l'argumentació. En aquest sentit, aposta per un canvi en la metodologia tradicional d'explicar qüestions científiques a l'escola. Actualment, diu es parteix de la teoria i d'aquí es va als exemples. Segons Boada, seria molt més efectiu partir de les experiències concretes i pròximes als infants per anar descobrint a poc a poc les respostes als interrogants i fer-ho mantenint la intriga fins al final. Un cop resoltes aquestes qüestions, diu, és el moment d'explicar el principi general i teòric.

Les aportacions dels participants han posat de relleu el potencial descobridor dels infants de l'etapa de 0 a 3 anys, però al mateix temps han constatat les dificultats de mantenir-lo, ja que no s'acaba potenciant durant el recorregut escolar dels nens i nenes.

Una altra qüestió sorgida del debat ha estat la dificultat que planteja introduir canvis metodològics en un sistema educatiu molt rigorós pel que fa als continguts curriculars que s'han d'oferir en cada etapa.

Una vintena d'inscrits disposats a reflexionar a l'entorn de l'educació
Un total de 25 persones han assistit a aquesta primera tertúlia del cicle, de les quals una vintena seguiran totes les activitats programades per aquest curs 2010-2011. La resta eren persones interessades en aquesta tertúlia concreta. Una vegada més l'Escola de Formació Contínua ha flexibilitzat la inscripció per permetre que persones interessades en un dels temes que s'hi tractin s'hi puguin inscriure sense necessitat de fer front al cost de tot el curs sencer.

Aquesta nova oferta formativa de la FUB té com a finalitat promoure una reflexió àmplia a l'entorn de l'educació, no només entesa dins l'àmbit docent, sinó en el conjunt de la societat. Per aquest motiu, els ponents de les tertúlies seran persones destacades de diferents àmbits que tenen algun tipus de relació amb l'educació.

El curs inclou cinc sessions més de tertúlia amb les intervencions de Joan Badia, ex director general d'Innovació del  Departament d'Educació de la Generalitat i director d'Escola Catalana; Raül Manzano, co-director de la revista Guix, president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i coordinador general de l'Observatori d'Educació Rural de Catalunya; Carme Alemany, mestra de l'escola El Roure Gros, de Santa Eulàlia de Riprimer, i promotora d'un model escolar innovador reconegut amb diferents premis de ciència i matemàtiques; Clàudia Díaz i Carmen Granados, impulsores del projecte Jugar i jugar (www.jugarijugar.com), que oferiran un taller de joc; i Meritxell Bonàs, professora de la Facultat d'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona i mestra fundadora de l'Escola El Martinet, un centre que actualment és un referent de qualitat en el món de l'educació.

El contingut de totes les tertúlies es podrà consultar a través del bloc dels estudis d'Educació Infantil de la FUB, que està allotjat a http://educaciofub.wordpress.com/.