Han perdut les vostres maletes durant el viatge o han arribat en mal estat?

Els consells del despatx Simeó Miquel de Lleida

César j. Béjar Egido
19 de setembre del 2016
Actualitzat a les 11:52h
Maletes en una cinta d'un aeroport
Maletes en una cinta d'un aeroport | Europa Press
Quins drets tinc en cas de pèrdua o deteriorament de l’equipatge?

- En cas que es tracti d‘equipatge facturat:

La pèrdua, deteriorament o retard de l'equipatge facturat poden donar-nos dret a reclamar a la companyia una compensació de fins a uns 1.300 euros. Això exceptuant el cas que els danys es deguin a un defecte del propi equipatge.

En cas que es tracti d’equipatge de mà:

Pots reclamar a la companyia sempre que sigui responsable dels danys a l'equipatge.
Si viatges amb articles valuosos, pots acollir-te a un límit de responsabilitat superior a 1.220 euros efectuant una declaració especial de valor de l'equipatge, com a molt tard en el moment de facturar (haurem de pagar una tarifa suplementària). Ara bé, el més aconsellable és que contractis una assegurança de viatge privat.
 
Què he de fer per presentar la reclamació?

Cal anar al taulell de la companyia aèria i omple un formulari anomenat PIR Part d'Irregularitat d'Equipatge. Cal deixar constància de l’incident mitjançant aquest formulari. Cal que guardis el teu bitllet i el número de facturació de la maleta.

Amb la presentació del PIR, ens han de donar un número de referència, un número de telèfon i una adreça web on podrem consultar l'estat del teu equipatge. Un cop presentat el PIR s'inicia una recerca internacional. La majoria de les vegades els equipatges apareixen, però el lliurament es pot retardar alguns dies.

En qualsevol cas, cal  a continuació que presentem una reclamació el més aviat possible, ja que el  PIR no és una reclamació en si, sinó una fórmula obligatòria per deixar constància de l'anomalia soferta amb el teu equipatge. Per tant la presentació del PIR no exclou obligació d'omplir una reclamació. El més important és fer-ho dins dels terminis previstos per la llei. Si ho fem després, perdrem el nostre dret a ser compensat:

- Danys a l'equipatge: 7 dies des de la recepció.
- Retard: 21 dies des del moment en què hauria d'haver aparegut.
- Pèrdua: a partir del dia 21 deixa de considerar-se que la maleta està endarrerida i passa a estar oficialment perduda. No hi ha límit establert per a aquesta reclamació, però us recomana que la demanis el més aviat possible.

La reclamació cal que la presentem davant la companyia aèria. Per exercir més pressió podem denunciar els fets també davant AESA (Agència Estatal de Seguretat Aèria). Haurem d'afegir també la comunicació que durant aquest període haguem mantingut amb la companyia aèria (e-mails, cartes, etc.).

Cal dir que AESA pot sancionar a la companyia però no té competència per compensar-nos econòmicament ni per iniciar accions legals.

En el cas d'un dany extern en el nostres  equipatge, pot succeir que l'aerolínia no accepti una indemnització. Si això passa, sol·licita un full de reclamacions, explica per escrit el que ha passat i queda't amb una còpia. Quan sortim de l'aeroport entra a la pàgina web de la companyia i omple el formulari de reclamacions relacionades amb l'equipatge.
En el cas que l'aerolínia es negui a compensar-te, l’últim recurs que et queda és la via judicial.
 
Per a qualsevol altre aclariment, estem a la teva disposició.

Despatx Simeó Miquel