Des de la Comissió 400 anys de la Sotsvegueria del Lluçanès, impulsada per l'Àrea de Cultura del Consorci del Lluçanès, s'ha començat el procés de digitalització de documents coetanis que fan referència a aquesta institució, amb l'objectiu de crear-ne un fons documental. Per això, s'estan visitant diferents arxius catalans que contenen documentació de la sotsvegueria. Documents originals del consell i jurat de la universitat del Lluçanès, on es tracten el temes oficials i quotidians del nostre territori dels segles XVII i XVIII.
Amb la motivació de fer-ne una difusió el màxim de profitosa, el Consorci del Lluçanès inicia la publicació a les pàgines de
Lluçanès.com de la documentació trobada. Amb la intenció que tingui una aparició periòdica en aquest diari digital, anirem desvetllant els problemes que ocupaven el jurat i consell de la sotsvegueria durant els segles XVII i XVIII.
Avui, i per començar, mostrem un extracte del que va ser l'origen de la sotsvegueria. Francesc Agulló de Lluçà ven al rei per 7.000 lliures la baronia del Lluçanès. Va ser el 5 de febrer de 1611, data que és el tret de sortida de 110 anys de sotsvegueria oficial. El document que es mostra és una còpia manuscrita que Francesc Mirambell, rector de Prats, va fer a principis del segle XIX. El document transcrit per Mirambell consta de 23 fulls, dels que aquí se'n mostren el 4 primers.
-------------------------------
DOCUMENTS DIGITALITZATS, 1
AEV: Folis 345-349 (Transcripció de F. Mirambell, volum “varios-4” del canonge de Vic Jaume Ripoll i Vilamajor)



