La Mancomunitat d'Aigües del Solsonès es posa en mans d'Antifrau i la Sindicatura de Comptes

El Ple ha aprovat una moció per demanar a l'Oficina Antifrau i a la Sindicatura de Comptes, l'anàlisi i fiscalització de l'activitat legal, administrativa i financera de l'entitat durant els darrers 10 anys, així com depurar les responsabilitats.

Moment de la votació de lúnic punt d'aquest ple
Moment de la votació de lúnic punt d'aquest ple | NacióSolsona
Ramon Estany
31 de març del 2017
Actualitzat a les 10:05h

Moment de la votació de l'únic punt d'aquest ple


Aquest dimecres, 29 de març, ha tingut lloc un Ple extraordinari a la Mancomunitat d'Abastament d'Aigua del Solsonès, amb un únic punt de l'ordre del dia, una Moció per demanar de l'Oficina Antifrau de Catalunya i de la Sindicatura de Comptes, l'anàlisi i fiscalització de l'activitat legal, administrativa i financera de l'entitat durant els darrers deu anys, per tal de depurar les responsabilitats en que s'hagi pogut incòrrer.
Ha estat un Ple que ha comptat amb l'absència del representant de La Molsosa, l'alcalde Marià Torra, i del representant de Riner, l'alcalde Joan Solà, qui va encetar la polèmica d'aquestes últimes setmanes a la Mancomunitat.

Prèviament, un assessor legal que ha assistit al Ple, ha exposat els diferents punts analitzant les diferents actuacionsn des del punt de vista jurídic.
L'advocat ha remarcat que considera una "frivolitat jurídica" parlar de prevaricació quan fins ara l'únic acte que s'ha fet ha estat convocar un concurs, i ha volgut deixar clar que la legislació de contractes públics canvia molt sovint.

Bona part dels arguments de la Moció es poden llegir en la notícia adjunta, però resumit, la Mancomunitat carrega les culpes en l'anterior secretari-interventor, a qui acusa d'haver engegat "una vergonyosa campanya de desprestigi" que atribueixen a una estratègia per cobrar una indemnització més alta o bé vol "amagar la seva responsabilitat en algunes irregularitats".

També reconeix, però que la Mancomunitat no ha aplicat la Llei de Transparència, però que aquesta, hauria d'haver estat aplicada fa temps "si el secretari-interventor hagués estat amatent a les seves funcions d'assessorament legal".

La proposta de la Moció són els següents 5 punts:

Primer: sol·licitar de l'Oficina Antifrau de Catalunya i de la Sindicatura de Comptes que en l'àmbit d eles seves respectives competències, procedeixin a analitzar i fiscalitzar la gestió legal, adminsitrativa i econòmica d'aquesta Mancomunitat en els darrers deu anys, prenent en consideració: a) els processos de licitació realitzats i les irregularitats jurídiques en que s'hagi pogut incórrer, b) les conseqüències jurídiques i repsonsabilitats incorregudes per la contractació a empreses subministradores i de serveis sense cap tipus de procés de licitació; C) la manca de fiscalització i reparament pel pagament de serveis sense cap tipus de procés de licitació; d) les possibles irregularitats en la liquidació dels estats comptables d'aquest exercicis.

I tot plegat per tal de depurar les responsabilitats de tot ordre en que s'hagi pogut incórrer, sigui quina sigui la persona responsable, i obtenir el rescabalament dels danys i perjudicis causats a aquesta administració.

Segon: facultar al president per a comparèixer en nom d'aquesta institució en tots aquells procediments administratius o penals que puguin instruir-se i que tinguin a veure directament o indirecta amb aquesta administració pública, siguin quines siguin les persones denunciants o querellants, actuant com a acusació particular i/o perjudicada; a tal efecte se'l faculta per atorgar poders per a plets tant amplis com siguin menesters en favor dels professionals que ell consideri oportuns, i contractant els serveis jurídics pertinents, mitjançant els procediments  ordinaris.

Tercer: ratificar l'adhesió feta pel president de la Mancomunitat d'Abastament d'Aigua del Solsonès al servei de Seu-e, e-Taule i/o espai de transparència de l'EACAT per tal que aquesta Mancomunitat pugui complir amb els requisits legals vigents que preveu la Llei 19/2014 del 29 de desembre de transparència, accés a la informació pública i bon govern.ç

Quart: publicar en el termini màxim d'un mes al portal de transparència, la informació subjecta al règim legal de transparència, d'una manera clara, estructurada i en format reutilitzable, tal com legalment està previst.

Cinqué: difondre el present acord per mitjà de la web pròpia, i donar-ne compte a la Direcció General d'Adminsitració Local, als efectes pertinents.