Juneda torna a tractar purins després de 3 anys i 7 mesos aturada per la retallada a les renovables

Surt a informació pública el projecte de la Nova Tracjusa, promogut pel mateix grup de ramaders propietari d'ambdues instal·lacions

Redacció
19 d'octubre del 2017
Actualitzat a les 16:43h
Juneda torna a tractar purins
Juneda torna a tractar purins | ACN
La planta VAG de Juneda (Garrigues) torna a tractar purins des d'aquesta setmana, 3 anys i 7 mesos després d'aturar la seva activitat arran de la retallada estatal a les primes per la cogeneració d'energia elèctrica, que feia inviable la seva continuïtat, de la mateixa manera que de les altres cinc plantes del país que utilitzaven la cogeneració per al tractament de les dejeccions ramaderes.

La instal·lació, que ja funciona a ple rendiment, tracta uns 300 metres cúbics de purins al dia, que seran uns 95.000 anuals. D'altra banda, aquest dijous ha sortit a informació pública el projecte de la Nova Tracjusa, que promou l'associació Gestió Agroramadera de Ponent (GAP), també propietària de VAG, per tal de reobrir l'altra planta de tractament de purins de Juneda. La voluntat de l'entitat, que agrupa uns 160 ramaders, és que VAG pugui funcionar fins al 2019, moment en què hauria de reprendre l'activitat Tracjusa, en aquest cas fent servir combustibles derivats de residus (CDR) per a l'assecatge dels purins. 
 
Després de més de 3 anys i mig aturada, la planta VAG de Juneda torna a tractar purins des d'aquesta setmana. La instal·lació es va veure obligada a aturar la seva activitat el febrer del 2014 després del canvi de retribució en el sistema elèctric aprovat pel govern de l'Estat, mesura que va comportar una retallada de les primes a la producció elèctrica i va fer inviable la continuïtat de les sis plantes de tractament de purins de cogeneració que hi havia a Catalunya.

Fa un any i mig, el Tribunal Suprem va emetre una sentència en què considerava inadequada la retribució fixada per l'Estat el 2013, obligant l'executiu espanyol a recalcular-la. Així, aquest juny l'Estat va restablir les primes per a les plantes de purins de cogeneració però limitant-les a instal·lacions de fins a 15 anys d'antiguitat. Aquest fet impossibilitava que tres de les sis plantes existents a Catalunya poguessin reobrir i, fins al moment, només ho ha fet la de Miracamp (Pla d'Urgell), a més de VAG, que ha reprès ara la seva activitat.

Des del juliol els responsables de la planta VAG han estat posant en marxa de manera progressiva els motors de la instal·lació per tal que pogués tornar a tractar de nou purins, de la mateixa manera que ho havia fet entre els anys 2004 i 2014, fent servir biogàs i gas natural. L'associació GAP, propietària de la planta de la mateixa manera que de la de Tracjusa, ha hagut d'invertir entorn d'un milió d'euros per tornar a posar en funcionament tots els equips de la planta de purins VAG, als qual cal sumar els 800.000 euros que l'entitat encara ha de retornar a l'Estat arran de la retallada de les primes, segons ha explicat el president del GAP, Eduard Cau.

D'aquesta manera, la planta de VAG podrà tractar l'excedent de purins amb biogàs i gas natural fins a finals del 2019, quan es compliran els 15 anys de vida de la instal·lació. Des de GAP confien que durant aquests dos anys puguin recuperar aquesta inversió feta i poder retornar el deute pendent amb l'Estat. "Aquest període ens dona una solució mentre el projecte de la Nova Tracjusa no sigui una realitat, ja que s'està tramitant i després caldrà construir-lo i posar-lo en funcionament", ha indicat Cau.

A informació pública el projecte de la Nova Tracjusa

D'altra banda, aquest dijous ha sortit a informació pública el projecte de la Nova Tracjusa, un cop publicat al DOGC i després que s'hagin informat els departaments d'Agricultura i Territori i Sostenibilitat. Des del GAP promouen també la reobertura d'aquesta altra planta de tractament de purins de Juneda, amb la voluntat que pugui reprendre la seva activitat durant el 2019, quan haurà de tancar VAG. La planta de purins de Tracjusa supera els 15 anys d'antiguitat i, per aquest motiu, els seus propietaris han optat per reorientar la finalitat del projecte per fer-lo viable. El nou projecte que s'està tramitant preveu que la instal·lació pugui reobrir fent servir combustibles derivats de residus (CDR) per a l'assecatge dels purins en lloc d'utilitzar el biogàs i gas natural de la mateixa manera que anys enrere, cosa que genera el rebuig per part d'entitats ecologistes que sostenen que la crema de CDR pot ser nociva per a la salut dels veïns de l'entorn.

Les persones o entitats que ho vulguin tenen ara un mes de marge per presentar les seves al·legacions al projecte de la Nova Tracjusa, que posteriorment s'hauran de resoldre i, en el cas d'aquelles que així s'esdevingui necessari, ser ateses pels promotors. Des de GAP confien que comptar amb l'informe final favorable del projecte durant el primer trimestre del 2018, per tal de poder iniciar la construcció de la nova planta, que s'allargarà un any. Eduard Cau ha concretat que l'objectiu és que durant el 2019 ja pugui entrar en funcionament per poder tractar els excedents de purins dels ramaders de la zona i prendre així el relleu de la planta de VAG.

Tot i això, cal tenir en compte que l'associació que agrupa uns 160 ramaders de les Garrigues –propietària de VAG i Tracjusa- ha presentat un recurs contra la decisió del Ministeri d'Energia de limitar a 15 anys el funcionament de les plantes de cogeneració, tot reclamant allargar aquest període fins els 25 anys. Des de GAP, però, no descarten platejar-se, si finalment se'ls acabés donant la raó, reobrir Tracjusa tornant a utilitzar el biogàs i el gas natural per assecar els purins. Tot i això, tenen poques esperances que la seva petició acabi prosperant.

L'associació GAP compta amb més d'una trentena de treballadors en aquests moments, 18 dels quals treballen a la planta de VAG i 5 a Tracjusa, a més d'altra gent que desenvolupa tasques d'oficines i que vetlla pel correcte funcionament del sistema de gestió dels purins.