CCOO denuncia l'«esclavatge modern» que pateixen molts treballadors del transport de carretera

El sindicat inicia una recollida de signatures per reclamar a Brussel·les que legisli per un tracte igualitari al conjunt de la UE que eviti pràctiques "abusives" per part de les empreses

ACN
26 de setembre del 2016
Actualitzat a les 14:16h
Membres del sindicat recollint signatures
Membres del sindicat recollint signatures | ACN
CCOO de les Terres de Lleida ha iniciat una recollida de signatures en el marc de la campanya d'àmbit europeu 'Transport Social, Sí', per exigir que Brussel·les legisli en favor d'un tracte igualitari per a tots els treballadors comunitaris del sector del transport per carretera, tenint en compte les desigualtats salarials i en les condicions laborals dels diferents estats de la UE.

Segons el sindicat, aquest fet porta que molts transportistes visquin en una situació d'"esclavatge modern" per les pràctiques de 'dúmping social' que apliquen les empreses, que per poder ser competitives opten per una "precarització" de les condicions laborals dels treballadors. A més, també es tradueix en la creació d'empreses 'bústia' en països com ara Romania o Bulgària, en el frau i manipulació dels tacògrafs, abusos de les situacions de desplaçament, incompliment del cabotatge o que els transportistes hagin de de fer els seus torns de descans obligatori a l'aire lliure, segons denuncia CCOO.
 
CCOO de Lleida ha presentat aquest dilluns davant el CIM de Lleida la campanya 'Transport Social Sí', una iniciativa ciutadana europea que pretén recollir un milió de signatures entre els diferents estats membres per exigir a les institucions comunitàries que legislin a favor d'un tracte igualitari dels treballadors del transport per carretera al conjunt de la UE.

Segons el secretari general de la Federació de Serveis a la Ciutadania (FSC) de CCOO de les Terres de Lleida, Joan Riba, els treballadors del sector del transport per carretera estan vivint una situació de "precarietat i d'"esclavatge modern", que en molts casos els obliga "a estar treballant 24 hores al dia, ja que dormen, mengen, descansen i condueixen dins el camió, treballant entre 20 i 40 dies seguits". Així, molts d'aquests "s'han de passar els descansos als polígons industrials sense serveis, sense poder rentar la roba i sense dormir com cal i tot això per uns sous molt baixos", segons remarca Riba.

Davant la desigualtat en les condicions laborals i salarials entre els diferents estats de la UE, moltes empreses han optat per la creació d'empreses 'bústia' en països com ara Romania o Bulgària per així rebaixar els costos de personal.

Per posar un exemple, el salari mínim d'un transportista romanès és d'uns 200 euros i segons el conveni d'aquell país els treballadors poden treballar fins a 45 dies seguits, amb una setmana de descans després. Aquest fet deriva en què molts transportistes d'aquells països "malviuen" durant els caps de setmana que tenen de descans obligatori "tirats en polígons industrials o en qualsevol lloc", segons assegura Antoni Gay, transportista i delegat de CCOO.

Davant aquesta realitat, "les empreses estatals ho aprofiten per crear subseus en aquests països i tenir mà d'obra molt barata, cosa que rebenta el mercat i el sector, provocant que els conductors d'aquí estiguin treballant per sota de preu de conveni i que s'estigui precaritzant el sector, amb una explotació de la mà d'obra", segons explica Joan Riba. Això provoca l'anomenat 'dúmping social', és a dir que "mitjançant la precarització de les condicions laborals dels treballadors les empreses puguin ser més competitives".

Així mateix, "els tacògrafs s'estan manipulant perquè els treballadors del sector treballin més hores de les que marca la normativa" una pràctica que segueixen algunes empreses i que "aboca a altres firmes a fer el mateix per ser competitives".

"La majoria d'empresaris pràcticament deixen estar el conveni legal de Lleida i estan pagant els xofers per quilometratge, actuació que està prohibida", segons recorden des de CCOO. "Veiem com en els darrers anys s'han reduït els sous i que les noves contractacions que es fan en les empreses -estatals- són molt pitjors que anys enrere degut a aquesta competència deslleial", assegura Gay

El delegat de CCOO remarca que existeix una normativa europea al respecte però a l'estat espanyol "els òrgans d'inspecció no fan la seva feina adequadament" i aquesta pràctica del 'dúmping social' "no es persegueix com passa a altres estats com és el cas de França, on s'estan establint unes lleis molts més dures amb aquest tipus de pràctiques" com ara no permetre que un conductor estigui fent el seu descans setmanal de 45 hores sota multa de 30.000 euros per a l'empresari, que fins o tot pot acabar anant la presó.

Per això, la campanya 'Transport Social Sí' vol servir per denunciar públicament la situació que viuen els conductors ja que "resulta complicat poder fer aflorar aquestes pràctiques per part dels empresaris ja que molts conductors no ho volen denunciar davant el risc a perdre la feina".

A més, Antoni Gay recorda que els treballadors del transport són els que tenen un major índex de mortalitat ja que "al propi risc per la seva activitat, cal sumar-hi l'accidentalitat de trànsit que sovint no es contemplada com a tal".

Conveni "congelat" des del 2009 a Lleida

En el cas de Lleida, el salari mínim dels transportistes se situa en els 968 euros mensuals, per sota de la resta de demarcacions catalanes ja que el conveni de Lleida es troba congelat des del 2009, fet que ha fet perdre als treballadors lleidatans un 20% del seu poder adquisitiu durant aquests anys, segons denuncien des de CCOO.

En aquest sentit, el sindicat reclama a la patronal reprendre les negociacions per a l'actualització del conveni del sector, per tal que els salaris es vegin repercutits notablement a l'alça. A la demarcació de Lleida, el sector del transport per carretera dóna feina a una 2.500 treballadors.